Yksi SM-liigan eniten hitaita/viive-/palautuslähtöjä pelaava joukkue on Porin Ässät. Oletko käynyt seuraamassa Ässien pelejä? Minkälainen tunnelma niissä on ollut? Jaksavatko porilaiset käydä enää katsomassa Ässien pelejä?..
En edes yritä väitellä asiantuntemuksesi (joka on tällä alalla erittäinkin hyvää tasoa) kanssa, mutta pari huomiota.
Fakta 1 - Totta on, että Ässät hyökkää paljon viiveellä.
Fakta 2 - Ässien tappioista lähes jokainen (pitäisi katsoa otteluohjelma, mutta mielestäni kaikki muut tappiot paitsi Lukko- tappio vieraissa) on tullut sellaisia joukkueita vastaan, jotka ovat ennakoineet hitaan ja/tai viiveellä pelaamisen ja jättänyt karvauksen käytännössä kokonaan tekemättä. Tämä kertoo toki osin myös puutteellisesta pelikirjasta, että pelaajat eivät osaa aina reagoida oikea-aikaisesti tilanteisiin, joissa muut ratkaisut olisivat parempia. Peliä on ikään kuin toistettu "liikaa" samalla kaavalla.
Fakta 3 - Ässien peli on ehdottomasti "tylsempää" kuin aiemmin. Eihän se toki fania haittaa, kunhan voittoja tulee, tämän varmasti tiedät!
Tässä omassa kritiikissäni ei kuitenkaan ollut kyse niinkään Ässien/Leijonien viivelähdöistä eikä Sihvosen ajatuksista (sivumennen sanoen Sihvosen eilisen Leijona-esityksen ylistäminen oli kyllä lähes provosoivaa).
Sen sijaan kyse on koko jääkiekon evoluutiosta ja siitä, että olen huolissani lajin tulevaisuudesta. Itse kallistun hetki hetkeltä enemmän ainakin tuon puolustusalueen "3 sekunnin alueen" käyttöön ottamiseen. Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksiasi tähän liittyen - tai muihin uudistuksiin. Turha kuitenkaan tulla tivaamaan allekirjoittaneelta, että "miten tuo nyt käytännössä toimisi", sillä vastaan rehellisesti, että en tiedä.
Tuntuu vain vahvasti siltä, että jotain "pitäisi tehrä".
edit. Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi, että mielenkiintoista nähdä Venäjän taktiikka huomiseen Ruotsi-peliin. Oma veikkaus on, että Venäjä pelaa hitusen avoimemmin kuin Suomea vastaan, sillä ainakin viime EHT- turnauksessahan Ruotsi pelasi tapojensa vastaisesti paljon nopeasti pystyyn.
Veikkaan myös, että Tshekkiä vastaan Venäjä avaa peliään vielä enemmän.