psychodad kirjoitti:Soita sinne ja sano että myit telkkarin pois eli et tarvitse enää lupaakaan. Jos gooni tulee ovelle ja haluaa sisään, sano että ei käy. Mitään oikeuttahan niillä ei ole sinun kämppääsi tulla, jos et anna lupaa. Kotietsintälupaa taas ei voi tuohon tarkoitukseen myöntää.
Ohje on oikea, eli ei tv-maksutarkastajalle tarvitse avata edes ovea jos ei hotsita. Sivuseikkana huomautettakoon että Suomessa ei ole olemassakaan mitään kotietsintälupaa. Poliisi tulee heittämällä ovesta sisälle jos on epäilys rikoksesta. Tosin tv-maksutarkastajan sisälle päästämättömyys ei todellakaan aiheuta moisia toimia. TV:stä opittu juridiikka ei Suomessa päde.
Itseäni sapettaa juuri nämä "kun yksi ei maksa, muut maksavat enemmän" tyyppiset valistusmainokset, jotka kaikenlisäksi eivät pidä edes paikkaansa. Tv-maksun maksaneiden henkilöiden määrä on noussut tasaisesti kuin myös itse tv-maksu. Todellista kansalaisten älykkyyden aliarvioimista moiset kamppanjat. Vähän sama juttu kun sähköyhtiöt perustelevat vuosittaisia hinnannostojaan "vesivarojen vähyydellä". Muistaako kukaan että joku sähköyhtiö olisi laskenut hintojaan "ku vettä on niin helvetisti" ...
Itse en tv-maksua maksa enkä tule koskaan maksamaankaan. Jos oletetaan että minulla olisi telkkari niin heittäisin sen mäelle huomattavasti ennemmin kuin maksaisin yli pari sataa eugenia vuodessa tv-maksuja. Nyt kun muutenkin liigapelit joutuu baarissa katsomaan (canal+) niin en omaa televisiota tarvitse käytännössä mihinkään. Uutisetkin voi katsoa netistä streamina.
Piratismi-keskustelu on loputon. Itse en hyväksy millään tavalla sitä että joku tekee rahallista voittoa myymällä piraattituotteita. Häkkiin jokainen tuollainen. Musiikin ja elokuvien lataaminen netistä on vielä Suomen lainsäädännön mukaan laillista, jakaminen sen sijaan ei. Käytännössä kukaan ei voi kuitenkaan selittää toimivansa laillisesti, koska keinoja ladata tavaraa netistä jakamatta mitään ei oikeasti ole. TIEDÄN, nyt joku tulee ja alkaa vänkäämään vastaan, mutta ei kannata, kaikki tietävät että nämä vänkääjätkin jakavat lopulta tavaraa.
Tosiasia on se, ettei piratismia saada koskaan kitkettyä. Ei mitenkään, ei millään eikä koskaan. Levy- ja elokuvateollisuuden sen sijaan kannattaisi edelleen miettiä miten päästä paremmin osingoille netin tuomista mahdollisuuksista. Apple teki onnistuneesti loistavan musiikkikaupan nettiin. Samanlaista killer-appia odotellaan elokuvateollisuudesta. Suurin ongelma kuitenkin tullee olemaan joku aivan järjetön hintataso. Tyyliin "lataa elokuva päivän käyttöoikeudella, maksa 5 euroa".
Piratismi on loputon kissa-hiiri leikki, nyt kun käytössä on globaali tietoverkko tulevat hiiret olemaan aina edellä...