Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 537 475
  • 4 830
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt en ymmärrä mitä päivittelet, poliisilta aika ymmärrettävää toimintaa.

Tässä keskustelussa ottaa toistuvasti päähän tämän tyylinen kauhistelu, varsinkin kun kyseessä on nuoret. Työssäni kerron lasten huoltajille oppilaan mahdollisesta kannabis myönteisyydestä, piirroksista, tarroista, netin sivuhistoriasta jne. Huoltajien tehtävä on sitten käydä keskustelua lapsen kanssa.
On tuossa jonkin verran ideaa. Tosin kuvatun kaltaisen kannabisaiheisen korvakorun voi joku kiinnittää nahkaansa vain siksi, että se tuntuu kauniilta.

Tietysti jokin legalize-aiheinen t-paita ynnä kokoelma hamppuaiheisia pinssejä ja kangasmerkkejä kielivät kokonaisuutena, että niiden kantaja manifestoi suht päämäärätietoisesti asiansa puolesta.

Kyllä minunkin mielestäni on kohtuullista puuttua tapahtumien kulkuun, jos alaikäinen ryhtyy hippiheinän mannekiineiksi. Lähempi tarkastelu sitten osoittaa, millaisesta suhtautumisesta on kyse. Ihan ymmärrettävää, että alaikäisen harrastamaan laittoman päihteen promoamiseen tartutaan. Saisi vähän huomauttaa siitäkin, jos ihan keskenkasvuisella penskalla on jokin Jack Daniel's -paita tms. päällä. Sitä paitsi sellainen on ihan helvetin junttimaista.

Asian pyöräyttäminen lastensuojelun kautta on kuitenkin aika pehmeä keino. Ei tuossa mitään huostaanottoja ja sen sellaisia järeitä juttuja tarvitse pelätä. Siis ellei niihin oikeasti ole jotain aihetta, jotain paljon vakavampaa kuin että pennulla sattui olemaan vääränlainen paita päällä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän TF:n näkemyksen, vaikka en samaa mieltä olekaan. Meillä taitaa tässä kohtaa jälleen olla perustavaa laatua oleva mielipide-ero, minun mielestäni kun tuo poliisin toiminta, että joku vaatekappale tai koru riittää leimaamaan kantajansa lastensuojeluimoituksen arvoisesti on ihan pöyristyttävää liioittelua. En kritisoi poliisin puuttumista alaikäisten laittomiin toimiin, mutta ihan_vitun_oikeesti, joku rintamerkki tai rastapipo?

Ja voi joo olla, että ei tuo lastensuojeluilmoitus ole mikään iso juttu, en ole perehtynyt aiheeseen. On silti mielestäni jo lähtökohtaisesti kaikilla tavoin väärin, että teinit eivät saa pukeutua kuten teinit pukeutuvat ja tämä on niin iso ongelma, että siihen pitää viranomaistoimin puuttua. Yksittäisiä ongelmiahan on ollut ennenkin, mutta koskaan ennen niihin ei ole tarvinnut viranomaisen tällä tavoin puuttua. Nyt tarvitaan ja se onkin nähtävästi jonkun mielestä hyväksyttävää ja jopa suotavaa. No joo, ei ollut tarkoitus alkaa tästä jankuttamaan. Ajattelin vaan välillä tuoda ketjuun kannabikseen liittyviä juttuja, kun ei tuo kokkelin grammahinta ihan älyttömästi nappaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Poliisista en tiedä, mutta minä haluaisin välittömästi tietää lapseni mahdollisista kannabis-koruista ja t-paidoista, jotta pääsen puuttumaan asiaan ajoissa.

Onneksi opettajat näin toimivatkin.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Poliisista en tiedä, mutta minä haluaisin välittömästi tietää lapseni mahdollisista kannabis-koruista ja t-paidoista, jotta pääsen puuttumaan asiaan ajoissa.

Onneksi opettajat näin toimivatkin.

Puuttumaan mihin, siihen että pitää tuollaisia vetimiä? Voisiko alaikäinen pitää karjala-lippistä ilman, että poliisi alkaa puuttumaan asiaan...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Puuttumaan mihin, siihen että pitää tuollaisia vetimiä? Voisiko alaikäinen pitää karjala-lippistä ilman, että poliisi alkaa puuttumaan asiaan...

