Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 776 892
  • 12 994

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Sihvonen olisi aivan hyvin voinut kritisoida Tamin mielipidettä jopa kärkevästi solvaamatta miestä, joka kaikesta huolimatta on entinen Leijonakapteeni.

Niinpä, ja huvittavinta on, että Tami peluuttanee ensi kaudellakin menestyksekkäämpää kiekkoa kuin Sihvonen on ikinä aikuisten sarjoissa peluuttanut.

Tammiselta tuli kyllä hyviä kommentteja Yle Puheen haastattelussa, jotka oli epäsuorasti kohdistettu Sihvoselle. Joku tästä taisikin jo mainita tässä ketjussa. Tamminen ei näe maailmaa yhtä mustavalkoisesti kuin Sihvoset, vaan ymmärtää, että maailmaan mahtuu erilaisiakin näkemyksiä kiekosta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ei Sihvosta kiinnosta argumenteilla kisailu, vaan hän haluaa aina iskeä vastapalloon. Yllätä vastustaja, kun hän vähiten odottaa sitä. On lukenut Sun Tzunsa.

Sihvonen kuuluu myös kansanosaan, jolle jääkiekkoa pelataan Euroopassa, NHL on analyysien ulkopuolella, niitä hoitaa eri mies.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tämä johtopäätöksesi osoittaa minusta oikeastaan HVP-analyysisi onttouden ja vaikeuden analysoida jääkiekko-otteluita. Toki ne oman alueen teot on yksi pelin osa-alue, mutta ei noita neljää joukkuetta voi mitenkään niputtaa saman pelityylin joukkueiksi.

Nythän keskusteltiin Tamin antamasta arvostelusta Jukka Jalosen suuntaan siitä, kun Tamin mielestä Jalosella oli vain tuo slow break. Kirjoitin, että kaikilla mitalimailla oli slow break-hyökkäyksiä omalta puolustusalueelta hyökkäyksiin lähdettäessä. Tamin olisi pitänyt arvostettuna analysoijana huomioida se, että kaikki mitalimaat lähtivät slow break-hyökkäyksillä omista ylöspäin. Tamin kisojen alkuvaiheissa kehumat Kanada ja Sveitsi lähtivät vain satunnaisesti, pienin määrin, slow break-hyökkäyksillä ylös. Tami oli kisojen aikana mm. ennen alkulohkon USA:ta vastaan mahtipontisesti sitä mieltä, että meidän on pidettävä kiinni meidän omasta peli-identiteetistä, tästä Meidän Pelistä. En käynyt nyt pelitapakeskustelua vaan keskustelua siitä, kun Petteri Sihvonen otti kantaa Tamin kisojen aikana tilanteiden (voitto/tappio) mukaan muuttuneisiin (kehuihin/arvosteluihin) puheisiin. Toinen korjaus tuli U-studiosta Tamin väitteelle siitä, että meillä oli vain tuo slow break ja meillä pitäisi olla myös fast break. U-studio osoitti, että Suomi hyökkäsi MM-kisoissa omalta puolustusalueelta hyökkäyksiin lähdettäessä 65% fast break-hyökkäyksiä ja 35% slow break-hyökkäyksiä. Minusta oli U-studiolta aivan oikein, kun Tamin puheet korjattiin. Tyyli olisi voinut toinen, mutta asia oli oikein ilmaistu.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nythän keskusteltiin Tamin antamasta arvostelusta Jukka Jalosen suuntaan siitä, kun Tamin mielestä Jalosella oli vain tuo slow break. Kirjoitin, että kaikilla mitalimailla oli slow break-hyökkäyksiä omalta puolustusalueelta hyökkäyksiin lähdettäessä. Tamin olisi pitänyt arvostettuna analysoijana huomioida se, että kaikki mitalimaat lähtivät slow break-hyökkäyksillä omista ylöspäin.

Boldis tossa meitsin toteuttamaa settiä, juu nou.

Itse tarvitsen hiukan selvennystä, enkä vähiten taaskaan päähän, mutta onko 100% varmaa, että Tami tarkoitti tuolla slow break kontra fast break -asialla pelkästään omista lähtemistä?

Eli onko mitään mahdollisuutta sille, että Tami olisi halunnut suoraan keskialueelta nopeita hyökkäyksiä ja kääntöjä kiekon menettänyttä vastustajaa vastaan, vai tarkoittaako fast break ainoastaan omalta puolustusalueelta nopeasti lähtenyttä hyökkäystä. Tätä entinen Leijona-kapteeni ja Jääkiekkoleijona #79 ei mielestäni tarkemmin tuonut julki noissa lähetyksissä, voin olla kyllä väärässäkin.

Ja edelleenkään, kukaan, ei siis kukaan, ole ottanut kantaa siihen, että mikä on jääkiekossa oikea ja mikä väärä tapa lähteä hyökkäämään. Paitsi Tami, toteamalla, että kiekkoa voi pelata monella eri tavalla. Vittu se on tyhmä...

Ei Sihvosta kiinnosta argumenteilla kisailu, vaan hän haluaa aina iskeä vastapalloon. Yllätä vastustaja, kun hän vähiten odottaa sitä. On lukenut Sun Tzunsa.

Hei, hyökkäys on paras puolustus...

En olisi arvostellut Tamin studioesiintymistä ollenkaan, mikäli Tami olisi vaatinut Suomelta nopeampaa peliä myös silloin, kun Suomi voitti. Tami meni myös Meidän Pelin taakse täysillä ennen alkulohkon USA-ottelua ja vaati koko jääkiekkoa seuraavaa kannattajakuntaa olemaan suomalaisen identiteetin eli Meidän Pelin takana. Hävityn pronssipelin jälkeen Tami palasi sitten oman pelitapansa kannattajaksi. Näinhän ei olisi käynyt missään nimessä, jos Suomi olisi voittanut Tshekin pronssiottelussa. Tästä tuuliviirimaisesta asiantuntijuudesta MM-kisojen studiossa arvostelen Tamia.

Eli katsantosi sisältää siis vain kahden pelin perusteella Tamin antamat kommentit ko. asiaan? Ja ne liittyvät molemmat tappiopeleihin, toinen alkulohkoon ja toinen pronssipeliin. Ja toinen näistä kommenteista siis vielä ennen peliä ja toinen pelin jälkeen. Miten Petteri yleensä antaa kommenttinsa? Hassua sinällään, että Petterikin sattui tarttumaan juuri näihin kahteen ko. seikkaan. Eikö Tami puhunut näistä em. asioista missään muussa yhteydessä tai kisojen vaiheessa tai Leijonien otteluiden yhteydessä kuin vain näissä kahdessa äärimmäisen tarkasti esille tuomassasi yhteydessä? Eli oletamme, että väittämäsi on 100% tosi.

Onko siis fast break = Tamin pelitapa? Onko slow break = "Meidän peli"? Onko suomalainen identiteetti = Meidän peli? Leijonien kannattaminen Karjala-päissään, fanitus, huutaminen, kaveruus tuntemattomien kesken jne. ym. suomalainen MM-lätkän seuraaminen = Meidän peli, vai jotain muuta? Don Tami aka Tami Corner = MM-studio? Ara, KJ? Show-hahmo Tamminen...

Ekaan ja tähän lainaukseen liittyen, ja vähän muihinkin, pelasiko siis muutkin maat "Meidän peliä", koska niilläkin oli slow breikkejä? Määritelläänkö "Meidän peli" ainoastaan slow breikkien olemassaolollaja niiden lukumäärän perusteella, omista? Eikö "Meidän peli" ole mitään muuta?

Voittaako jääkiekossa enemmän slow breikkejä tehnyt joukkue vai vähemmän maaleja tehnyt joukkue?

Kirjoitin, että kaikilla mitalimailla oli slow break-hyökkäyksiä omalta puolustusalueelta hyökkäyksiin lähdettäessä. Tamin olisi pitänyt arvostettuna analysoijana huomioida se, että kaikki mitalimaat lähtivät slow break-hyökkäyksillä omista ylöspäin.

Itse myönsit jo aiemmin, että myös USA:lla oli slow breikkejä, joka ei ollut mitalimaa... Eli tämäkin jäi Tamilta huomaamatta.

Myöhemminhän olemme saaneet lukea, että Tamminen kertoi monen joukkueen pelanneen paremmin kuin Suomi.

Mikä analyysi tästä pitäisi tehdä?

Onko Total scouttingia käyttävät Jumalia?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nythän keskusteltiin Tamin antamasta arvostelusta Jukka Jalosen suuntaan siitä, kun Tamin mielestä Jalosella oli vain tuo slow break. Kirjoitin, että kaikilla mitalimailla oli slow break-hyökkäyksiä omalta puolustusalueelta hyökkäyksiin lähdettäessä. Tamin olisi pitänyt arvostettuna analysoijana huomioida se, että kaikki mitalimaat lähtivät slow break-hyökkäyksillä omista ylöspäin...

