Taktinen puoli on aina kiinnostanut itseäni melkein eniten joukkuepeleissä. Itse en ole päässyt jääkiekossa pukukoppielämää maistamaan ja olenkin usein miettinyt kuinka pitkälle eri valmentajat vievät näitä taktisia kuvioita.
Yksi suurin mysteeri minulle on ollut ja johon törmää lähes jatkuvasti otteluraportteja lukiessa - Kuinka hallittuja eri pelitavat ovat otteluiden sisällä?
Usein saa lukea, että kotijoukkue oli avauserässä täysin niskan päällä, mutta menettää otteensa toisessa erässä. Lähtikö vierasjoukkue avauserään tietoisesti vain puolustamaan? Oliko toiseen erään tarkoitus nostaa karvaus aivan eri tasolle?
Minä odottelen edelleen niitä moderneja alivoimajoukkueita ;)
Tuohon varsinaiseen asiaan sanoisin, että pelihän aina luonnollisesti aaltoilee 60 minuutin aikana. Silloin jos vastakkain ovat kaksi täysin eri tason joukkuetta voi toinen viedä koko matsin miten haluaa, mutta suurimmassa osassa otteluita tulee aina vaiheita jossa joutuu puolustuskannalle. Tuokin on jossain määrin mysteeri miksi niin tapahtuu mutta epäilen, että se johtuu osaksi vain ihmisluonteesta ja siitä, että ei jaksa keskittyä koko ajan niin tiukasti.
Toisekseen joukkueilla monesti on alkuun kova lataus, joka hiipuu toisessa erässä, siinä ikään kuin vedetään henkeä. Jos alussa pääsee vaikka 2-0-johtoon niin voidaan heittää vähän konservatiivisempaa vaihdetta silmään ja antaa kaverin näyttää mitä sieltä löytyy. Monesti se on ihan hyväkin hieman katsoa mitä vastustaja itse asiassa hakee hyökkäyksillään, kun itse sitä ei oikein huomaa, kun pyrkii pitämään kovaa tempoa ja pelaamaan "omaa" peliä.
Toinen vaihtoehto on, että taktisesti tai taidollisesti heikompi joukkue tulee alkuun kovalla temmolla, juuri siksi, että se saa tasoitettua tuota eroa. Tämä vaatii kuitenkin fysiikalta niin paljon, että jossain vaiheessa se alkaa väkisinkin taittua ja toinen pääsee ns. "niskan päälle". Perinteisesti ainakin SaiPa on ollut Kisapuistossa juuri tällainen joukkue ja historiallisesti myös HPK on voittanut kovempiakin joukkueita juuri tällä lääkkeellä.
Näkisin tämän toimivaksi varsinkin jos oma hyökkäyspelikirja tai yksilötaito häviää vastustajalle, silloin voi koittaa kovalla intensiteetillä rikkoa kaverin peliä (joka yleensä on sitten vähän myös monimutkaisempaa ja siten hitaammin kännistyvää) ja johtoasemassa luottaa hyvään puolustus- ja maalivahtipeliin. Vastustajalle voi antaa kiekon hallinnan jos pystyy pitämään sen vaarattomilla vesillä ja osaa iskeä olennaisiin kohtiin, eli jos oma joukkue pelaa vaikka 1-4-ohjauspeliä niin pyrkii estämään sen, ettei vastustaja pääse kiihtyvästi keskialueen yli. Käytännössä siis estetään syöttö keskustaan tai pakotetaan pelaamaan "pelin puolen" laitaan, josta ei pääse oikein mitenkään tehokkaaseen hyökkäykseen.
Se miten hallittuja pelitavat ovat riippuu tietysti joukkueesta mutta parhailla ne ovat hyvin hallussa ja ne pystyvät myös lennosta muuttamaan peliään (kuten HIFK 2011).
Minusta viime aikoina on ollut mielenkiintoista seurata miten joukkueet voivat pelata taktisesti hyvää jääkiekkoa (siis siten, että joukkue toteuttaa sitä yhtenäisesti) mutta sitten pelit kaatuvat toisensa jälkeen huonoon maalintekoon. Siinä nousee esiin juuri se asia mitä itsekin olen koittanut sanoa, eli pelikirjan lisäksi tarvitaan ne yksilöt voittamaan pelejä. Tarvitaan maalivahti joka antaa mahdollisuuden voittaa ja tarvitaan ne voittavat pelaaat jotka yksinkertaisesti voittavat pelejä.
Toinen asia on se, että kun katsoo SM-Liigan viime ajan trendiä niin HIFK, JYP ja Jokerit ovat tulossa kovaa vauhtia ylöspäin, KalPalla on pieni suvantovaihe ja Ässät on suorastaan romahtanut. Perinteisesti nämä alkavat olla aikoja, kun oikeasti parhaat joukkueet alkavat nousta esiin ja seuraava kuukausi onkin hyvin mielenkiintoinen sen suhteen mihin joukkueiden peli kehittyy ja kehittyykö se ollenkaan.
Viiden ottelun puntarin kärjessä ovat JYP, Lukko ja Pelicans, mutta kymmenen ottelun osalta juurikin JYP, HIFK ja Jokerit. Tästä nyt tietenkin puuttuu analyysi siitä mitä joukkueita vastaan on pelattu ja minulla on ollut tarkoituksena katsella miten joukkueet pelaavat yli 50%-voittoprosentin omaavia joukkueita vastaan. Liiga on jakautunut aika selvästi kolmeen ryhmään joista viimeinen voittaa hyvin harvoin kärkiryhmän joukkueita ja taas keskikasti pelaa todella paljon ristiin. Tulisi siis pyrkiä vertailemaan sitä miten joukkueet pelaavat oman ryhmänsä joukkueita vastaan ja kunnon gurut voisivat yrittää painottaa sitä sen mukaan onko saanut voittoja kärkijoukkueilta. Se oli aika hienoa luettavaa. Tätä kautta myös alkaisi näkyä onko liigassa ns. "sleepereitä" jotka sitten muka yllättävät kaikki maaliskuussa.