Re: Re: Re: Re: Jatkoaika.com - siellä ne väärät mielipiteet on
Viestin lähetti Junnuvalkku
Sillälailla, että täällä ei puhuta halaistua sanaa - ei ole ketjua - Pressiboxia tai Junnuvalkkua varten. Me jauhamme täällä valmentajista, kommentaattoreista ja toimittajistakin pilkalliseen sävyyn... Eli: miksi me emme itse ryhdy valmentajiksi, kommentaattoreiksi tai toimittajiksi? Täällä Jatkoajassa on on satoja huuhaamiehiä, jotka "tietävät", miten asioiden tulisi olla. No, ei muuta kun valmentamaan, kommentoimaan tai tomittajaksi...! Eli2: Me, jotka olemme täydellisiä statisteja - sinäkin Pressiboxi - meidän olisi viisaampi puhua suulla pienemällä, tai muuten asiamme joutuu ironiseen valoon! Ei kannata arvostella ammattilaisia järjettömällä tavalla, koska se saa näyttämään arvostelijan pelleltä - ja tätä kautta valmentajien asema vain kohoaa...ja koirien asema suhteellistuu...kun karavaani kulkee.
Eli siis, jos et ole valmentaja/pelaaja/joku muu taho, joka on jääkiekossa kiinteästi ns. töissä, niin et voi arvostella, koska olet maallikko. Tätäkö sinä nyt tarkoitat?
Sitten itse asiaan. Tulikohan sinulle mieleen, että täällä jatkoajassa saattaa olla sellaisiakin kirjoittajia, jotka ovat pelanneet tätä jaloa lajia ns. tosissaan ja korkealla tasolla? (Mikä on sitten korkea taso, niin se on sitten toinen juttu.) Vaikka nykyisin ei enää pelaa, niin silti lajituntemus/taktiikat/pukukoppielämä yms. yms. jutut ovat edelleen tiedossa näiden henkilöiden joukossa. Näistä kavereista osa lopettanut ihan järkisyistä (ei jaksa treenata, koko ei riitä, elämässä on muutakin jne.) mutta en silti millään näe asiaa niin, etteivät nämä henkilöt tiedä asioista yhtään mitään tai etteivät he saisi arvostella jotain Petteri Sihvosen tapaista kommentaattoria.
Jos ajatellaan suhdelukua siihen vertaillen kuinka monta ei-huipulle päässyttä löytyy vaikka 1980-ikäluokasta yhtä Jari Viuhkolaa kohtaan, niin luku on varmasti suuri. Tarkoitan niitä kavereita, jotka vääntävät jossain alasarjoissa, eivätkä vieläkään tajua, etteivät ehtineet siihen lahjakkaiden junaan, mutteivat silti ymmärrä lopettaa vaikka taidot eivät riitä. (Tämä nyt ei tietenkään koske niitä, jotka pelaavat muiden tekemisten lomassa, mutta edelleen löytyy näitä kavereita (omakoht. kokemusta), jotka uskovat 25-vuotiaana siihen suureen läpimurtoonsa). Sitten samasta ikäluokasta löytyy kavereita, joille se lätkä ei ollut kaikki kaikessa ja jotka tajusivat esim. opiskella tulevaisuutta varten. Ihan muulle alalle valmistuvana minun ei todellakaan tarvitse ajatella, että enhän minä voi ketään lätkä-vaikuttajaa arvostella, kun en ole ryhtynyt valmentajaksi. Tässä jääkiekon luvatussa maassa on aivan tarpeeksi jonkun ihme Huippuvalmentajatutkinnon suorittaneita kavereita, jotka eivät silti ole koskaan pärjänneet ns. kovissa valmennushommissa. Parempi, rahakkaampi ja stressittömämpi vaihtoehto löytyy monesti kaukalon ulkopuolelta.
Sihvosen valmennustaidoista käy hyvänä esimerkkinä viime vuotinen Pelicans, joka ei todellakaan ollut niin surkea joukkue kuin sarjasijoitus antoi ymmärtää. Ei voi valmentajataidoillaan Sihvonen ainakaan hirveästi ylpeillä. Toinen kaveri, jonka palkkaaminen SM-Liigaseuran valmentajaksi on aina lähinnä naurattanut, on Timo Tuomi.
Riippumatta siitä, onko itse valmentaja/pelaaja/tai muu jääkiekkovaikuttaja, niin pelkästään TV-luvan maksaminen antaa kenelle tahansa jääkiekosta kiinnostuneelle oikeuden tulla lausumaan mielepiteensä tänne Jatkoaikaan.
Omasta mielestäni Sihvosen kommentointi oli yleisesti ihan ok, mutta välillä liika puolueellisuus ja jo mainittu liiallinen teoretisoiminen asioista, joista ei voi tehdä teoriaa, ärsytti minua.