Mikä ihmeen arvostettu analysoija??

Minua ihmetyttää P. Sihvosen ja hänen kannattajiensa tapa olettaa, että kaikki MM-kiekkolähetysten kommentaattorit ovat analyytikkoja.

Siellä on joukko valmentajia kommentoimassa peliä ja heillä oli hyvin erilaisia rooleja. Jalonen ja Aravirta olivat lähimpänä P. Sihvosen ajatusmallin analyytikkoja, Shedden toi yksittäisiä huomioita, pääosin koskien pohjois-amerikkalaisia joukkueita ja Tamminen oli taas rakennettu hahmo, kuten UL:n Sihvonenkin, Don Tamminen.

Don Tammisen tehtävä oli olla värikäs, ei analyyttinen. Mielestäni P. Sihvonen ja siffa menevät täysin metsään, kun lähtevät miettimään Don Tammisen sanomisia omasta kapeasta näkökulmasta. Don Tammisen kohdalla voidaan karrikoidusti sanoa, että ei ollut tärkeää mitä hän sanoo vaan miten hän sen sanoo.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Totta. Se, että ei käsitä Tamin roolia MM-kisojen viihdekommentaattorina ja kritisoi Tamin kykyä valmentaa Tamin MM-esiintymisten perusteella TV:ssä, on jopa Sihvoselta legendaarista väärinymmärtämistä. Ei Sihvonen voi olla noin tyhmä kuin tällä kertaa vaikuttaa, yhden kerran, vai voiko sittenkin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Don Tammisen tehtävä oli olla värikäs, ei analyyttinen. Mielestäni P. Sihvonen ja siffa menevät täysin metsään, kun lähtevät miettimään Don Tammisen sanomisia omasta kapeasta näkökulmasta. Don Tammisen kohdalla voidaan karrikoidusti sanoa, että ei ollut tärkeää mitä hän sanoo vaan miten hän sen sanoo.

Tummennus täältä. Hmm...hyvä peruste, TOSIN, kyllä Tamminen silti ensisijaisesti valmentaja on, eikä viihdetaiteilija, vaikka se puoli hänestä olikin korostettuna tässä jobissa. Ottamatta kantaa siihen, oliko Tami kuutamolla vai ei, ei hän nyt täysin voi sitä puolta itsestään heittää romukoppaan ja sanoa mitä sylki suuhun tuo. Ts. pitää koutsin pelin tapahtumia ja pelitapaa koskevien lausuntojen päivänvalo kestää, oli mikä takki päällä tahansa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Ts. pitää koutsin pelin tapahtumia ja pelitapaa koskevien lausuntojen päivänvalo kestää, oli mikä takki päällä tahansa.

No, kyllähän Don Tamin lausunnot päivänvalon kestää, ovat ympäripyöreitä kliseitä Kalle Karjalippikselle, joihin P. Sihvonen tarttui mielestäni täysin asiattomalla tavalla. P. Sihvonen olisi voinut alleviivata Tammisen viihdetaiteilija roolia ja jättää hänet marginaaliin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tunnustan että oli sangen hupaisaa lukea, että Sihvonen syyttää Tammista siitä, että tämä on Canalin lähetyksissä karnevalisoitunut. Pata, kattila. Itse asiassa koko UL tuntuu jääkiekon osalta olevan yhtä karnevaalia ja trollausta, tärkeintä on hätkähdyttäminen, puhdasta huomiotaloutta, jossa itse laji on vain kylmästi rahanteon ja egon buustauksen välikappale. Totta puhuen tuo on aika karu lehti tällä hetkellä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tuo säälittävä avautuminen paljastaa sen, että johtavaksi itseään kutsuva melkein tohtori on vain liian tyhmä ymmärtääkseen Juhani Tammisen mediapelikirjaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tunnustan että oli sangen hupaisaa lukea, että Sihvonen syyttää Tammista siitä, että tämä on Canalin lähetyksissä karnevalisoitunut. Pata, kattila. Itse asiassa koko UL tuntuu jääkiekon osalta olevan yhtä karnevaalia ja trollausta, tärkeintä on hätkähdyttäminen, puhdasta huomiotaloutta, jossa itse laji on vain kylmästi rahanteon ja egon buustauksen välikappale. Totta puhuen tuo on aika karu lehti tällä hetkellä.

Pakko kysyä arvon mjr:ltä, että teetkö karun tuomiosi Urheilulehteä kohtaan noista parista Juhani Tammista kritisoineesta yksityiskohdasta? Vai tarkoitatko koko MM-kisojen U-studiota, joka on saanut poikkeuksellisen hyvät arvostelut jopa täällä JA:ssa, tai lehtiversiota? Luin tämän päivän lehden ja havaitsin, että siellä paneuduttiin vielä kerran MM-kisoihin sekä käännettiin katseet jo tulevaisuuteen. Petteri Sihvonen mm. tulee siihen johtopäätökseen, että ei ole hyväksi, jos peli ääripelikirjaistuu. Sihvonen näki jo tänä keväänä Leijonien pelaamisessa tiettyä liiallista systemaattisuutta. Jos käytössä olisi parempia pelaajia, niin pelikirja voisi Sihvosen mukaan antaa pelaamiselle sopivan väljän raamin. Mielenkiintoista on Sihvosen pohdinta siitä, että onko tuomaskiiskisistä koskaan astumaan Mikko Koivun ja Valtteri Filppulan saappaisiin. Kenet pitäisi valita Jukka Jalosen seuraajaksi, siitäkin on Urheilulehdessä oma perustelunsa. Minun on vaikea löytää sieltä mitään karua sanomaa, niinkuin sinä olet kirjoituksesi perusteella tehnyt.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Pakko kysyä arvon mjr:ltä, että teetkö karun tuomiosi Urheilulehteä kohtaan noista parista Juhani Tammista kritisoineesta yksityiskohdasta? Vai tarkoitatko koko MM-kisojen U-studiota, joka on saanut poikkeuksellisen hyvät arvostelut jopa täällä JA:ssa, tai lehtiversiota? Luin tämän päivän lehden ja havaitsin, että siellä paneuduttiin vielä kerran MM-kisoihin sekä käännettiin katseet jo tulevaisuuteen. Petteri Sihvonen mm. tulee siihen johtopäätökseen, että ei ole hyväksi, jos peli ääripelikirjaistuu. Sihvonen näki jo tänä keväänä Leijonien pelaamisessa tiettyä liiallista systemaattisuutta. Jos käytössä olisi parempia pelaajia, niin pelikirja voisi Sihvosen mukaan antaa pelaamiselle sopivan väljän raamin. Mielenkiintoista on Sihvosen pohdinta siitä, että onko tuomaskiiskisistä koskaan astumaan Mikko Koivun ja Valtteri Filppulan saappaisiin. Kenet pitäisi valita Jukka Jalosen seuraajaksi, siitäkin on Urheilulehdessä oma perustelunsa. Minun on vaikea löytää sieltä mitään karua sanomaa, niinkuin sinä olet kirjoituksesi perusteella tehnyt.

Hyi helv...

Ihan vain ystävällisenä kehoituksena: nyt oikeasti kannattaisi jo hieman rajoittaa näitä puhtaita mainospuheita. Joku voisi pian luulla, että sinulle tai jollekulle lähipiiristäsi UL tuo leivän pöytään.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Hyi helv...

Ihan vain ystävällisenä kehoituksena: nyt oikeasti kannattaisi jo hieman rajoittaa näitä puhtaita mainospuheita. Joku voisi pian luulla, että sinulle tai jollekulle lähipiiristäsi UL tuo leivän pöytään.

Tein ystävällisesti kysymyksiä mjr:lle. Mikä niissä sinua häiritsee? Olisit antanut mjr:n perustella kirjoituksensa karusta Urheilulehden linjasta. Tulet näihin muiden kuin minun aloittamiin keskusteluihin moderaattoriksi jatkuvasti. Johannes kyseli TotalScouttingista ja Total Hockeysta muutamissa viesteissään. Vastasin Johanneksen kysymyksiin ja sinä tulit silloinkin moderoimaan, vaikka se tehtävä kuuluu täällä JA:n moderaattoreille.

Omasta puolestani voin sanoa, että en ole koskaan tavannut yhtäkään Urheilulehden omistajaosapuolta. Leipäni olen hankkinut aivan muista hommista ja nykyisin haen leivän päälle särvintä maa- ja metsätaloustöistä rengin ominaisuudessa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Miksi ei voi kertoa mitä jossain videossa esitetään tai lehdessä kerrotaan ja laittaa linkkejä.

Jos minun pitää katsoa ensin joku total-scouting video, niin jää keskustelu väliin. Se näyttää innokkaiden amatöörien atk-sovellus kyhäelmältä, jota ei kenenkään itseään ammattijournalistina pitävän tulisi hyväksyä analyysiensä pohjadataksi. Total-scouting on Sihvosen epätoivoinen yritys nostaa omat analyysinsä mystiikan puolelle ja niitä tulkitsemaan tarvitaan aina guru itse, koska kukaan muu ei tunne sovellusta, ei tiedä kuinka data sinne syötetään, kuinka luotettavasti ts:n sovelluskehitys ja määrittelyvaihe + testaus on tehty. Total-scouting on amatöörien humpuukia, kunnes toisin todistetaa, kun se jopa laskee numerot väärin, mitä yksinkertaisimmista luvuista, joita sitten analysoidaan ainoan totuuden tavoin.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Tein ystävällisesti kysymyksiä mjr:lle. Mikä niissä sinua häiritsee? Olisit antanut mjr:n perustella kirjoituksensa karusta Urheilulehden linjasta. Tulet näihin muiden kuin minun aloittamiin keskusteluihin moderaattoriksi jatkuvasti. Johannes kyseli TotalScouttingista ja Total Hockeysta muutamissa viesteissään. Vastasin Johanneksen kysymyksiin ja sinä tulit silloinkin moderoimaan, vaikka se tehtävä kuuluu täällä JA:n moderaattoreille.

Omasta puolestani voin sanoa, että en ole koskaan tavannut yhtäkään Urheilulehden omistajaosapuolta. Leipäni olen hankkinut aivan muista hommista ja nykyisin haen leivän päälle särvintä maa- ja metsätaloustöistä rengin ominaisuudessa.

Ei ole minun asiani moderoida, enkä ole mielestäni sellaista tehnytkään.

Oletko lukenut edellisen viestisi? Vain "saatavilla lehtihyllystä tai tilauksella" puuttuu, kun puhut uusimmasta urheilulehdestä. Ajattelin tuoda tämän asian esille.

Näytäpäs viesti, jossa olen mukamas moderoinut sinun ja Johanneksen juttelua. Jos puhut tästä viestistä, niin saan kai minä nyt itse häipyä meidän kahden välisestä keskustelusta, jos niin tahdon? Vai onko se itsemoderointia? Tuo viesti osui vissiin samaan ajankohtaan, kun teillä oli omaa teidän välistä kinaanne.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi ei voi kertoa mitä jossain videossa esitetään tai lehdessä kerrotaan ja laittaa linkkejä.

Jos minun pitää katsoa ensin joku total-scouting video, niin jää keskustelu väliin. Se näyttää innokkaiden amatöörien atk-sovellus kyhäelmältä, jota ei kenenkään itseään ammattijournalistina pitävän tulisi hyväksyä analyysiensä pohjadataksi...

Juttelin alan ammattilaisen kanssa tuosta ohjelmasta ja hänen mukaan P. Sihvosen jääkiekossa on niin vähän muuttujia, että tuollaisen ohjelman tekeminen ei ole ihmeellinen juttu. Käytännössähän kysymys on siffan hvm-lähtöjen lähtöjen siirrosta exeltaulukkoon.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Oletko lukenut edellisen viestisi? Vain "saatavilla lehtihyllystä tai tilauksella" puuttuu, kun puhut uusimmasta urheilulehdestä. Ajattelin tuoda tämän asian esille.

Totta kai minun piti ottaa esille kaksi Urheilulehden mediamuotoa, netti ja lehti, kun mjr kirjoitti, että karua on tuo UL:n toiminta. Kysyin sitten mjr:ltä, että mitä karua oli UL:n MM-kisojen aikaisissa U-studioissa tai viimeisessä lehdessä. Minusta on hyvä, että konkreettisesti osoittaa väitteensä karuudesta. Ota huomioon, että taaskaan se en ollut minä, joka aloitti keskustelun Urheilulehdestä/Sihvosesta, vaan tällä kertaa se oli mjr.

Näytäpäs viesti, jossa olen mukamas moderoinut sinun ja Johanneksen juttelua. Jos puhut tästä viestistä, niin saan kai minä nyt itse häipyä meidän kahden välisestä keskustelusta, jos niin tahdon? Vai onko se itsemoderointia? Tuo viesti osui vissiin samaan ajankohtaan, kun teillä oli omaa teidän välistä kinaanne.

Tuota viestiäsi, jossa mainitsit minun mainostaneen pari kertaa UL:ää, juuri tarkoitin. Kävin siinä vaiheessa Johanneksen aloittamaa keskustelua TotalScouttingista ja Total Hockeysta ja selvitin Johannekselle, mistä niissä oli kyse. En oikein voinut ymmärtää viestistäsi muuta kuin, että tarkoitit siinä vaiheessa minun mainostaneen Urheilulehteä. Mainostaminenhan on täällä JA:ssa ankarasti kiellettyä. Erityisesti uskon sen tarkoittavan omia, muissa medioissa ilmestyneitä, juttuja. Itse en ole kirjoittanut viime vuosina Jatkoajan lisäksi muihin medioihin kuin mielipidekirjoituksia Ilkka-lehteen.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Juttelin alan ammattilaisen kanssa tuosta ohjelmasta ja hänen mukaan P. Sihvosen jääkiekossa on niin vähän muuttujia, että tuollaisen ohjelman tekeminen ei ole ihmeellinen juttu. Käytännössähän kysymys on siffan hvm-lähtöjen lähtöjen siirrosta exeltaulukkoon.

Näin sen täytyy olla. En ainakaan itse tiedä mitään tekniikkaa, joka mahdollistaisi pelitilanteiden automaattisen tunnistuksen ja datankeräyksen. Eli ilmeisestikin käytännössä muutama kaveri tilastoi manuaalisesti pelistä halutut asiat, esim. kiekonhallinnan perinteisesti sekuntikellolla. Sinänsä hämäävää puhua jostain "ohjelmasta", jos kyse on "vain" datan käsittelystä. Näillä tiedoilla ei ole mitään syytä uskoa, että kyse olisi jostain mullistavammasta.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Totta kai minun piti ottaa esille kaksi Urheilulehden mediamuotoa, netti ja lehti, kun mjr kirjoitti, että karua on tuo UL:n toiminta. Kysyin sitten mjr:ltä, että mitä karua oli UL:n MM-kisojen aikaisissa U-studioissa tai viimeisessä lehdessä. Minusta on hyvä, että konkreettisesti osoittaa väitteensä karuudesta. Ota huomioon, että taaskaan se en ollut minä, joka aloitti keskustelun Urheilulehdestä/Sihvosesta, vaan tällä kertaa se oli mjr.

Ja minä olen sitä mieltä, että siinä oli mukana mainosmiesmäisyyttä, mikä ei ole sinällään minkään säännön vastaista, vaan ottaa ainoastaan päähän. Jos on joku asia liian lähellä omaa sydäntä, niin on hankala itse huomata omaa käyttäytymistään siitä puhuessaan. Siksi annoin neuvon.

Entäs sitten, jos et aloittanut Sihvosesta keskustelua Sihvosen ketjussa?

Tuota viestiäsi, jossa mainitsit minun mainostaneen pari kertaa UL:ää, juuri tarkoitin. Kävin siinä vaiheessa Johanneksen aloittamaa keskustelua TotalScouttingista ja Total Hockeysta ja selvitin Johannekselle, mistä niissä oli kyse. En oikein voinut ymmärtää viestistäsi muuta kuin, että tarkoitit siinä vaiheessa minun mainostaneen Urheilulehteä. Mainostaminenhan on täällä JA:ssa ankarasti kiellettyä. Erityisesti uskon sen tarkoittavan omia, muissa medioissa ilmestyneitä, juttuja. Itse en ole kirjoittanut viime vuosina Jatkoajan lisäksi muihin medioihin kuin mielipidekirjoituksia Ilkka-lehteen.

Pitänee tarkentaa: minä en usko tai väitä, että suoraan saisit rahaa siitä, että mainostaisit täällä mitään.

Mitä siihen viestiini tulee, niin (varsinkaan) jos et ymmärrä mistä siinä puhutaan, niin minä en edelleenkään halua jatkaa vänkäämistä, joka alkoi ennen Total-keskusteluanne ja kesti ehkä kaksi viestiä sen aikana. Heitä yksityisviestiä, jos sinun on pakko siitä jatkaa, ettei tämä ketju tukkeudu offtopiciin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olisivat tehneet edes laskennan oikein ts-ohjelmassa, mutta ei. Yksinkertainen amatöörien kyhäelmä. Jos numerot eivät täsmää, niin miten voisi luottaa niistä tehtyihin analyyseihin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Näin sen täytyy olla. En ainakaan itse tiedä mitään tekniikkaa, joka mahdollistaisi pelitilanteiden automaattisen tunnistuksen ja datankeräyksen. Eli ilmeisestikin käytännössä muutama kaveri tilastoi manuaalisesti pelistä halutut asiat, esim. kiekonhallinnan perinteisesti sekuntikellolla. Sinänsä hämäävää puhua jostain "ohjelmasta", jos kyse on "vain" datan käsittelystä. Näillä tiedoilla ei ole mitään syytä uskoa, että kyse olisi jostain mullistavammasta.

Alla linkki Ässien valmentaja Pasi Kaukorannan arvioon TotalScoutting-järjestelmästä. Kaukorannan mielestä 15 vuoteen ei ole tuotu yhtä edistyksellistä jääkiekon analyysimenetelmää esille.

Hurjaa kritiikkiä UL:n analyysimiehille - "Täyttä lätkäkirurgiaa" | Jääkiekko | Urheilulehti.fi
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Alla linkki Ässien valmentaja Pasi Kaukorannan arvioon TotalScoutting-järjestelmästä. Kaukorannan mielestä 15 vuoteen ei ole tuotu yhtä edistyksellistä jääkiekon analyysimenetelmää esille.

Hurjaa kritiikkiä UL:n analyysimiehille - "Täyttä lätkäkirurgiaa" | Jääkiekko | Urheilulehti.fi

Ongelmahan on nimenomaan se, että kukaan ei ole missään vaiheessa valaissut tätä menetelmää ja minkälaiseen tekniikkaan se perustuu. Ilman tätä taustatietoa on hyvin vaikea arvioida koko järjestelmää. Itse tosin olen taipuvainen uskomaan, että järjestelmässä on poikkeuksellista vain syötetyn datan määrä ja se mitä ollaan haluttu tilastoida. En ainakaan tunne sellasta tekniikkaa, joka automaattisesti osaisi tunnistaa pelitilanteista esim. kiekonriistot tai vaikkapa kiekonhallintaprosentit.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alla linkki Ässien valmentaja Pasi Kaukorannan arvioon TotalScoutting-järjestelmästä. Kaukorannan mielestä 15 vuoteen ei ole tuotu yhtä edistyksellistä jääkiekon analyysimenetelmää esille...

Tämä ei kauheasti vaadi, koska edellinen sovellutus on Westerlundin 90-luvulla käyttämä Pelianalyysi.

Kaukoranta istui vielä muutama vuosi sitten katsomossa ruutuvihon ja lyijykynän kanssa, tämän jälkeen mikä tahansa dataa antava ohjelma on edistyksellinen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pakko kysyä arvon mjr:ltä, että teetkö karun tuomiosi Urheilulehteä kohtaan noista parista Juhani Tammista kritisoineesta yksityiskohdasta? Vai tarkoitatko koko MM-kisojen U-studiota, joka on saanut poikkeuksellisen hyvät arvostelut jopa täällä JA:ssa, tai lehtiversiota?

Siis lehteä, noista muista en tiedä, en ole seurannut. Tammisen arvostelu on ihan ok, mutta oli vain huvittavaa, että Sihvonen arvostelee Tammista juuri siitä mitä itsekin harrastaa eli kiekkokeskustelun täydellisestä karnevalisoinnista. Jos puhutaan hyvästä analyysistä niin tarvitaan tietty perus-objektiivisuus, perus-etäisyys, vaikka sitten tekisikin tiettyjä arvo-arvostelmia analyysin lomassa, itsestäänselvyytenä tietysti myös vakava suhtautuminen itse analyysin kohteeseen. Sihvosen ja Seppäsen jutuista tulee täysin mieleen se ajatus, että ensiksi on päätetty mahdollisimman raflaava argumentti ja sitten on haettu tarvittavat (usein hyvin pinnalliset) havainnot sen tukemiseksi, ja vain ne havainnot. Nuo jutut ovat muutenkin jatkuvaa provoa ja huomionhakua, jossa analyysi on vain keppihevonen joidenkin henkilökohtaisten ristiretkien ajamiseksi. Ja kaikkein tärkein ristiretki on tietysti irtonumeroiden ja tilausten myyminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös