Viimeisten viikkojen aikana tässä ketjussa on useaan otteeseen noussut esiin keskustelu jonka voi mielestäni kiteyttää "voittaminen vs. pelikirja".
On kilvan pohdittu voiko valmentaja olla tyytyväinen peliin, kun turpaan tulee, vaikka pelikirjan sivuilla pysyttäisiinkin. On myös nostettu esille se vanha kunnon maalaisjärkinen ajatus, että onko pelikirjalla mitään väliä, kun voittaminen on se, mihin pyritään.
Itse olen siinä Sihvosen kanssa samaa mieltä, että karsastan tälläistä tulosorientoitunutta ajattelua. Toki tuloksista pelataan, mutta sellasta pelitapaa ei olekkaan millä ottelu voitetaan satavarmasti.
Yksittäisessä ottelussa sattuman osuus on tavattoman suuri, parempi ei varmasti voita läheskään aina. Jos ajatellaan joukkueiden voimasuhteiden olevan 50/50, toinen voi selvästi paremmalla pelisuunnitelmalla kääntää asetelman ennalta muotoon 55/45 tai jopa 60/40! Toki ottelussa tulee tässä jälkimmäisessäkin tapauksessa kuokkaan 40 prosentin todennäköisyydellä. Vastustajaa paremmalla pelikirjalla otteluita kääntyy pitkässä juoksussa enemmän omalle joukkueelle.
Heitänpä nyt hurjan väitteen: jääkiekon arvokisat eivät mittaa paremmuutta! Kun pudotuspelejä käydään paras yhdestä -järjestelmällä, huippumaiden keskinäisissä otteluissa vertaus kolikonheittoon ei ole kovin kaukana ja se kenen lantti sattuu tippumaan oikeinpäin jäähän kolmesti peräkkäin, voittaa mestaruuden, ja yleensä sen pelikirjaa myös ihaillaan. Näin ollen en arvokisojen tuloksista vetäisi kovin kummoisia johtopäätöksiä pelikirjojen toimisesta tai toimimattomuudesta. Mieluummin pitäisi katsoa sitä isoa kuvaa, jos siihen riittää kompetenssi. Itselläni ei oikein tahdo riittää, mutta uskon Johtavalla riittävän.
Nämä seikat huomioonottaen, täytyy vielä mainita ihmetykseni siitä, että palstaveli siffa nostaa usein esille Jalosen Suomen menestyksen Vancouverissa. Silloin toki tulos oli hyvä, mutta itse muistelen, että isompaa kuvaa katsellessa Suomen joukkueen suoritus ei kovin kummoinen ollut. Se kuuluisa lantti vaan sattui tippumaan oikeinpäin sekä puolivälierissä että pronssiottelussa.