bozik kirjoitti:
Ymmärrän. Ja osaan/uskallan nostaa itseni siinä mielessä näiden em. kaverin yläpuolelle, että ymmärrän sen, että jääkiekkokaukalo on yhä osa yhteiskuntaa, missä pätee yhtenäiset lait. Sitä ei muuta näiden em. henkilöiden ymmärtämättömyys, jonka mukaan laki olisi lähtökohtaisesti eri kiekkokaukalossa kuin muussa yhteiskunnassa.
Kun poliisi aloittaa esitutkinnan, sen yleensä käynnistää siinö organisaatiossa taho/henkilö, jolla on korkea juridinen koulutus. Jos tämä koulutus sisältää sen oppimisen mitä hänen tulee tehdä/selvittää ja mitä ei, niin minusta ok. Toimitaan näin ja näin on toimittu. Jos sinä olisit vastaavassa tilanteessa ammattikoutsi/ammattijuristi ja sinun omat sisäiset säännöt sekä myö laki sanoisivat mitä tulee tehdä, niin miten voisit järjellä perustuen toimia toisin ? Nyt laki sanoo selvästi, että virkaVELVOLLISUUS on tutkia, kysyisitkö sinä tässä tilanteessa asiaa kiekkokoutsilta/kiekko-analyytikolta ? En minäkään, kuten ei poliisi kysy miten YV kannataa pyörittää, suutari pysyköön lestissään.
Minusta tämä kirjoituksesi nosti keskustelun aivan uudelle tasolle. Hyvä, kun vastasit. Hyvä, kun rohkenet olla eri mieltä suuresta massasta meitä jääkiekkoihmisiä. Itsekin olen harrastusteni vuoksi tullut tietoiseksi siitä, että Suomessa ei ole yhteisöä eikä tilannetta, joissa Suomen lakia ei tulisi noudattaa. Kun lakia rikotaan, niin ystävämme poliisi kutsutaan paikalle selvittämään asia. Näin meidän tulisi toimia, kun huomaamme yllyttämistä väkivaltaan, väkivallalla uhkailua tai suoranaista väkivaltaa. Tämän olen matkan varrella oppinut ilman juridiikan koulutusta.
Tähän mennessä olen selvinnyt, kun olen em. tilanteissa ilmoittanut, että kutsun poliisin paikalle, ellei rikollinen toiminta lopu. Yllättävästi tämä on tepsinyt aina ja kaikkialla. Itseä ei ole tarvinnut puolustaa muulla tavoin.
Jääkiekkokaukaloissa olen kokenut ja nähnyt kaikenlaista koiruutta ja tahallisia vahingoittamistekoja todella paljon. Niinkuin varmaan sinäkin olet voinut saman todeta. Ei tarvitse mennä kovin kauas taaksepäin, kun maalivahdin alueelle ei yksinkertaisesti uskaltanut mennä, koska mailaa tuli poikittaisella ja kirvesiskuilla sumeilematta. Siellä lyötiin rikki sormia, ranteita ja nilkkoja sekä alaselkään tuli ilkeitä poikittaisia mailoja.
Milloinkaan minulla ei ole tullut mieleenkään kutsua poliisia paikalle selvittämään näitä kaukaloissa tapahtuneita epäilemättä väkivaltaisia tekoja. Enkä nyt muista, olisiko kukaan muukaan näin tehnyt. Katsomoissa virkapukuiset poliisit eivät ole minun muistini mukaan näihin "rikoksiin" puuttuneet.
Nyt sitten kahden jääkiekkoilijan keskenään sopima ja toteuttama harmiton nyrkkitappelu joutui poliisien esitutkintaan. Ihmettelen, miksi juuri tästä tappelusta poliisille annettiin käsky tehdä esitutkinta. Sen ymmärrän, että käsky on tullut ylhäältä eikä tutkijoilla ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä työtään. Vaikka siellä organisaatiossa onkin epäilemättä monillakin korkea juridinen koulutus niin maalaisjärkeni vaan sanoo, että nyt tuli melkoinen huti esitutkinnan käynnistämisen käskyttäjiltä.