Pahoittelen jo etukäteen ettei kirjoitukseni sisällä provokaatioita ja on sikäli hieman off-topicia.
Olen joskus leikitellyt ajatuksella, että millaista olisi tehdä korkeatasoista jääkiekkojournalismiä työkseen. En tiedä onko vika minussa ja puutteellisessa hahmotuskyvyssäni, mutta mielestäni kertakatselu ei riitä pelin analysointiin ollenkaan samalla tavalla kuin se riittää esim elokuvan arvostelemiseen...
P. Sihvonen on sanonut aikanaan, että peli eri osa-alueiden analysointiin huomattava määrä paperia ja aikaa, jos se tehdään kunnolla. Olen tästä samaa mieltä hänen kanssaan. Tietysti hän on kehittynyt ja luonut valmiin sapluunan, mihin sijoittelee joukkueen pelitavan. Itse en taas usko pelitavan analysointiin yhden pelin perusteella, siihen tarvitaan useamman pelin otos.
Itse kaipaan yksittäiseen peliin pureutuvaa jääkiekkojournalismia. Sellaisia toimittajia, jotka näkevät pelistä olennaisia asioita ja uskaltavat kysyä niistä valmennukselta. Nyt suurinosa lehdistötilaisuuksista on sitä, että valmentajat antavat lausuntonsa ja se tulee mediaan.