Naurava Kulkuri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät
Kannabis aiheuttaa lieviä ja vaarallisempia vammoja sekä kuolemia liikenteessä kuten alkoholikin. Kannabis on toiseksi eniten käräytetty huume liikenteessä amfetamiinin jälkeen.
Tutkijalautakunnat tutkivat vuosina 2014 - 2018 yhteensä 80 huumeiden vaikutuksen alaisen kuljettajan aiheuttamaa kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Näissä onnettomuuksissa kuoli 88 henkilöä. Huumeiden vaikutuksen alainen kuljettaja ei ollut yhdessäkään yhteenajo-onnettomuudessa ns. syyttömänä vastapuolena.
Tietääkseni kannabiksen käyttö suhteessa alkoholiin liikenteessä on edelleen kasvanut, mutta en äkkiseltään löytänyt aivan tuoretta tutkimusta kannabiksen aiheuttamista liikennekuolemista. Kannabis on vaarallinen liikenteessä siinä kuin alkoholikin, ja vaikka vaarallisuus voi olla erilainen suhteessa käyttöön ja käytön yleisyyteen, kannabis johtaa liikenneonnettomuuksiin kun kuski ei kykene suoriutumaan ajamisesta normaalisti.
Viittaat tuossa huumeiden aiheuttamiin kuolemiin liikenteessä, joita ilmeisesti ollut n. 18 vuositasolla. Paljonkohan näistä on kannabiksen aiheuttamia? Alkoholi on aika tasaisesti joka vuosi aiheuttanut n. 25% liikenteessä tapahtuneista kuolemista. Keskimäärin puhutaan n. 45 kuolleesta vuositasolla. ( https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/11 Päihteet kuolonkolareissa jakoon.pdf )
Kannabis pystytään muistaakseni nykyään havaitsemaan elimistöstä tarkemmin. Eli onko vaikutuksen alaisena vai onko elimistössä vain jotain aineenvaihdon jäänneaineita aiemmasta käytöstä. Miten mahtoi olla tuolloin 2014-2018? En siis mitenkään halua valkopestä kannabiksen käytön riskitekijöistä liikenteessä. Riskit ovat ihan varmasti olemassa. Kunhan vain pohdin asiaa.
Kannabiksen käyttö ja ajokunnon määrittäminen onkin varmaankin yksi ratkaisua vaativista ongelmakohdista laillistamisen kanssa. Mitenköhän tämä on muissa maissa hoidettu? Kuinka tunnistetaan rattipössyttelijä vaikkapa Kanadassa?