Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 802 987
  • 13 056

Greffin

Jäsen
Sihvosen analyysithan ovat erikoisia ja moni juttu tahallaan sisältää erikoisia mielipiteitä, jotta mielipiteitä saadaan lukijoilta esiin. Otteluanalyysit ja muut ovat mielestäni kuitenkin ihan mielenkiintoista luettavaa. Kyllä tämä Sihvonen kuitenkin hieman varmaankin tajuaa tuosta jääkiekon taktisestakin puolesta, joten siinä mielessä hyvä, että hän yrittää jakaa kiekkoa seuraavillekin tietämystä enemmän lätkästä.

Sihvosen suurin plussa tulee kuitenkin siitä, että hän tietää ja tuntee pelin hengen entisenä pelaajana ja valmentajana. Mitään älyttömiä juttuja tyyliin Liljaniemi ei nähdä. Siitä nostan Sihvoselle hattua, että uskaltaa poiketa virrasta ja sanoa oman mielipiteensä, vaikka se saattaisi jotain kukkahattutätejä ärsyttääkin. Mieleen tulee esimerkiksi se iso analyysi jääkiekkotappeluista ja Jarkko Ruudun taklaus olympialaisissa.

Antaa Petterin jatkaa kirjoitteluaan, ei sitä ole pakko lukea jos ei halua, mutta ennemmin minä Urheilulehteä luen kuin Ilta-Sanomien urheilusivuja.
 

sozzy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelikaani
ifota kirjoitti:
Palatakseni itse asiaan, en kyllä pysty näkemään "pelikirjan" murenemista Venäjä ottelussa. Tosin olen sinällään onneton arvioija, koska en nähnyt aiemmin kuin Sveitsi ja Italia matsit. Perustankin arvion siihen, että peli Venäjää vastaan oli ehkä paras ottelu jonka Leijonat on koskaan pelannut. Olympialaisten semifinaali jota joukkue dominoi täydet 60 min, eikä vastustajalla ollut yhtään maalipaikkaa. Mielestäni finaalia ei siis ratkaissut pelikirjan mureneminen vaan pääkopan sisäiset asiat niin kuin finaaleissa on tapana.

Nyt pettymyksen jälkeen pystyin katselemaan taas Suomen pelejä ja katsoinkin ajankuluksi juuri tuon Venäjä-ottelun uudelleen nauhalta. Ja lopputuloksena on kyllä ainakin osittain yhdyttävä Sihvosen analyysiin vaikkakin huomattavasti pienemällä asiantuntemuksella. Peliä pystyi nyt katselemaan kiihkottomasti, joten pelillisiin asioihin pystyi myös hieman keskittymään. Päähuomio kyllä pelistä tulee siitä, että Venäjä kyllä pelasi täysin ilman kunnon suunnitelmaa ja 1. erästä alkaen peli oli pelkkää sooloilua. Suomi sai puolustettua helposti kaikki Venäjän yritykset ja peli oli kyllä täysin Suomen kontrollissa. Suomen maalit syntyivätkin hyvän erikoistilanne pelaamisen johdosta sekä vastahyökkäyksistä. Ei silti arvoa viedä ottelulta, kova joukkue oli vastassa ja tuloksena selkeä voitto.

Alkaa kyllä tosin itseäkin vituttamaan tämä Sihvosen epistola: "Jos Summanen olisi ollut vaihtoaitiossa, niin..." Finaaliottelun ratkaisu tapahtui aivan samanlailla kuin WC:ssä. Kanadan tehtyä kolmannen erän alussa johtomaalin, se löi jarrut kiinni. Suomi ei tämän jälkeen saanut luotua peliä laisinkaan, eikä reaalisia tasoituspaikkoja ollut. Ruotsi- ottelussa sentään hyviä paikkoja tasoitukseen oli muutama. Ja kokonaisuutena olympiaturnaus oli eheämpi kuin WC, jota tahraa karmea Saksa-peli, joka jatkoajalle mennessään olisi ollut katastrofi...

EDIT. Toki lisätään, että WC:n jälkeen pidin Summasen erottamista virheenä, koska kaikkien aikojen parhaan esityksen jälkeen siihen mennessä se ei tuntunut edes mahdolliselta, mutta nyt on sama tilanne Westerlundin kanssa; näytöt puhuvat puolestaan. Katse jäälle, niin joukkueen fyysinen ja henkinen tila paljastuu.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos lähdetään olettamuksesta, että Suomen materiaali on suurista maista kuudes-seitsemäs ja joukkueessa oli tämmoisia jatkislaisten suosikkipakkeja kuten Nummelin, Berg ja A-J Niemi, niin viisikkopuolustus hakee vertaistaan koko jääkiekon historiasta missään ja milloinkaan. EI YHTÄÄN maalia Suomen taakse tasaviisikoin (Ruåtsin voittomaali tasavajaalla). Mielestäni tämä on saavutuksena niin käsittämätön, ettei sitä edes osata vielä tajuta!

Niiin, että mitä Summanen olisi voinut tehdä paremmin kuin Westerlund? Varsinkin kun muistaa Saksapelin onnettoman peluutuksen WC:ssä, kuten edellisessä viestissä jo mainittiin.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Johannes kirjoitti:
Sihvonen teki analyysin tänään 3.3. ilmestyneeseen Urheilulehteen siitä miksi Suomi jäi hopealle Torinossa. Jutussa on erittäin paljon oikeaa asiaa, mutta lue Petteri Summasen kirjasta sivu 17.

Petteri Summanen teki 'Nousukausi' -elokuvassa kenties parhaimman leffaroolinsa. Ryhmäteatterin 'Paniikki' on miehen teatteriuralta viimeisin vahvasti mieleenjäänyt meriitti. Olin muuten katsomassa Ryhmiksessä Paniikkia samassa näytöksessä kuin eräs kuuluisa sukunimikaimansa, jonka positiivisessa valossa esittäminen tuntuu olevan monille aikamoinen punainen vaate.

Petteri Summasen kirjakin lienee pakko lukea. Kerro heti, kun sitä jaellaan myös rahvaalle kirjakaupoissa.

Johannes kirjoitti:
Minä en usko, että Suomi "jäi" hopealle jonkun peliteoreettisen syyn takia. Väitän edelleen, että olisimme tarvinneet vaihtoaitioon jotain toista suomalaista valmentajaa ennemmin Westerlundin avuksi sellaisen valmentajan, joka kykenee hämmentämään peliä jollain kanadalaistyyppisillä voittavilla teoilla.

No joo. Ei siellä roskiksia olisi kuitenkaan irrallaan ollut.

Oikeastihan kyse ei ollut mistään hämmennyksen tuottamisen tarpeesta, saati peliteoreettisesta ongelmasta, minkä itsekin ansiokkaasti julki toit.

Kyse oli vain siitä, että joukkueessa ei ollut ketään, jolla olisi ollut kompetenssia katsoa sen perään, että ryhmää olisi autettu keskittymään oikeisiin asioihin oikealla hetkellä.

Koska Raimo Summasen kehuminen aiheuttaa joissain närästystä, jätän sen väliin (enkä nyt oikeastaan mitään isompaa kehua tähän väliin keksikään). Sen sijaan suorastaan hupaisaa ja hauskaa on leikkiä ajatuksella, että Westerlundilla olisi ollut mahdollisuuksia ottaa Summanen maajoukkueen kakkosvalmentajaksi silloin kun Erkka nimettiin ykköseksi ja Rami tarjosi itseään kakkoseksi.

-hih-
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
lihaani kirjoitti:
Jos lähdetään olettamuksesta, että Suomen materiaali on suurista maista kuudes-seitsemäs ja joukkueessa oli tämmoisia jatkislaisten suosikkipakkeja kuten Nummelin, Berg ja A-J Niemi, niin viisikkopuolustus hakee vertaistaan koko jääkiekon historiasta missään ja milloinkaan. EI YHTÄÄN maalia Suomen taakse tasaviisikoin (Ruåtsin voittomaali tasavajaalla). Mielestäni tämä on saavutuksena niin käsittämätön, ettei sitä edes osata vielä tajuta!

Niiin, että mitä Summanen olisi voinut tehdä paremmin kuin Westerlund? Varsinkin kun muistaa Saksapelin onnettoman peluutuksen WC:ssä, kuten edellisessä viestissä jo mainittiin.

Petterin täytyi vaan päästä sanomaan tämä sanottavansa kansalle vielä sen 50. kerran. Lehdestä toiseen mies jaksaa paasata aina ja samaa mantraa Summasesta. Okei, myönnän, että kohdallani suhtautuminen Raimoon on muuttunut WC:n ensi höyryjen jälkeen, ei todellakaan harmittaisi, vaikka mies takaisin paikalleen kutsuttaisiinkin (mitä ei kyllä Tampereen Rautakanslerin aikana tapahdu).

Olen dissannut Erkkaa minäkin, mutta nyt ei olisi mielestäni ollut sen aika. Ehkä loistava menestys sittenkin sen verran hurmasi viiltävät analyytikotkin, että suhteellisuudentajusta loputkin meni. Olympic Games Silver Medal nousee paikalleen vähän tapauksesta riippuen jonkun ajan kuluessa. Niille, joita varmuudella ei Vancouverissa enää nähdä, se voi kestää kauankin aikaa. Pro Teppo Numminen, miehen herkkyys haastattelussa tuskin jätti ketään kylmäksi. Paitsi Sihvosen. Aika suurella todennäköisyydellä voisin väittää, että Teppo ei itkenyt julkisesti väärin mennyttä pelikirjaa.

Vaihdoin Urheilulehteen, kun kyllästyin Jääkiekkolehden asiakaspalveluun lehtien myöhästyessä viikkotolkulla. Mutta tämän UL:n määräaikaisjakson jälkeen ei tarvitse miettiä, mikä aviisi kotiluukusta kolahtaa. Ilman Kupilaa&co (loistavia futis ym. lajien artikkeleita) Urheilulehti olisi jo lakannut tulemasta minulle.
 

Greffin

Jäsen
ifota kirjoitti:
Onko Petteri Summanen kirjoittanut kirjan lätkästä?
Sori, oli pakko.

Minusta tuo Petteri Summanen on ihan osuva nimi. Tuli sitten tarkoituksella tai ei, mutta hymyilyä aiheutti.
 

ElBimbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Petteri Sihvosen kolumneissa on se hyvä asia, kuten jatkoajan Summanen- Sihvonen-Tamminen körttiläisten jutuissa, että niitä ei ole pakko lukea. Aikanaan harmitti tämän pelaaja/valmentaja uralla flopanneen besserwisserin jutut, mutta ei enää.
Eroa Kummola, eroa Kurri, eroa Erkka, andressi pystyyn mjtäh? Kun Petteri Sihvonen on kunnostautunut vaatimaan managerille UL:ssa eroa, niin miksi et vaadi Bluesin Raimo Summasen eroa? Taloudelliset resurssit parasta, mitä Sm-liigasta löytyy, mutta tulos on susi. Raimo Summanen-Mr Chance. Siinä on valmis otsikko, mutta tuskin sitä tämä suurimman osan jatkoaikalaisten mielestä jääkiekosta kaiken tietävä uskaltaa kirjoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Birkku kirjoitti:
Aluksi nuo Sihvosen jutut ärsytti, mutta jonkin ajan kuluessa opin jopa pitämään hänen keskustelua herättävistä teksteistään. Nyt ollaan kuitenkin jälleen lähestymässä uhkaavasti tuota ärsytyskynnystä. Heitänkin toimittaja Sihvoselle avoimen kysymyksen: Voitko käsi sydämmellä vakuuttaa ettei viimeisimpään lehteen kirjoitetun raportin kirjoitusmotiiveihin liity millään lailla pettymystä omiin virheaviointeihin, eikä myöskään puolustelua noita virhearviointeja kohtaan.

Minä en valitettavasti ihan tuollaisenaan ole valmis nielemään tuota tekstiä. Henkilökohtaisesti en usko hetkeäkään teoriaan että Summasen läsnäolo aitiossa olisi tuonut Suomelle kultamitalin. Sitä paitsi eikö tuo kuitenkin ole tällaisen menestyksen hetkellä aika kaukaa haettua jossittelua. Tuon tason kisoissa hopea on huikea suoritus. Ja vaikka nälkä kasvaa syödessä, olisi kohtuuden säilyttäminen hyvä asia.

Kriittisyys ja keskustelun herättäminen on hyvä asia. Ajoitus tuolle kritiikille on myös tärkeää, eikä tällä kertaa Petteri Sihvosen ajoitus ollut mielestäni kovinkaan onnistunut.

Hyvä kysymys sinulta, Birkku!

Yritän vastata kohta kohdalta.

Minä en koskaan pety arvionteihini - enkä niin muodoin riemuitse siitä, jos joskus osun oikeaan. Metodissani ei ylipäätään mennä kovinkaan paljoa lopputuloksen taakse. Ammatissani on kyse huippu-urheilusta, jonka syvimpään olemukseen kuuluu ennalta-arvaamattomuus. Tässähän saisi pettyä harva se päivä, jos sille tielle lähtisi.

Minä keskustelen. Ja minä keskustelen sellaisilla retorisilla keinoilla, että ne keräävät liki maksimaalisen huomion.

Näyttää, Birkku, että olet lukenut viimeisimmän Torino-analyysini Leijonista. Kerron tässä kyseisen tekstin strategian:

Ensisijaista on se analyysi, miten kerron Leijonien pelanneen turnauksessa. Se on se kova ydin. Saa olla aika kova kaveri, joka esittää analyysini vääräksi. Itse asiassa siihen pystynee vain Erkka Westerlund, jahka hän on katsonut finaalin ja muutkin pelit uudelleen.

Toissijaista on se, että esitän tekstissäni erittäin spekulatiivisesti, että Leijonat olisi voittaneet jopa kultaa, jos Summanen oli Torinossa mukana.

Tämän toissijaisen aineksen pohjat ovat seuraavat:

Ensinnäkin, sitä kautta herätän lukijan tunteet - suuntaan tai toiseen.

Toiseksi, liitän tekstini siihen keskustelujatkumoon, jota olen itse pitänyt yllä. Eli olen edelleen sitä mieltä, että oli virhe erottaa Summanen. Ja Summasen erottaminen ei liity pelkästään siihen, että pärjääkö Leijonat jatkossa vai ei. Nyt pärjäsi, ja hyvä niin. Mutta Summasen tapauksen myötä valtaa siirtyi pois valmentajilta Liiton johdolle. Summanen raivasi tilaa valmentajille ja pelaajille. Ehkä hän teki sen liian raskaalla kädellä, mutta teki kuitenkin. Valitettavasti byrokratia otti voiton tekijäpuolesta.

Kolmanneksi, ja tämä on taas sisältöpuolta, näen oikeasti niin, että on olemassa westerlundilais-summaslainen juonne suomalaisessa jääkiekkoilussa - ja siitähän ei voi puhua puhumatta myös Summasesta.

Neljänneksi, olen oikeasti sitä mieltä, että Westerlundin pelikirja olisi kestänyt eheämpänä läpi turnauksen, jos Summanen tai joku hänen kaltaisensa "kova vaatija" olisi ollut Torinossa mukana.

Viidenneksi, minulla on sellainen aito ja naiivi usko, että Leijonat olisivat voittaneet kultaa, jos valmennuskaksikko oli Summanen - Westerlund.

Ja ylipäätään minun mielestä on hyvä, että joku vastaa - lehtemme kannen kysymys - siihen, MIKSI Leijonat hävisivät finaalin. Tuon vastauksen selittämiseen tarvitsin sitä työkalupakkia, jonka westerlundilais-summalaisen jääkiekon perinpohjainen tunteminen minulle tarjoaa. Ja käytin sitä surutta.

Olen muuten ajatellut palata vielä siihenkin kysymykseen tarkemmin, että miksi Leijonat hävisi maailmancupin finaalissa Kanadalle 2004. Pohdin sitä jo taannoin, mutta nyt minulla on asiasta vahvempi käsitys. Summaselta puuttui muun muassa tämä lyhytsyöttöpeliin ja keskustan käyttöön liittyvä hyökkäyspelisuunnitelma. Ja ynnä että ykkösviisikko tuli ylilatautuneena ensimmäisiin vaihtoihin. Ja niin edelleen. Mutta tästä joskus sitten Urheilulehdessä.

Lopuksi mainitset, Birkku, huonosta ajoituksesta. Olen tyystin eri mieltä kanssasi. Silloin on taottava, kun rauta on kuumaa. Olin pitkälti väärässä monissa asiossa Torinon suhteen. Mutta se ei aiheuta minulta lymyilyä, koska, kuten sanoin, huippu-urheilun olemus (ja suola) on sen ennustamattomuudessa. Toisin kuin ilmeisesti luullaan, nautin suunnattomasti Leijonien Torinon peli peliltä siitä, että ennustukseni maksimissaan viidennestä sijasta ja Westerlundin kyvyttömyydestä menee mönkään.

Yllättävän harva, mutta muutama kuitenkin, lukijoistani on ymmärtänyt, että minun "oikeassa olemisen messuni" on itseasissa sellaista retorista nuorallatanssia, jossa joka toinen kerta pysytään narulla, ja joka toinen kerta pudotaan. Oleellista on erottaa kaksi keskeistä juonnetta: sisältöanalyysi ja retoriset keinot.

-sihvonen-
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Minullakin olisi toimittaja Sihvoselle kysymys, johon en kuitenkaan usko saavani vastausta:

Onko keskustelu omista kirjoituksista ja motiiveista internetin keskustelupalstoilla mielestäsi ammattimaista journalismia?

Nimim. UL:n entinen tilaaja
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
pokki kirjoitti:
Minullakin olisi toimittaja Sihvoselle kysymys, johon en kuitenkaan usko saavani vastausta:

Onko keskustelu omista kirjoituksista ja motiiveista internetin keskustelupalstoilla mielestäsi ammattimaista journalismia?

Nimim. UL:n entinen tilaaja

Ei, ei tämä ole ammattimaista journalismia. Ja tarkkasilmäisimmät ovatkin jo huomanneet, kuinka me Urheilulehdessä TARKOITUKSELLA rikomme kaikkia mahdollisia kiekkojournalismin konventioita.

Tässäkin minä nyt näitä sanoja tänne parhaillaan naputtelemalla rikon aiempia käytäntöjä. Tietysti olettaen, että minä oikeasti olen se sama ihminen, joka kirjoittaa Urheilulehteen...

Ja ne, joilla on olemassa itselleen ja muille kiveenhakattu taulu siitä, mitä on "ammattimainen journalismi" nyt ja tulevaisuudessa jääkiekon suhteen, ilmoittautukoon nopeasti minulle tuolla yksityisellä puolella. Takaan, vaikka sitten omasta palkastani, että tällainen kaveri saa välittömästi Urheilulehdessä oman palstan.

-sihvonen-
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
P.Sihvonen kirjoitti:
Ei, ei tämä ole ammattimaista journalismia. Ja tarkkasilmäisimmät ovatkin jo huomanneet, kuinka me Urheilulehdessä TARKOITUKSELLA rikomme kaikkia mahdollisia kiekkojournalismin konventioita.

Tässäkin minä nyt näitä sanoja tänne parhaillaan naputtelemalla rikon aiempia käytäntöjä. Tietysti olettaen, että minä oikeasti olen se sama ihminen, joka kirjoittaa Urheilulehteen...

Ja ne, joilla on olemassa itselleen ja muille kiveenhakattu taulu siitä, mitä on "ammattimainen journalismi" nyt ja tulevaisuudessa jääkiekon suhteen, ilmoittautukoon nopeasti minulle tuolla yksityisellä puolella. Takaan, vaikka sitten omasta palkastani, että tällainen kaveri saa välittömästi Urheilulehdessä oman palstan.

-sihvonen-

No se on hieno juttu, että itsekin näin konkreettisesti tiedostat asian.

Toivon syvästi, että jossakin vaiheessa saamme lukea jotakin uutta UL:stä koskien maajoukkuetta, sen johtoa tai toimintaa. Vaikka minä en sitä päivää tilauksen lopettaneena tulekaan näkemään, toivon sitä muiden tilaajien takia.

En muuten puhunut ammattimaisesta journalismista jääkiekon suhteen, vaan ammattimaisesta journalismista ihan yleisellä tasolla. Vastauksesi kuitenkin tyydytti, joten se siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Birkku kirjoitti:
Minä en toivo. Mielestäni on hiton hyvä että valtakunnasta löytyy yksi aviisi, joka uskaltaa poiketa linjasta ja herättää rohkeasti keskustelua.

Juurikin näin. Jukka "Snake" Rönkä osaa urheilulehtien teon. Helposti tämän voi todeta kun vertaa hänen aikanaa päätoimittamaa Veikkaajaa tähän nykyiseen IS Veikkaajaan jonka levikki on hänen lähtönsä jälkeen laskenut kymmenillä tuhansilla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
pokki kirjoitti:
Minullakin olisi toimittaja Sihvoselle kysymys, johon en kuitenkaan usko saavani vastausta:

Onko keskustelu omista kirjoituksista ja motiiveista internetin keskustelupalstoilla mielestäsi ammattimaista journalismia?

Nimim. UL:n entinen tilaaja

Hetkonen!

Minusta on ainakin helvetin hyvä asia että on munaa tulla keskustelemaan omista artikkeleistaan.

Koska luulet näkeväsi sen päivän että Kari Melart, Petri Seppä tai Kaarlo Sundell tulevat keskustelemaan tänne omista tekeleistään joiden asiasisältö on usein samaa tasoa kuin Seiskan "lähetä palautetta julkkiselle" -osasto?

Nm. UL:n jääkiekkokauden aikainen määräaikaistilaaja.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Sledge Hammer! kirjoitti:
Juurikin näin. Jukka "Snake" Rönkä osaa urheilulehtien teon. Helposti tämän voi todeta kun vertaa hänen aikanaa päätoimittamaa Veikkaajaa tähän nykyiseen IS Veikkaajaan jonka levikki on hänen lähtönsä jälkeen laskenut kymmenillä tuhansilla.

Tästä minä taas olen täysin eri mieltä kanssasi / kanssanne.

Kyllä minun mielestä on melkoisen huolestuttavaa, jos Urheilulehti ei - Sihvosen sanoja mukaillen - edes halua tehdä ammattimaista journalismia. Se on mielestäni paitsi lukijoiden aliarvioimista, myös melkoista välinpitämättömyyttä omaa ammattia kohtaan. Ja jos tuo on vieläpä itse päätoimittajan ajama linja....

Levikkien nousuista tai laskuista en voi sanoa mitään, koska minkäänlaisia konkreettisia lukuja ei ole saatavilla.

Aivan kuten joku tuossa aikaisemmin sanoi: Urheilulehdellä on määrätynlaista munaa ainakin omasta mielestään. Menen kuitenkin takuuseen, että esimerkiksi juuri Summasen ja Bluesin jälleen epäonnistuneesta yhtälöstä ei tulla tekemään negatiivissävytteistä juttua. Miksi?

Kuten Rönkäkin sen pääkirjoituksessaan edellisessä numerossa muotoili: kun mennään tarpeeksi syvälle urheilupiireihin, niin kaikki ovat kaikkien kavereita ja kaveria ei puukoteta selkään kauhean mielellään. Se on UL:kin ongelma - ennemmin tai myöhemmin.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Daespoo kirjoitti:
Koska luulet näkeväsi sen päivän että Kari Melart, Petri Seppä tai Kaarlo Sundell tulevat keskustelemaan tänne omista tekeleistään joiden asiasisältö on usein samaa tasoa kuin Seiskan "lähetä palautetta julkkiselle" -osasto?

Eivät he tule, koska he ovat ammattitoimittajia. Miksi ihmeessä he tulisivat tänne puolustelemaan tai selittelemään kirjoituksiaan? Herrojen kirjoituksista tai niiden tasosta en sano mitään. Tai voin sanoa, että muistaakseni Melartin kolumni Jarkko Ruudun taklauksesta oli kyllä aivan tautista sontaa.

Minä olen yrittänyt sanoa, että jokaisessa ammatissa on omat kirjoitetut ja kirjoittamattomat säännöt. Et sinä marssi raksalle ja ruuvaa ristipääruuveja talttapäisellä ruuvimeisselillä. Et sinä mene jääkiekkokentälle ja lauo vierasjoukkueen maalivahtia kohti alkuverryttelyssä.

Se vain on niin yksinkertaista, että toimittajan foorumi on se aviisi mihin kirjoitetaan. Siihen ei sisälly FF:n tai Jatkoajan keskustelupalsta. Se on syy, miksi Melartia ja kumppaneita ei täällä nähdä.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
pokki kirjoitti:
Se vain on niin yksinkertaista, että toimittajan foorumi on se aviisi mihin kirjoitetaan. Siihen ei sisälly FF:n tai Jatkoajan keskustelupalsta. Se on syy, miksi Melartia ja kumppaneita ei täällä nähdä.

En ymmärrä mitä pahaa siinä on jos toimittaja seuraa ja silloin tällöin myös osallistuu "tavallisten" lätkäfanien keskusteluun. Millä tavoin toimittaja silloin on ammattitaidottomampi? Onko jokin kiveen kirjoitettu tapa, jolla toimittaja voi toimia? Voisiko olla niin, että näitä tapojakin voi murtaa tai muuttaa?
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Miguel kirjoitti:
Mutta ainakin Tuomas Nyholm on.

Tuskin omalla nimellään tai puhumassa työnantajansa asioista? Tai kertomassa työnantajansa kantoja? Tai muuten kertomassa työpaikkansa linjauksista?
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Knower kirjoitti:
En ymmärrä mitä pahaa siinä on jos toimittaja seuraa ja silloin tällöin myös osallistuu "tavallisten" lätkäfanien keskusteluun. Millä tavoin toimittaja silloin on ammattitaidottomampi? Onko jokin kiveen kirjoitettu tapa, jolla toimittaja voi toimia? Voisiko olla niin, että näitä tapojakin voi murtaa tai muuttaa?

No koska journalistin työhön on koulutus, niin toki siihen löytyy myös kirjoitetut ja kirjoittamattomat säännöt. Ammattinimikkeen "toimittaja" saa tänä päivänä melko helposti, varsinkin urheilupuolella. Se on sitten omasta halusta kiinni, haluaako jäädä sen nimikkeen tasolle, vai ottaako niistä toimintatavoista selvää.

Ja, jotta nyt kukaan ei ymmärtäisi väärin. Ei, en ole koulutettu toimittaja tai alaa opiskeleva tai opiskellut.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
pokki kirjoitti:
Eivät he tule, koska he ovat ammattitoimittajia. Miksi ihmeessä he tulisivat tänne puolustelemaan tai selittelemään kirjoituksiaan? Herrojen kirjoituksista tai niiden tasosta en sano mitään. Tai voin sanoa, että muistaakseni Melartin kolumni Jarkko Ruudun taklauksesta oli kyllä aivan tautista sontaa.

Niin no, arvostusasteikolla kaikkia suomalaisia toimittajia korkeammalle oleva Bob Mckenzie kirjoittelee aina silloin tällöin HFBoardsille että silleen...
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Master Chief kirjoitti:
Niin no, arvostusasteikolla kaikkia suomalaisia toimittajia korkeammalle oleva Bob Mckenzie kirjoittelee aina silloin tällöin HFBoardsille että silleen...

On kyllä yllättävää, että Mckenzie on tunnetumpi ja arvostetumpi kuin pienen Suomen kollegat. Ei olisi uskonut.

Edelleenkään en usko, että herra luukuttaa HFBoardsilla työnantajansa linjauksia tai muuten ottaa kantaa omiin kirjoituksiinsa saatika niitä siellä selittelee.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
pokki kirjoitti:
Edelleenkään en usko, että herra luukuttaa HFBoardsilla työnantajansa linjauksia tai muuten ottaa kantaa omiin kirjoituksiinsa saatika niitä siellä selittelee.

Noh luulo ei ole tiedon väärti. Suosittelen tutustumista aiheeseen ennen kuin jatkat enempää.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Daespoo kirjoitti:
Noh luulo ei ole tiedon väärti. Suosittelen tutustumista aiheeseen ennen kuin jatkat enempää.

Olkoon sitten kuka hyvänsä, mutta se ei ole ammattimaista toimintaa. Eikä minua toden totta niin paljon kiinnostakaan, että jaksaisin sen takia HFBoardsille vaivautua.

Pointtini varmasti on tullut kuitenkin selväksi, joten tätäkään asiaa tässä ketjussa on varmasti turha tämän enempää vatvoa. Minun mielestäni on edelleen lukijoiden aliarvioimista sanoa, että UL ei pyri ammattimaiseen journalismiin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
pokki kirjoitti:
Olkoon sitten kuka hyvänsä, mutta se ei ole ammattimaista toimintaa. Eikä minua toden totta niin paljon kiinnostakaan, että jaksaisin sen takia HFBoardsille vaivautua.

Pointtini varmasti on tullut kuitenkin selväksi, joten tätäkään asiaa tässä ketjussa on varmasti turha tämän enempää vatvoa. Minun mielestäni on edelleen lukijoiden aliarvioimista sanoa, että UL ei pyri ammattimaiseen journalismiin.
Henkilökohtaisesti arvosta nSihvosta huomattavasti enemmän juuri sen takia, että hänellä on kanttia myös myöntää virheensä ja vastata lukijoille/palstaveljille.
Monella "ammattitoimittajalla" menee saman tien pasmat sekaisin jos kritiikkiä omista kirjallisistatuotoksista tulee esim. jatkoajassa ja monellako on kanttia tulla myöntämään virheensä.
UL herättää sentään keskustelua aiheillaan ja perustelee ne lähes poikkeuksetta hyvin, eikä tee sitä tyyliin IS tai IL itkien julkisuuteen vain pelkkää roskaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös