Piratismi ja vapaamatkustajat

  • 60 934
  • 448

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kapo00 kirjoitti:
TV-lupa on perkeleestä...!?
Kyllähän tuo vähän pistää vituttamaan kun eilen tuli taas kerran maksettua "turhasta" 193,95 € mikä on aivan Helvetin iso raha minun kaltaiselle työttömälle juopporetkulle.
Omaa tyhmyyttähän tuo oli kun sen ensimmäisen kerran elämässäni maksoin kolme vuotta sitten, kun töiden suhteen kaikki näytti viellä hyvältä.
Nyt kun taloudellinen tilanteeni on sieltä, syvältä ja poikittain, mitään ei ole enää tehtävissä. Ilmankaan sitä (tv-lupaa) en voi enää olla. Sillä TV-lupahallinto toimii kuin rikollisjengi eli jos yritän päästä eroon tästä inhoittavasta adiktiosta eroon, he lähettävät oveni taakse kivitalon korkuisen goonin!

Soita sinne ja sano että myit telkkarin pois eli et tarvitse enää lupaakaan. Jos gooni tulee ovelle ja haluaa sisään, sano että ei käy. Mitään oikeuttahan niillä ei ole sinun kämppääsi tulla, jos et anna lupaa. Kotietsintälupaa taas ei voi tuohon tarkoitukseen myöntää.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
psychodad kirjoitti:
Soita sinne ja sano että myit telkkarin pois eli et tarvitse enää lupaakaan. Jos gooni tulee ovelle ja haluaa sisään, sano että ei käy. Mitään oikeuttahan niillä ei ole sinun kämppääsi tulla, jos et anna lupaa. Kotietsintälupaa taas ei voi tuohon tarkoitukseen myöntää.

Ohje on oikea, eli ei tv-maksutarkastajalle tarvitse avata edes ovea jos ei hotsita. Sivuseikkana huomautettakoon että Suomessa ei ole olemassakaan mitään kotietsintälupaa. Poliisi tulee heittämällä ovesta sisälle jos on epäilys rikoksesta. Tosin tv-maksutarkastajan sisälle päästämättömyys ei todellakaan aiheuta moisia toimia. TV:stä opittu juridiikka ei Suomessa päde.

Itseäni sapettaa juuri nämä "kun yksi ei maksa, muut maksavat enemmän" tyyppiset valistusmainokset, jotka kaikenlisäksi eivät pidä edes paikkaansa. Tv-maksun maksaneiden henkilöiden määrä on noussut tasaisesti kuin myös itse tv-maksu. Todellista kansalaisten älykkyyden aliarvioimista moiset kamppanjat. Vähän sama juttu kun sähköyhtiöt perustelevat vuosittaisia hinnannostojaan "vesivarojen vähyydellä". Muistaako kukaan että joku sähköyhtiö olisi laskenut hintojaan "ku vettä on niin helvetisti" ...

Itse en tv-maksua maksa enkä tule koskaan maksamaankaan. Jos oletetaan että minulla olisi telkkari niin heittäisin sen mäelle huomattavasti ennemmin kuin maksaisin yli pari sataa eugenia vuodessa tv-maksuja. Nyt kun muutenkin liigapelit joutuu baarissa katsomaan (canal+) niin en omaa televisiota tarvitse käytännössä mihinkään. Uutisetkin voi katsoa netistä streamina.

Piratismi-keskustelu on loputon. Itse en hyväksy millään tavalla sitä että joku tekee rahallista voittoa myymällä piraattituotteita. Häkkiin jokainen tuollainen. Musiikin ja elokuvien lataaminen netistä on vielä Suomen lainsäädännön mukaan laillista, jakaminen sen sijaan ei. Käytännössä kukaan ei voi kuitenkaan selittää toimivansa laillisesti, koska keinoja ladata tavaraa netistä jakamatta mitään ei oikeasti ole. TIEDÄN, nyt joku tulee ja alkaa vänkäämään vastaan, mutta ei kannata, kaikki tietävät että nämä vänkääjätkin jakavat lopulta tavaraa.

Tosiasia on se, ettei piratismia saada koskaan kitkettyä. Ei mitenkään, ei millään eikä koskaan. Levy- ja elokuvateollisuuden sen sijaan kannattaisi edelleen miettiä miten päästä paremmin osingoille netin tuomista mahdollisuuksista. Apple teki onnistuneesti loistavan musiikkikaupan nettiin. Samanlaista killer-appia odotellaan elokuvateollisuudesta. Suurin ongelma kuitenkin tullee olemaan joku aivan järjetön hintataso. Tyyliin "lataa elokuva päivän käyttöoikeudella, maksa 5 euroa".

Piratismi on loputon kissa-hiiri leikki, nyt kun käytössä on globaali tietoverkko tulevat hiiret olemaan aina edellä...
 

#99#

Jäsen

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
.jarska kirjoitti:
Sivuseikkana huomautettakoon että Suomessa ei ole olemassakaan mitään kotietsintälupaa. Poliisi tulee heittämällä ovesta sisälle jos on epäilys rikoksesta.
Lähes sataprosenttisena off-topicina: kyllä kotietsintälupa Suomessakin tarvitaan, ainakin periaatteessa.

EDIT: Siirränpä loput toiseen, paremmin soveltuvaa ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Andrej kirjoitti:
Lähes sataprosenttisena off-topicina: kyllä kotietsintälupa Suomessakin tarvitaan, ainakin periaatteessa.

EDIT: Siirränpä loput toiseen, paremmin soveltuvaa ketjuun.

Periaatteessa pitää olla vahva epäilys rikoksesta josta seuraa vähintään 6kk häkkiä. Luvattomasta TV:stä voi saada vain sakkoja, joten sen perusteella ei kenenkään kotiin voi mikään viranomainen mennä. TV-luvan tarkastajat ovat valtaosin poliiseja freelance hommissa virka-ajan ulkopuolella. Kaikkein häiritsevintä on se, että he toimivat provisiopalkalla.

Minultakin yrittivät joskus muiluttaa ovelasti TV-lupamaksua ja tarkastusmaksua. Nykyinen vaimoni oli kämpässäni yksin kun olin töissä, ja ovikello soi. Hän kävi avaamassa ja siellä seisoi TV-luvan tarkastaja joka oli kysynyt minua. Kun en ollut paikalla, hän ei voinut sisään tulla, joten otti vaan muijan nimen ylös ja joitain kuukausia myöhemmin putosi luukusta lasku tarkastuksesta ja TV-luvasta.

Laitoin välittömästi telehallintokeskukseen viestiä että mitäs helvettiä tämä on, ja vastasivat sitten että tarkastaja on käynyt sinä ja sinä päivänä ja nähnyt huoneistossa auki olevan television. Vastasin takaisin, että siinä kämpässä jossa asuin, ovesta näkyy vain eteinen ja vessan ovi sekä vaatekaappi, lupasin todistaa sen heille kuvin jos on tarvetta. He vaativat sitten hallinto-oikeuden päätöksen siitä että lasku oli aiheeton, joten lähetin heille kirjallisen vastineen ja kerroin että minulla ei televisiota ole, ja vaikka olisikin ollut, se ei missään nimessä olisi eteisessä. Sain sitten päätöksen ettei minun tarvitse maksaa mitään, mutta toimikoon tämä varoittavana esimerkkinä muille...kun on kyse provisiopalkasta, nämä poliisisedätkin muuttuvat sangen moraalittomiksi ja saattavat valehdella näkeneensä olemattoman television.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
.jarska kirjoitti:
Ohje on oikea, eli ei tv-maksutarkastajalle tarvitse avata edes ovea jos ei hotsita. Sivuseikkana huomautettakoon että Suomessa ei ole olemassakaan mitään kotietsintälupaa. Poliisi tulee heittämällä ovesta sisälle jos on epäilys rikoksesta. Tosin tv-maksutarkastajan sisälle päästämättömyys ei todellakaan aiheuta moisia toimia. TV:stä opittu juridiikka ei Suomessa päde.

Itseäni sapettaa juuri nämä "kun yksi ei maksa, muut maksavat enemmän" tyyppiset valistusmainokset, jotka kaikenlisäksi eivät pidä edes paikkaansa. Tv-maksun maksaneiden henkilöiden määrä on noussut tasaisesti kuin myös itse tv-maksu. Todellista kansalaisten älykkyyden aliarvioimista moiset kamppanjat. Vähän sama juttu kun sähköyhtiöt perustelevat vuosittaisia hinnannostojaan "vesivarojen vähyydellä". Muistaako kukaan että joku sähköyhtiö olisi laskenut hintojaan "ku vettä on niin helvetisti" ...

