Piratismi ja vapaamatkustajat

  • 60 929
  • 448
Suosikkijoukkue
Ässät
Kukin tavallaan. Ei sekään niin kovasti vaadi ponnisteluja että lataat torrentina levyn (kestää n. 15 min) ja kuuntelet sen läpi vaikkapa kirjoitellessasi jotain haistapaskan jorinoita Jatkoaikaan. Se delete-napin painaminenkaan levyn ostamisen jälkeen ei ihan ylitsepääsemättömän vaikea toimenpide ole. Kuuleepahan ihan koko levyn läpi eikä vaan niitä tarkkaan valikoituja helmiä jotka bändi laittaa esim. MySpace-sivuilleen tai ihan viralliselle (lailliselle!) YouTube-kanavalleen. Aika monesti kun törmää siihenkin että niiden parin hittibiisin sijasta levy onkin täynnä jotain täytepaskaa, ja köyhänä poikana en mielelläni maksa mistään turhasta. Minulla nimittäin menee jo ihan riittävästi muutenkin rahaa levyihin ja elokuviin, niin valinnat on tehtävä siksi tarkasti.

Kuten sanoitkin, kukin tavallaan. Itse en halua koko levyä ns. spoilata kuuntelemalla sitä etukäteen, vaikka monet yhtyeet tämän mahdollisuuden nykyään myspacessa tarjoavatkin ennen levyn julkaisua.

Itse muutenkin kuuntelen lähinnä silloin noita näytteitä, kun on kyse uudesta yhtyeestä. Tuttujen bändien levyt ennakkotilaan joka tapauksessa. Vaikka siinä välillä kätensä iskeekin paskaan niin keräilijän ominaisuudessa hankkisin kuitenkin sen levyn, ellei sitten ole kiinnostus täysin lopahtanut yhtyeeseen (esim. seuraava In Flamesin levy saa suosiolla jäädä hyllyyn).

Mutta nyt taasen puhun enemmänkin kuuntelutottumuksista. Waretuskeskustelu saa osaltani jäädä tähän.

Itselle avautui joku päivä että W on englanniksi tupla-U. Eli ei double v, vaan double u. Kaikenlaista..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
OK, jos haluaa asiaa katsoa ihan helvetin mustavalkoisella ja jyrkällä tavalla (kuten sinä näytät asiaa katsovan, ja sinulla tietenkin on oikeus siihen) niin kyllähän tuo torrentien lataaminen on laitonta. Mutta onko se sitten moraalisesti ihan helvetin väärin jos tekee "laittomuuden" jossa kukaan ei kärsi mitään eikä menetä mitään?

Ja jos se tekee minun elämästäni köyhää jos minä tahdon katsoa jonkun ohjelman jota ei Suomessa esitetä niin olkoon sitten niin, minä olen ihan tyytyväinen omaan köyhään elämääni. Ja en tunne omantunnon tuskia siitä jos teen "varkauden" jossa kukaan ei menetä mitään. Ihmetyttää vaan se miten hanakoita ihmiset ovat tuomitsemaan tällaisessa asiassa, minä kun en näe tätä ihan samanlaisena asiana kuin vaikkapa jonkun makkarapaketin varastamista kaupan lihatiskiltä.

Olen mustavalkoinen tässä asiassa enkä todellakaan pidä hyväksyttävänä edes sitä toimintamallia jolla toimit, tosin ymmärrän sen, että ihminen toimii tällä tavalla halutessaan jotain itselleen muodossa tai toisessa, tässä tapauksessa netistä imutettuna sarjana, mutta itse en näin voi toimia koska pidän sitä varkautena.

Tietyssä mielessä ymmärrän selityksesi siitä, että haluat nähdä jonkin sarjan reaaliaikaisesti mutta minun on vaikea perustella itselleni tällaista toimintamallia, jos kuvitellaan, että haluan nähdä jonkin sarjan josta olen lukenut hyvät arvostelut niin maltan odottaa siihen, että se tulee dvd:lle - maltan odottaa jopa vuosia ja jos nyt käy siten, että sarja ei tule koskaan dvd:lle niin se on voi voi, sarja jää tuolloin minulta katsomatta mutta asialle ei mahda mitään. Minulle minkään sarjan, leffan tms. katsominen mahdollisimman uutena ei ole itseisarvo vaan maltan odottaa ja mikäli kiinnostukseni hiipuu odotusaikana niin kenties asian voi tulkita tuolloin siten ettei se sarja/leffa ollut niin kiinnostava, että sitä kannattaisi edes odottaakaan.

Et voi koskaan sanoa etteikö menetä mitään, et etenkään sellaisessa tapauksessa jossa sarja on jo myynnissä dvd-versiona. Reaaliaikaisen sarjan seuraaminen on siinä ja siinä mutta mikäli kyseessä on "maailmanlaajuinen" kulttimainetta saavuttanut sarja selityksesi ontuu, koska on varsin oletettavaa, että sarja tulee joskus myyntiin ja tuolloin, koska olet jo nähnyt sarjan ja jollet osta sarjaa itsellesi, valmistaja menettää "jotain". Toki käyttäytymisesi tekee ymmärrettävämmäksi jos ostat - kuten olen tulkinnut - itsellesi leffoja, sarjoja ja musiikkia, jolloin tietyssä mielessä myös tuet kyseistä bisnestä, mutta silti, minä en voi toimia samalla tavalla kuin sinä. En voi perustella käyttäytymistä itselleni näillä perusteilla.

***

Varkauteen voisin vielä yleisesti lisätä sen, että tavallaan ymmärrän sen jos joku varastaa itselleen ruokaa siinä tapauksessa, että todella näkee nälkää mutta minun on vaikea toistaiseksi kuvitella minua sellaiseen tilanteeseen, että olisin niin kovassa ahdingossa, että joudun varastamaan ruokaa. Ruoan ja juoman varastamisessa on kuitenkin hienon hieno ero leffojen ja musiikin ja sarjojen imuttamiseen, ero on siinä, että ilman ruokaa ja juomaa ihminen ei tule toimeen mutta ihminen tulee toimeen ilman viihdeteollisuuden tuotteita.

No - eiköhän tämä riitä tästä keskustelusta minun osalta. Näkökantamme eroavat nin paljon toisistaan, että on turha käydä vääntämään peistä asiassa josta tuskin löydämme yhteistä säveltä.

vlad.
 

Bourque#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LA Kings |NUFC |FC Barcelona|KTP
Minä ostan levyt joita haluan kuunnella, rahalla levykaupasta ja mieluiten kotikaupungin yrittäjien pienestä ja riippumattomasta. Ajattelen, että kannan näin korteni kekoon artistien uran jatkuvuuden suhteen. Lisäksi haluan levyt fyysisinä esineinä, kokonaistaideteoksina joihin kuuluu kannet sun muut. Pelkkä bittivirta koneella on perseestä, en harrasta.

Hieno mies.Itse pyrin myös samaan!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hieno mies.Itse pyrin myös samaan!

Minä taas olen havainnut tämän "bittivirran" olevan huomattavasti kätevämpi formaatti, on niin helppoa kun kaikki musiikki on koneella josta sitä voi kätevästi sitten siirtää kannettavaan soittimeen, autoon jne. ja myös tehdä erilaisia soittolistoja yms. Kaikki musiikki on nopeasti ja helposti saatavilla ja löydettävissä eikä tarvitse aina alkaa lonaamaan läpi koko hiton levyhyllyä. Minä rippaankin ihan automaattisesti jokaisen ostamani levyn välittömästi koneelle ja laitan sen varsinaisen levyn lasioven taakse koristamaan levyhyllyä.

Kätevämpää (ja halvempaa) minulle varmaan olisikin ostaa levyt näistä netin musiikkikaupoista mutta kun ne on tehty niin helvetin vaikeiksi ja hermoja koetteleviksi että en yksinkertaisesti jaksaa leikkiä enää niiden kanssa. Sitten ne formaatit ovat milloin mitäkin ja joissakin on mukana näitä käyttörajoituksia yms. joten mieluummin ostan levyn ihan fyysisenä tuotteena ja rippaan sen
sitten itse koneelle. Jotain pieniä levykauppiaita olisi tietysti hieno tukea mutta kun kotipaikkakunnalla ei ole yhtään levykauppaa niin on melkein pakko "tukea" marketteja ja nettikauppoja.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Nojuu. Minun mielestäni tämä Spotify Premium jäsenyys on railakkaasti paras tapa tukea musiikkia. Ensinnäkin maksan joka kuukausi sen kympin musan "esikatselusta" ja sitten ostan ne levyt joita itse hyvänä pidän. Tällä hetkellä hyllystä löytyy n. 800 cd:tä ja osto tahti on noin 1-5 levyä viikko. Tarjonta on nykyään niin jumalattoman suurta, että ymmärrän sinällään hyvin ihmisiä jotka eivät halua maksaa kuuntelematta levystä, jonka se ainoa hitti pyörii radiossa voimasoitossa ja loppu levy onkin sitten puhdasta paskaa.


NA
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Selittäkääpäs, miten se on keneltäkään pois jos katson televisiosarjan interwebistä?

Miten. Keneltäkään.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selittäkääpäs, miten se on keneltäkään pois jos katson televisiosarjan interwebistä?

Miten. Keneltäkään.

Jos kaikki katsoisivat/lataisivat TV-sarjoja laittomasti netistä, sarjan oikeuksista maksanut TV-yhtiö menettäisi katsojalukunsa ja sitä kautta mainostajat. Lopultahan tuo on pois niiltä, jotka ohjelmia tekevät ja tuottavat.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä taas olen havainnut tämän "bittivirran" olevan huomattavasti kätevämpi formaatti, on niin helppoa kun kaikki musiikki on koneella josta sitä voi kätevästi sitten siirtää kannettavaan soittimeen, autoon jne. ja myös tehdä erilaisia soittolistoja yms.
Korostus minun.

Ehkä se on helppoa, mutta minä ainakin olen sitä sukupolvea jolle kaiken ei ole aina pakko olla helppoa. Toki mullakin on kannettava soitin, ja siihen levyhyllystäni siirrän kokonaisia albumeita tai irtobiisejä, mutta kyllähän levyn hyllystä ottaminen, soittimeen asettaminen, nojatuoliin istahtaminen ja kiireetön kuuntelu on sellainen nautinto, etten helppouden vuoksi ala luopumaan siitä.

Kyllä minä haluan välillä nähdä vaivaa, asiassa kuin asiassa. Liika helppous tappaa ilonkin helposti.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Selittäkääpäs, miten se on keneltäkään pois jos katson televisiosarjan interwebistä?

Miten. Keneltäkään.

Järjellinen vastaus: Ei mitenkään. Keneltäkään.

Moralistinen vastaus:
Koska katsot sarjan intterwepistä, saatat sen takia jättää sarjan ostamatta esim. dvd-levyillä, jolloin joku jälleenmyyjä saattaa menettää sen 20 euroa ja välillisesti tuotantotiimi omat rojaltinsa. Toisaalta televisiosarjan (ainakin ymmärtääkseni lähes kaikki) voi katsoa laillisesti myös ostamatta dvd-levyä - esimerkiksi kun ne aikanaan tulevat Suomen televisioon tai lailliselle, tuotantotiimin tukemalle Internet-sivulle. Joku voisi vielä niuhottaa että kun lataat TV-sarjan torrenttina, et näe niitä mainoksia joilla sarja välillisesti rahoitetaan. Tämä toki voitaisiin ratkaista siten, että tuotantoryhmä laittaisi sarjan aina julkaisupäivänä näkyville ilmaiseksi Internettiin ja ottaisi warettajien rahat ko. sivun mainostuloista.

Sanottakoon vielä että välttämättä sarjan katsominen torrenttina ei peilaudu edes katsojalukuihin, koska lähes jokainen kanava näyttää ohjelmiaan myös verkossa. Toki sitäkin rahoitetaan sitten mainostuloilla,

Minä maksoin muuten 80EUR laillisesta NHL-kaudesta ja joudun silti katsomaan niitä mainoksia!

Vähän lukuja:
Hiljattain päättynyttä Lost-jakso taisi vetää Suomessa jotain puoli miljoonaa katsojaa TV:n ääreen parhaimmillaan? Jenkkiaikataulussa sarjan waretti jonku lähteen mukaan n. 1000-2000 suomalaista viikottain (arvio perustui suomenkielisten tekstityksien latausmääriin) - eli prosentteina < 1% katsojista. Melko marginaaliset taloudellisest menetykset siis.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos kaikki katsoisivat/lataisivat TV-sarjoja laittomasti netistä, sarjan oikeuksista maksanut TV-yhtiö menettäisi katsojalukunsa ja sitä kautta mainostajat. Lopultahan tuo on pois niiltä, jotka ohjelmia tekevät ja tuottavat.
Niin, koska kaikki ovat juuri nyt siirtymässä katsomaan ohjelmia internetistä, ainoa asia mikä heitä estää on sen "laittomuus".

Uhh. Syvä uhh.

Mustavalkoista on piraatismista emoilevien maailmassa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vähän lukuja:
Hiljattain päättynyttä Lost-jakso taisi vetää Suomessa jotain puoli miljoonaa katsojaa TV:n ääreen parhaimmillaan? Jenkkiaikataulussa sarjan waretti jonku lähteen mukaan n. 1000-2000 suomalaista viikottain (arvio perustui suomenkielisten tekstityksien latausmääriin) - eli prosentteina < 1% katsojista. Melko marginaaliset taloudellisest menetykset siis.
Ja kuinka moni sarjaa netin välityksellä katsonut suositteli sitä lähipiirilleen... Itse ainakin lisäsin sarjan katsojamääriä ainakin neljällä! Ihan television välityksellä seuraavia siis. Näinollen olenkin plusmerkkinen tapaus.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Unohtamatta jos seuraa urheilua striimin kautta.
NHL:n seuraaminen jonkun justintv:n tai atdhen kautta nyt on säälittävää. Tarjolla on oikea, hyvä ja toimiva, teknisesti jotakuinkin identtinen vaihtoehto joka on vielä ihan pirun halpa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
NHL:n seuraaminen jonkun justintv:n tai atdhen kautta nyt on säälittävää.

Säälittävää on esimerkiksi se, että joutui seuraamaan HJK:n europeliä jonkun huonolaatuisen striimin kautta. Unohtamatta MYPA-peliä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä se on helppoa, mutta minä ainakin olen sitä sukupolvea jolle kaiken ei ole aina pakko olla helppoa. Toki mullakin on kannettava soitin, ja siihen levyhyllystäni siirrän kokonaisia albumeita tai irtobiisejä, mutta kyllähän levyn hyllystä ottaminen, soittimeen asettaminen, nojatuoliin istahtaminen ja kiireetön kuuntelu on sellainen nautinto, etten helppouden vuoksi ala luopumaan siitä.

Taidetaan aika pitkälti samaa ikäluokkaa/sukupolvea olla joten ei varmaan kannata tästä ikäkysymystä tehdä, kuuntelutottumukset kun on vaan ihmisillä erilaisia iästä ja sukupolvesta riippumatta. Minä vaan olen ilmeisesti sen verran laiska (Vai järkevä? Riippuu miten asiaa katsoo...) niin teen mielelläni asiat helpommalla tavalla jos sellainen on tarjolla koska en näe syytä nähdä turhaa vaivaa ihan vaan sen takia että saa takoa itseään olkapäille kuinka kova "oldskuul-jätkä" olen, tai että pääsee kuittailemaan laiskalle nuorisolle kuinka "meidän nuoruudessa kaikki oli vaikeampaa ja kouluunkin piti hiihtäen susien keskellä taivaltaa". No joo, meni ehkä vähän kärjistetyksi mutta silti, minä haluan tehdä asiat mieluummin nopeammin ja helpommin jos mahdollista.

Enkä näe sitäkään miten se minun kuuntelukokemustani muuttaisi yhtään heikommaksi jos minä nappaankin sen levyn soimaan tietokoneelta sen sijaan että kaivelisin levyn levyhyllystä. Samaa musiikkia sieltä loppujen lopuksi tulee, olipa formaatti mikä tahansa. Minusta on vaan kätevää kun se musiikki on saatavilla nopeasti. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö voisi kiireettömästi istahtaa sohvalle ja rauhoittua musiikin kuuntelemiseen.

Ja sitten kun minä en välttämättä aina halua kuunnella jotain yhden tietyn artistin yhtä tiettyä levyä vaan jotain tietyntyyppistä musiikkia useilta eri artisteilta niin siinä tuo koneelta soittaminen on kätevää. Voi napata sieltä vaan tilanteeseen/mielialaan sopivan playlistin ja näin musiikkia riittää parhaimmillaan tuntikausien kuuntelemiseen ilman että tarvitsee välillä vaihdella levyjä. Tämä tapa vaan sopii minulle ja on aina sopinut, minähän jo aikaa ennen tietokoneita tapasin nauhoittaa tyhjille C-kaseteille omia kokoelmia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tämä tapa vaan sopii minulle
Ka siinäpä se tärkein, kukin tavallaan. En tyrkytä omaa tapaani, totean vain. Tärkeintä että hyvä musiikki soi, soikoon monomankasta tai studiotason vehkeistä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ehkä se on helppoa, mutta minä ainakin olen sitä sukupolvea jolle kaiken ei ole aina pakko olla helppoa. Toki mullakin on kannettava soitin, ja siihen levyhyllystäni siirrän kokonaisia albumeita tai irtobiisejä, mutta kyllähän levyn hyllystä ottaminen, soittimeen asettaminen, nojatuoliin istahtaminen ja kiireetön kuuntelu on sellainen nautinto, etten helppouden vuoksi ala luopumaan siitä.

Kyllä minä haluan välillä nähdä vaivaa, asiassa kuin asiassa. Liika helppous tappaa ilonkin helposti.

Taidamme olla samaa ikäluokkaa tai sitten nautimme "vain" samanalaisista asioista. Liika kiireettömyys pois, nautinnollinen levyn kuuntelu tai rauhallinen hetki hyvän leffan parissa ilman kiirettä, ilman häiriötekijöitä. Mikäpä sen parempaa.

Tosin toisinaan vieläkin paremman nautinnon saa hypätessä polkupyörän satulaan ja polkiessa jonnekin luonnonrauhaan ja nauttia olosta, luonnosta ja auringosta. Kiireetöntä ja leppoisaa eloa sekin.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja kuinka moni sarjaa netin välityksellä katsonut suositteli sitä lähipiirilleen... Itse ainakin lisäsin sarjan katsojamääriä ainakin neljällä! Ihan television välityksellä seuraavia siis. Näinollen olenkin plusmerkkinen tapaus.

Vertaushan se on tämäkin mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että sinä olet varastanut jonkin toisen tuottamaa omaisuutta. Maksavatko nämä neljä muuten tv-luvan vai ovatko ilmaiskatsojia? Mikäli eivät maksa niin tuloksesi on edelleen vankasti miinusmerkkinen.

Mutta tapansa ja moraalinsa itsekullakin. Joku latailee ilmaiseksi netistä musiikkia tai leffoja tai sarjoja, joku ei maksa tv-lupaa ja joku varastaa tavaraa muuten vaan. Kumma kuitenkin, että ihmiset, jotka latailevat ilmaiseksi tavaraa netistä ovat yleensä hanakoita tuomitsemaan perinteisen varastamisen. Voidaanhan toki sanoa, että toiminnassa on ero mutta kaikesta huolimatta kyseessä on toisen omaisuuden luvaton käyttöönotto. Ja henkilö, joka esim. latailee satoja leffoja tai jopa tuhansia musiikkikappaleita on minun silmin katsoen vielä suurempi rikollinen kuin yhden t-paidan hölmöyksissään nyyssinyt teini.

vlad.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taidamme olla samaa ikäluokkaa tai sitten nautimme "vain" samanalaisista asioista.
Oi niitä aikoja... Kiireettömyyteen oppi 80-luvulla, kun asui paikkakunnalla jossa ei ollut varsinaista levykauppaa. Keskiviikon paikkeilla tuli Soundi, josta katseltiin mitä uutuuksia tai tarjouksia Epen puodissa (tai Kanella, tai TexMexissä...) on tarjolla. Tilaus postiin (joskus jopa uskaltauduin tilaamaan puhelimella) ja ei kun odottelemaan. Hyvällä tuurilla kahden viikon päästä postimies toi pakettikortin, jota vastaan sai postista neliskulmaisen laatikon. Laatikon sisällä oli vinyylilevyjä. Kotimatkalla arvuuttelin, onko mahdollisesti joku levy rikki tai vääntynyt. Yleensä ei ollut. Ah, sitä iloa, kun kauan odotettu levy viimein soi. Kansia piti tutkia tarkasti, sanoitukset tavata sisäpussista, ja kuunnella uudelleen ja uudelleen...

Jotenkin nykyinen elämänmeno, jossa jo paskannetaankin juosten, tuntuu unhoittaneen tuollaiset tunteet.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ruoan ja juoman varastamisessa on kuitenkin hienon hieno ero leffojen ja musiikin ja sarjojen imuttamiseen, ero on siinä, että ilman ruokaa ja juomaa ihminen ei tule toimeen mutta ihminen tulee toimeen ilman viihdeteollisuuden tuotteita.

vlad.

En ole paljon seurannut tätä ketjua, mutta tuo ruoan varastaminen ei kelpaa vertauksena musiikin ja filmien imemiseen. Sitten kelpaisi, jos voitaisiin mennä lihakauppaan kopioimaan se makkaranpätkä ja lähteä sen kanssa sitten ulos.

Yksi pointti myös tähän, että entäs he, jotka itse tallettavat musiikkia muiden imettäväksi ja tulevat sitten tunnetuiksi näin? Eikö heidän pitäisi vastaavasti maksaa jotain tästä mahdollisuudesta?
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Lähes kaikki laittomasti liikkuvasta tavarasta on nimenomaan tätä jenkkiläistä roskaa, jotka muutenkin tekevät miljardituloja tv-sarjoilla, musiikilla ja elokuvillaan. Suurin osa tästä on täysin paskaa kertakäyttöviihdykettä tylsistyneille länsimaisille ihmisille. En ymmärrä miksi ihmiset moralisoivat tätä niin paljon, mä oikeastaan toivoisin että ihmiset lataisivat niin paljon kuin vain sielu sietää.

Nykyään joka tuutista tulee tätä samaa moskaa: radiosta, Tveestä ja netissäkin tähän törmää väkisinkin, vaikka ei edes millään laittomilla sivuilla kävisi, esim. youtuben videoista varmaan suurin osa on tekijänoikeuksien vastaisia.

Jotkut vanhat moraalisäännöt “varastamisesta” eivät kyllä enää sovi tähän nykymaailman ilmiöön. Jos joku haluaa nauttia nykyajan roskaviihteestä, jota tungetaan laillisten kanavienkin kautta niin paljon että oikein läkähtyy, niin en näe edes moraalisesti siinä mitään väärää että joku näitä hankkii nettipiratismin kautta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ole paljon seurannut tätä ketjua, mutta tuo ruoan varastaminen ei kelpaa vertauksena musiikin ja filmien imemiseen. Sitten kelpaisi, jos voitaisiin mennä lihakauppaan kopioimaan se makkaranpätkä ja lähteä sen kanssa sitten ulos.

Tarkastelen asiaa yksinomaan varastamisen kannalta, kummassakin toiminnassa joko suoranaisesti tai välillisesti siirretään tuloa toisen taskusta omaan taskuun maksamatta hyödykkeestä yhtään mitään. Ja tässä tapauksessa, jos joku todellakin varastaa nälkäänsä, ymmärrän varastamisen paremmin kuin siinä tapauksessa, että joku varastaa nautinnonhalusta itselleen jonkin leffan, sarjan tai musiikkialbumin ilmaiseksi.

No, mutta meitä on moneen lähtöön. Toinen on valmis sijoittamaan harrastuksekseensa tai mielihyvänlähteeseensä rahaa ja toinen on mielellään vapaamatkustajana.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jotkut vanhat moraalisäännöt “varastamisesta” eivät kyllä enää sovi tähän nykymaailman ilmiöön.

Ehkäpä olen vanhakantainen ja opin joku päivä modernin maailman tyyliin - tosin toivon, että en haksahda totaalisesti sen aivottoman viihteen seuraamiseen vaan jossain menee raja jonka alle en aio laskeutua.

vlad.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vertaushan se on tämäkin mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että sinä olet varastanut jonkin toisen tuottamaa omaisuutta. Maksavatko nämä neljä muuten tv-luvan vai ovatko ilmaiskatsojia? Mikäli eivät maksa niin tuloksesi on edelleen vankasti miinusmerkkinen.
Pitäisi varmaan alkaa soittamaan kavereille ja kyselemään miten heidän lupa-asiansa ovat... Että internetin suuri moraalivisiiri vlad tulisi tyydytetyksi.

Itse en ainakaan maksa mitään televisiolupaa, siirtäisivät koko operaation maksullisille kanaville niin jokainen saisi tilata sitä mitä haluaa. Tämänhetkisestä television massatarjonnasta en kyllä maksa penniäkään mikäli se minusta on kiinni. En vaan voi millään hyväksyä näitä kaiken maailman realityohjelmia joita markkinoidaan niin saatanan monelta kanavalta. Tai paskaa suomalaista "draamaa". Ja jotain yleisurheilua. Tai jalkapalloa. Nykyisellään televisiosta tulee katsottua juuri ja juuri jääkiekon mm-kisat. Siinä on sentään tuotantoarvot lähes kansainvälisellä tasolla.

Kunhan toteuttavat kohtuuhintaisen, maksullisen palvelun josta voin katsoa haluamani yhdysvaltalaiset ja brittiläiset sarjat ja maksan juuri niistä enkä mistään muusta, kirjaudun heti asiakkaaksi. Nykyjärjestelmä ajaa ihmiset laittomuuksiin. Mistään salkkareista tai jalkapallosta en maksa, en sitten saatana millään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oi niitä aikoja... Kiireettömyyteen oppi 80-luvulla, kun asui paikkakunnalla jossa ei ollut varsinaista levykauppaa.

Minulle taas kävi niin että siihen kiirettömyyteen kyllästyi, ja juuri samasta syystä. Tosin minä asun edelleen sellaisella paikkakunnalla joten tuo kyllästyminen voi johtua siitäkin. Nyt sitten kun, kiitos internetin, on mahdollista saada jotkut asiat nopeamminkin niin kovin kernaasti käyttää sitä mahdollisuutta. Ei siinä etteikö nykymaailmassa ainakin joissakin asioissa mentäisi vähän liiankin lujaa ja kiireisesti mutta joissakin asioissa ei ole kyllä yhtään ikävä niitä vanhoja "hyviä" aikoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös