Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 758 096
  • 12 919

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yksi asia mitä olen tässä Sihvosen lähes jumaloivassa idolisoinnissa aina miettinyt - jos mies on niin omaa luokkaansa oleva jääkiekkonero, miksi hän oli valmentaja aivan täysi floppi? Kai nyt se kuuluisa sokea Reettakin olisi nähnyt miehen kyvyt mahdollisista pelaajamateriaalin puutteista huolimatta. Jos sellaisia kykyjä siis olisi ikinä ollut.

Se loputon itserakkaus ja besserwisseröinti jotka luonnehtivat Sihvosen ulosantia kokonaisvaltaisesti ovat jotain niin vastenmielistä, että en pysty miestä sietämään sen paremmin teksti- kuin äänimuodossakaan sekunnin vertaa. Ja vaikka Selänteen someanti onkin apukoulutasoa, ja miehen lahjat tuntuvat rajoittuvan maalintekoon älyllisen kapasiteetin kustannuksella, en voi muuta kuin kompata Selännettä tässä "kohussa".

Olen tuota Sihvosen äänikirjaa parasta aikaa kuuntelemassa. Siinä hän perkaa myös valmennusuraansa. Sihvonen perusteli valmennusuransa loppumista jotenkin niin, että ei viihtynyt kopissa ja jäi pelaajille etäiseksi. Hän pitää itseään pelin ymmärtäjänä, mutta ei kuitenkaan loppujen lopuksi valmentajana, ainakaan aikuisten tasolla.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yksi asia mitä olen tässä Sihvosen lähes jumaloivassa idolisoinnissa aina miettinyt - jos mies on niin omaa luokkaansa oleva jääkiekkonero, miksi hän oli valmentaja aivan täysi floppi? Kai nyt se kuuluisa sokea Reettakin olisi nähnyt miehen kyvyt mahdollisista pelaajamateriaalin puutteista huolimatta. Jos sellaisia kykyjä siis olisi ikinä ollut.

Se loputon itserakkaus ja besserwisseröinti jotka luonnehtivat Sihvosen ulosantia kokonaisvaltaisesti ovat jotain niin vastenmielistä, että en pysty miestä sietämään sen paremmin teksti- kuin äänimuodossakaan sekunnin vertaa. Ja vaikka Selänteen someanti onkin apukoulutasoa, ja miehen lahjat tuntuvat rajoittuvan maalintekoon älyllisen kapasiteetin kustannuksella, en voi muuta kuin kompata Selännettä tässä "kohussa".
Kaikilla elämänalueilla on guruja ja mestareita, jotka tietävät aiheesta valtavasti.
Sitten kun pitäisi alkaa suorittamaan, ei tulostaululla tapahdu mitään.
Silti kaikille löytyy oma roolinsa. Sihvosen rooli on analysoida, selittää ja siinä sivussa päteä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yksi asia mitä olen tässä Sihvosen lähes jumaloivassa idolisoinnissa aina miettinyt - jos mies on niin omaa luokkaansa oleva jääkiekkonero, miksi hän oli valmentaja aivan täysi floppi?
Valmentaminen on paljon muutakin kuin jääkiekon ymmärtämistä.

Miksi kaikkien asiantuntijoiden pitäisi ylipäätään valmentaa? Onhan esimerkiksi taiteen alallakin kriitikot jotka eivät välttämättä ole itse taiteilijoita, politiikassa politiikan asiantuntijat ja niin edelleen. Miksi aina pitää ensin tehdä jotakin ennen kuin voi sanoa jotain toisten tekemisestä? Viekö se pointeista jotain pois jos ei ole ensin itse tehnyt tai valmis tekemään jotakin?

Taidekritiikit ovat julkista keskustelua siitä mitä on hyvä taide. Sihvosen kirjoitukset julkista keskustelua siitä mitä on hyvä jääkiekko ja hyvä valmentaminen. Sihvonen on tehnyt vuosien varrella paljon hallaa omalle asialleen, mutta ansionse kiekkokeskustelun kehittäjänä ovat kiistattomat.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Olen tuota Sihvosen äänikirjaa parasta aikaa kuuntelemassa. Siinä hän perkaa myös valmennusuraansa. Sihvonen perusteli valmennusuransa loppumista jotenkin niin, että ei viihtynyt kopissa ja jäi pelaajille etäiseksi. Hän pitää itseään pelin ymmärtäjänä, mutta ei kuitenkaan loppujen lopuksi valmentajana, ainakaan aikuisten tasolla.
Hyvin moni jaksaa aina määritellä Sihvosen sen yhden liigakauden perusteella, jolloin oli tätsin tekemättömässä paikassa silloisen rosterin kanssa.
Oon kuitenkin kuulluut Sihvosesta junnukoutsina Hämptonissa vain ja ainoastaan positiivista.
Kompetenssi kirjoittaa ja keskustella lätkästä Suomessa on kaukana muiden edellä.
Uskoisin, et tekis jotain asioita toisin, mutta olisko lopputulos toinen?
Jos pitäisi valita jupisenko lätkästä Selänteen vai Sihvosen kanssa, sata kertaa sadasta valinta ois Sihvonen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sihvosella on paljon ansioitakin ja oli etenkin alkuvaiheessa todella raikas ja analyyttinen tuulahdus silloiseen sangen surkeaan jääkiekkojournalismiin. Mutta sittemmin se valtaisa itsetehostus ja silmitön kärjistäminen ovat pilanneet brändiä todella paljon. Ja myös ne ihan vaan tuulesta temmatut, tyhjästä keksityt mediakampanjat, pahimpana esimerkkinä se irvokas ja täysin tietoisesti vääristelty Nuori Suomi -kirjoittelu.

Sihvonen tuotteisti itsensä asiallisesta ja analyyttisestä kommentoijasta ja journalistista karnevalistiseksi mediahahmoksi. Nyt onneksi on taas viimeisinä vuosina tästä selkeästi rauhoittunut ja viisastunut. Potentiaalia todella on, kunhan malttaa jättää huomiotalouden ja sirkustemput sivuun.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
En minä Lehkosen Ikaakaan palkkaisi mun kuvitteellisen liigajengin päävalmentajaksi, mutta kuvitteellisen liigajengin junioripuolelle tarjoaisin sopparia.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Tähän on kyllä aina niin helppo vastata kuinka kova ura muilla kiekosta kirjoittavilla on valmentajana?
Kovin moni muu kiekosta kirjoittava ei aseta itseään ylivertaisen kiekkotietäjän asemaan. Jos kerran niin uskomaton tietotaito ja ymmärrys on, luulisi myös valmennuksen olevan helppoa kuin heinänteko.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin haluaisin uskoa, että "poikkeuksellisella lajiymmärryksellä" varustetut henkilöt valikoituisivat urheilupuolen johtaviin asemiin liitossa tai seuroissa, eivätkä lehtien toimittajiksi tai kirjoittelemaan satunnaisesti kolumneja joillekin uutissivustoille. Siinä mielessä, jos hyväksytään ajatus Sihvosen ymmärryksen poikkeusellisesta tasosta, on potentiaalin hyödyntäminen jäänyt hänen kohdallaan aika pahasti piippuun niin yksilön kuin laajemmin suomalaisen jääkiekon näkökulmasta. Harmillista, jos näin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kovin moni muu kiekosta kirjoittava ei aseta itseään ylivertaisen kiekkotietäjän asemaan. Jos kerran niin uskomaton tietotaito ja ymmärrys on, luulisi myös valmennuksen olevan helppoa kuin heinänteko.

Miksi et lue sinulle annettuja vastauksia? Valmentaminen on paljon muutakin kuin pelitapa, tämän myöntää myös Sihvonen. Hän ei halua valmentaa, hän haluaa kirjoittaa (ja päteä).
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin haluaisin uskoa, että "poikkeuksellisella lajiymmärryksellä" varustetut henkilöt valikoituisivat urheilupuolen johtaviin asemiin liitossa tai seuroissa, eivätkä lehtien toimittajiksi tai kirjoittelemaan satunnaisesti kolumneja joillekin uutissivustoille. Siinä mielessä, jos hyväksytään ajatus Sihvosen ymmärryksen poikkeusellisesta tasosta, on potentiaalin hyödyntäminen jäänyt hänen kohdallaan aika pahasti piippuun, niin yksilön kuin laajemmin suomalaisen jääkiekon näkökulmasta. Harmillista, jos näin.

Minusta Sihvonen on tehnyt kohtuullisen tilin toimittajana ja satunnaisena kolumnien kirjoittajana
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta Sihvonen on tehnyt kohtuullisen tilin toimittajana ja satunnaisena kolumnien kirjoittajana
Ja tämän lisäksi saanut aikaan merkittävän muutoksen jääkiekosta kirjoittamiseen. Hän vei aikanaan jääkiekon pelitapakeskustelun aivan uudelle tasolle. Minusta tuo erittäin merkittävä suoritus.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Miksi et lue sinulle annettuja vastauksia? Valmentaminen on paljon muutakin kuin pelitapa, tämän myöntää myös Sihvonen. Hän ei halua valmentaa, hän haluaa kirjoittaa (ja päteä).
Mistä sinä tiedät mitä minä luen? Olen kuule poika lukenut jokaisen vastauksen. Sihvonen oli täysi pelle valmentajana, kuten myös ihmisenä. Jääkiekosta hän ehkä teoriassa luulee tietävänsä jotain, mutta en kyllä ole siitäkään täysin varma. Tuollaisen egopullistelun avulla yleensä peitellään tiedon ja osaamisen puutetta. En ole ikinä ollut vakuuttunut mistään Sihvosen tekemisistä tai sanomisista. Samaa luokkaa Tamin kanssa - kun tarpeeksi paljon puhuu paskaa, niin joku osa on aina oikeassa, ja sitten voi brassailla tietäneensä oikein. Sillä erotuksella että Tami on sentään joskus jotain saavuttanut. Sihvonen on täysi nolla, hyödytön ihminen.

Tällä kertaa tästä aiheesta täältä tähän.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä sinä tiedät mitä minä luen? Olen kuule poika lukenut jokaisen vastauksen. Sihvonen oli täysi pelle valmentajana, kuten myös ihmisenä. Jääkiekosta hän ehkä teoriassa luulee tietävänsä jotain, mutta en kyllä ole siitäkään täysin varma. Tuollaisen egopullistelun avulla yleensä peitellään tiedon ja osaamisen puutetta. En ole ikinä ollut vakuuttunut mistään Sihvosen tekemisistä tai sanomisista. Samaa luokkaa Tamin kanssa - kun tarpeeksi paljon puhuu paskaa, niin joku osa on aina oikeassa, ja sitten voi brassailla tietäneensä oikein. Sillä erotuksella että Tami on sentään joskus jotain saavuttanut. Sihvonen on täysi nolla, hyödytön ihminen.

Tällä kertaa tästä aiheesta täältä tähän.

Poika?? Kiitos tästä, lähes kuusikymppisenä lämmittää tällainen luonehdinta. Koska muuten maksat perässä olevat viikkorahat?

Sihvosen valmennusura on kohtuullinen, ei menestystä, mutta harvalla toimittajalla on tuollaista kokemusta. Hänen kirjoituksissaan on paljonkin osaamista, valitettavasti Sihvosen tyyli aiheuttaa lukijoissa tämän tyylisiä reaktioita, ei nähdä asiaa höpinän takaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mistä sinä tiedät mitä minä luen? Olen kuule poika lukenut jokaisen vastauksen. Sihvonen oli täysi pelle valmentajana, kuten myös ihmisenä. Jääkiekosta hän ehkä teoriassa luulee tietävänsä jotain, mutta en kyllä ole siitäkään täysin varma. Tuollaisen egopullistelun avulla yleensä peitellään tiedon ja osaamisen puutetta. En ole ikinä ollut vakuuttunut mistään Sihvosen tekemisistä tai sanomisista. Samaa luokkaa Tamin kanssa - kun tarpeeksi paljon puhuu paskaa, niin joku osa on aina oikeassa, ja sitten voi brassailla tietäneensä oikein. Sillä erotuksella että Tami on sentään joskus jotain saavuttanut. Sihvonen on täysi nolla, hyödytön ihminen.

Tällä kertaa tästä aiheesta täältä tähän.
Millaisilla näytöillä sinä sitten kirjoittelet jääkiekosta tai arvioita muiden osaamista asian suhteen? Oletko kenties valmentanut korkeammalla tasolla tai pelannut menestyksekkään uran? Vai oletko vain kykenemätön ymmärtämään sen että joku voi ymmärtää asioista enemmän kuin sinä vaikket heistä pitäisikään?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Miksi et lue sinulle annettuja vastauksia? Valmentaminen on paljon muutakin kuin pelitapa, tämän myöntää myös Sihvonen. Hän ei halua valmentaa, hän haluaa kirjoittaa (ja päteä).
Urheilulehden aikoina näin ei tosin ollut, vaan taisi lyödä ihan vetoakin, että jonkun ajan sisällä valmentaa SM-liigassa ja olisikohan ollut että apuvalmentajana. Jossain vaiheessa tämä sitten kääntyi niin päin, ettei halua edes valmentaa.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Millaisilla näytöillä sinä sitten kirjoittelet jääkiekosta tai arvioita muiden osaamista asian suhteen? Oletko kenties valmentanut korkeammalla tasolla tai pelannut menestyksekkään uran? Vai oletko vain kykenemätön ymmärtämään sen että joku voi ymmärtää asioista enemmän kuin sinä vaikket heistä pitäisikään?
Saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta minä en tee sitä työkseni enkä myöskään väitä olevani mikään "johtava" tai jotain muuta naurettavaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Urheilulehden aikoina näin ei tosin ollut, vaan taisi lyödä ihan vetoakin, että jonkun ajan sisällä valmentaa SM-liigassa ja olisikohan ollut että apuvalmentajana. Jossain vaiheessa tämä sitten kääntyi niin päin, ettei halua edes valmentaa.

2000 luvun alussa kehui olevansa maailman paras kakkosvalmentaja, ehdotti Sheddenin tilalle kolmikkoa Tamminen, Summanen ja Sihvonen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta minä en tee sitä työkseni enkä myöskään väitä olevani mikään "johtava" tai jotain muuta naurettavaa.
Jos sinä sanot että ilman meriittejä ei voi kritisoida muita niin mitkä sinun meriittisi ovat? Jos siis väität että Sihvonen ei ymmärrä jääkiekosta mitään tai ymmärrä taktiikkoja ollenkaan. Täysi pelle ihmisenäkin eli ilmeisesti tunnet hänet tai huutelee vain puskista jotain paskaa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Maailman typerin peruste, että ilman merittejä ei voi kritisoida. Varmaan parempi olla tästä lähtien sanomatta jotain elokuvaa huonoksi, koska ei itse osaa ohjata, käsikirjoittaa tai näytellä paremmin!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Valmentaminen on valtaosin ihmisjohtamista, siksi moni "jääkiekko nero" on flopannut. Porista löytyy pari esimerkkiä menneisyydestä, Tapio Flink ja Ismo Läntinen. Molemmat ymmärsivät jääkiekosta käsittämättömän paljon, mutta karisma ja johtaminen puuttuivat.
Olihan se melkoista provoamista noina aikoina - Sihvonen kärjisti valmentamisen suurin piirtein pelaajaroboteille automaattisesti syötettäväksi pelikirja-ohjelmistoksi, jossa jokin henkilöjohtaminen oli triviaali sivuseikka, myöskin pahimmillaan vaikutti siltä, ettei materiaalin tasollakaan ollut väliä. Oli vain platonisen täydellinen The Pelikirja, muuta ei tarvittu. Tietysti ei koskaan noin oikeasti itsekään ajattellut, mutta pitipä vain silmittömästi provosoida ja kerätä reaktioita. Minusta ei ollut ihan ideaalinen tapa tuoda esiin pelitavan tärkeyttä - tavallaan täysin karnivalisoiden sen ihan oikean tärkeyden.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jossain vaiheessa tämä sitten kääntyi niin päin, ettei halua edes valmentaa.
Itseymmärrys kasvoi, kuten ympäristöään ja itseään aktiivisesti havainnoiville ihmisille on tapana käydä. Sihvonen ei ole karismaltaan pääsarjassa pelaavan jääkiekkojoukkueen päävalmentaja. Fiksu, herkkä, jääkiekosta ja maailmasta kokonaisvaltaisesti ymmärtävä ajattelija. Kyllä, Sihvonen on valinnut juuri oikean itselleen sopivan urapolun. Minä olen siitä kiitollinen. On ollut mukava lukea ja kuunnella hänen ajatuksiaan.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maailman typerin peruste, että ilman merittejä ei voi kritisoida. Varmaan parempi olla tästä lähtien sanomatta jotain elokuvaa huonoksi, koska ei itse osaa ohjata, käsikirjoittaa tai näytellä paremmin!

Ymmärtäisin tämän niin että sitten esim saa sanoa että Cheekin musiikki on paskaa vaikka ei itse osaa laulaa tai rapata.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tässä keskustelussa on nyt aika monta väärinymmärrystä:

A) Teemu Selänne ymmärtää äärimmäisen paljon jääkiekosta. Hän on pelannut lajin korkeimmalla tasolla 22 vuotta huolimatta vaikeista loukkaantumisista sekä pelin evoluutiosta. Selänne oli edelläkävijä nopeuden suhteen, kun Amerikassa ihannoitiin vielä havumetsien huitojia joiden luistelutaito oli vähintään kyseenalainen. Bure, Selänne yms. uuden aallon eurot pitivät näitä pilkkanaan, vaikka kuinka sai lyödä käsille. Selänteellä on studiossakin ollut hyviä juttuja mm. luistimen teränkäytöstä, se jos mikä on käytännön tietoa.

Petteri Sihvonen ymmärtää äärimmäisen paljon jääkiekosta. Hänen tietonsa on enemmän taktis-teoreettista kuin niinkään pelin konkreettista toteutumista jäällä. Sihvonen löytää pelistä ulottuvuuksia, joihin etenkään 2000-luvun alun toimittajat eivät olleet kiinnittäneet lainkaan huomiota. Valmentajista en tiedä, mutta ottaen huomioon esim. Tikin (joka valmensi sittemmin) lapsellisen vähättelyn uskoisin että yllättävän moni valmentaja on pitänyt pelin syvällistä analyysia jotenkin typeränä, riittää kunhan inttimäinen johtaja potkii perseelle ja panostaa fysiikkatreeniin - joka onkin tärkeää.

Sihvonen ei ole kummoinen valmentaja mutta hän on hyvä kirjoittaja ja tehnyt alallaan merkittävää työtä. Oikeastaan juuri siksi Sihvosesta ei tullut @aquanqua n mainitsemaa keskeistä vaikuttajaa seuroissa tai liitoissa: ei kukaan - varsinkaan Kummola - halua palkata henkilöä, joka on käynyt avointa sotaa koko lajiväen kanssa. Sihvonen valitsi toimittajan uran ja on sillä valinnallaan ihan kohtalaisesti pärjännyt. Lajisivistyksen kannalta valinta oli suomalaisen jääkiekon etu. Ehkä samalla myös koko suomalaisen urheilunkin, aika kilttiähän media täällä on. Sihvonen osoitti että jopa koskemattomia saattoi kritisoida kovaakin (toki Siffe monta kertaa alitti riman, mikä ei ole oikein).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös