Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 776 619
  • 12 994

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Timo Peltomaa on rehellinen Valkeakosken poika, jonka kommentoinnit ottelun selostajan apuna kertovat sen, minkälaisesta jääkiekosta hän pitää. Aiemmin kauden aikana Tinke totesi erään pelaajan kiekon palauttamisen jälkeen, että jääkiekossa ei saa koskaan pelata taaksepäin. Tänä iltana tuli Tinkeltä selvä tuomio hitaalle kontrollijääkiekolle. Hän moitti Lukon hitaita lähtöjä omalta puolustusalueelta, kun Lukon pelaajat hieroivat kiekkoa oman maalin takana eikä Lukko päässyt nopeisiin hyökkäyksiinlähtöihin. Tinken mielestä viime kaudella Lukko pelasi paremmin ja pääsi nopeampiin hyökkäyksiinlähtöihin. Minusta on hyvä, että Tinke toi oman käsityksensä hyvästä jääkiekosta julkisesti esille, koska monet jääkiekkoa seuraavat pitävät enemmän nopeasta 60 minuutin painepelistä.

Tämän illan Lukko todisti sen, että pelaajat pelaavat nöyrästi valmentajan pelikirjan mukaisesti. Viime kaudella Lukko ei pysähdellyt maalin taakse, mutta tänään HIFK:iä vastaan se pysähtyi maalin taakse käynnistämään hyökkäyksiä viiden erän aikana yhteensä 15 kertaa (=V-lähdöt). Myös hidastamisia (H) ja palautuksia (P) kuului Uraman tämän illan pelikirjaan sen verran, että voidaan todeta Lukon viime kauden nopean, 60 minuutin painepelisysteemin muutetun Uraman toimesta moderniksi kiekkokontrollipeliksi.
 
Tämän illan Lukko todisti sen, että pelaajat pelaavat nöyrästi valmentajan pelikirjan mukaisesti. Viime kaudella Lukko ei pysähdellyt maalin taakse, mutta tänään HIFK:iä vastaan se pysähtyi maalin taakse käynnistämään hyökkäyksiä viiden erän aikana yhteensä 15 kertaa (=V-lähdöt). Myös hidastamisia (H) ja palautuksia (P) kuului Uraman tämän illan pelikirjaan sen verran, että voidaan todeta Lukon viime kauden nopean, 60 minuutin painepelisysteemin muutetun Uraman toimesta moderniksi kiekkokontrollipeliksi.

Mitä mieltä siffa olet, onko Uraman pelikirjan muuttaminen viime kaudesta ollut hyvä ratkaisu? Sihvosen mielestä pelitavan muuttaminen on outoa kimpoilua ja se on automaattisesti pois kevään menestyksestä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Juu, minäkin huomasin paikanpäällä Lukon etevän kiekkokontrollipelin tuottavan lopulta tulosta vai oliko se sittenkin yv-peli, joka onnistui Lukolta ja HIFK:lta ei onnistunut, joka teki eron joukkueisiin. Voittomaalikin oli jatkoajalla "melkein" yv-maali, kun HIFK tuli täysilukuiseksi vain 4 sekuntia ennen maalia ja Tuomainen jäi kokonaan vapaaksi, yksin HIFK-maalille. Lukossa Urama on tehnyt hienoa týötä.

Jos verrataan kahta välierä-peliä, jossa joukkueen peli ei kulje 1. erässä, niin Vancouverissa, USA-välierässä, Jukka Jalosen sapluunan eväät syötiin heti ja Suomi jäi 0-6 tappioasemaan 1. erässä, kun kiekkokontrolli-pelitapa ei heti käynnistynyt odotetusti. HIFK-Lukko pelissä taas Uraman Lukko kesti alkuvaikeudet hienosti ja lauottuaan vain 2 laukausta koko 1. erässä Riksmanin torjuttavaksi, niin Lukko poistui kuitenkin 1-1 tilanteessa ensimmäiselle erätauolle, hävittyään laukaukset kohti maalia HIFK:lle 14-2. Uraman Lukko puolusti 1. erän kuitenkin niin hyvin verrattuna Jukka Jalosen ja sen joukkueen apuvalmentajien kykyyn valmentaa Suomea Vancouverin välieräpelissä, että Lukolle jäi omassa välierässään HIFK-vastustajanaan mahdollisuus voiitton saakka, jonka se lopulta käytti jatkoajalla, 6. erässä ja voitti pelin 3-2 Nordiksella, toisin kuin Suomi oman välieränsä Vancouverissa, jossa kaikki voiton toiveet menivät jo 1. erässä, eikä sen joukkueen valmennus kyennyt reagoimaan pelin aikana mitenkään siihen, kuten Urama HIFK-pelissä, että peli hävittiin surkean esityksen jälkeen USA:lle. Urama kykenee kääntämään Lukon pelin voitoksi vielä kehnon 1. erän jälkeen, toisin kuin Jukka Jalonen Suomen päävalmentajana, hienoa Urama, kehnoa Jukka Jalonen.

