Asiassa ei siis ajatella yhteiskuntaa, vaan vaalitulosta, mikä osoittaa politiikan heikkouden.
Tämä näyttää pätevän Vihreisiin, jotka eivät mainintaa enemmän halua kannabista vapaaksi. Ei mitään seminaareja tms yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Ehkä juuri siksi, että pelkäävät kannatuksen putoavan entisestään, jos Vihreät mielletään kannabisliikkeeksi.
Sen sijaan oikealla kyse on periaatteellisesta suhtautumisesta. Kannabiksen käytön rangaistavuuden poistaminen voi lisätä kannabiksen ja muiden huumeiden käytön kasvua, ja siten ongelmien lisääntymistä.
Olen aika monen kanssa tästä jutellut, ja THL:n kantaa pidetään jos ei nyt vastuuttomana ja vääränä, ainakin vihervasemmistolaisen, liberaalin päihdepolitiikan kukkasena.
Kun on itse kannabiksen dekriminalisoinnin kannalla, olen vähitellen ymmärtänyt sen tien olevan mahdollista vain kokonaisuudistuksen kautta. Jos en väärin muista, Häkkänen puhui oikeusministerinä tästä. On tultava uusia työkaluja myös nuorten pienten huumerikosten käsittelyyn, ja tästäkin Orpo tai Häkkänen puhui viime hallituskaudella. Jotain löytyikin. Eräs kokoomustaustainen ylilääkäri kertoi, että huumepolitiikan uudistuksesssa olisi hyvä myös muuttaa pakkohoitokäytäntöä. Nyt nuoren erittäin vahingollinen huumeiden käyttö ei ole peruste sen katkaisemiseen.
Edetä voi, mutta en enää usko, että yksin kannabiksen dekriminalisoinnin kautta, vaan se olisi osa kokonaispakettia.