Jos käytetään ihan todellista esimerkkiä, niin mistä syystä konsolipelit maksavat enemmän kuin PC-pelit? Niitä kuitenkin myydään huomattavasti enemmän.
Jos sinulla on tarjota joku muu syy kuin konsolipelien hankalampi warettaminen, niin anna tulla.
Lisenssi maksut. Konsoli valmistajat ottaa oman siivunsa jokaisesta pelistä mitä myydään. Näistä maksuista Sony, Microsoft ja Nintendo saavat kaikki voittonsa, itse konsoleita myydään tappiolla. Ainakin uuden konsolin tullessa markkinoille jolloin valmistuskustannukset ovat suuret. Esin ps2 tuotti sonylle ensimmäisen valmistus vuoden aikana muistaakseni n.800milj.$ tappiot. Sitten kun peli myynti alkoi rullaan oikein tosissaan, niin tappiot on tullut takas jo moninkertaisina.
PC-peleissä ei luonnollisesti ole lisenssi maksuja koska ei ole mitään yhtä tahoa joka pc:t tekisi.
Konsolipelien valmistajat saavat syyttää piratismistä myös itseään ja typeriä aluekoodeja. Usen jenkki/japani versio ilmestyy kuukausia ennen euro julkaisua. Voitte vain arvata että waretanko 3viikon päästä ilmestyvän WE9 vai odotanko muutaman kuukauden PES5:ta. Sama peli josta on parhaimmassa tapauksessa tiputettu jotain ominaisuuksia ranskan, saksan, italian ja espanjan kielien vuoksi.
Sama koskee elokuvia, esim. Bad Santa ilmestyi jenkeissä vuoden aikaisemmin kuin Suomessa. Sin Cityn jenkki ensi-illastakin on jo muutama kuukausi aikaa. Tällainen toiminta suorastaan pakottaa netti-imurointiin.
Tosin pelejä sekä dvd leffoja tulee ostettua ja vuokrattua aikalailla. Esim dvd leffa ja sarja kokoelmaan on rahaa mennyt arviolta vähän alle 2000€ ja pelejäkin on tullu ostettua varmaan vajaalla tonnilla. Sin Citykin pitää varmaan käydä katsastaan kunnon screeniltä teatterissa.
Musiikista oon todennut 3 hyvää syytä miksi imuroin kaiken kuuntelemani musiikin netistä.
1. Kuuntelen lähes pelkästään niin rikkaita artisteja, että vaikka kukaan ei niiden levyjä enään ikinä ostais, niin ei ikinä tule köyhiä olemaan. Minä tarvitsen omia rahojani paljon enemmän kuin he.
2.Kaikki artistit(ja näyttelijät) aina sanoo ettei ne tee musiikkia rahan takia, joten olen päätellyt ettei niitä silloin haittaa jos kuuntelen heidän musiikkiaan ilmaiseksi.
3.Koska suurin osa musiikin kuuntelustani tapahtuu autossa, ja aito kaupasta ostettu cd ei välttämättä toimisi cd-soittimessani turhan ja vain tavallista kuluttajaa haittaavan kopio suojauksensa ansiosta, aion tulevaisuudessakin luottaa vain 100% toimiviin kotipolttoisiin.
Kopiosuojaukset on kyllä metka juttu. Tosiaankin ne vain haittaavat niitä jotka ostavat aitoja tuotteita. Vähääkään asiaansa osaaville niistä ei ole minkäänlaista vastusta. Siinä on jotain ironista kun voi kopioida aidon cd:n niin että kopioonkin tulee kopiosuojaus:) Myöskin kun Sony heikensi vanhan pleikkarinsa lukupäätä jottei se lukisi poltettuja pelejä, ei muuta kuin pleikka väärinpäin ja voilá. Meillä tosin täytyi aitojakin pelejä käyttää näin, koska pleikka oli tippunut lattialle muutamia kertoja ja mennyt vähän rikki.