PS. Esko Seppänen kommentoi 1. HIFK-Lukko pelin osuvasti UL:n nettisivuilla.
Häpeällinen katastrofi HIFK:n ja Lukon välillä - â€￾Tätäkö halusit, SM-liiga?â€￾ | Jääkiekko | Urheilulehti.fi
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mitä mieltä siffa olet, onko Uraman pelikirjan muuttaminen viime kaudesta ollut hyvä ratkaisu? Sihvosen mielestä pelitavan muuttaminen on outoa kimpoilua ja se on automaattisesti pois kevään menestyksestä.

Se on ollut ilman muuta erinomainen ratkaisu. Viime vuoden kevät oli Lukolle katastrofi, kun se jatkoi syyskaudella hyvin toimineella nopean pystysuunnan, 60 minuutin painepelillä. Urama on tehnyt oikean ratkaisun, kun se on lisännyt Lukon pelikirjaan modernin jääkiekon kiekkokontrollilähdöt omalta puolustustusalueelta hyökkäyksiinlähtöihin. Missä Sihvonen on muotoillut tarkasti ottaen asian noin, niinkuin sen kirjoitat? Kävin katsomassa Johanneksen linkittämästä Urheilulehden etusivulta Petteri Sihvosen Ruoskan aiheesta. Minusta Petteri Sihvonen ei moiti Uraman uutta pelisysteemiä vaan hän on sitä mieltä, että se olisi pitänyt ottaa jo aiemmin käyttöön, koska Kari Jalonen on saanut harjoituttaa pelitapaansa paljon kauemmin. Nyt Uraman ja Kari Jalosen peluuttamat pelitavat ovat Sihvosen mielestä hyvin lähellä toisiaan. Niinkuin me tiedämme ja Tinke Peltomaa sen ottelun kommentaattorina todisti, Urama on muuttanut selvästi Lukon pelitapaa. Tinke oli sitä mieltä, että viime kaudella peli kulki paremmin, minä olen sitä mieltä, että nyt Lukolla on käytössään parempi pelitapa.

Edit: Kävin tarkistamassa Rauman Lukon osiosta "Uramalle kenkää vai mitä?"-viestiketjusta havaintoni Lukon muuttuneesta pelitavasta ja ennustuksestani siitä, että Lukko tulee menemään pitkälle Uraman alaisuudessa uuden pelitapansa ansiosta. Viestini kirjoitin sinne 15.1.2011.
 
Viimeksi muokattu:

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Voisin kommentoida tuohon Ässät-Blues sarjaan pari juttua.

Ensinnäkin, sarjan ratkaisu ei ollut se, että Blues pelasi kiekkokontrollia vaan se, miten Blues pääsi sitä pelaamaan. Blues pääsi pelaamaan sitä, koska Ässät joutuivat luopumaan kiekosta liian aikaisin, jolloinka karvauspainetta ei saatu tarpeeksi syvälle ja tarpeeksi kovaksi. En ole analyytikko, enkä ala tässä väittämään miksi näin kävi, totean että näin kävi. Blues rikkoi isolla tasolla Ässien nopea lähtö-maaliyritys-karvaus sapluunan aika totaalisesti.

Tämän lisäksi Ässien kauden aikainen vahvuus oli nimenomaan se, että paremmalla keskittymisellä ja kurilla mentiin peleissä johtoon ja sen jälkeen liinat kiinni. Ensimmäisessä pelissä Ässät puppeloi täysin runkosarkasta poiketen ja tätä tappiota joukkue ei osannut käsitellä oikein. Muutenkin koko sarja oli hyvin erikoinen sen suhteen, että pelien sisällä vain yhdessä pelissä tappiolla ollut joukkue nousi tasoihin. Henkinen kantti oli tosipeleissä aika heikko Ässillä.

Kolmas asia on se, että jos katsoo Ässien runkosarkasta niin sanotut kärkiottelut Jyppiä ja HIFKta vastaan plus Lukko-derbyt, niin aika heikolta näyttää. Ässien vahvuus oli runkosarjassa se, että heikompia, huonommin organisoituja ja huonosti keskittyneitä joukkueita vietiin kuin mätää kukkoa, mutta liigan kärkijengejä vastaan materiaali ei riittänyt. Playoffseissa näistä eduista iso osa suli pois, ja sen jälkeen Ässät ja Blues olivatkin jo samalla viivalla.

Lopuksi - play-offseissa homma on usein myös hyvin pienistä asioista kiinni, tässä sarjassa ekan pelin tulos toisinpäin ja todennäköisesti pelattaisiin Ässät-HIFK sarjaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kävin katsomassa Johanneksen linkittämästä Urheilulehden etusivulta Petteri Sihvosen Ruoskan aiheesta. Minusta Petteri Sihvonen ei moiti Uraman uutta pelisysteemiä vaan hän on sitä mieltä, että se olisi pitänyt ottaa jo aiemmin käyttöön, koska Kari Jalonen on saanut harjoituttaa pelitapaansa paljon kauemmin. Nyt Uraman ja Kari Jalosen peluuttamat pelitavat ovat Sihvosen mielestä hyvin lähellä toisiaan. Niinkuin me tiedämme ja Tinke Peltomaa sen ottelun kommentaattorina todisti, Urama on muuttanut selvästi Lukon pelitapaa. Tinke oli sitä mieltä, että viime kaudella peli kulki paremmin, minä olen sitä mieltä, että nyt Lukolla on käytössään parempi pelitapa.

Linkitin Esko Sepääsen kirjoituksen (UL) juttuuni. Provoilet ohi kirjoitukseni, joten turha vastata sinulle yhtään mitään PS:n kirjoituksesta. Ymmärrän, että jaksat lässyttää tyhjää louskutustasi taas vaikka maailman loppuun saakka, joten turha vastata tämän enempää kysymykseesi. Se on ajanhukkaa minulle, ei muuta. Se selviää, että olet valinnut Lukon suosikiksesi HIFK-sarjassa, joka on ihan ok minulle. Olisi tylsää, jos kannattaisit samaa joukkuetta kuin minä sm-liigassa, vaikka kyllähän me kannatetaan Leijonia molemmat.

Uraman pelitapaa eilisestä HIFK-pelistä en kommentoi, koska peli oli kahden väsyneen joukkueen jääkiekkoa ja ottelu oli tasoltaan niin huono, että lähes nukahdin katsomoon. Halusin 5. erässä jo melkein lähteä kotiin, ihan sama kumpi voittaa pelin, joka on harvinaista minulle HIFK:n otteluissa. Peli oli kahden väsyneen joukkueen nojailua toisiinsa ja se on otteluohjelman vika tasapuolisesti, joten se ei ratkaissut peliä, mutta pilasi ottelun tason. En jaksanut seurata ottelua tavallisen tapaan pelin tason kehnouden takia, mutta uskon, että kirjasit lähtötavat ruutuvihkoosi oikein ja hyvällä osumaprosentilla, siffa, paremmalla prosentilla kuin Riksman torjui kiekkoja pelin 1. erässä ja en Riksmania HIFK:n tappiosta syytä yhtään.

Ei HIFK opettele KJ:n johdolla Jukka Jalosen ja monen muun valmentajan käyttämää kiekkokontrolli-pelitapaa, esim. Mälkiän SaiPassa käyttämää, viiden vuoden takaa, eikä ole opetellut, etkö tiedä asiaa siffa. Et tunne HIFK:n tapaa hyökätä, erikoista. Voin paljastaa asian syyn sinulle siffa. Se on syy miksi sitä ei näy HIFK:n pelissä, että kiekkokontrolli ei ole HIFK:n pelitapa. Luulisi siffankin tietävän asian, jos kerran katselee pelejä, eikä ainoastaan kirjaa lähtöjen tapoja ruutuvihkoonsa, joka oli omien laskujesi mukaan alle promille ottelun lopputulokseen vaikuttavista tapahtumista vai laskinko oikein (40/60000) tapahtumaa ottelussa, Erkka Westerlundin 90-luvulla tekemät tukimukset jääkiekosta tietolähteenä ja siffan kirjoitus niistä tähän ketjuun. Käytät aikaasi alle promillen tapahtumien seurantaan koko ottelun ajan ja minusta se on hassua, mutta kukin tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen

Mun mielestä turhaa ininää Seppaseltä. Jääkiekko on Suomessa ykköslaji, mutta ei se voi määrätä vuosikymmenestä toiseen miten muita lajeja saadaan harrastaa. Ihan oikein siis, että myös muiden lajien kisoille annetaan tilaa ja jääkiekko joutuu kerrankin sopeutumaan siihen. Seppäsen on siis ihan turha tässä kohdin antaa kritiikkiä SM-liigalle.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mun mielestä turhaa ininää Seppaseltä. Jääkiekko on Suomessa ykköslaji, mutta ei se voi määrätä vuosikymmenestä toiseen miten muita lajeja saadaan harrastaa. Ihan oikein siis, että myös muiden lajien kisoille annetaan tilaa ja jääkiekko joutuu kerrankin sopeutumaan siihen. Seppäsen on siis ihan turha tässä kohdin antaa kritiikkiä SM-liigalle.

Niin, olet taas oikeassa Fordel. Turha syyllistää sm-liigaa siitä, että HIFK-Lukko sarja pilataan viidenteen peliin saakka, jos sellainen pelataan, liian tiiviillä otteluohjelmalla.

Joku on kuitenkin syyllinen otteluohjelman järjettömyyteen ja kun maksan otteluista oikeita euroja HIFK:n kausikorttikatsojana, niin en haluaisi todistaa 30.3.2011 pelatun HIFK-Lukko ottelun tyylistä peliä, jossa kumpikin joukkue pelasti todella kehnoa lätkää tasapuolisesti, ei siinä mitään. Katsojat kärsivät tilanteesta, ehkä myös pelaajat ja valmentajat, mutta mitäs meistä.

Minulla on nähdäkseni myös pääsylipuista itse maksavana henkilönä ihan hyvä syy ilmaista tyytymättömyyteni ostamaani tuotteeseen, koska katsojia tavallaan huijataan tuotteella, joka ei vastaa pääsylipun hintaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Joku on kuitenkin syyllinen otteluohjelman järjettömyyteen...

Syyllinen on raha, halleilla on muutakin käyttöä kuin jääkiekko-ottelut, nämä ottelut eivät ole tuottava tuote halliyhtiöille.

edit: Ja onhan otteluohjelma ollut julkisuudessa pitkään eli mistään huijauksesta ei voida puhua.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Mun mielestä turhaa ininää Seppaseltä. Jääkiekko on Suomessa ykköslaji, mutta ei se voi määrätä vuosikymmenestä toiseen miten muita lajeja saadaan harrastaa. Ihan oikein siis, että myös muiden lajien kisoille annetaan tilaa ja jääkiekko joutuu kerrankin sopeutumaan siihen. Seppäsen on siis ihan turha tässä kohdin antaa kritiikkiä SM-liigalle.

Tasan samaa mieltä, että Seppäsen ininä tästä asiasta on turhaa ja kohdistuu täysin väärälle organisaatiolle. SM-liigan sivuilla on ollut playoffien otteluohjelma jo monta kuukautta ja itse olen ne jopa uskaltanut kalenteriini sieltä merkitä heti kun otin vuoden 2011 kalenterin käyttöön joulukuussa. Se, että halliosakeyhtiö on vuokrannut hallin muualle pelipäiviksi, ei ole SM-liigan vika. Ymmärrän myös IFK:ta; miksi vuokrata kallis halli joka kevät kaikiksi mahdollisiksi pelipäiviksi finaaleihin saakka, jos finaaleita pelataan Nordiksella vain noin 15 vuoden välein. Jos SM-liigalla olisi isosti munaa, sehän määräisi että pelit pelataan alkuperäisen ohjelman mukaan. Siinä sitten IFK kyselisi Hjallikselta hallia käyttöön...

Samaa mieltä siitä, että kyllähän peli tästä kärsii. Ja tasapuolisuus finaalivaiheessa, välierissähän tämä ei vielä haittaa kuin katsojaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Syyllinen on raha, halleilla on muutakin käyttöä kuin jääkiekko-ottelut, nämä ottelut eivät ole tuottava tuote halliyhtiöille.

edit: Ja onhan otteluohjelma ollut julkisuudessa pitkään eli mistään huijauksesta ei voida puhua.

Huijataan sm-liiga-nimisen tuotteen myymistä täysihintaisilla lipuilla, vähintään se nyt tehdään. Tuo idea, että HIFK pakotettaisiin nyt vuokramaan Hjallikselta halli, on ihan hyvä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ymmärrän myös IFK:ta; miksi vuokrata kallis halli joka kevät kaikiksi mahdollisiksi pelipäiviksi finaaleihin saakka, jos finaaleita pelataan Nordiksella vain noin 15 vuoden välein. Jos SM-liigalla olisi isosti munaa, sehän määräisi että pelit pelataan alkuperäisen ohjelman mukaan. Siinä sitten IFK kyselisi Hjallikselta hallia käyttöön...

Samaa mieltä siitä, että kyllähän peli tästä kärsii. Ja tasapuolisuus finaalivaiheessa, välierissähän tämä ei vielä haittaa kuin katsojaa.

HIFK ei pelaa nyt finaaleita, vaan välieriä ja pelasi niitä viimeksi keväällä 2006 ja sitä ennen 2004, sitä ennen 1999 ja 1998 jne. Ei toimi tuo perustelusi ihan 100%.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
HIFK ei pelaa nyt finaaleita, vaan välieriä ja pelasi niitä viimeksi keväällä 2006 ja sitä ennen 2004, sitä ennen 1999 ja 1998 jne. Ei toimi tuo perustelusi ihan 100%.

No joo, heittoni oli kirjoitettu kieli poskessa. Asia on sama, vaikka korvaa sanan finaali sanalla välierä ja muuttaa luvun viisitoista luvuksi viisi.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Linkitin Esko Sepääsen kirjoituksen (UL) juttuuni. Provoilet ohi kirjoitukseni, joten turha vastata sinulle yhtään mitään PS:n kirjoituksesta. Ymmärrän, että jaksat lässyttää tyhjää louskutustasi taas vaikka maailman loppuun saakka, joten turha vastata tämän enempää kysymykseesi. Se on ajanhukkaa minulle, ei muuta. Se selviää, että olet valinnut Lukon suosikiksesi HIFK-sarjassa, joka on ihan ok minulle. Olisi tylsää, jos kannattaisit samaa joukkuetta kuin minä sm-liigassa, vaikka kyllähän me kannatetaan Leijonia molemmat.

Minä kerroin, että menin sinun linkkisi kautta UL:n etusivulle. Toki luin ensin kehumasi Seppäsen jutun sieltä, mutta samalla pääsin katsomaan Ruoskan. Missä siis provoilin?

IFK on minun suosikkini tässä otteluparissa. Siitä löytyy todistus täältä JA:sta. Mistä sinä vetelet näitä vääriä tulkintojasi jatkuvasti.


Ei HIFK opettele KJ:n johdolla Jukka Jalosen ja monen muun valmentajan käyttämää kiekkokontrolli-pelitapaa, esim. Mälkiän SaiPassa käyttämää, viiden vuoden takaa, eikä ole opetellut, etkö tiedä asiaa siffa. Et tunne HIFK:n tapaa hyökätä, erikoista. Voin paljastaa asian syyn sinulle siffa. Se on syy miksi sitä ei näy HIFK:n pelissä, että kiekkokontrolli ei ole HIFK:n pelitapa. Luulisi siffankin tietävän asian, jos kerran katselee pelejä, eikä ainoastaan kirjaa lähtöjen tapoja ruutuvihkoonsa, joka oli omien laskujesi mukaan alle promille ottelun lopputulokseen vaikuttavista tapahtumista vai laskinko oikein (40/60000) tapahtumaa ottelussa, Erkka Westerlundin 90-luvulla tekemät tukimukset jääkiekosta tietolähteenä ja siffan kirjoitus niistä tähän ketjuun. Käytät aikaasi alle promillen tapahtumien seurantaan koko ottelun ajan ja minusta se on hassua, mutta kukin tyylillään.

IFK pelaa nykyisin Kari Jalosen johdolla hyvää kiekkokontrolilähdöillä omalta puolustusalueelta rytmitettyä jääkiekkoa. On pelannut jo jonkin aikaa. Minä tunnen tämän asian, koska olen seurannut IFK:n pelejä tv:stä ja tehnyt tarkat H+V+P tilastot Kari Jalosen käyttämästä pelisysteemistä. Mitähän sinä siellä IFK:n peleissä seurailet, kun et tätä seikkaa ole vielä huomannut? Ymmärsin aiemmista kirjoituksistasi, että H+V+P seurannassa et tarvitse mitään ruutuvihkotilastointeja, vaan näet pelistä ne automaattisesti. Nyt olen ymmällä, eikö voi enää uskoa edes Johanneksen kirjoituksiin? Onneksi on tarkat tilastot tullut tehtyä, koska muuten joutuisin "loputtoman suon"-väittelyyn kanssasi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
IFK pelaa nykyisin Kari Jalosen johdolla hyvää kiekkokontrolilähdöillä omalta puolustusalueelta rytmitettyä jääkiekkoa. On pelannut jo jonkin aikaa. Minä tunnen tämän asian, koska olen seurannut IFK:n pelejä tv:stä ja tehnyt tarkat H+V+P tilastot Kari Jalosen käyttämästä pelisysteemistä. Mitähän sinä siellä IFK:n peleissä seurailet, kun et tätä seikkaa ole vielä huomannut? Ymmärsin aiemmista kirjoituksistasi, että H+V+P seurannassa et tarvitse mitään ruutuvihkotilastointeja, vaan näet pelistä ne automaattisesti. Nyt olen ymmällä, eikö voi enää uskoa edes Johanneksen kirjoituksiin? Onneksi on tarkat tilastot tullut tehtyä, koska muuten joutuisin "loputtoman suon"-väittelyyn kanssasi.

Juksasin sinua, koska olet niin totinen kirjoittaja. Tänään on aprillipäivän aatto ja kaikki pikku pila on jo nyt lähes luvallista, myös sinun kustannuksellasi siffa. Kokeilin nielaisetko syöttini ja sinnehän se upposi kuin pienen ahvenen mahaan saakka. Sanon vielä, että "täällä suo, siellä vetelä".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vähän Krediittiäkin wannabe-Johtavalle, JYP-Blues Ruoska oli ihan asiallista kamaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
PS antaa lopullisen kuoleman suudelman HIFK.n finaalihaaveille uusimmassa UL:n paperilehdessä (31.3.2011), kun ennustaa HIFK:n vievän finaalipaikan HIFK-Lukko ottelusarjasta. Perustelut ovat niin hyvät ja kattavat, etten edes ymmärtänyt kaikkea artikkelin sisällöstä kokonaan, koska selkokielisyys ei ole Sihvosen pojan paras ominaisuus toimittajana.

Loppujen lopuksi Petteri Sihvonen tai se mediapersoona, "The johtava analyytikko copyright by Jukka Rönkä", jona oikea Petteri Sihvonen esiintyy palkkatöissään, ei ole ennustaja. Hän on analyytikko. Kun "The johtava" ennustaa jotain, menee se aina pieleen. Siksi, oletan Lukon nyt pelaavan finaaleissa ja HIFK:n pronsssipelissä, luettuani uusimman UL:n HIFK-Lukko sarjan analyysin, lehden sivuilta 22 ja 23. Juttu UL:ssa on täyttä oikeaa asiaa ja mielenkiintoista luettavaa ennustukseen saakka, enkä nyt juksaa siffaakaan. Ei sitä nyt aina jaksa kiusata käsittääkseni melko iäkästä tai ainakin kokenutta miestä, edes nimimerkki Johannes. Hellanlettas, mikä ärhäkkä spanieli tämä siffa on, mutta yhtä helppo nakki, kun viitsii vähän pistää kirjoitukset leikin puolelle, osan aikaa.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Itse katselin eilen HIFK-Lukko matsin jatkoaikoja Veikkauksen striimiltä ja sattuneesta syystä kiinnitin huomiota noihin Haista Vittu Paska lähtöihin. Juuri sitä ne ainakin jatkoajalla olivat, se että esim. Lukko "sai" noihin tilastoihin merkintöjä johtui enemmänkin siitä, että joukkue oli melko purjeessa. Kiekon saatuaan Lukko a) joutui vaihtamaan (jolloin pakki odotteli kiekon kanssa maalin takana) tai b) joukkueen hyökkkäykseen lähtö oli todella hidasta jolloin HIFK:n oli helppo tukkia syöttölinjat pois, pakille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin pistää toiselle pakille (tai viedä jalalla alaspäin) tai heittää norsu. Jos kiekkokontrollilähdön määritelmä on se, että joukkueelta on muut (järkevämmät) vaihtoehdot pelattu vastustajan toimesta pois, niin noiden laskeminen on ihan haista paska -osastoa.
 
Se on ollut ilman muuta erinomainen ratkaisu. Viime vuoden kevät oli Lukolle katastrofi, kun se jatkoi syyskaudella hyvin toimineella nopean pystysuunnan, 60 minuutin painepelillä. Urama on tehnyt oikean ratkaisun, kun se on lisännyt Lukon pelikirjaan modernin jääkiekon kiekkokontrollilähdöt omalta puolustustusalueelta hyökkäyksiinlähtöihin. Missä Sihvonen on muotoillut tarkasti ottaen asian noin, niinkuin sen kirjoitat?

Sihvonenhan kirjoitti UL:n sivuilla, että Uraman kimpoilu pelitavan suhteen on pois kevään menestyksestä ja että koska Jalonen on koutsannut IFK:ta linjakkaasti kolme kautta (toisin kuin Urama), niin tämä on epäilemättä ennakkosuosikki.

Itse olen kanssasi samaa mieltä, ja Sihvosen kanssa eri mieltä, Uraman pelitavan muutoksesta. Ehdottoman hyvä muutos.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Lähestyvät eduskuntavaalit ja niihin liittyvät tv-ohjelmat haittaavat pahasti täällä käytävää keskustelua siitä, mihin suuntaan suomalaista jääkiekkoa eli "meidän peliä" ollaan viemässä ja miten se jääkiekko-otteluista on todettavissa.

Eilinen peli oli kiekkokontrollijääkiekon viimeisin ja vahvin näyttö siitä, mihin ollaan varsin lyhyen ajan sisällä edetty. Espoon Blues jatkoi entistä selvemmin sillä kiekkokontrollipelillä, jonka havaitsin Kärpät-Blues sarjasta. Eilisen pelin 1. erä oli Bluesilta ennen näkemättömän vahvaa kiekkokontrollipeliä, jolla se otti pelin haltuunsa ennakkosuosikki JYP:iä vastaan. Bluesin H+V+P luvut 1. erässä olivat niinkin suuret kuin 7+6+4=17. Noin suuret luvut tulivat siitä huolimatta, että erässä pelattiin 4 min yv/av-peliä sekä lähes 2 min 4vs4 peliä, joista en kiekkokontrollilähtöjä laske. Blues voitti 1. erän 0-2, mutta se pelasi vielä 2. erän enemmän kiekkokontrollilähtöjä kuin JYP. Arttu Luttisen vietyä Bluesin 0-3 johtoon 2. erä lopulla, muuttui pelin rakenne 3. erässä. JYP lähti tasoittamaan peliä 3. erässä ottamalla kiekkokontrollilähdöt enemmän käyttöönsä. JYP pelasi 3. erässä 4+3+3=10 kiekkokontrollilähtöä tappiotilanteessa, jossa sen on totuttu pelaavan pelkkää nopeaa pystysuunnan painekiekkoa.

Jääkiekkoliiton linjanveto kiekkokontrollijääkiekon puolesta, jota ovat tehneet Jukka Jalonen, Erkka Westerlund ja hänen jälkeensä Jukka Rautakorpi SM-liigaseuroissa, on tuottanut hyvää tulosta SM-liigan osalta. Sen seuraaminen on ollut yksi syy tilastointiini ja olen tyytyväinen siihen kehitykseen, mitä kiekkontrollin lisäämisessä SM-liigassa on tapahtunut. Mestiksessä pelattiin finaalit vielä pelkkää nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa, mutta eiköhän viimeistään ensi kaudella Ika Lehkosen johdolla kiekkokontrollipelaaminen lisäänny myös Mestiksessä.

Vielä on annettava tunnustus eilisen ottelun kommentaattorille Osku Grönmanille, joka oli opetellut kotiläksynsä hyvin ja totesi usean kerran Bluesin kiekkokontrollipelin omassa päässä paineen alla. Grönmanilta oli myös oikea ja hyvin perusteltu huomio 3. erässä, kun Blues alkoi roiskia kiekkokontrollin sijaan kiekkoja keskialueelle, että se juuri on sitä, miten JYP toivoo Bluesin pelaavan ja saavan itse niistä vaarallisia vastaiskuja aikaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jääkiekkoliiton linjanveto kiekkokontrollijääkiekon puolesta, jota ovat tehneet Jukka Jalonen, Erkka Westerlund ja hänen jälkeensä Jukka Rautakorpi SM-liigaseuroissa, on tuottanut hyvää tulosta SM-liigan osalta. Sen seuraaminen on ollut yksi syy tilastointiini ja olen tyytyväinen siihen kehitykseen, mitä kiekkontrollin lisäämisessä SM-liigassa on tapahtunut. Mestiksessä pelattiin finaalit vielä pelkkää nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa, mutta eiköhän viimeistään ensi kaudella Ika Lehkosen johdolla kiekkokontrollipelaaminen lisäänny myös Mestiksessä.

Grönmanilta oli myös oikea ja hyvin perusteltu huomio 3. erässä, kun Blues alkoi roiskia kiekkokontrollin sijaan kiekkoja keskialueelle, että se juuri on sitä, miten JYP toivoo Bluesin pelaavan ja saavan itse niistä vaarallisia vastaiskuja aikaan.

Juu, Jalonen kiertelee seuroja ja on opastanut UL:n mukaan esim. Uramaa Lukossa, että saa pahimmat kökköydet Lukon pelitavasta karsittua pois. SE on hyvää työtä Jukka Jaloselta ja työsarkaa riittänee muissakin seuroissa kuin Lukossa Jukka Jaloselle, opetusmielessä.

Usein pelitapaa muutetaan, kun varmistellaan voittoa. Onko se järkevää, siitä voi olla montaa mieltä, mutta tapa tuotti lopulta Bluesille voiton maalein 3-1, joten onko sillä mitään väliä millä pelitavalla Blues pelasi pelin 3. erän, kysyn vaan.
 

ProCoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Oilers, Arsenal
Jääkiekkoliiton linjanveto kiekkokontrollijääkiekon puolesta, jota ovat tehneet Jukka Jalonen, Erkka Westerlund ja hänen jälkeensä Jukka Rautakorpi SM-liigaseuroissa, on tuottanut hyvää tulosta SM-liigan osalta. Sen seuraaminen on ollut yksi syy tilastointiini ja olen tyytyväinen siihen kehitykseen, mitä kiekkontrollin lisäämisessä SM-liigassa on tapahtunut.

Voisitko avata vähän lisää miten SM-liiga on kehittynyt kiekkokontrollin lisääntymisen takia?
 

K.Pylkkänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
En kritisoi pätkääkään siffan tilastoita, koska on hyvä, että joku tarkkailee peliä kylmän analyyttisellakin silmällä.. meitä mutulla analysoijia on ihan tarpeeksi.

Kuitekin tämä, siffan tukema, mutta erityisesti ketjun päähenkilön ajama agenda alkaa olla jo nähty ja kuultu. Tarvitseeko joka ikisen pelin lopputulos analysoida ulottuvuudella kiekkokontrolli-pystysuunnan jääkiekko! Ja vieläpä sillä yksinkertaisella oletuksella, että mitä enemmän kontrollia sen suuremmat voittomahdollisuudet.
Seppänen sentään yrittää ottaa muitakin näkökulmia huomioon, mutta kun katsoo miehen kirjottamia juttumääriä sekä netissä että paperiversiossa, niin voi huomata, että määrällä korvataan laatua. Nää on ihan vitsejä tämmöset "katsoin kahta peliä yhtä aikaa kahdelta ruudulta"-perustelut. Ennen upeaa internettiä sentään toimittajatkin paneutuivat asiaansa, nyt kun jotain tapahtuu, pitää saada heti sensaatiohakuinen, omaa asiantuntemusta sisällön kustannuksella korostava, videon tynkä ilmoille. Nyt Petteri ja poika, vähän evoluutiota siihen kirjoitteluun.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Usein pelitapaa muutetaan, kun varmistellaan voittoa. Onko se järkevää, siitä voi olla montaa mieltä, mutta tapa tuotti lopulta Bluesille voiton maalein 3-1, joten onko sillä mitään väliä millä pelitavalla Blues pelasi pelin 3. erän, kysyn vaan.

Bluesin pelitavan muutos kolmaneteen erään ei suoranaisesti ollut mikään tietoinen muutos, vaan JYP tuli kolmannessa erässä niin kovin päälle, että Bluesin hyökkäyspelaaminen oli erässä lähes olematonta. Kuitenkin Blues pääsi esimerkiksi Varakkaan ja Karalahden avulla helposti syöttelemällä omalta alueelta pois, mutta liian usein kiekko vain roiskaistiin sen jälkeen väljemmille vesille. Aika usein näin tapahtuu, kun varjellaan johtoa. En tiedä oliko JYP unessa, mutta Bluesin pelitapa oli JYPille myrkkyä kaksi erää, ja ihailtavasti Blues liikutteli kiekkoa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Bluesin pelitavan muutos kolmaneteen erään ei suoranaisesti ollut mikään tietoinen muutos, vaan JYP tuli kolmannessa erässä niin kovin päälle, että Bluesin hyökkäyspelaaminen oli erässä lähes olematonta. Kuitenkin Blues pääsi esimerkiksi Varakkaan ja Karalahden avulla helposti syöttelemällä omalta alueelta pois, mutta liian usein kiekko vain roiskaistiin sen jälkeen väljemmille vesille. Aika usein näin tapahtuu, kun varjellaan johtoa. En tiedä oliko JYP unessa, mutta Bluesin pelitapa oli JYPille myrkkyä kaksi erää, ja ihailtavasti Blues liikutteli kiekkoa.

En katsellut peliä ollenkaan, joten pahoittelut typerästä JYP-Blues pelin kommentistani. Ei koskaan pitäisi analysoida peliä, josta ei ole nähnyt sekuntiakaan, paikanpäällä, eikä edes TV näytä koko kuvaa, kuten pelitapaa, kokonaan. TV näyttää kuvaa niistä jutuista mihin kameramies ohjaajan komennosta kameransa suuntaa, esim. cheer-leadereiden tanssitapoihin ja olemukseen, eikä itse pelin tapahtumiin. En katsellut eilistä peliä edes TV:stä.

Tuli muuten mieleen tuosta HIFK-Lukko pelin UL-Sihvosen ennusteesta, kun UL-Petteri ennusti eilen uusimmassa UL:ssa, että HIFK voittaa pelisarjan. että:
Kun haluat analyysin ottelusarjasta, saat sen analyytikolta, kuten UL/Petteri Sihvoselta, joka saa analysoimisesta palkkansa, ei ennustamisesta. Kun haluat tietää jo etukäteen kuinka jossain asiassa käy, käänny oikeiden oraakkelien, kuten Warren Buffettin tai Nalle Wahlroosin puoleen kysymyksesi kanssa ja kun haluat analyysin pelistä jälkikäteen tai etukäteen, kenties pelin aikanakin ja haluat tietää etukäteen millä todennäköisyydellä joku asia toteutuu, kysy silloin nimimerkki Cobolilta neuvoa.

Johannes taas ajattelee asioita, eikä lopputulokset liiemmin kiinnosta, mutta jaan näkemyksiäni mielelläni muille kirjoittajille ja lukijoille, välittämättä mitä niistä ajatellaan. Kannatan tietysti muutamia joukkueita, kuten HIFKiä ja Suomen maajoukkuetta jääkiekossa ja jalkapallossa Liverpoolia. Kannattaisin mielelläni myös Suomen maajoukkuetta jalkapallossa, mutta en tuhlaa aikaani amatööri-urheilun seurantaan, kuten jalkapallon Suomessa maajoukkuetta myöten ja Mestis-sarja jääkiekossa. Pitää priorisoida sen verran ajankäyttöä, että jää aikaa riittävästi vaimoni hemmottelimiseen ja muun perheen asioidenhoitamisen avustamiseen ja rahan tienaamiseen niin, että sitä on riittävästi.

Huomenna tulee 10 vuotta täyteen jatkoaika.com-palstan keskustelupuolen kirjoittajana. Tämä ei ole aprillipila, eikä edes juksaamista, vaan totta. Jatketaan tiukkaa vääntämistä jääkiekon kuvioista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös