Aleksandros
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomi
Jo tuo lause riittää kertomaan että olet niin pihalla kuin kolme lumiukkoa.
Tässä maratonketjussa Sihvosta vietiin kuin litran mittaa juuri tuon perusteettoman öyhötyskampanjan takia. Juniorituotannon keskeinen ongelma pitkään oli absoluuttinen joukkuekeskeisyys ja pelitaktiikan ylipainottaminen yksilökeskeisen taitovalmennuksen sijasta. Tämän takia loimme miljoona 3-4 -ketjun kurinalaista, vikkelää ja pientä luistelukonetta. Sihvonen sanoi täällä itse, että jättäisi juniorijoukkueestaan pois lahjakkaan mutta isokokoisen ja hetkellisesti kömpelön pelaajan koska juniorijoukkueen tärkein tehtävä on aina voittaa. Niinpä niin.
Tämän junnutuotannon elpymisen taustalla lienee aika monimutkainen vyyhti, jolloin on aika turha esittää mitään yhtä tai kahta pointtia, jotka tämän muka ovat saaneet aikaan. Taustalla lienee vuoden 95 vaikutukset junnumassan kokoon, mainitsemani Nuori Suomi -systeemin syrjäyttäminen marginaaliin, mainitsemasi yksilökeskeisyyden nouseminen harjoittelussa, pystysuunnan kohkaamisen korvaaminen pelirohkealla versiolla Meidän pelistä (toistomäärät kiekon kanssa, uskallus pelata rohkeasti jne.) ja varmaan muitakin tekijöitä.
Jos Sihvonen on sanonut mainitsemallasi tavalla, niin olen hänen kanssaan eri mieltä, ei junnupelien tärkein asia ole voitto tai tappio, vaikka siitä pelaajat luonnollisesti kilvoittelevatkin. Mutta lahjakkuuksiahan siinä hukataan, jos ei yhtään huomioitaisi ihmisten eri tahtiin tapahtuvaa kypsymistä sekä henkisesti että fyysisesti. Julkisuudessa Sihvosen esittämät realistiset arviot siitä, mitä huippu-urheilijaksi tuleminen eri lajeissa vaatii, ovat taas mielestäni varsin osuvia. Kaikki pelaa yhtä paljon ei huippu-urheiluun eikä huippu-urheilijoita kasvattamaan pyrkivään toimintaan sovi. Olen itsekin salibandyssa junnuna vaihtanut aina käskystä ja pelannut yhtä paljon kuin joukkueen parhaimmat ja toisaalta huonoimmat. Eihän se systeemi oikein huippu-urheilua palvele, vaikka sinänsä se tärkeitä asioita lasten liikuntaan liittyen huomioikin.