Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

• 2 864 887
  • 13 133

Vesso

Jäsen
Ylös!

...and the crusade continues!

Uudessa UL:ssä PS rankkaa omansa kotimaisen urheilumedian kärkeen takanaan kaikki muut.

Odotettavissa on kuuma vuosi! Pete-boy is on fire!!

P.S. on muuttanut ennakkoanalyysejään viime kaudesta "tieteellisempään" suuntaan. Nyt hän pisteyttää ottelut 23:n eri parametrin mukaan, ja pisteytyksen summa kertoo ottelun lopputuloksen.

Valitettavasti Petterin palautusprosenttia vetovihjaajana tämä ei parantanut, vai mitä sanotte rivistä.

Tappara-HIFK 1, HPK-JYP 1, Blues-TPS 2, Kalpa-Ilves 2, Ässät-Pelicans 1, Saipa-Lukko 2.

Mielenkiintoisin oli analyysi Tappara - HIFK ottelusta, jonka piti mennä "voimapistein" 37-25 Tapparalle, eli vallan selvä ykkönen. Täytyy sanoa Petteri, että tätä kohdetta ei olisi enempää päin persettä pystynyt analysoimaan.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Voimalaituri kirjoitti:
Mielenkiintoisin oli analyysi Tappara - HIFK ottelusta, jonka piti mennä "voimapistein" 37-25 Tapparalle, eli vallan selvä ykkönen. Täytyy sanoa Petteri, että tätä kohdetta ei olisi enempää päin persettä pystynyt analysoimaan.
Ilman mitään tarvetta puolustella P.Sihvosta, toteaisin vain että hän ei välttämättä tiennyt Tapparan pelaavan ilman maalivahtia, kuten palstalta on käynyt ilmi tapahtuneen.

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Voimalaituri kirjoitti:

Myöskään pelikirja-peteä puolustelematta, voimaluvuilla suoritettu todennäköisyyden arviointi pauttiarallaa kohdillaan. Se että lopputulema tällä kertaa meni pienemmän todennäköisyyden suuntaan, ei tee alkuperäistä arviota huonoksi. Tai jotain...

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tappara-HIFK pelissä Petterin analyysi meni 10-12-1, jos lasketaan vain osa-alueet, ei pisteitä. HIFK:lla on Sihvosen mukaan parempi osaaminen yv- ja av-pelissä, muuten jäädään tasoihin tai ollaan huonompia. HIFK:n ainoa mahdollisuus voittaa Tappara oli Sihvosen mukaan erikoistilannepelaaminen. Lisäksi Sihvosen mukaan Tapparan paras osa on jäähyalttiuden puute, jolle hän antoi 4 pistettä. Minusta Sihvonen ei jättänyt pelillisesti HIFK:lle mitään mahdollisuutta voittaa Tapparaa. Rauli Urama vs Bob Francis 1-1 on hauska kukkanen. Miten olisi Erkki Junkkarinen vs Elvis Presley 1-1.

Itse asiassa kannatan Sihvosen tapaa pisteyttää eri osa-alueet. Se on meille taviksille opettavaista, kun ei kykene seuraamaan peliä yhtä laaja-alaisesti kuin Sihvonen. Pisteissä pitäisi kuitenkin käyttää painoprosentteja. Maalivahti-peli ei ole lopputuloksen kannalta samanarvoinen tekijä kuin analyytikon intuitio, jos halutaan kärjistää. Maalivahti-peli voi ratkaista esim. 30% ottelun lopputuloksesta. Erikoistilannepelaaminen voi ratkaista 20%, kun jaetaan näin paljon jäähyjä jne.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Gags kirjoitti:
Ilman mitään tarvetta puolustella P.Sihvosta, toteaisin vain että hän ei välttämättä tiennyt Tapparan pelaavan ilman maalivahtia, kuten palstalta on käynyt ilmi tapahtuneen.

Minusta taas oli päivän selvää että IFK:lla on hyvät mahdollisuudet kaataa Tappara ja näin minä itse pelasinkin pitkävedossa, oli muuten ihan kiva kerroin Centrellä.

IFK oli vahva jo Jokereita vastaan, Tapparalle oli maalinteko ongelmia Ilvestä vastaan ja Lehto oli siinäkin pelissä epävarma ja sama näyttäisi jatkuneen IFK:ta vastaan.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johannes kirjoitti:
Rauli Urama vs Bob Francis 1-1 on hauska kukkanen. Miten olisi Erkki Junkkarinen vs Elvis Presley 1-1.

Kyllähän Francis Sihvosen mukaan on hyvä valmentaja, mutta miehen selkävamma tulee kuitenkin vaikuttamaan IFK:n peliin helvetin paljon eikä tästä kaudesta tule mitään tuon takia.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Mapo kirjoitti:
Se että lopputulema tällä kertaa meni pienemmän todennäköisyyden suuntaan, ei tee alkuperäistä arviota huonoksi. Tai jotain...
Näinpä (ja voi kun tämän useampikin ihminen tajuaisi). Analyytikon hyvyys punnitaan vasta satojen tulosten myötä. Eli jos Sihvonen julkaisisi (en tiedä tekeekö näin) 1X2-ennusteensa jokaiseen otteluun, niin liigakauden loputtua voisi jo antaa jonkinlaisen arvion hänen kyvyistään. Sinänsä voimaluvuissa ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, vaan vedonlyönnin puolella niitä on käytetty eräänä tapana mallintaa joukkueiden välisiä eroja jo melko pitkään (tarkkaa historiaa en tosin tunne).

Vedonlyönnin näkökulmasta voimalukujen määrittämisestä on kirjoitettu hyvä artikkeli Ylikerroin.com-foorumiin, ja se käsittelee osuvasti NHL-kiekkoa.

Sundis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Internazionale, Stavros Flatly
Huerzo kirjoitti:
Näinpä (ja voi kun tämän useampikin ihminen tajuaisi). Analyytikon hyvyys punnitaan vasta satojen tulosten myötä. Eli jos Sihvonen julkaisisi (en tiedä tekeekö näin) 1X2-ennusteensa jokaiseen otteluun, niin liigakauden loputtua voisi jo antaa jonkinlaisen arvion hänen kyvyistään. Sinänsä voimaluvuissa ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, vaan vedonlyönnin puolella niitä on käytetty eräänä tapana mallintaa joukkueiden välisiä eroja jo melko pitkään (tarkkaa historiaa en tosin tunne).
!!
Sihvonen julkaisee jokaisesta ottelusta 1x2 arvion ja ne on kyllä enemmän tai vähemmän päin seiniä. Ei miehessä ainakaan ennustajan vikaa ole urheilutoimittajasta puhumattakaan.
Onkohan näin että jos Jokereitten peli ei kulje niin syy on Sheddenin hammaskipujen tai jos TPS:ssän yv ei ota onnistuakseen syy löytyy Jortikan vatsakivuista.
En pysty ymmärtämääm miten viiksi-Bobin selkäkivut voi estää HIFK:ta menestymästä ta miten se tekee hänestä huonon valmentajan. Pitääkö Sihvonen Francisin ja Coolenin yhteistyötä jotenkin tavattomana. Eikös Sihvosen suuren sankarin Summasen ja Westerlundin suhde ollut vähän saman tyylinen.
Mielestäni miehen urheilullinen journalismi perustuu siihen että mies pyrkii olemaan kaikessa erimieltä mitä järki ja valtavirta sanoo. Mielestäni se ei tee hänestä hyvää toimittajaa ja kiekkotietäjää vaikka välillä saattaakin osua oikeaan(mistä saa lukea suurilla kirjaimilla urhelulehdestä), mutta osuma tarkkuus on surkea ja perustelut ovat mielestäni huonoja.

Rauli Urama sv Bob Francis 1-1. Anna mun kaikki kestä!!

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Mapo kirjoitti:
Se että lopputulema tällä kertaa meni pienemmän todennäköisyyden suuntaan, ei tee alkuperäistä arviota huonoksi.

Niinpä, voidaanhan sitä väittää kuuta juustoksi. Jos se ei sitä ollutkaan oli se ihan kiva arvaus. Ei huono vaikkei enempää voisi erehtyäkkään.

Syöminen ja neuvominen onnistuu kaikita, vai miten se olikaan

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse arvostan Sihvosta syistä, että hän pyrkii omalla panoksellaan edistämään keskustelua suomalaisesta jääkiekosta. Lisäksi hän ei pelkää myöntää virheitään, kuten tapaukset Toivola ja Jortikka osoittivat. Kuitenkaan jatkuvaa takinkääntämistä en arvosta.
Kysymys Petterille (jos vielä luet ja kirjoitat palstalle): Koska olet mielestäni jopa hyvin kyennyt analysoimaan jokaisen liigavalmentajan sekä maajoukkueen päävalmentaja Erkka Westerlundin pelikirjan, niiden edut ja virheet, niin olisiko mahdollista, että joskus analysoisit oman pelikirjasi. Tietenkin omasta pelikirjastaan on hankala löytää virheitä, mutta olisin halukas tietämään oman absoluuttisen näkemyksesi tämän hetken optimaalisimmasta pelikirjasta ts. mihin peli perustuu, rintamahyökkäyksistä, lyhytsyöttöpelistä, painottomasta puolesta/kenttäalueesta, pelin virtauksesta ja ennenkaikkea uudistuksista, eli mihin suuntaan jääkiekko on menossa. Toivoisin että vastaat oman pelikirjasi esilletuomisen haasteeseen joko jatkoajan keskustelupalstalla tai vaihtoehtoisesti urheilulehdessä.

Ja lopuksi, näin Porilaisena toivon, että joudut syömään sanasi Juha Pajuojan pelikirjasta kaudenlopuksi. [HYMIÖ]

Kaivanto

Jäsen
Target kirjoitti:
Niinpä, voidaanhan sitä väittää kuuta juustoksi. Jos se ei sitä ollutkaan oli se ihan kiva arvaus. Ei huono vaikkei enempää voisi erehtyäkkään.

Syöminen ja neuvominen onnistuu kaikita, vai miten se olikaan

Ei kun se taisi olla viisastelu ja virheellisten analogioiden vääntely.

Kyllä nopassa oli järkevää pelata ykköstä kertoimella seitsemän, vaikka varmaan tulikin jotain kakkosesta kutoseen.

Tosin Sihvosen analyyseissäkin on toisinaan havaittavissa ainakin rivien välissä oletus, että analyytikko voisi ennustaa jonkin ottelun lopputuloksen eikä vain antaa odotusarvoja, joten siinä mielessä tällainen piruilu menee oikeaan osoitteeseen.

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
lenno kirjoitti:
Itse arvostan Sihvosta syistä, että hän pyrkii omalla panoksellaan edistämään keskustelua suomalaisesta jääkiekosta. Lisäksi hän ei pelkää myöntää virheitään, kuten tapaukset Toivola ja Jortikka osoittivat

Mitäs PS on Joresta veistellyt? Oliko kautta ennakoineessa numerossa 8.9. jotain juttua vai..?

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
lintu kirjoitti:
Kyllähän Francis Sihvosen mukaan on hyvä valmentaja, mutta miehen selkävamma tulee kuitenkin vaikuttamaan IFK:n peliin helvetin paljon eikä tästä kaudesta tule mitään tuon takia.

Jaa-has? Minkä tyyppisesti Jukka Jalosen selkäkipujen on arveltu haittaavan HPK:n pelaamista? Kai PS otti kalkyylissään tämänkin huomioon? Entä siellä täällä naamaansa näyttävät egomaanisuudet?

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pressiboxi kirjoitti:
Mitäs PS on Joresta veistellyt? Oliko kautta ennakoineessa numerossa 8.9. jotain juttua vai..?
Niinkuin varmasti muistat, olisi Petteri halunnut jonkun seuraavista kolmesta valmentajasta leijonien päävalmentajaksi: Summanen, Jore, Tami. Lisäksi Jortikkaa on SihvosenKIN toimesta pidetty suomen parhaimmistoon kuuluvana valmentajana. Ennen liigan alkua tulleessa Urheilulehdessä Jortikan sanottiin epäonnistuneen (okei, en muista oliko kyseinen juttu Petterin kirjoittama). Kuitenkin kolumnissa Alennustila tjsp. listattiin sm-liigavalmentajat kolmeen kategoriaan, huiput, keskitaso ja uudet kasvot. Jortikka sijoittui keskimmäiseen kategoriaan, joten kyllä hieman mielipide on muuttunut.

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kysyisin kaikilta Sihvosen jutuista herneen nenäänsä vetäviltä yhtä asiaa. Luetteko mieluummin a)Veikkaajan juttuja joissa kerrotaan miten Kimmo Timonen on ruokaillut nashvilleläisessa ravintolassa ja annokseen kuului myös salaattia, b)Sihvosen juttuja?

Sundis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Internazionale, Stavros Flatly
Kosa kirjoitti:
Kysyisin kaikilta Sihvosen jutuista herneen nenäänsä vetäviltä yhtä asiaa. Luetteko mieluummin a)Veikkaajan juttuja joissa kerrotaan miten Kimmo Timonen on ruokaillut nashvilleläisessa ravintolassa ja annokseen kuului myös salaattia, b)Sihvosen juttuja?

Molemmat huonoja vaihtoehtoja mutta kahdesta pahasta vähemmän paha. Veikkaaja.

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loistava haaste Sihvoselle

lenno kirjoitti:
Kysymys Petterille... olisiko mahdollista, että joskus analysoisit oman pelikirjasi. ... vastaat oman pelikirjasi esilletuomisen haasteeseen joko jatkoajan keskustelupalstalla tai vaihtoehtoisesti urheilulehdessä.
Jos tämä kysymys on aito, ja miksei olisi, niin olisi kyllä upeata, että Sihvonen vastaisi haasteeseen. Aivan kuten tieteissä pitää ensin määrittää käsite, ennen kuin sitä käyttää. Olisi hienoa, että Sihvonen kertoisi oman näkemyksensä optimaalisimmasta tai optimaalisimmista pelikirjoista.

gordion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koiraporin Veto
Tuskin Sihvonenkaan pystyy/haluaa täällä analysoida pelikirjaansa, kun ei hänellä ole joukkuettakaan, johon sitä soveltaisi.

Toisin sanoen: käytettävissä oleva pelaajamateriaali sanelee hyvin pitkälle pelikirjan sivujen sisällön. Kyllä PS:n pelikirja olisi varmasti erilainen Ässissä ja esimerkiksi Kärpissä.

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
gordion kirjoitti:
Tuskin Sihvonenkaan pystyy/haluaa täällä analysoida pelikirjaansa, kun ei hänellä ole joukkuettakaan, johon sitä soveltaisi.

Toisin sanoen: käytettävissä oleva pelaajamateriaali sanelee hyvin pitkälle pelikirjan sivujen sisällön. Kyllä PS:n pelikirja olisi varmasti erilainen Ässissä ja esimerkiksi Kärpissä.

Päävalmentajat pitkälti kusettavat, kun puhuvat, että pelitapa valitaan materiaalin mukaan. En ole vielä törmännyt sellaiseen valmentajaan, joka hallitsisi esimerkiksi kaksi täysin toisistaan poikkeavaa systeemikokonaisuutta. Suurimmalla osalla on täysi työ hallita yksi "pelikirja". Toki tiettyjä nyansseja huomioidaan pelaajamateriaalin mukaan. Esimerkiksi: Valitako enemmän karvauksen aktiivista vai passiivista vaihetta. Ja painottui (karvausvalinnoissa) kumpi tahansa, nuo vaiheet ovat perusperiaatteiltaan valmentajilla sitten samat, valmensi hän Kärppiä tai Ässiä.

Ja toki päävalmentajan johtopäätös voi olla, että on pakkoa roiskia kiekkoa pois omalta alueelta, koska kiekollisen pelaamisen taitoa on niin vähän. Tai, että on mahdollisuus pitää kiekkoa, koska on käsissä niin taitava joukkue. Mutta: se miten roiskitaan tai pidetään kiekkoa ei varioidu kovinkaan paljoa samalla valmentajalla.

Ja sitten: On monia harhaluuloja siitä, mitä voi tehdä ja mitä eivoi tehdä heikon pelaajamateriaalin kanssa. Esimerkiksi lyhytsyöttöpeli AUTTAA kaikkein eniten heikkoa joukkuetta. Ja vastaavasti se tekee huippujoukkueesta YLIVOIMAISEN. Meillä mennään liikaa sen taakse, "ettei tällä joukkueella voi pitää kiekkoa".

Minun päävalmentaja-aikana Pelicans ei pitänyt kiekkoa sen takia, ettei minulla ollut pienintäkään aavistusta siitä, miten se pelaamien olisi organisoitu kiekkoa kontrolloivaksi jääkiekoksi. Nyt tiedän sen, koska olen perehtynyt asioihin. Eli: Kun moitin rankalla kädellä joukkueita ja valmentajia, itse asiassa moitin sitä koulukuntaa, jonka malliesimerkki olin itse. Mutta niin oli moni muukin. Erkka Westerlund ei rakentanut peliään oikein vielä Itävallassa 2005, koska hän oli myös 90-luvun jääkiekon vanki. Eikä Raimo Summasella ollut Maailmancupissa vielä lähellekään sitä tietomäärä, joka hänellä on nyt.

Suomalaisessa jääkiekkoilussa on vasta parin vuoden ajan ollut vallalla se, että pelaamisen eri tavoista on käyty erittäin vilkasta keskustelua. Tämä on lisännyt hereillä olleiden päävalmentajien tietoa kumulatiivisesti. Aiemmin kaikkit tiedot ja keskustelut olivat hajallaan siellä täällä.

Mutta vielä itse teemaan: puhe siitä, että "Pelikirja" kirjoitetaan aina pelaajamateriaalin mukaan, on ainakin jossain määrin pelkkää sumutusta.

Ja mitä minun omaan pelikirjaani tulee, aion sen teoreettisena tutkielmana jossain vaiheessa julkaista sähköisessä muodossa netissämme www.urheilulehti.fi.

Julkaisen pelikirjani sen takia, että olen ollut etuoikeutetussa asemassa, kun olen saanut päätyökseni tutkia suomalaista jääkiekkoilua kaikessa rauhassa vailla valmentamisen painetta. Koen, että haluan antaa jotain takaisin kiekkoilullemme. Tosin minulla ei ole mitään uutta kerrottavaa enää. Kaikista pelikirja-asiostani olen jo joko kirjoitttnut tai puhunut televisiossa. Mutta silti ne on hyvä vielä jossain vaiheessa kasata yhdeksi kokonaisuudeksi ja esitykseksi.

Sitä haluan korostaa, että en ole keksinyt montaakaan uutta asiaa jääkiekkoiluun. Ehkä pari mielenkiintoista uutta juttua minulla on esittää. Mutta olen kokenut, että tehtäväni ei ole ollutkaan keksiä uutta. Sen sijaan olen koonnut olemassa olevaa ja ehkä yhdistellyt niitä osin uudella tavalla. Minun on ollut tehtävä tämä, koska Jääkiekkoliitto on laiminlyönyt tältä osin tehtävänsä. Jos Liitossa on jotain tietoa aina kulloinkin ollutkin, sitä ei ole tuotu riittävästi julkisuuteen. Seuraus on ollut se, että Suomi-kiekkoilu hurahtaa aina liiaksi johonkin suuntaukseen. Julkisuuden voima on siinä, että keskustelut puhdistavat kuonan ja paljastavat kestävän ytimen asioista.

Lisäksi olen pyrkinyt luomaan uutta ja elvyttämään vanhaa käsitteistöä. Mistään asiasisällöistä - oli kyse tieteestä tai vaikkapa jääkiekosta - ei voi keskustella syvällisesti ilman käsitteitä ja termejä. Ja toki termit ovat myös vallankäytön väline - niin minullakin. Haluan tietoisesti tuottaa sen jakolinjan, jossa termit ja käsitteet jakavat ihmiset vihkiytyneisiin ja ei-vihkiytyneisiin. Tässä olen mennyt osin yli, koska puheeni ovat osin saaneet vastustusta myös vihkiytyneiden piirissä. Tosin se on ollut mukava huomata, ettei yksikään vihkiytyneistä ole asiakysymyksissä ollut kanssani juurikaan eri mieltä. Ja vihkiytyneistä lähinnä ne ovat vähätelleet työtäni, jotka ovat saaneet niskaansa (ansaittua tai ansaitsematonta) kritiikkiä.

-P.Sihvonen-

PS. Hyvää kiekkokautta kaikille!

PPS. Voi olla, että en ehdi osallistumaan kaikkeen vaikkapa tämän kirjoitukseni aiheuttamaan keskusteluun täällä Jatkoajassa, mutta palaan tänne aina silloin tällöin. Ja suokaa anteeksi mahdolliset tuossa ylle tekemäni kirjoitus- ja lyöntivirheet. On nytkin kova kiirus päällä ja yö lähestyy. Täytyy vielä laatia Urheilulehden nettiin kirjoitus nollatoleranssista.

P.Sihvonen kirjoitti:
PPS. Voi olla, että en ehdi osallistumaan kaikkeen vaikkapa tämän kirjoitukseni aiheuttamaan keskusteluun täällä Jatkoajassa, mutta palaan tänne aina silloin tällöin.

P.Sihvonen,

Toivottavasti silmäsi osuvat tähän kysymykseen, kun ensi kerran palstalla vierailet.

Oletko koskaan tutkinut tarjoamiesi ennakkoanalyysi/vedonlyöntivihjeiden palautusprosenttia? Itse olen rivejäsi seurannut edellisen kauden alusta ja näppituntumalta sanoisin, että palautusprosentti on todella paljon pakkasella. Koska tapa jolla lähestyt otteluita on kuitenkin syvällinen ja analyyttinen, niin mistä luulet heikon pelimerkkien osumaprosenttien johtuvan?

Eikä siinä mitään, itse olen vähintään yhtä huono lyömään vetoa jääkiekko-otteluista ja runsaasti pakkasella ollaan täälläkin.

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Voimalaituri kirjoitti:
Itse olen rivejäsi seurannut edellisen kauden alusta ja näppituntumalta sanoisin, että palautusprosentti on todella paljon pakkasella.

Siis kehen tai mihin verrattuna "todella paljon pakkasella"? Jäi epäselväksi.

Tämähän on kaikki verrannollista, ja vertaaminen veikkauksen ammattilaisiinkin on hankalaa, koska Sihvonen tekee 1X2-veikkauksen SM-liigan jokaisesta ottelusta ja puhtaasti analyysinsa pohjalta eli kertoimista piittaamatta saati ylisellaisia jahtaamatta (ts. jättäen palautusprosentin huomiotta). Vastaavassa tilanteessa todennäköisesti yksikään tämän maailman jormavuoksenmaista ei selviäisi palautusprosentin osalta omilleen saati plussan puolelle (jos siis tarkoitit "pakkasella" pienempää palautusprosenttia kuin 100 etkä esim. jonkun toisen kaikkia otteluita veikkaavan ammattianalyytikon palautusprosenttia).

Niin, tällä en sinänsä tarkoita ottaa kantaa Sihvosen ennakkoanalyysien luotettavuuteen, huutelen ainoastaan vertailukohdan perään; sehän on tässä ratkaiseva.

Ranger

Viimeksi muokattu:
ranger kirjoitti:
Siis kehen tai mihin verrattuna "todella paljon pakkasella"? Jäi epäselväksi.

Vertailukohtaa ei ole, enkä ole tilastoinut Sihvosen menestystä. Vuosi takaperin pelailin huvikseni Sihvosen rivien perusteella jonkin aikaa ja heikolla menestyksellä.

Edelleen mutu-tuntumalta, analyysit ovat paljon useammin pielessä kuin oikeassa. Veikkaanpa että kolikkoa heittämällä pääsee parempiin tarkkuuksiin.

Osa analyyseistä on ihan jääkiekkoperusteinkin aivan metsässä, kuten esimerkiksi ennustettu Tappara-HIFK kotivoitto, jota kukaan kiekkoa ymmärtävä ja joukkueiden pelejä nähnyt uskaltaisi/pelata ennustaa. Sihvosen analyysissä se oli kuitenkin selkein 37-25 voimasuhtein Tapparalle.

Niinikään Ilves-Jokerit ottelun tasaiset voimapisteet oli aivan tuulesta temmatut - ainoa epäilys Jokereiden voitolle oli pakkipula. Ilves oli voittanut Tapparan 2-0 oltuaan n. 55min altavastaajana, sekä hävinnyt KalPalle vieraissa.

Eli analyysit eivät vain osu. Ja osa niistä vaikuttaa aivan tuulesta temmatuilta.

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
P.Sihvonen kirjoitti:
Ja mitä minun omaan pelikirjaani tulee, aion sen teoreettisena tutkielmana jossain vaiheessa julkaista sähköisessä muodossa netissämme www.urheilulehti.fi.
Loistava aikomus. Ja kiitokset jo etukäteen asialliseen kysymykseen tarttumisesta, vaikkakin oma ansioni oli vain veden kaataminen myllyyn.

Itse luen Urheilulehden sähköisen ja paperisen version aina sillä silmällä, että sieltä voisi oppia jotain uutta jääkiekon eri osa-alueista. Kovin moni muu jääkiekkojournalismin hedelmä ei tarjoa yhtä usein rehellistä yritystä sivistää ketä tahansa kiekonkatsojaa. Toki välillä täytyy käyttää sopivia lukusuotimia tai kriittistä näkemystä, että osaa löytää olennaisen.

Ja mitä tulee sähköisen lehden Sm-liigan ennakkoarvioihin, niin aivan kuten moni on jo asian ilmaissutkin, peli(kirja)teoreettinen lähestymistapa voi antaa eri tuloksen kuin Veikkauksen kertoimet tai normiveikkaajan yllätyksien hakeminen. Jos veikkaisin vieläkin, niin käyttäisin Sihvosen ideoita joidenkin otteluiden ajattelullisina lähteinä, mutta en suinkaan lopullisina valintoinani. Pelaamisessa voittojen hakeminen edellyttää joko runsasta tilastojen hyväksikäyttöä ja todennäköisyyksien laskemista tai yllätyksien hakemista, jolloin Sihvosen tapainen ajattelu ei ole ainoa tai läheskään tuloksellisin lähtökohta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy