OK, jos haluaa asiaa katsoa ihan helvetin mustavalkoisella ja jyrkällä tavalla (kuten sinä näytät asiaa katsovan, ja sinulla tietenkin on oikeus siihen) niin kyllähän tuo torrentien lataaminen on laitonta. Mutta onko se sitten moraalisesti ihan helvetin väärin jos tekee "laittomuuden" jossa kukaan ei kärsi mitään eikä menetä mitään?
Ja jos se tekee minun elämästäni köyhää jos minä tahdon katsoa jonkun ohjelman jota ei Suomessa esitetä niin olkoon sitten niin, minä olen ihan tyytyväinen omaan köyhään elämääni. Ja en tunne omantunnon tuskia siitä jos teen "varkauden" jossa kukaan ei menetä mitään. Ihmetyttää vaan se miten hanakoita ihmiset ovat tuomitsemaan tällaisessa asiassa, minä kun en näe tätä ihan samanlaisena asiana kuin vaikkapa jonkun makkarapaketin varastamista kaupan lihatiskiltä.
Olen mustavalkoinen tässä asiassa enkä todellakaan pidä hyväksyttävänä edes sitä toimintamallia jolla toimit, tosin ymmärrän sen, että ihminen toimii tällä tavalla halutessaan jotain itselleen muodossa tai toisessa, tässä tapauksessa netistä imutettuna sarjana, mutta itse en näin voi toimia koska pidän sitä varkautena.
Tietyssä mielessä ymmärrän selityksesi siitä, että haluat nähdä jonkin sarjan reaaliaikaisesti mutta minun on vaikea perustella itselleni tällaista toimintamallia, jos kuvitellaan, että haluan nähdä jonkin sarjan josta olen lukenut hyvät arvostelut niin maltan odottaa siihen, että se tulee dvd:lle - maltan odottaa jopa vuosia ja jos nyt käy siten, että sarja ei tule koskaan dvd:lle niin se on voi voi, sarja jää tuolloin minulta katsomatta mutta asialle ei mahda mitään. Minulle minkään sarjan, leffan tms. katsominen mahdollisimman uutena ei ole itseisarvo vaan maltan odottaa ja mikäli kiinnostukseni hiipuu odotusaikana niin kenties asian voi tulkita tuolloin siten ettei se sarja/leffa ollut niin kiinnostava, että sitä kannattaisi edes odottaakaan.
Et voi koskaan sanoa etteikö menetä mitään, et etenkään sellaisessa tapauksessa jossa sarja on jo myynnissä dvd-versiona. Reaaliaikaisen sarjan seuraaminen on siinä ja siinä mutta mikäli kyseessä on "maailmanlaajuinen" kulttimainetta saavuttanut sarja selityksesi ontuu, koska on varsin oletettavaa, että sarja tulee joskus myyntiin ja tuolloin, koska olet jo nähnyt sarjan ja jollet osta sarjaa itsellesi, valmistaja menettää "jotain". Toki käyttäytymisesi tekee ymmärrettävämmäksi jos ostat - kuten olen tulkinnut - itsellesi leffoja, sarjoja ja musiikkia, jolloin tietyssä mielessä myös tuet kyseistä bisnestä, mutta silti, minä en voi toimia samalla tavalla kuin sinä. En voi perustella käyttäytymistä itselleni näillä perusteilla.
Varkauteen voisin vielä yleisesti lisätä sen, että tavallaan ymmärrän sen jos joku varastaa itselleen ruokaa siinä tapauksessa, että todella näkee nälkää mutta minun on vaikea toistaiseksi kuvitella minua sellaiseen tilanteeseen, että olisin niin kovassa ahdingossa, että joudun varastamaan ruokaa. Ruoan ja juoman varastamisessa on kuitenkin hienon hieno ero leffojen ja musiikin ja sarjojen imuttamiseen, ero on siinä, että ilman ruokaa ja juomaa ihminen ei tule toimeen mutta ihminen tulee toimeen ilman viihdeteollisuuden tuotteita.
No - eiköhän tämä riitä tästä keskustelusta minun osalta. Näkökantamme eroavat nin paljon toisistaan, että on turha käydä vääntämään peistä asiassa josta tuskin löydämme yhteistä säveltä.
vlad.