Yksi asia Sihvoselta puuttuu. Ja ikävä kyllä, se tärkein asia. Mikä on suomalaisen junnukiekon tehtävä? Onko tehtävä kasvattaa maajoukkueeseen pelaajia ja Suomen maajoukkueen menestys Euroopassa vai onko se kasvattaa isojen NHL-pelien ratkaisijoita ja maalintekijöitä? Tämä on kaiken ydin sillä Sihvosen pelinäkemyksellä nämä ovat vastakkaisia.
Sihvosen juttuja olen lukenut vajaat 10 vuotta, niin niissä on toistuvasti törmätty tähän samaan kysymykseen, johon Sihvonen on johdonmukaisesti vastannut jotakuinkin niin, että nämä eivät ole mitenkään toisiaan poissulkevia asioita. Pikemminkin päinvastoin. Kun ymmärrät peliä, niin voit hyödyntää sitä mainiosti myös vaikkapa NHL-tasolla.
Sitten se, miksi Sihvosen fokus on aina maajoukkueen pärjäämisessä ja valmentajassa, on minun mielestä aika selvä asia: Hän on nimenomaan peliin perehtynyt, ja ainakin puolet Suomesta on kiinnostunut maajoukkuekiekosta, eli se on suurin foorumi, millä vaikuttaa. Hyvin harvaa suomalaista kiinnostaa seurata pelaajia rapakon takana, mutta tehopisteet usein katsastetaan. Yleensä suomalaisten seuraaminen NHL:ssä kiinnostaa sen vuoksi, että päästään spekuloimaan kuinka hyvä vahvistus sieltä on maajoukkueeseen tulossa. Isompi bisneshän maajoukkueen menestyminen jääkiekkoliitolle on ja rahahan nykyään kaiken ratkaisee, mutta varmasti nämä tukevat toinen toisiaan tai niin pitäisi ainakin olla.
Hän ei ole niin suuri ymmärtäjä pelaajan ominaisuuksista, vaikka toki niistäkin tietää entisenä pelaajana vaikkapa meikäläistä enemmän.
Sihvonen asettui nyt pelin kehittämisessä Jukka Jalosta vastaan. JJ:n tavoitteena on jalostaa Meidän Peliä nopeammaksi ja tehokkaammaksi, koska perinteinen Meidän Peli ei ole niin merkittävä etu enää suhteessa vastustajaan, kun muut osaavat siihen valmistautua. Onko nyt käynyt niin, että Sihvonen on jämähtänyt Meidän Pelinsä kanssa paikoilleen ja hänelle käy juuri sillä tavalla, mitä hän on tammisia ja karijalosia kristisoinut, eli ei pysty uudistamaan riittävästi pelinäkemystään. Itse olen näistä kahdesta Jukka Jalosen linjoilla. Pitää uskaltaa kehittää ja muutua, jotta pysyy pelin murroksessa mukana. Lopputulos tästä tullaan näkemään lähiaikoina junnuleijonissa ja myöhemmin varmasti Jokereissa.