Kukin vanhempi tietysti puuttuu asiaan siten, miten parhaaksi näkee. Minä olisin ennen kaikkea kiinnostunut kysymään siitä, mistä nassikka on tuollaisen korun/paidan/härpäkkeen saanut, sillä minä sellaista en taatusti ole antanut.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Poliisista en tiedä, mutta minä haluaisin välittömästi tietää lapseni mahdollisista kannabis-koruista ja t-paidoista, jotta pääsen puuttumaan asiaan ajoissa.

Onneksi opettajat näin toimivatkin.

Kannabis-lehti on aikojen saatossa saavuttanut oman symbolisen statuksensa ja nykyään se yhdistyy populääriseen alakulttuuriin, josta ei ainakaan suoraa linkkiä kannabiksen - tai yleisesti huumeiden - käyttöön voi vetää. Mielestäni tämän syyn takia kyseessä on ylireagointi asian tiimoilta.

Hieman kärjistettynä vertauskuvana voisi käyttää skenaariota, jossa jokainen rautaristiä yllään kantava kakara raportoitaisiin eteenpäin potentiaalisena antisemitistina, vaikka kyseessä olisi vain metallimusasta diggaava normi pizzanaama vailla poliittista agendaa.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Uskaltaakohan sitä enää pojan kanssa mennä karjalaturnaukseen? Siellä kun oli jumbotaululla tuoppi ja mitä enemmän yleisö huusi niin tuoppi täyttyi ja lopulta räjähti! Ne kenellä on omakohtaisia kokemuksia alkoholismista esim. Lähipiirissä ja nähnyt mitä tuo suomalaisten suosikkijuoma saa aikaiseksi niin hatsi on todella kevyttä päihtymistä alkoholiin verrattuna.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Uskaltaakohan sitä enää pojan kanssa mennä karjalaturnaukseen? Siellä kun oli jumbotaululla tuoppi ja mitä enemmän yleisö huusi niin tuoppi täyttyi ja lopulta räjähti!...

No tuo "huutakaa tuoppi täyteen" nyt olikin yksi monista Karjala-turnauksen idioottimaisuuksista.

Tuskin tosin kukaan lapsi tuossa turmeltui, minua sen sijaan tuoppikisa, kädenvääntö ja ilmapallon lennättäminen huutamalla mediakuutiolla lähinnä vitutti.

Mutta tämä ei tietenkään liity asiaan enää mitenkään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Poliisista en tiedä, mutta minä haluaisin välittömästi tietää lapseni mahdollisista kannabis-koruista ja t-paidoista, jotta pääsen puuttumaan asiaan ajoissa.

Se vaan, että jos teinit ovat kiinnostuneet jostakin alakulttuurista niin vanhemmat ovat suht heikoilla. Jamaika, hamppu ja leppoisa reggae elämäntyyli ovat tulleet jäädäkseen. Jos teinit ovat näistä kiinnostuneita niin iskä sekä äippä ovat tiukilla.

Paska juttu mutta vaihtoehto alkoholimyrkylle on rantautunut meille tännekin. Sinä et ikävä kyllä voi asialle yhtään mitään kuten et voi viinanmaistajaisellikekaan. Valistusta kandee antaa lapsille eväiksi mutta kyllähän he kokeilevat kaikki helpolla saatavissa olevat päihteet. Totta vitussa. Niin me lähes kaikki olemme tehneet tietyssä iässä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Paska juttu mutta vaihtoehto alkoholimyrkylle on rantautunut meille tännekin. Sinä et ikävä kyllä voi asialle yhtään mitään kuten et voi viinanmaistajaisellikekaan...

Tämä on tietysti totta. Pitää sitten vaan koettaa sinnitellä.

Tosin allekirjoittanutta minkään sortin huumausaine ei koskaan ole edes kiinnostanut, vaikka tarjottukin on. Toivon omalta lapseltani samanlaista suhtautumista.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
No tuo "huutakaa tuoppi täyteen" nyt olikin yksi monista Karjala-turnauksen idioottimaisuuksista.



Tuskin tosin kukaan lapsi tuossa turmeltui, minua sen sijaan tuoppikisa, kädenvääntö ja ilmapallon lennättäminen huutamalla mediakuutiolla lähinnä vitutti.



Mutta tämä ei tietenkään liity asiaan enää mitenkään.


Eli kalja on ok mutta huomattavasti lievemmän päihteen ihannointi saisi hälytyskellosi soimaan? Ei ihme, että meillä on niin paljon alkoholisteja.

Tämä liittyy asiaan paljonkin ja kuvastaa sitä naurettavaa kaksinaismoralismia mikä meillä vallitsee. Lapset laitetaan huutamaan kaljan perään mutta kasvin kuva saa miehen sekaisin, jopa aiheuttamaan lastensuojeluilmoituksen. Sairasta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eli kalja on ok mutta huomattavasti lievemmän päihteen ihannointi saisi hälytyskellosi soimaan? Ei ihme, että meillä on niin paljon alkoholisteja..

Älä sotke minua mihinkään alkoholi vrs huume-vänkäykseen, jota tässä ketjussa on käyty laajalti.

Minä voisin sallia huumeiden laillistamisen pilviveikoille, jos kerta sellaista haluavat käyttää, tosin odottaisin ensin mieluusti joitain vuosia ja katsoisin, millaisia tutkimustuloksia Coloradosta saadaan.

Itse aion vetää nollatoleranssilla huumeiden suhteen, vaikka aineet laissa sallittaisiinkin. Penkkiurheilu ja urheilu ovat parasta huumetta ;)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ja voi joo olla, että ei tuo lastensuojeluilmoitus ole mikään iso juttu, en ole perehtynyt aiheeseen. On silti mielestäni jo lähtökohtaisesti kaikilla tavoin väärin, että teinit eivät saa pukeutua kuten teinit pukeutuvat ja tämä on niin iso ongelma, että siihen pitää viranomaistoimin puuttua...

Lastensuojelumerkitä ei ole iso juttu tällaisessa tapauksessa, ei lastensuojelulla ole resursseja tämän tyylisiä juttuja tutkia, soitto kotiin, siinä kaikki.

Teinit ovat teinejä, joista vanhemmat ovat vastuussa. Ennen vanhaan puhuttiin, että yhden lapsen kasvattamiseen tarvitaan kylällinen aikuisia. Tuohon aikaan talon talkkari komensi kakaroita, samoin naapurin akka. Tänä päivänä vedotaan joka paikassa yksilön vapauteen, toisen asioihin ei saa puuttua. Poliisin toimintatapa on nuoresta välittämistä, vanhemmille välitettään tieto, ei muuta.

Poikani joutui pari vuotta sitten poliisin hoiviin, koska oli mukana porukassa, jonka yksi jäsen tuhri maalilla leikkikentän merirosvolaivaa. Pojalta löytyi tupakka-aski, jonka poliisi takavarikoi ja sosiaalityöntekijä soitti minulle. Sain tiedon pojan hölmöilystä, josta olin hyvin kiitollinen.

Vanha Lenille sen verran tietoa, että nykynuoret polttavat ja juovat entistä vähemmän, ei ne kaikki ole kokeilemassa päihteitä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en näe tuota Turun poliisin tapaa tehdä lastensuojeluilmoitus millään tavalla yliampuvana. Kyllä kyseessä on ihan aiheellinen huoli alaikäisistä, tosiaan kuten TosiFani tuossa avaakin, niin lastensuojeluilmoitus ei johda mihihinkään radikaaleihin toimeniteisiin ja nuoria ei viedä valot vilkkuen laitokseen kun ilmoitus tehdään.

Eli käytännössä se menee niin että poliisilla on tuossa tilanteessa velvollisuus huolensa perustteella ilmoittaa asiasta lastensuojeluun. Lastensuojelun tehtävä on ilmoituksen peursteella ottaa yhteyttä perheeseen ja tutustua perheen tilanteeseen ja arvioida onko lastensuojelun toimille tarvetta ja tarvpeethan voi olla mitä vain aina avohuollon tukitoimista huostaanottoon.

Mutta näissä tapauksissa varmaankin kotiin otetaan yhteyttä ja siinäpä se. Mutta samalla sitä voi sitten paljastua vaikka minkälaista ongelmaa ja joku jopa voi saada apua ongelmiinsa tätä kautta.

