Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 004 934
  • 12 943

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ala-asteella 3. tai 4. luokalla pelattiin englannintunnilla peliä, missä piti luetella Afrikassa eläviä eläimiä englanniksi. Olin nähnyt jostakin dokkarista, että pingviinejä eli Etelä-Afrikan rannikolla. Odottelin, että kaikki helpot norsut ja leijonat oli sanottu ja kun muilta tuntui olevan elukat loppu läväytin jokerini pingviinit pöytään. Olen vieläkin katkera, ettei opettaja vakuutteluistani huolimatta uskonut, että Afrikassa elää pingviinejä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Toisesta ketjusta poimittua:
Vangin sellistä löytyi alaston nainen.
Vankilanjohtajan kommentti on hieno ja äärimmäistä havainnointikykyä osoittava:"-  Varmaankin siinä on ollut intiimi tilanne, mutta vartijoiden tullessa paikalle sellissä oli jo "rauha maassa".
En usko, että on ollut intiimi tilanne. Vangit haluavat vain alastomia naisia selliinsä esimerkiksi maalatakseen taulun.
Vanajan avovankila vaikuttaa todella olevan nimensä veroinen "rangaistuslaitos": vesurimurhaajat pääsevät vapaasti ulos puistotöihin - sekä sitä kautta bundelle ("[n]aisesta ei ole saatu mitään havaintoja eikä häntä erityisesti etsitä"), ja alastomat naiset sisään. Mikäpä siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Toisesta ketjusta poimittua:

Vanajan avovankila vaikuttaa todella olevan nimensä veroinen "rangaistuslaitos": vesurimurhaajat pääsevät vapaasti ulos puistotöihin - sekä sitä kautta bundelle ("[n]aisesta ei ole saatu mitään havaintoja eikä häntä erityisesti etsitä"), ja alastomat naiset sisään. Mikäpä siinä.

Herää vain kysymys, että miksi kukaan haluaa edes lähteä karkuteille laitoksesta, jossa ovet ovat auki huorien tulla visiitille, sapuskaa tulee ilmaiseksi kolmasti päivässä, mitään kaltereita tai lukkoja ei pahemmin ole ja jossa voi joko tehdä kevyitä puhdetöitä tai opiskella itselleen ammatin valtion kustannuksella valtion maksaessa myös asumisen sekä säännölliset lomat.

Mutta eiköhän kohta joku ääriliberaali humanistivihreä tule kertomaan, kuinka vapauden riisto rikolliselta ole niin suuri rangaistus jo itsessään, että vankilan puitteiden on vastattava bordellilla varustettua lomakylää. Ainakin tätä väkeä tuntuu riittävän lainsäätäjissä ja poliitikoissa, jotka ovat nykyiset linjaukset saaneet aikaiseksi.

Ei vankeja missään keskiaikaisissa kidutuslaitoksissa tule pitää, mutta kyllä tavallisille kansalaisillekin pitäisi saada vähintään samat oikeudet ja etuudet kuin tuomituille rikollisille. Sitä paitsi miten se vapautuva rikollinen muka sopeutuu yhteiskuntaan, kun hän vapautuu laitoshuoltomaisesta luksushoidosta ankeaan arkeen, jossa ateriat, vuokra ja muut edut eivät tulekaan eteen kuin Manulle illallinen.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ei vankeja missään keskiaikaisissa kidutuslaitoksissa tule pitää, mutta kyllä tavallisille kansalaisillekin pitäisi saada vähintään samat oikeudet ja etuudet kuin tuomituille rikollisille.

Niin pitäisi. Lukemattomia kertoja olen itsekin huomannut tuomion olevan jotain itkettävän ja naurettavan sekaista, johon uhri tai henkirikoksessa uhrin läheiset eivät voi missään nimessä olla tyytyväisiä.

Sitä paitsi miten se vapautuva rikollinen muka sopeutuu yhteiskuntaan, kun hän vapautuu laitoshuoltomaisesta luksushoidosta ankeaan arkeen, jossa ateriat, vuokra ja muut edut eivät tulekaan eteen kuin Manulle illallinen.

Sen takia varmaan monet hakeutuvat sinne takaisin ja taas saavat syyttömät kärsiä. Jos on laitostunut ja istunut vuosia tai jopa vuosikymmeniä elämänsä aikana, niin valitettavasti tavallisessa arjessa elo ja olo voi tuntua niin rankalta, että ainoa vaihtoehto on järjestää itsensä takaisin sisään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Olen vieläkin katkera, ettei opettaja vakuutteluistani huolimatta uskonut, että Afrikassa elää pingviinejä.
Kylläpä minulle iski nyt myötäkatkeruus. Onhan suorastaan olemassa pingviinilaji, jonka nimi on afrikanpingviini, niin kyllähän semmoinen laji Afrikassa elelee. Voi siellä asustella muunkin merkkisiä pingviinilajeja, en ole selvittänyt, mutta tiedossahan se on, että Afrikassa pingviinejä asustaa.

Minä kyllä suosittelen, että etsit internetiä apunasi käyttäen opettajan yhteystiedot, sikäli kun niitä löytyy, ja ilmoitat tuosta pingviiniasiasta hänelle. Ihan vaan lyhyesti, jotenkin tähän malliin: Hei, vuonna xxxx olin ala-asteen kolmannella luokalla ja väitit, ettei pingviinejä elä Afrikassa. Intin pitkään vastaan, mutta et uskonut. Pahoitin mieleni ja olen asiasta vieläkin katkera. Sitten linkität hänelle oikean internet-osoitteen, että uskoo.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minäkin otin ala-asteikäisenä yhteen opettajani kanssa usein - tosin pääasiassa sellaisessa aineessa, jossa ei voi sanoa, että "Olen oikeassa", mutta kaikkiaan melkoisen usein olin napit vastakkain opettajani kanssa kuvaamataidossa. Yhteistä linjaa ei löytynyt kovinkaan usein ja useammankin kerran hän löysi manitsemisenarvoista valittamista töistäni ja erään kerran hermostuin totaalisesti revin työni ja aloitin hiljaisen protestin - vai oliko se hiljainen... En muista kun ikää on jo niin paljon!

En kuitenkaan oikein jaksa uskoa, että syy kehnoon numeroon kuvaamataidossa (kahdeksan) olisi ollut töideni huonossa tasossa vaan uskallan todellakin väittää ettei opettajani ala-asteella ymmärtänyt kuvaamantaidosta tuon taivaallista. Uskallan perustella tätä väitettä siten, että taitoni tuskin kasvoivat yhdessä kesässä mihinkään mutta hetimmiten yläasteelle päästyäni kuvaamataidon numeroni nousi ysiin ja sittemmin kymppiin - opettajani taitelijana ja kuvaamataidonopettaja kenties näki työni aivan toisella tavalla kuin peruskouluopettaja jonka erityisosaaminen kuvaamataidon saralla oli varmasti hyvin vaatimatonta - kenties minua heikompi.

vlad.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eräälle ms-tautiakin sairastavalle tutulleni suoritettiin taannoin syöpäleikkaus. Kaikki meni ihan hyvin, mutta kotona iski joku tulehdus. Arvot katosta läpi ja kuumetta 40 astetta. No eipä siinä, ensiapupolin kautta sairaalaan ja suoraan keuhko-osastolle, kun unkarilaista syntyperää oleva maahanmuuttajalääkäri sekoitti keskenään sanat infektio ja infarkti. Tämä väärinymmärrys selvisikin heti viikon tutkimusten jälkeen. Sen viikon aikana kaveria ehti monikin sisätautilääkäri hoitamaan, mutta kukaan ei sitä infektiota älynnyt. Eikä frendinikään kovin hyvin kartalla ollut. Hoitajalta kun kysyi, että kuka on hoitava lääkäri, niin vastaukseksi sai vain käsienlevittelyä.

Ylilääkäri sai loppujen lopuksi homman raiteilleen ja väärinkäsitykseen oikaistua, kun alkoi ihmettelemään, että miten ei missään kokeissa ole viitteitä infarktista. Infektio ehti onneksi viikon aikana talttumaan, joten sen aiheuttajaa ei koskaan saatu selville. Pahoittelut väärinkäsityksestä ja kaveri kotiin.

Näin siis Lappeenrannassa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En kuitenkaan oikein jaksa uskoa, että syy kehnoon numeroon kuvaamataidossa (kahdeksan) olisi ollut töideni huonossa tasossa vaan uskallan todellakin väittää ettei opettajani ala-asteella ymmärtänyt kuvaamantaidosta tuon taivaallista. Uskallan perustella tätä väitettä siten, että taitoni tuskin kasvoivat yhdessä kesässä mihinkään mutta hetimmiten yläasteelle päästyäni kuvaamataidon numeroni nousi ysiin ja sittemmin kymppiin - opettajani taitelijana ja kuvaamataidonopettaja kenties näki työni aivan toisella tavalla kuin peruskouluopettaja jonka erityisosaaminen kuvaamataidon saralla oli varmasti hyvin vaatimatonta - kenties minua heikompi.
Kas kummaa, minun kouluaikaisen urapolkuni kuvaamataidon saralla oli paljolti samankaltainen. Voi tietysti olla että kehityin, varmasti tätäkin tapahtui. Silti lienee epätavallista, että ala-asteen kuutoset ja seiskat - kerran viitonenkin - vaihtuvat yläasteelle siirryttäessä kympeiksi. Sama peli jatkui lukiossa, kymppi tuli joka kerta, ja kymppejä sain kolmelta eri opettajalta.

Alakoulun kuvaamataidon opetus nyt oli mitä oli. Opettaja antoi erittäin tarkasti kuvatun tehtävän mitä piti tehdä, ja siitä jos poikkesi niin voi voi. Pikkukoululaiset käyttivät vahaliituja, ja kolmasluokkalaiset ja vanhemmat vesivärejä, poikkeuksetta. Muita taiteen tekemisen välineitä ei käytetty.

Ainoa sallittu tyylilaji ala-asteella oli yleensä realismi, tosin taiteilijoiden iästä johtuen naivistinen realismi. Jos töissä esiintyi jotakin sellaista mitä luonnossa ei esiintynyt tai joka oli jotenkin "mahdotonta", niin sellainen oli osaamatonta ilmaisua ja huonoa työtä. Muistan kun kerran piti tehdä työ joka esittää mäkihyppykisoja. Tein työn - varmaan sinänsä ihan hyvän tai ainakin kelvollisen - jossa yksi hyppääjä oli tornissa hyppäämässä vauhdinottomäkeen, toinen liukumassa hyppyrin nokalle, kolmas ponnistamassa, neljäs uljaassa liidossa ja viides alhaalla tekemässä kaunista alastuloa. Työni oli kuulemma heikko ja täysin mahdoton hyväksyä, koska tuollainen viiden hyppääjän yhtäaikainen sekoilu on vaarallista. En sentään saanut jälki-istuntoa, mutta työtäni ei sallittu kiinnitettävän seinälle kuten tapana oli.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ainoa sallittu tyylilaji ala-asteella oli yleensä realismi, tosin taiteilijoiden iästä johtuen naivistinen realismi.

Jos jotain positiivista etsii niin mitä ilmeisimmin opettajasi ei kuitenkaan vaatinut töitä tehtävän sosialistisen realismin hengenmukaisella tavalla. Ei minunkaan opettajani ala-asteella vaatinut töitä toteutettavaksi sellaisella hengellä, mutta minun ja opettajani realismi ja muut tyylisuunnat eivät oikein ottaneet yksiin - sallittuja siis olivat kenties yllättäen muutkin tyylisuunnat kuin realismi, kunhan nyt aivan kauheuksiin ei menty. Mutta se tosin näkyi numerossa kun ei opettaja tuntunut ymmärtävän juuri muusta kuin perinteisestä kuvaamataiteesta.

Muistan sinänsä humoristisen yhteenoton viidenneltä luokalta - niin viides se taisi olla. Meidän piti maalata vesivärein maalaus luolamaalauksista ja minä maalasin kallion hiukan hiekanväriä tummemmaksi ja se ei oikein sopinut opettajallemme, koska "kallioiperä Suomessa oli tummaa". No selitinpä sitten näsäviisaana maalanneeni kalliomaalauksen joka oli maalattu hiekkakivelle keskellä Saharaa. En saanut kiitosta, en.

vlad
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Urheiluruudun ykkösuutinen...

Minusta juttu siitä, että suomalaiset formulakuskit ovat kutsuneet Usain Boltin Suomeen on loppukevennysmateriaalia, eikä sovi pääuutiseksi. Varsinkaan kun kysymys oli vain kutsusta, johon Bolt ei ole vastannut. MTV3:lta moista höpötystä olisi voinut odottaa, mutta Yleisradiolta. Alas on menty.
 

Jurnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaveriltani kysyttiin Itäkeskuksen luokiossa muutama vuosi sitten.

Opettaja: Mikä on Turkin pääkaupunki?
Kaverini: Ankara.
Ope: Ei ole vaan Istanbul.

Että näin.

Heh, ala-asteella saksanopettajamme oli kovin hämmentynyt, oppilaat vastasivat Saksan pääkaupungin olevan Berliini. Itse hän kertoi sen olevan Bonn. Voi aikoja.
Tämä siis Kissanmaan ala-asteella Tampereella, 2000-luvun alkuhetkillä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heh, ala-asteella saksanopettajamme oli kovin hämmentynyt, oppilaat vastasivat Saksan pääkaupungin olevan Berliini. Itse hän kertoi sen olevan Bonn. Voi aikoja.
Tämä siis Kissanmaan ala-asteella Tampereella, 2000-luvun alkuhetkillä.
Sijaisopettajana 80-luvun yläasteellani toiminut sinänsä kelpo saksanmaisteri piti keväällä pikku tietokilpailut oppilaille, kun kirjat oli jo kahlattu läpi ja loppukokeetkin jo pidetty.

Yksi kysymyksistä kuului "mikä on maailman korkein rakennus". Tiesin oikean vastauksen, tuolloin se oli Varsovan radiomasto. No se ei opelle kelvannut. Kysyin onko se masto lainkaan, vai pitääkö olla kiinteä rakennus kuten toimistopilvenpiirtäjä, ja sellainen kuulemma kelpasi. Tälläkin määritelmällä tiesin oikean vastauksen, ja kysymyshetkellä se oli Sears Tower Chicagossa. Ei kelvannut. Lopulta opettaja paljasti "oikean" vastauksen, joka oli ehdottomasti Empire State Building.

Toivottavasti saksan datiivit ja muut härpäkkeet olivat Taina-opella paremmin hanskassa. Terveisiä muuten hänelle, mukava tyyppi kaikin puolin, vaikka rakennustrivia ei ollutkaan ominta alaansa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Onneksi ei vaikuttanut tämä väittely omaan historian arvosanaan, kun kympin sain.

Onko tämä nykyään mahdollista? Poika ja kymppi historiasta, en ihan äkkiä usko.

Minä tiesin kouluaikoina historiasta melko paljon enemmän kuin opettajani. Silloin oli vaan munilla varustettujen ihmisten aivan mahdoton saada mistään muusta kuin matematiika-fysiikka-kemia kombosta kiitettävää arvosanaa. Mulle pitkätukkaisena kiekkoilijana muutamilta opettajilta oli seiska ehdoton maksimi. Omilla pojillanikin tuo sukupuolien välinen tasa-arvo toteutui ihan samalla lailla.

t. hanu
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Luokilla 6-8 historiasta tuli kymppi (ysillä ei opiskeltu historiaa), samoin kahdesta jälkimmäisestä lukion pakollisesta kurssista.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ala-asteella olin napit vastakkain 5. ja 6. luokkien opettajan kanssa. En tiedä miksi, mutta ukko ei kuulemma voinut sietää meidän veljessarjasta ketään. Antoi vielä sen ihan ujostelematta näkyä aivan kaikessa. Esimerkiksi maantiedon tunnilla piti luetella Helsinkiä idempänä olevia suomalaisia merenrantakaupunkeja. Kannoin korteni kekoon sanomalla Oulu, ja sain osakseni melko suoraa vittuilua. On kuulemma paljon lännempänä kuin Helsinki eikä muutenkaan lasketa, kun on niin kaukana.

Yläasteella kävin jatkuvaa kamppailua äidinkielen opettajieni kanssa ainekirjoituksesta. Aineeni kuulemma karkasivat aina aivan liian kauas otsikosta, eli olin siis jo silloin todellisen offtopic-kirjoittelun mestari. Lukiossa äidinkielen opettaja antoi täysin päinvastaista palautetta ja rohkaisi irroittelemaan entistä enemmän. Ei se pieleen mennyt, kun ylioppilaskirjoituksissa jatkoin tyylilleni uskollisena, ja kirjoitin laudaturin.

Opettajillakin on lupa olla väärässä. Oppiminen tekee hyvää heillekin.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Omilla pojillanikin tuo sukupuolien välinen tasa-arvo toteutui ihan samalla lailla.

Tiesin enemmän kuin ATK-opettajani ja täten myös jouduin opettamaan (kun sain tehtyä hommat valmiiksi ennen muita) luokan tyttöjä jotka oli "iik mitä nyt tapahtui" tasolla. Sain itse kasin ATK:sta ja likat sai kiitettävät. Näin se tasa-arvo toimii ja olihan silloin hienoa että 90-luvun loppu puolella tytötkin uskalsi tietokoneisiin koskea, eikä vain nörtti pojat ja tokihan tästä piti palkita kyseisiä pioneerejä.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sijaisopettajana 80-luvun yläasteellani toiminut sinänsä kelpo saksanmaisteri piti keväällä pikku tietokilpailut oppilaille, kun kirjat oli jo kahlattu läpi ja loppukokeetkin jo pidetty.

Yksi kysymyksistä kuului "mikä on maailman korkein rakennus". Tiesin oikean vastauksen, tuolloin se oli Varsovan radiomasto. No se ei opelle kelvannut. Kysyin onko se masto lainkaan, vai pitääkö olla kiinteä rakennus kuten toimistopilvenpiirtäjä, ja sellainen kuulemma kelpasi. Tälläkin määritelmällä tiesin oikean vastauksen, ja kysymyshetkellä se oli Sears Tower Chicagossa. Ei kelvannut. Lopulta opettaja paljasti "oikean" vastauksen, joka oli ehdottomasti Empire State Building.

Toivottavasti saksan datiivit ja muut härpäkkeet olivat Taina-opella paremmin hanskassa. Terveisiä muuten hänelle, mukava tyyppi kaikin puolin, vaikka rakennustrivia ei ollutkaan ominta alaansa.

Omissa lapsuudenmuistoissa kysymykseen "maailman korkein rakennus" vastaus oli tuo Sears Tower, mutta rakennelma Varsovan radiomasto.
Näin asia oli määritelty jossakin sen ajan tietokirjassa.

Tainalla saattoi olla kostea 70- luku takana, kun WTC ja Sears oli jäänyt välistä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tiesin enemmän kuin ATK-opettajani ja täten myös jouduin opettamaan (kun sain tehtyä hommat valmiiksi ennen muita) luokan tyttöjä jotka oli "iik mitä nyt tapahtui" tasolla. Sain itse kasin ATK:sta ja likat sai kiitettävät. Näin se tasa-arvo toimii ja olihan silloin hienoa että 90-luvun loppu puolella tytötkin uskalsi tietokoneisiin koskea, eikä vain nörtti pojat ja tokihan tästä piti palkita kyseisiä pioneerejä.

Tästä tuli mieleeni, kun opiskelin 90-luvun lopulla lähihoitajaksi (tosin silloin ei vielä tittelistä ollut mitään tietoa) ja ATK-kokeet. Koe muodostui kahdesta osasta, käytäntö ja teoria. No, teoria osuuden pääsin muistaakseni yhdellä pisteellä läpi ja käytännössä olin suvereenisti luokan paras. Numero oli 3. Nooh, yhdellä tyttelillä meni taas niin, että teoriassa oli täyden vitosen oppilas, mutta käytänössä kävi semmoinen pikku kämmi, että formatoi kolmen koneen kovalevyt. Sai numeroksi samaisen kolmosen kuin minä. ÖÖÖÖ, wtf?????
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos olisin opettaja niin kaikenmaailman näsäviisastelijoille antaisin paskat arvosanat ihan vittumaisuuttani. Samaten on opettajan kansalaisvelvollisuus painaa näitä neropatteja alas niin, etteivät he siitä enää nouse ja näin pääse aikuisiällä viisastelemaan ja pätemään merkittäviin yhteiskunnallisiin asemiin. Esimerkiksi suuri osa kokoomuspolitikoista on opettajien epäonnistumisten aikaansaannosta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muu urheilu-puolelta Barca- ja Real-kannattajien välinen vittuilu, sekä Myyrän ihmeellinen ja naurettava toiminta.

En tiedä pitäisikö noille itkeä vai nauraa. Se on vain urheilua, pojat (ja tytöt).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös