Jos on kompetenssi nähdä pelistä H+V+P-hyökkäyksiinlähdöt omalta puolustusalueelta, ei niiden tilastointi vie yhtään aikaa. Pelin pystyy seuraamaan samalla lailla kuin ilman tuota tilastointia. Kyse on siitä, että tuntee lajin ja sen yksityiskohtien näkeminen tapahtuu automaationa. On täysin asiantuntematonta vaatia pelistä yhdellä seuraamiskerralla jotain syvempää analyysia. Kuten kerroin jo aiemmin, niin sitä työtä varten on joukkueilla ammattivalmentajat, jotka käyttävät tuntikausia tulevan vastustajajoukkueen pelitavan analysoinnissa. Minä vain merkkaan hyvin yksinkertaisesti molempien joukkueiden H+V+P lukumäärät samalla, kun seuraan peliä. Minulle nuo luvut kertovat sen, miten joukkueet rytmittävät omalta hyökkäysalueelta lähteviä hyökkäyksiä nopeiden, puolinopeiden ja H+V+P-lähtöjen suhteen. Mitä enemmän joukkue pelaa H+V+P lähtöjä omalta puolustusalueelta, sitä enemmän joukkue lähtee kiekkokontrollilla omasta päästä liikkeelle. Kun H+V+P=0, niin se kertoo siitä, että joukkue pelaa jatkuvasti nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa. Esim. SM-liigassa joukkueet ovat muuttaneet kaudesta toiseen siirryttäessä toiseen pelitapaan (esim. Lukko tälle kaudelle) tai muuttaneet pelitapansa kesken kauden (esim. viime kauden HPK ja tämän kauden Blues). Toki yhden merkittävän havainnon H+V+P tilastoinnin perusteella voi tehdä siitä, miten maailman parhaat joukkueet pelaavat. Korostan vielä sitä, että tilastointini ei vie periaatteessa ollenkaan aikaa, koska se tapahtuu saman tien, kun katson peliä.
Bluesin kohdalla siirtyminen kiekkokontrollin lisäämiseen on tapahtunut ilmeisen kivuttomasti, koska sillä on ainakin kolme puolustajaa, jotka ovat pelanneet organisoituja lähtöjä jo aiemmissa joukkueissaan (Jere Karalahti, Ville Varakas ja Santeri Heiskanen) ja heiltä homma toimii niinkuin on nähty.
Ensi yönä on NHL:n huippuottelu Detroit-Chicago. Saa nähdä, minkätasoista kiekkokontrollia pelissä nähdään omasta päästä hyökättäessä. Kyseessä on maailman ehdottomaan huippukärkeen kuuluvat joukkueet, joiden peli näyttää sen kehityksen, missä jääkiekko pelinä tältä osin tällä hetkellä on. Mikäli kiinnostusta ja kompetenssia riittää joltakin JA:n nimimerkiltä, niin joukkueiden pelistä voisi seurata esim puolustajien lyhyet syötöt keskustaan senttereille ja hyökkäysten eteneminen rintamana kenttä leveänä ja sitä, miten hyökkäys päätetään (mennäänkö suoraan maalille vai ajaudutaanko kulmiin). Itse olen seurannut avojääpommien tekemistä NHL-peleissä, mutta erittäin harvinaisiksi ne ovat käyneet. Detroitin Niklas Kronwall oli vielä viime kaudella ahkera avojäätaklaaja, mutta tämän kauden peleistä en ole niitä havainnut vielä yhtäkään.
Bluesin kohdalla siirtyminen kiekkokontrollin lisäämiseen on tapahtunut ilmeisen kivuttomasti, koska sillä on ainakin kolme puolustajaa, jotka ovat pelanneet organisoituja lähtöjä jo aiemmissa joukkueissaan (Jere Karalahti, Ville Varakas ja Santeri Heiskanen) ja heiltä homma toimii niinkuin on nähty.
Ensi yönä on NHL:n huippuottelu Detroit-Chicago. Saa nähdä, minkätasoista kiekkokontrollia pelissä nähdään omasta päästä hyökättäessä. Kyseessä on maailman ehdottomaan huippukärkeen kuuluvat joukkueet, joiden peli näyttää sen kehityksen, missä jääkiekko pelinä tältä osin tällä hetkellä on. Mikäli kiinnostusta ja kompetenssia riittää joltakin JA:n nimimerkiltä, niin joukkueiden pelistä voisi seurata esim puolustajien lyhyet syötöt keskustaan senttereille ja hyökkäysten eteneminen rintamana kenttä leveänä ja sitä, miten hyökkäys päätetään (mennäänkö suoraan maalille vai ajaudutaanko kulmiin). Itse olen seurannut avojääpommien tekemistä NHL-peleissä, mutta erittäin harvinaisiksi ne ovat käyneet. Detroitin Niklas Kronwall oli vielä viime kaudella ahkera avojäätaklaaja, mutta tämän kauden peleistä en ole niitä havainnut vielä yhtäkään.