Ja se merkintä ei siis ole mikään sellainen että se sellaisenaan aiheuttaa mitään ongelmaa vaikkapa intin tai opiskelupaikkojen saamisessa.

Alkoholin kanssa poliisit toimii muuten teoriassa siten että joka kerta kun alaikäinen tavataan päihtyneenä ilmoitetaan asiasta lastensuojeluun. Tosin taitaa käytännssä kuitenkin mennä niin, että suurin osa jää ilmoittamatta koska sitten ollaan koko ajan ilmoittelemassa kun tenavia on joka ilta tölkit kädessä.

Mutta en ihmettele tuota uutisen ihmettelyä, koska kyllä lastensuojeluilmoitus kuulostaa aina maallikosta aika rankalta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta en ihmettele tuota uutisen ihmettelyä, koska kyllä lastensuojeluilmoitus kuulostaa aina maallikosta aika rankalta.

Kysehän ei kohdallani ollut mistään termeillä kikkailemisesta, mielestäni on kaikilla tavoin väärin, jos viranomaisen toimesta katsotaan olevan ok puuttua tuolla lailla tai yleensäkään millään tasolla teinien pukeutumiseen, yhdentekevää on, millä termillä siihen puuttumiseen viitataan. Toisille tämä on hyväksyttävä malli eikä siinä mitään, ymmärrän kyllä, olen vain eri mieltä.

Ihan siis ajatuksen tasolla, poliisi puuttuu alaikäisten pukeutumiseen? Koska näitä vastaavia toimia on harrastettu muissa länsimaissa, vai onko Suomi ainoa fiksu ja välittävä kansakunta? Eikä tämä mielestäni ole edes liberaalihaihattelua, yritän kyllä mainita jos sellaiseen sorrun. Ihan vaan hei maalaisjärjellä, onko maassa tarve viranomaistoimin puuttua (alaikäisen) pukeutumiseen, onko Suomi tosiaan muuttunut niin paljon, että yläasteikäisen Mallorcalta ostama hamppusormus on yhteiskunnallisen puuttumisen paikka? Mitä helvettiä?

Tämä nyt osaltani aiheesta, mutta haluan korostaa ymmärtäväni tuulen suunnan myös noissa "ei mitään ihmeellistä" -mielipiteissä. Oman kantani toin esiin tuossa yllä olevassa kappaleessa. Korostan myös, että oma näkemykseni nykynuorien touhuista on hyvinkin teoreettinen ja empiirisiin mielikuviin pohjautuva ja tiedostan sen kyllä. En vaan ehkä naiivistikin halua uskoa siihen, että Suomi 2014 on niin täysin erilainen maailma kuin Suomi 1996, jolloin teinit saivat pitää rastapiponsa tai pentagramminsa ilman, että siitä piti erikseen viranomaisen toimesta olla kotiin päin huolissaan. Joistain kouluistahan oltiin yhteydessä kotiin, kun kakaralla oli liian radikaali hevipaita tai kannabisaiheinen kaulakoru. Silloin niille naurettiin vanhempien kanssa yhdessä.

Niin kai se maailma sitten vaan muuttuu.

*e*

Mulla oli kakarana useampi Bob Marley -juliste ja reggaelevy, oli ainakin yksi Marley -aiheinen t-paita, en muista oliko siinä kannabisaihetta, luultavasti ainakin puna-kelta-viher -värityksellään. Tämä kaikki siis kauan ennen kuin olin edes nähnyt kannabista, koska minä vaan satuin diggaamaan Marleyn musiikista. Nykymaailman kriteereillä huolestuminen viranomaistaholta ihan ymmärrettävää ja jopa suotavaa? Toistan kysymykseni: Mitä helvettiä? Arvon TosiFani, onko reggaen diggailu ja ehkä aiheen t-paidassa tai pinssissä kantaminen (Bob Marley jne.) huolestumisen paikka? Jos paidassa ei ole hampunlehteä niin ainoastaan ollaan huolestuneita, jos on hampunlehti, niin kynnys ylittyy ja asiaan on ihan hyvä puuttua, koska ollaan nyt vaan huolestuneita, katso vähän lapses perään.

Poikani joutui pari vuotta sitten poliisin hoiviin, koska oli mukana porukassa, jonka yksi jäsen tuhri maalilla leikkikentän merirosvolaivaa. Pojalta löytyi tupakka-aski, jonka poliisi takavarikoi ja sosiaalityöntekijä soitti minulle. Sain tiedon pojan hölmöilystä, josta olin hyvin kiitollinen.
Tässähän on toimittu esimerkillisesti, kun on löydetty pojan hallusta laittomia juttuja ja muutenkin selvitelty laittomia hölmöilyjä, arvostan. Kiva että kerroit, mutta eihän tuo liity pukeutumiseen mitenkään. Vai onko se jotenkin rinnastettavissa siihen, mutta en vain ymmärrä?
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ihan siis ajatuksen tasolla, poliisi puuttuu alaikäisten pukeutumiseen? Koska näitä vastaavia toimia on harrastettu muissa länsimaissa, vai onko Suomi ainoa fiksu ja välittävä kansakunta?
Tässähän tämä. Mikä on se oikeutus, että pukeutumiseen puututaan? Miksi karjalalippis amisteinin päässä on ok, mutta rauhan ja rakkauden aatteen julistaminen etiopian lipun väreissä menee yli jonkin kriteerin? Miksi rautaristi sallitaan hevarin kaulassa, mutta hamppukoru hipin kaulassa on lastensuojelun asia? Onko oikein kertoa vihaansa jumalaa kohtaan tai julistaa sotaa uskontoja kohtaan bändipaidassa, mutta House of Pain -paita kannabislehdellä on jotenkin pahempi asia?

Ajatuksesta on pitkä matka tekoon. Suomessa on täysin laillista olla kannabismyönteinen. Miksi ihmeessä vain tästä yhdestä asiasta tehdään lastensuojeluilmoituksia, mutta ei alkoholimainosten käyttämisestä tai uskonrauhan rikkomisesta? Miksi ajatuksista rangaistaan? Kuka päättää että jonkun ajatus on väärin?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi ajatuksista rangaistaan? Kuka päättää että jonkun ajatus on väärin?

George Orwellin teoksessa Vuonna 1984 siitä päätti valtio, tai siis Isoveli, jonka näkemysten vastaiset ajatukset olivat ajatusrikoksia. Koko keissi on niin hämmentävän samankaltainen - vaikka toki kärjistetysti - että Orwell varmaan sen ollessa mahdollista sanoisi, että kirjaansa ei ollut tarkoitettu käyttöohjeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
George Orwellin teoksessa Vuonna 1984 siitä päätti valtio, tai siis Isoveli, jonka näkemysten vastaiset ajatukset olivat ajatusrikoksia. Koko keissi on niin hämmentävän samankaltainen - vaikka toki kärjistetysti - että Orwell varmaan sen ollessa mahdollista sanoisi, että kirjaansa ei ollut tarkoitettu käyttöohjeeksi.

Lapsi ei ole täysivaltainen kansalainen missään päin maapalloa. Eli orwellilainen ajatuspoliisi toimii tässä tapauksessa kaikkialla.

Ihan vain uteliaisuudesta:

Oletko pahastikkin kannabiskoukussa, kun sinä sadoilla viesteillä lyhyen ajan sisällä näinkin ponnekkaasti olet puolustanut kannabiksen laillistamista?
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lapsi ei ole täysivaltainen kansalainen missään päin maapalloa. Eli orwellilainen ajatuspoliisi toimii tässä tapauksessa kaikkialla.

Ihan vain uteliaisuudesta:

Oletko pahastikkin kannabiskoukussa, kun sinä sadoilla viesteillä lyhyen ajan sisällä näinkin ponnekkaasti olet puolustanut kannabiksen laillistamista?

Mikä teitä ihmisiä oikeasti vaivaa?

RE: Kannabismerkit nuorilla
Täytyy olla jotenkin irrallaan todellisuudesta jos tuo kuulostaa hyvältä idealta. Ellei sitten tosissaan halua ilmoitusta karjalalippiksistäkin.

Ei kukaan ole laillistamassa tai sallimassa tai tuputtamassa nuorille mitään päihteitä. Ei MITÄÄN. Sille, kokeilevatko nuoret niitä voi parhaansa mukaan itse jokainen vanhempi ainakin yrittää vaikuttaa. Sitä mikä on oikea reitti, huutaminen/keskustelu/kotiaresti, en osaa sanoa.

"Eikö kukaan ajattele lapsia?!" Minä en ainakaan, tämä asia ei kuulu heille.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletko pahastikkin kannabiskoukussa...

Kyllä, kannabiskoukussapa hyvinkin. Väitän, ettet löydä ketjusta minun kirjoittamaani viestiä, joissa näkemystä ei olisi perusteltu ja muutenkin viesteistäni pitäisi selvitä aivan hyvin se, minkälaiset tarkoitusperäni ovat. Mutta koska kyselet kannabiskoukusta lienee selvää, että kirjoitukseni joko eivät ole sinulle avautuneet tai sitten ovat avautuneet hyvin hämärässä valossa.

Niin, ympäri maailmanhan viranomaiset puuttuvat kakaroiden pukeutumiseen, eikö niin? Puuttumisen hölmöyden olen nähdäkseni jo perustellut omalta kannaltani useaankin kertaan ja jos olen kärjistänyt, niin siitäkin löytynee maininta, ettei tilaa väärinkäsityksille pitäisi jäädä.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Ymmärrän kumpaakin näkökantaa.

Noin loppupeleissä antaisin ihmisten kuitenkin pitää yllään valitsemiaan vaatteita/koruja ilman että siihen puututtaisiin.

Noille mukuloille pitää puhua asioista rehellisesti ja niitä pitää kasvattaa. Kotona ja koulussa. Ja sitten ne valitsevat asioita itse.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysehän ei kohdallani ollut mistään termeillä kikkailemisesta, mielestäni on kaikilla tavoin väärin, jos viranomaisen toimesta katsotaan olevan ok puuttua tuolla lailla tai yleensäkään millään tasolla teinien pukeutumiseen, yhdentekevää on, millä termillä siihen puuttumiseen viitataan. Toisille tämä on hyväksyttävä malli eikä siinä mitään, ymmärrän kyllä, olen vain eri mieltä.

Ihan siis ajatuksen tasolla, poliisi puuttuu alaikäisten pukeutumiseen? Koska näitä vastaavia toimia on harrastettu muissa länsimaissa, vai onko Suomi ainoa fiksu ja välittävä kansakunta?...

Eihän alaikäisten pukeutumiseen puututa mitenkään? Käsittääkseni poliisi ei takavarikoi vaatteita tai koruja, vai?

Lastensuojeluilmoituksen avulla kyseisen lapsen huoltajat saavat tiedon heidän lapsensa toiminnasta, jolloin heillä on mahdollisuus keskusteluun ja omiin ratkaisuihinsa lastensa kanssa. Lastensuojeluilmoitus ei ole mikään mörkö, se on viranomaisten työkalu tällaisissa tilanteissa. Poliisilla on huoli alaikäisistä, heidän vaatetuksensa viestii tietyn suuntaista ajattelua, siitä menee tieto vanhemmille.

Minusta on hyvä, että lapsista välitetään, vertauksesi Orwelliin kertoo omasta asenteestasi kannabikseen. Se ei kuulu alaikäisille ja poliisin ilmoituksilla saadaan yksikin alaikäinen käyttäjä pois, niin toimintatapa on hyödyllinen.
 

Nick Neim

Jäsen
Mä muistan ala-asteelta, kun luokkalaisella oli Marlboron t-paita koulussa päällä. Kyseisellä perheellä oli ymmärtääkseni muutenkin hieman tiukempaa rahan kanssa, joten ilmeisesti jokin lahjapaita oli kyseessä.

Pitäisikö vastaavassa tilanteessa myös tehdä lastensuojeluilmoitus? Tarkoittaako tuollaisen logon pitäminen automaattisesti tupakointia, tai siihen johtavaa toimintaa? Onko kyseisen paidan antaminen lapselle edesvastuutonta?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Pitäisikö vastaavassa tilanteessa myös tehdä lastensuojeluilmoitus? Tarkoittaako tuollaisen logon pitäminen automaattisesti tupakointia, tai siihen johtavaa toimintaa? Onko kyseisen paidan antaminen lapselle edesvastuutonta?

Ei, opettaja voi halutessaan soittaa suoraan vanhemmille ja kertoa huolensa. Poliisin tulee toimia alaikäisten kohdalla lastensuojelun kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös