Eikä Suominen ole ainoa. Huhut kertovat, että Derek Famulare vetelee pitkälti samanlaisella sopparilla. Hävettää, vaikken ole tehnyt itse mitään väärin.
Juuri tästä syystä TPS-fanien ehdottomasti ei pitäisi järjestää mitään tuki/sponsorikeräystä Suomiselle vaan vaatia tälle (ja Famularelle, jos hänelläkin samanlainen diili on) rehtiä ja rehellistä työmiehen palkkaa eli asiallista liigasopimusta sen mukaan, mistä puhe on ollut.
Jos fanit suostuvat ja tyytyvät siihen, että seurat voivat tarjota ala-arvoisia, jopa lakeja rikkovia työsopimuksia ammattipelaajille ja että näiden pelaajien elanto on täysin riippuvainen siitä, vippaako faniporukka fyrkat kasaan, niin se johtaa täysin kestämättömään tilanteeseen tulevaisuudessa.
Kun portit avautuvat tämänkaltaiselle kusetukselle, niin jatkossa yhä useampi pelaaja saa vastaavia diilejä ja yhä useamman pelaajan työehtosopimuksilla ja -standardeilla voi pyyhkiä persettä, samalla kun pelaajien oikeusturva ja jopa terveys voi olla vaarassa.
Mitäs sitten jos vaikka Suominen loukkaantuu kesken pelin? Matsista heruu 225 euron korvaus, sen jälkeen rahaa ei saa mistään koska ei pääse pelaamaan, mutta ei pääse myöskään muualle, koska on voimassaoleva sopimus kauden loppuun. Entäs jos loukkaantuminen tapahtuu harjoituksissa? Kuka sitten maksaa hoidot ja elämisen? Seuralla kun ei ole velvoitetta työntekijäänsä kohtaan, on vain 225 euron korvaus per matsi.
Tätä TPS:n soveltamaa periaatetta voi itse kukin miettiä oman työpaikkansa suhteen. Miltä tuntuisi, jos samaa työtä tekevät työkaverit nauttisivat kuukausipalkkaa sekä työterveydenhuollon yms. kaltaisia etuja, mutta itse saisi pikku kertasumman kerran pari viikossa, olisi täysin tyhjän päällä sairastumisen sattuessa eikä silti pääsisi diilistään irti? Ja mitä jos työntekijän pitäisi ryhtyä työnsä tekemisen ohella kerjuulle etsimään sponsoreita tai toivomaan, että joku kaveriporukka vippaisi rahaa, jotta olisi rahaa ruokaan ja vuokraan?
"Tätä palomiestä sponsoroi Letku & Kypärä."
"Tätä palomiestä ei sponsoroi kukaan, hän saa kertakorvauksen 100 euroa per savusukellus. Treenaus omalla vastuulla."
Itkeä tätä pitäisi, samalla kun TPS-organisaatio pitäisi haastaa lähinnä oikeuteen työehtosopimuksien (ylipitkästä try-outista alkaen) rikkomisesta.