No, pitkä lässytys, mutta miten näette, että tuota kokonaisvaltaisuutta parhaiten valmennetaan/opetetaan, tiukalla pelikirjakurilla vai mahdollisimman löysällä? Onko kurinalaisuus huono asia juniorivalmennuksessa ja pelin opettamisessa?
PS. Ja erilaisiin harjoitteluihin liittyen, miten pelaajalle opetetaan perustaitoja, pystyykö sen tekemään ikäänkuin pelitavan/pelikirjan sisällä?
On aina huono jos nuorelle juniorille annetaan mitään ehdottomia käskyjä. Esim. syötä aina yhdellä, syötä aina tuonne, älä koskaan käänny keskelle, jne. Tärkeämpää olisi saada se juniori havainnoimaan tilanne. Jos vastustaja esim. peittää puhtaasti syöttöä tai laidan puolta, niin silloinhan se paras ratkaisu voi juuri olla kääntyä keskustaan ja pelata sitä kautta, vaikka "pelikirjassa" olisi opetettu että avataan laitojen kautta, jotta saadaan pelissä tila paremmin käyttöön.
Vastaava tilanne kuin antaa käsky että "heitetään kiekko päätyyn", mutta mitä jos olisikin selvästi tilaa ajaa alueelle tai esim. vauhtia niin paljon että pystyy varmasti vastustajan haastamaan. Tai taitoa niin paljon että pystyy sen vastustajan haastamaan.
Jalkapallossa tuo voisi olla mallia, keskikentältä heitetään ristipalloa vastustajan linjan taakse. Mutta miksi heittää, jos vastustajalla on nopeampi laitapakki kuin oma laituri. Tai niinkuin viime kaudella kun olin katsomassa Haka-VPS matsia missä Haka avasi pelinsä aina niin että pallo päätyi 1-2 syötöllä oikealla puolustajalle, joka avasi AINA pitkällä ristiin kohti vasenta laitaa. Hakan kannalta ikävästi VPS:n oikea puolustaja voitti JOKAISEN pallon tuolla alueella. Näin Haka käytännössä aina luovutti pallon pois. Tämä ei ollut siis satunnainen puolustajan ratkaisu, vaan selvästi määrätty että näin peliä avataan. En tajua miksi tuota väkisin yritettiin sen 4-5 kerran jälkeenkin kun huomattiin ettei noita yhtään voiteta.
Tuo sinun Honka esimerkkisi on siitä erinomainen, että omat fudisjengini eivät avaa käytännössä koskaan potkaisemalla pitkää palloa tai potkaise kädestä ollenkaan. Se ei tarkoita etteikö saisi syöttää pitkää syöttöä. Tämä varsinkin silloin jos vastustaja prässää niin ylhäältä, että ensimmäisen prässilinjan taakse on maalivahdin järkevintä heittää pallo. Nyt sitten taas tullaan siihen, että useimmiten tuollaisessa tilanteessa valmentaja huutaa vain "vedä pitkä". Ok, mutta miksei ennemmin ohjaisi miten haetaan paremmin paikkaa ja luodaan tilaa hallitulle syötölle. Lyhyelle tai pidemmälle.
Nyt sitten tuohon sinun jälkimmäiseen kappaleeseen. Valmennuksen tulisikin juuri olla sellaista että se tehdään pelitavan mukaan. Meillä on seuran linjaus millaista jalkapalloa seurassa halutaan nähdä, millaisia pelaajia halutaan ja millainen pelitapa seuralla tulisi olla. Tätä sitten pitäisi(tässä huomioitavaa että valitettavasti se ei läheskään aina näin mene) peilata sen oman ryhmän, ikäluokan ja taitotason mukaan. Jos seuran tavoitteena on vaikkapa luoda pelaajia jotka uskaltavat pelata pienessä tilassa rohkeasti, haastaen, syöttäen pieneen tilaan ja eivät luovu pallosta vapaaehtoisesti ollenkaan, niin harjoittelun tulee tähdätä siihen. Esim. 7-9vuotiaana luodaan pohja sille että pelaajilla on itseluottamus ja avut hallita palloa tilanteessa kuin tilanteessa, ilman että siitä joudutaan luopumaan, vaan aina yritetään pelata sitä omalle, jos mahdollista. Pienestä pitäen voidaan pelata maalivahdin kautta, joka jatkaa jaloilla peliä. Alimpanakaan ei siis vain potkaista palloa yli. Sitten 9-11vuotiaana aletaan kiinnittä huomiota enemmän siihen miten 2-3 pelaajaa voi tehdä yhteistyötä, eli osataan havainnoida kokokoajan kentällä muiden liikkuminen, että voidaan luoda tilaa itselle ja kaverille. Tätä kautta osataan pitää etäisyydet sopivina ja hallitaan peliä.
Näillä peruslinjoilla voidaan jo luoda pohja sitten kun aletaan oikeasti puhua pelikirjasta, pelipaikkakohtaisista rooleista(joita ollaan jo raapaistu nuorempana) ja erilaisista yhteistyömuodoista.
Kuten aiemmin todettua, aina pitää osata ottaa huomioon pelaajien ikä, taitotaso ja tavoite. Tavoite tulisi olla opettaa mahdollisimman nuorena ne asiat mitä on vaikeampi oppia vanhempana ja joihin ollaan herkkyysiässä. 9-vuotias ei havainnoi maailmaa tai kenttää kuten aikuinen, joten hänen pitää pystyä keskittymään siihen asiaan missä kehitystä tapahtuu, pallon hallitsemiseen, omaan liikkumiseen, jne. Hänelle on turha antaa liian orjallisia ohjeita, vaan sellaisia jotka kokoajan tukevat sitä, että kun ikää tulee lisää niin reagointikyky ja havainnointi olisi mahdollisimman hyvä.
Ranska, maa joka tuottaa yhdet Euroopan parhaista pelaajista on vuosia tuottanut pelaajia maailman huipulle ilman että ns. pelikirjasta tai pelitaktiikasta juurikaan puhutaan tai sitä vaaditaan ennen 15-vuotiaita. Silti sieltä on tullut Zidanen, Vieiran ja Riberyn tasoisia pelaajia. Siis pelaajia jotka lukevat peliä erinomaisesti, osaavat muokata peliään pelityylin ja tilanteiden mukaan.
Juniorivalmentajan tehtävä on luoda puitteet siis, missä pelaaja voi itse oppia, kokea, havainnoida, reagoida, ratkaista ja muokata peliään pelitilanteiden mukaan. Niin että pelaajalla kokoajan vaatimustaso kasvaa, mutta ei liikaa ja se keskittyy oleellisiin asioihin. Näin kun aikuisissa tavoitteena on esim. "avaa oikealle pakille, joka yrittää avata laitaan/keskustaan", vastustaja peittääkin laitaa(eli ohjaa keskustaan peliä, pelaaja osaa reagoida ja tajuaa että sitten keskustaan pelataankin suoraan nostamalla tilannetta jalalla/syöttämällä, josta sitten voidaan pelata uudestaan laidan kautta, jos tarvis tai jatkaa keskustaan.
Pelikirjan tulee olla samalla tarpeeksi tarkka aikuisilla(sisältäen riittävästi ohjeita jotta voidaan pelata optimaalisesti), mutta junioreilla sen pitää olla niin väljä että pelaajat voivat kokeilla rajojaan tilanteissa jotka tukevat sitä kehitystä.
Lisätään vielä, että jos seuran pelitapa on "Stokea", niin silloin jokainen ymmärtää ettei seuran 8-12vuotiaat voi pelata tuolla samalla tavalla tai se kehittää pelaajia hyvin yksipuolisesti. Tässä onkin juuri suurin ongelma jos lähdetään liian nuorena antamaan liian tiukkaa pelitapaa/pelikirjaa. Kaiken lisäksi sitten Stokenkaan akatemiasta tuskin tulisi paljoa edes pelaajia edustukseen.
Heitän arvion että esim. jalkapallossa G- ja F-ikäisten peleissä noin kolmasosa joukkueista avaa pelin omalta maalilta siten että maalivahti potkaisee pallon käsistä roikkuna puolikentälle. Itse ottaisin oman jälkikasvuni välittömästi pois tämmöisestä joukkueesta.
Valitettavasti uskon että noita on tuotakin enemmän. Melkeinpä puolet. Tässä juuri muutama vuosi sitten oli hauskaa kun pelattiin yhtä joukkuetta vastaan ja pelin jälkeen vastustajan valmentaja tuli sanomaan että "olipas kiva pelata ekaa jengiä vastaan joka yrittää pelata eikä vain vedä pitkää palloa. Tämä siis kaksipäiväisen turnauksen toisena päivänä ja 10-vuotiaiden sarjassa.
Viimeksi muokattu: