Jos ajatellaan asiaa näin että on joku sarja jota esitetään vain USA:ssa, eikä sitä ole koskaan tarkoituskaan hankkia Suomeen. Mitä tämä TV-sarjaa tuottava yhtiö menettää siinä jos minä lataan tuon sarjan torrentina koneelleni ja katson? Eikö varkaudessa ole kysymys siitä että toinen on menettävänä osapuolena?
Pidä minua varkaana jos pidät, mutta minun mielipiteeni on että kaikki asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia.
Veikkaisin, että tässäkin tapauksessa sinun on mahdollista tilata kyseinen sarja jonkin ulkomaisen firman kautta itsellesi. En vain ymmärrä perustetta jolla tätä toimintaa osaltaan perustellaan, "mutta kun sitä ei saa Suomesta ja se ei mahdollisesti tule koskaan Suomeen". Se ei ole mikään peruste rikolliselle toiminnalle. Entäpä jos se sarja tuleekin Suomeen tai myyntiin Suomeen? Silloin selitykseltäsi menee hetimmiten pohja pois. Et sinä koskaan voi tietää sitä onko jokin sarja tarkoitus hankkia mitään jakelukanavaa kautta Suomeen myyntiin, joten jos haluat sarjan, joko:
a. odota kunnes se tulee myyntiin - odotat vaikka viisi vuotta.
b. jos välttämättä haluat sen (laillisesti) niin tilaat vaikka jenkeistä sen itsellesi tai jostain muualta.
Kaikki asiat eivät ole mustavalkoisia mutta varastamisessa ei minusta ole kuin kaksi puolta - kyllä ja ei.* Jokaisella on periaatteensa ja ne voivat muuttua aikaamyöten. Minun periaatteeni on se, että jos haluan jotain ostan sen itselleni, jos sitä ei voi ostaa, olen sitä ilman. Maailmani ei kaadu siihen jollen näe jotain leffaa tai sarjaa tai dokumenttia. Mutta ilmeisesti joidenkin elämä on niin "köyhää", että yhden fiktiivisen sarjan menettäminen on "kohtalokasta".
vlad.
*: Sanotaan, että on tapauksia joissa pidän varastamista hyväksyttävänä. Sellainen on esim. taistelu diktatuuria vastaan mutta minusta ylikansallisiafirmoja ei vielä voi verrata diktatuuriin, joten en voi varastaa (imuttaa tms.) näiden firmojen omaisuutta. Eipä sillä, en edes osaa suorittaa tätä toimenpidettä, enkä halua oppiakaan sitä.