Viestin lähetti tant gredulin
Luin mielelläni myös Alphonse Suhosen pohdiskeluja.
Mä luen tällä hetkellä Helsingin puhelinluettelon kotinumeoiden hakemistoa ja sieltäkin saa tietoa kiekosta yhtä paljon kuin Alphonsen jorinoista. Esimerkiksi sukunimellä "Pentti" löytyy 41 merkintää! Valitettavasti en löytänyt Pentti Penttiä.
Sihvosesta käydään ehkä keskustelua maajoukkuepuolellakin liittyen Summasen mahdollisiin "potkuihin"? Yleisesti ottaen pidän Sihvosen kirjoitustyylistä ja hämmentävästä ultrateoreettisuudesta, joka antaa monenlaista ajateltavaa käytännönläheisempään toimintaan nojaavalle. Eli ei valittamista pelianalyyseistä eikä isoista linjoista, vaikka "kaksivaiheinen reagointipeli" kuulostaakin siltä, että vanhalle kunnon kahden suunnan pelille / vastaiskupelille / totaalikiekolle / time and space -hockeylle etc. on taas annettu uusi nimi. Itse kutsun sitä ajokoirakiekoksi. Summasen paketti aukeaa kyllä mainiosti Sihvosen jutuissa ja selvittänee mm. sen, miksi Kai Nurmisen -tyyppisille egoilijoille ei ole käyttöä tässä pelitavassa. Ei myöskään olisi ollut edes huippukunnossaan olleelle Mika Niemiselle. Siltikään en voi olla hymyilemättä Sihvosen liki Kekkos-kaudelta kalskahtavalle nöyryyttävälle matelulle Suuren Summasen visioiden edessä. Jessus! Hyvä esimerkki on uusimmassa Urheilulehdessä oleva Jukka Röngän sinänsä vastenmielinen lehden uuden linjan mukainen "skuuppi"; kannessa Summasen lärvi ja isolla vieressä "Potkut!". Jutun sisältö on se, että ehkämahdollisestijossainkulisseissa oltaisiin tyytymättömiä Summasen käytökseen ja ehkämahdollisesti mietittäisiin "toimenpiteisiin ryhtymistä tai ainakin niiden harkitsemista". Jepjep, sehän on sama asia kuin kenkä heiluu ehdottomasti ja heti. Todella halpaa Urheilulehdeltä, huh! No, Sihvonen rempaisee aiheesta itkunsekaisen setä Lenin -tyyppisen ylistyksen toivuttuaan "ensi järkytyksestä". Hei Petteri, se on vain kiekkoa ja Summanen on vain nykyinen päävalmentaja, relax! Eivätkä myöskään kiekkolijat itse (jutellut olen mm. Niinimaan ja Ruutujen kanssa aiheesta) tunnista itseään ja duuniaan joukkueessa Sihvosen paikoitellen taivaitahipovasta teoreettisuudesta. Sihvonen kirjoittaa jääkiekosta niinkuin se olisi aivokirurgiaa tai avaruustiedettä. Ei se ole, ei käytännössä, ei jäällä kuitenkaan.
Mutta kaikkiaan Sihvoselle siis plussaa taitavasta toimitustyöstä ja antaumuksellisesta paneutumisesta teoriaan. Hän osaa ilmaista itseään loistavasti ja antaa lukijalle paljon, kunhan lukijakin hetkeksi pästää irti reaalimaailman kahleista. Lisäksi Sihvosen lajituntemus on kiistaton, hän on ammattimies. Mutta Summasen glorifioinnin ja henkilökultin pystyttämisen hän voisi jättää nyt samantien. Summasta tuntien hän itsekään ei sellaista kaipaa. Se, että Sihvonen ei ole onnistunut käytännön valmennustyössä, ei tarkoita automaattisesti sitä, että hänellä ei olisi kompetenssia olla erinomainen kiekkojournalisti ja valmennusteoreetikko. Eikä esimerkiksi Erkka Westerlundinkaan aloitus valmentajana ollut heti silkkaa menestystä. Kenties Sihvonen onnistuu vielä valmentajanakin, mutta silloin hänellä pitäisi olla jotain omaakin mukana, Summasen hiilipaperikopiota ei kannata palkata koutsaamaan.
(kirj.virh)