Ensiksikin, en maksa TV-lupamaksua eikä minulla ole siitä lainkaan huono omatunto. Tällä hetkellä en ehdi telkkaria edes katsomaan, voisin kyllä maksaa erikseen sitten lätkän ja futiksen MM-kisoista.

Ennen kun asuin kämpässä jossa ovessa ei ollut ovisilmää, en avannut ovea kenellekään kuka ei soittanut puhelinkoneella tulostaan ensin. Nykyään on ovisilmä, mutta ei ole tainneet viime aikoina käydä. Kerran joku soitti mulle ja kysyi löytyykö telkkaria, vastasin että eipä löydy kiitos ja näkemiin.

Olen samaa mieltä tuosta mainoskamppanjasta, huonohan se on. Tuollainen syyllistämistaktiikka ei oikein tehoa ainakaan minuun, olo on ihan yhtä rauhallinen kuin ennenkin.
 

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
.jarska kirjoitti:
Musiikin ja elokuvien lataaminen netistä on vielä Suomen lainsäädännön mukaan laillista, jakaminen sen sijaan ei. Käytännössä kukaan ei voi kuitenkaan selittää toimivansa laillisesti, koska keinoja ladata tavaraa netistä jakamatta mitään ei oikeasti ole. TIEDÄN, nyt joku tulee ja alkaa vänkäämään vastaan, mutta ei kannata, kaikki tietävät että nämä vänkääjätkin jakavat lopulta tavaraa.

Kazaassa tietääkseni saa jakamisen pois päältä jos haluaa, en ole tosin aivan varma kun en ole sitä käyttänyt, vaikka kerran tai pari olenkin yrittänyt sitä saada toimimaan. :P (Ehkä se ei juuri sen takia toiminutkaan kun otin jakamisen pois päältä :D No ei, lähinnä johtui varmaan yhteyksistä joiden kautta kokeilin.)
Sitten on myös IRC... jos tietää mistä hakea, niin varsinkin uusimmat leffat, animet, tv-sarjat, musiikin, musavideot, pelit,ja ohjelmat saa kyllä kaikki ladattua IRCistä XDCC- tai Fserve-servereiltä ilman, että tarvii ikinä itse jakaa yhtään mitään kenellekään, voi vain keskittyä siihen lataamiseen.

(Ja tiedän kyllä, että pelien ja ohjelmien kohdalla se lataaminenkin on laitonta.)
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
.jarska kirjoitti:
Piratismi-keskustelu on loputon. Itse en hyväksy millään tavalla sitä että joku tekee rahallista voittoa myymällä piraattituotteita. Häkkiin jokainen tuollainen. Musiikin ja elokuvien lataaminen netistä on vielä Suomen lainsäädännön mukaan laillista, jakaminen sen sijaan ei. Käytännössä kukaan ei voi kuitenkaan selittää toimivansa laillisesti, koska keinoja ladata tavaraa netistä jakamatta mitään ei oikeasti ole. TIEDÄN, nyt joku tulee ja alkaa vänkäämään vastaan, mutta ei kannata, kaikki tietävät että nämä vänkääjätkin jakavat lopulta tavaraa.

Noh, olen aiemmin oman kantani tuonut julki jossain vastaavassa ketjussa, joten ei siitä sen enempää. Mutta tuohon tavaran jakamiseen: Itse pidän useita gigoja jaossa kotimaisia ja joitakin ulkolaisia tv-sarjojen rippejä, en mitään pelejä, ohjelmia tai musiikkia. Myös jokunen elokuva on jaossa. En ainakaan usko että telkusta tallennettujen Pulttiboissien uusintojen jako loukkaa mitään oikeuksia? Tai tiedä häntä, mutta huvittaa ajatus siitä että se on jotenkin rikollista toimintaa.

Noh, miksi käytän jotain DC++ softaa: Haen joitakin hittejä esim. hieman tuntemattomilta artisteilta, siis sellaisilta joiden tuotanto ei ole itselleni aiemmin tuttua. Joskus saatan jopa innostua ja ostaa levyn, tai ainakin kehua kavereille jotka ostanevat sen. DVD-leffoja löytyy hyllystäni vajaat 100, alkuperäisiä kaikki. Niitä en vaivaudu polttelemaan, koska orkkiksen saa kaupasta tosi halvalla pienen kyttäilyn jälkeen. Alkuperäisiä CD-levyjä hyllystä löytyy vajaat 200, joten silläkin saralla on nuorena tullut tuettua artisteja riittämiin.

Oma levyjen ostelu on kyllä vähentynyt viime aikoina, enkä silti ihmettele. Sinne ne jää hyllyyn pölyttymään ja odottamaan ehkä 10 vuotta seuraavaa soittokertaa. Vituttaa kun on tullut ostettuja jotain yhden hitin ihmeitä, joilta en sitä koko levyä ole kuuna päivänä loppuun saakka kuunnellut.
Sanottakoon vielä että koneelle imutetut leffat ovat usein jääneet myös katsomatta, siellä on sellaisia pätkiä mitkä tulee jo pikapuoliin telkkarista...

Nykyisin kulutan laajakaistaa ehkä musavideoiden imuttamiseen, jos nyt jotain pitää latailla. Leffojen ja levyjen massaimutus loppui alkuhuuman jälkeen, kun kamalla ei lopulta tee juuri mitään.

Sanotaan se hyvä puoli niistä haalituista MP3-hiteistä, että erittäin toimiva systeemi esim. kotibileissä, kun joku DJ klikkailee vaan koneelta biisiä tulemaan, sen sijaan että joku urvelo uittaa CD-kokoelmaa jossain kaljalätäkössä...
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Crapbag kirjoitti:
En ainakaan usko että telkusta tallennettujen Pulttiboissien uusintojen jako loukkaa mitään oikeuksia? Tai tiedä häntä, mutta huvittaa ajatus siitä että se on jotenkin rikollista toimintaa.
Kyllä se minuakin huvittaa, mutta tokihan se oikeuksia loukkaa. TV-kanava, jolta ko. lähetys on tullut, omistaa toki oikeudet siihen TV-lähetykseen. Luulenpa kuitenkin, ettei TV-yhtiöillä ole niin suuria intressejä lähteä etsimään tekijänoikeusrikkomuksia kuin levy- ja elokuvayhtiöillä.
 

p-w

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Huddersfield town
Ilman imuttelua, ois moni levy jääny ostamatta. Imurointi on parasta markkinointia pienemmille ja tuntemattomille bändeille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En oikeastaan osaa tuntea morkkista niistä dokumenteista ja lätkäkoosteista, joita olen DC:stä tiputellut. Ennen kopioitiin vhs-kasetteja kavereille, nyt vain imuroin samat kamat suoraan kovalevylle. Muutamista imuroimistani musiikkikappaleista voin luopua vaikka heti, samoin lataamistani elokuvista. Nuo dokkarit ja lätkäkoosteet aion säilyttää, niistä on maksettu tv-lupa jo moneen kertaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
p-w kirjoitti:
Ilman imuttelua, ois moni levy jääny ostamatta. Imurointi on parasta markkinointia pienemmille ja tuntemattomille bändeille.
Toki warettamisella on positiivisiakin puolia, sitä ei voi kukaan kiistää. Perstuntumalta kuitenkin väitän, että tekijänoikeudet omistava taho jää warettelussa pitkällä aikavälillä aina tappiolle. Warettajiakin on monenlaisia. On ns. ware-pellejä, jotka imuttavat ihan kaikkea ja koko ajan, yleensä vain siksi, että se on niin helppoa ja lähes ilmaista. Ja toisessa ääripäässä ovat sitten taas ne, jotka pystyisivät imuttamaan ilmaista materiaalia, mutta vakaumus estää moisen toiminnan. Ja siihen väliin jää sitten kasa eriasteisia rajatapauksia. Tuo toinen ääripää vain tahtoo hiukan kääntää gaussin käyrää väärään suuntaan artistien kannalta.

Itsekin kuulun siihen kategoriaan, joka ottaa mielellään ilmaisia maistiaisia esim. mp3-muodossa. Yleensä täsmä-waretteluni kohdistuu sellaisiin levyihin tai artisteihin, jotka päätyvät 95% varmuudella levyhyllyni täytteeksi. Mutta esim. viime viikolla "lainasin netistä" ihan kokeilumielessä Judas Priestin levyn, koska monet kaverini kuuntelevat bändiä suurella mielihyvällä. Itselleni tuo levy ei kyllä aiheuttanut mitään positiivisia väristyksiä, joten ostamatta jää. Nyt olenkin hiukan hankalassa tilanteessa oman moraalikäsitykseni kanssa. Olenko Judas Priestin kannalta persona non grata, koska minulla on levynkulmalla epäilyttävin keinoin hankittua materiaalia, jota en kuitenkaan kuuntele? Vai säilyikö sädekehäni, koska ostan useimmiten kaupasta nekin levyt, jotka olen jo aiemmin hankkinut kyseenalaisin menetelmin?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eduskunta äänestää

Tänään otetaan sitten piratismista mittaa Suomen eduskunnassa:

Eduskunta kieltämässä piraattituonnin. Ihmettelen vaan, että mitenkä kukaan aikoo valvoa tuota musiikin siirtämistä omilta laillisesti ostetuilta levyiltä omaan mp3-soittimeen?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
En ole about vuoteen imuttanut ainuttakaan biisiä itselleni. Olen ostanut tänä aikana ehkä 10 levyä eli melkein joka kuukausi yhden, mutta jos tuo laki tulee voimaan, ettei saa omaa levyä muuttaa mp3 muotoon niin ainakin minä aloitan oman pienen boikottini enkä tule ostamaan ainuttakaan uutta levyä enään. Tulen ne omat suoikkini hankkimaan jotenkin muuten. Ainahan ne jollain kaverilla on. Tuo on jo niin järjetöntä holhouksen ylireagointia, että pitäköön tunkkinsa. Tiedän, että voin edelleen ne mp3:ksi muuttaa jäämättä kiinni, mutta periaatteesta. Omalla kohdallani voin sanoa, että tämä imutuksen aikakausi tuotti takuulla levy-yhtiöille minun kohdallani enemmän hyötyä kuin harmia siis omalta kohdaltani.

Sitäkin on vaikea käsittää, että kun ostaa jonkun levyn niin sitä ei saisi esim. iskän 50 vuotisbileissä huudattaa isolle porukalle. Siis aivan järjetöntä kertakaikkiaan (toki jo ennestään laitonta) . Toivon täysin vilpittömästi, että levyjen ja kaikenlaisten äänitteiden myynti romahtaa mikäli tämä lakialoite tuollaisenaan menee läpi.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Eddie kirjoitti:
Sitäkin on vaikea käsittää, että kun ostaa jonkun levyn niin sitä ei saisi esim. iskän 50 vuotisbileissä huudattaa isolle porukalle. Siis aivan järjetöntä kertakaikkiaan (toki jo ennestään laitonta) . Toivon täysin vilpittömästi, että levyjen ja kaikenlaisten äänitteiden myynti romahtaa mikäli tämä lakialoite tuollaisenaan menee läpi.

Itse asiassa tämmöisissä tilaisuuksissa saat musiikkia soittaa koska se luetaan yksityiseksi. Yrityksen järjestämät juhlat eivät tätä ole.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mitenhän tuo kopiosuojauksen murtaminen määritellään? Itsellä meni jonkin aikaa ennen kuin tajusin, että jotkut omista levyistä on kopiosuojattuja, kun tietokoneeni ihan kuuluisan firman freeware-ohjelma luki (ja käänsi) niitä mp3-muotoisiksi ilman mitään ongelmia. Kopiosuojauksenkin olisin voinut kopioida, kun se näkyi data trackina siellä.

Itse vedän oikeastaan kaikki musiikkini tietokoneelle, koska käytän tietokonetta poppikoneena. Saa ihan järjettömän laajan ja vaihtelevan playlistin ilman, että pitää koskea levyihin. Mielestäni se aika, jossa pistetään levy soittimeen ja kuunnellaan se läpi, on historiaa.

Tämä musiikin levittäminen on niin suuri ilmiö, ettei sitä saada millään kitkettyä kokonaan pois. Kieltämisen ja kitisemisen sijaan levy-yhtiöiden ja artistien tulisi mieluummin kehittää jotain uutta, millä varmistetaan tulevaisuuden kassavirrat. mp3-muodon (tai minkä muun vastaavan) kieltäminen kokonaan saisi ainakin itseni kuuntelemaan enemmän radiota, ei ostamaan enempää levyjä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Esimerkiksi laillisesti ostetun CD-levyn kopiosuojausta ei saisi enää murtaa, vaikka levyn ostaja haluaisi siirtää musiikin toisentyyppiseen, MP3-soittimeen."

Mutta jos laillisesti ostamani levy ei ole kopiosuojattu, sen saa kopioida mp3:ksi, niinkö?

Kannattaako tehdä tämmösiä lakeja, joita kukaan ei pysty valvomaan?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Avautui, notta yllättävän moni jopa aikuisista hommaa leffansa ja musiikkinsa netistä. Siis ostamatta. Ilmiselvä moralisoinnin paikka kahvitunneilla. Pitäisikohän vahvistaa kusipään leimaa. Mokomat ihmisruojat! Jättävät varmasti tv-luvankin maksamatta.
 

passenger

Jäsen
Avautui, notta yllättävän moni jopa aikuisista hommaa leffansa ja musiikkinsa netistä. Siis ostamatta. Ilmiselvä moralisoinnin paikka kahvitunneilla. Pitäisikohän vahvistaa kusipään leimaa. Mokomat ihmisruojat! Jättävät varmasti tv-luvankin maksamatta.

Niistä ei joudu maksamaan sillä tavalla ollenkaan. Enkä maksa TV-lupaakaan. Olen moraaliton lurjus. Niin moraaliton etten tunne siitä edes vähäisintäkään omantunnontuskaa.

Minulle ei ole tänäänkään avautunut oikein mikään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos nyt ihan tosissaan asiaa ajatellaan, niin multahan se ei ole suoraan pois, että jotkut vapaamatkustavat. Välillisesti ehkä. Silti koko ajatus siitä, että käyttäisin minulle kuulumattomia palveluja tai hyödykkeitä, on vieras. Viettekö löytämästänne rahapussista rahat? Jos ette, mikä ero näiden kahden välillä on?
 

passenger

Jäsen
Jos nyt ihan tosissaan asiaa ajatellaan, niin multahan se ei ole suoraan pois, että jotkut vapaamatkustavat. Välillisesti ehkä. Silti koko ajatus siitä, että käyttäisin minulle kuulumattomia palveluja tai hyödykkeitä, on vieras. Viettekö löytämästänne rahapussista rahat? Jos ette, mikä ero näiden kahden välillä on?

Mitä jos kukaan ei maksaisi elokuvista tai levyistä? Tai TV-lupamaksua? Lopettaisiko Lauri Tähkä musiikin tekemisen koska siitä ei enää saa rahaa? Emmekö näkisi Kotikatua?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En taida ymmärtää pointtia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitä jos kukaan ei maksaisi elokuvista tai levyistä? Tai TV-lupamaksua? Lopettaisiko Lauri Tähkä musiikin tekemisen koska siitä ei enää saa rahaa? Emmekö näkisi Kotikatua?

Tällä hetkellä riittävän moni maksaa leffoista ja levyistä. Mieleeni ei edes tulisi ladata netistä piraattileffoja tai imuttaa levyjä ilmaiseksi, katson, että tekijän on saatava teoksestaan tavalla tai toisella kunnollinen korvaus. Mutta entäpä jos kaikki jättäisivät ostamatta elokuvat ja musiikin? Missä vaiheessa saavutetaan raja jonka jälkeen tekijöiden määrä vähenee ja vain tietyt välityskanavat pärjäävät? Lauri Tähkä tuskin lopettaisi sitä musiikin tekemistä mutta olisiko olemassa toimivaa välityskanavaa jos äärimmäisyyksiin mennään ja kaikki lopettavat levyjen ostamisen, vai tuleeko tilalle jonkin uusi kanava - parempi kuin perinteinen levymyynti? Toisaalta en usko, että näin radikaalisti tilanne muuttuu koska aina löytyy ihmisiä joille se tuote kokonaisuudessa on tärkeä, ei pelkkä bittitiedosto mikä oin ladattu netistä. Ainakin minä, ja varmasti miljoonat muut, haluan pitää käsissäni levyä ja kerätä itselleni juuri ne levyt ja leffat, jotka haluan - muutenkin kuin netistä ladattuina tiedostoina. Samalla kuitenkin uskon, että yritysten on pakko muokata toimintastrategiaansa ja suunnitella uusia kanavia, joiden avulla välittää leffoja/musiikki, jotta saatavuus olisi mahdollisimman laaja. Ja varmasti monet yhtyeet panostavat omalla tavallaan musiikin välittämiseen, jolloin levy-yhtiöiden rooli muuttuu vääjäämättä toiseksi.

Mutta katson, että minulla on oikeus moralisoida ihmisiä, jotka varastavat itselleen hyödykkeitä, vai varastatteko kaupasta mielenkiintoisen musiikki- tai leffalehden itsellenne? Jos ette niin miksi sitten varastatte yhtyeen levyn itsellenne lataamalla sen ilmaiseksi netistä tai lataamalla leffan maksamatta siitä (olettaen tietty, että kyseessä on laiton lataaminen kummassakin tapauksessa)?

vlad.
 

passenger

Jäsen
Tällä hetkellä riittävän moni maksaa leffoista ja levyistä. Mieleeni ei edes tulisi ladata netistä piraattileffoja tai imuttaa levyjä ilmaiseksi, katson, että tekijän on saatava teoksestaan tavalla tai toisella kunnollinen korvaus. Mutta entäpä jos kaikki jättäisivät ostamatta elokuvat ja musiikin? Missä vaiheessa saavutetaan raja jonka jälkeen tekijöiden määrä vähenee ja vain tietyt välityskanavat pärjäävät? Lauri Tähkä tuskin lopettaisi sitä musiikin tekemistä mutta olisiko olemassa toimivaa välityskanavaa jos äärimmäisyyksiin mennään ja kaikki lopettavat levyjen ostamisen, vai tuleeko tilalle jonkin uusi kanava - parempi kuin perinteinen levymyynti? Toisaalta en usko, että näin radikaalisti tilanne muuttuu koska aina löytyy ihmisiä joille se tuote kokonaisuudessa on tärkeä, ei pelkkä bittitiedosto mikä oin ladattu netistä. Ainakin minä, ja varmasti miljoonat muut, haluan pitää käsissäni levyä ja kerätä itselleni juuri ne levyt ja leffat, jotka haluan - muutenkin kuin netistä ladattuina tiedostoina. Samalla kuitenkin uskon, että yritysten on pakko muokata toimintastrategiaansa ja suunnitella uusia kanavia, joiden avulla välittää leffoja/musiikki, jotta saatavuus olisi mahdollisimman laaja. Ja varmasti monet yhtyeet panostavat omalla tavallaan musiikin välittämiseen, jolloin levy-yhtiöiden rooli muuttuu vääjäämättä toiseksi.

Mutta katson, että minulla on oikeus moralisoida ihmisiä, jotka varastavat itselleen hyödykkeitä, vai varastatteko kaupasta mielenkiintoisen musiikki- tai leffalehden itsellenne? Jos ette niin miksi sitten varastatte yhtyeen levyn itsellenne lataamalla sen ilmaiseksi netistä tai lataamalla leffan maksamatta siitä (olettaen tietty, että kyseessä on laiton lataaminen kummassakin tapauksessa)?

vlad.

Mihin kaikki rahaa menee? Kuinka paljon musiikista pitäisi maksaa? Kyllä minäkin ostan levyjä lähinnä jonkun pienempien bändien tai kavereiden levyjä. Bruce Springsteen on tienannut jo sen mitä musiikilla ansaitsee tienata. Tuota minäkin lähinnä hain että missä vaiheessa (turhien) tekijöiden määrää kääntyy laskuun jos kukaan ei saa rahaa tai korvauksen määrä työstä pienenee järkevälle tasolle. Toisaalta minussa on sitä moraalitonta lurjusta että en koe asiasta omantunnon tuskia. Kävin elokuvissa viime viikolla, sitä ennen edellisen kerran vuonna 2001... No väärä ketju joka tapauksessa asialle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös