Itsemurhan tekijät ovat alhaista porukkaa, jotka jättävät pahimmassa tapauksessa lähimmäiset suohon. Ihan sama mikä on ollut itsemurhan tekijän motiivi, status yhteiskunnassa, ammatti...
Tämähän tuntuu olevan joku yleinen totuus. Itse en oikein tätä käsitä. Jos nyt jostain saa ihminen itse päättää, niin omasta hengestään, mielestäni. Toki monilla tätä edeltää voimakkaat mielenterveydelliset ongelmat ja varmaan kannattaa harkita itsemurhan sijaan hoitoa. Mutta kyllä minusta ihan rationaalisesti voi päätyä tuollaiseen tekoon. Jos elämässä ei ole mitään kiinnostavaa tai mielihyvää tuottavaa, eikä mikään muutoskaan tuntuisi asiaa muuttavan, niin miksi ehdoin tahdoin pitää sinnitellä hengissä.
Toki itsekästä on sitten tapattaa itsensä siten, että muut joutuvat vaaraan. Mutta luulen, että tällä itsekkyydellä viitataan siihen, että usein saattaa olla perhe elätettävänä tai että ystävät tai kaverit kokevat tämän ikäväksi asiaksi. On tietysti totta, että jos lapsia on hankkinut, olisi niistä suotavaa jaksaa huolehtia. Toisaalta, voidaanko keneltäkään vaatia elämään päivästä toiseen, jos elämä on täysin merkityksetöntä ja epämiellyttävää henkilölle itselleen? Minusta ei.
Tuo itsemurhan tekevien nimittäminen alhaiseksi saa jotenkin mieleen kokoomuslaisen ajatusmaailman. Miten joku voi uhrata tämän ihanan elämän lahjan yms.? Ei nähdä sitä, että kaikilla elämä ei ole niin auvoista eikä ympärillä ole huolehtivaa ja kannustavaa sukua tai vastaavaa.
Varmaan itsemurha on usein turha ja jonkinlainen apu olisi auttanut. Enkä missään nimessä ketään tähän tekoon kehota tai kannusta. Alhaiseksi tekoa en silti nimittäisi, en näe tähän yhtään syytä.
ps. Ja mitä tulee Sihvoseen, niin eihän häntä vastustavat argumentit monessakaan aiheessa ole kovin häävejä. Vedotaan johonkin esihistoriassa tapahtuneeseen valmennusepäonnistumiseen, vittuillaan skootterikänneillä tai sanotaan, että viivelähdöt ovat tylsiä. Teräviä argumentteja häntä vastaan ei vuosien saatossa moniakaan ole tullut.