Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

• 2 838 770
  • 13 112

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tervetuloa sitten keskustelemaan, jääkiekko on menossa yhä taktisempaan ja "orjallisempaan" suuntaan, missä yksilötaidoille ja -oivalluksille on aina sijansa.

Onko peli menossa vai osa sitä seuraavista ihmisistä? Jotenkin tuntuu että peli on peliä, mutta osa seuraajista keskittyy normaalisti peliin ja osa sitten on innostunut katsomaan sellaisia asioita, jotka ovat aina olleet osa peliä, mutta nyt nostettu yksittäisinä asioina esiin. Jääkiekkoa on aina pelattu eri tavoin, mutta tarkoitus on sama...eli voittaa vastustaja. Tämän pitäisi olla ihan perus-katsojallekkin itsestäänselvyys. Ei tässäkään pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Nyt tuollaiset asiat ovat suorastaan ihmeellisiä keksintöjä ja "uusia" termejä suolletaan minkä keretään ja niiden keksijä saa mainetta ja kunniaa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä sinua, arvon vlad, ole näkynyt paljoakaan jääkiekon pelikirjakeskusteluissa, joita on täällä käyty jo noin kuuden vuoden ajan. Tervetuloa analysoimaan perusteellisesti eri joukkueiden pelitapoja...

Pelitapakeskustelu on menossa, mutta perusteellista analyysia täältä on turha etsiä, se vaatisi paljon enemmän dataa, mitä täällä on. Eihän edes P. Sihvonen pysty näyttämään tätä dataa, vaan hän "näkee" johtavana analyytikkona pelistä haluamansa asiat. Jos dataa jääkiekosta halutaan, pitää kääntyä Westerlundin puoleen ja hän on asioita analysoinut.

Edelleen kysyisin:

Oletko keskustellut yhden valmentajan kanssa useasti jääkiekkojoukkueen kungfu tilasta vai usean valmentajan kanssa satunnaisesti? Eli onko kungfusta jääkiekossa puhuvia valmentajia sinun tietosi mukaan yksi vai monta?

Itse en ole törmännyt tähän termiin vielä kertaakaan jääkiekossa.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Topiikin aihe ei ole keskustella jääkiekon taktiikoista. Tämän rubriikin alla keskustellaan päätoimittaja Röngän luomasta ja muokkaamasta medianarratiivista, tai ainakin niin luen parhaan ymmärrykseni mukaan tuota otsikkoa. Ei etteikö "off-topic" olisi myös usein varsin hyödyllistä, jos se edes jotenkin liittyy teemaan.

Minustakin topicin aihe on nimenomaan tämä Röngän luoma fiktiivinen hahmo eli "Johtava Analyytikko Petteri Sihvonen".
Toki tähän hahmoon sekottuu välillä mm reaalimaailman skootteriajelut ja velipojan leimaaminen pukukopin syväkurkuksi. Myös HPK:n B-junnujen peliesitysten nostaminen esille fiktiivisen hahmon edustaman lehden verkkoversiossa sekoittaa fiktiivisen ja todellisen Petteri Sihvosen rajaa tehokkaasti.

Mutta minusta tätä fiktiivistä hahmoa leimaa ilmeinen käytöstapojen ja kotikasvatuksen puute. En sitten tiedä onko puute vain Röngän luomaa vai oikean Petterin ominaisuuksia.

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Minusta sinä olet Sihvosen ja Röngän luomus, kuten P.Sihvonen, johtava analyytikko. Olen tullut tähän lopputulokseen pitkällisen analyysin perusteella. Kirjoittelet UL:lle edullisiin ketjuihin ja pidät koko ajan UL:ä ja Sihvosta pinnalla.

Ihan näin pitkälle en menisi, mutta selvähän se on, että siffalla on agenda koskien Urheilulehteä ja Petteri Sihvosta. Tämä näkyy mm. siinä, että siffa ei sanallakaan reagoinut kun Petteri nousi tänne palstalle häntä puolustamaan. Suorastaan käsittämätöntä, kun idoli näkee moisen vaivan. Uskomatonta tämä siffan reagoimattomuus tai sitten hän on vain niin vaatimaton, että pysyy mieluummin hiljaa ja kehystää nämä viestit kotinsa seinälle. Listaan voinee lisätä myös Toni Sihvosen johtuen siffan käsittämättömästä kiinnostuksesta Juhani Tammista ja Sportia kohtaan. Saa nähdä meneekö ensi kausi sitten halkotöissä kokonaan kun molemmat vaihtoivat maisemaa vai siirtyykö halkopinot pohjoista kohti. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös Suomen kaikkien aikojen puolustavan sentterin ja goonin Toni Sihvosen expertiisi itämaisissa taistelulajeissa, jonka Petteri taannoin toi esille. Onko tämä Kung fu:n ja valmennuksen risteys tässä?

Siffan motiiveja en lähde arvuuttelemaan, mutta niin kauan kun hän pitää ne piilossa, tulevat vastineet hänen kirjoituksiinsa olemaan tässäkin ketjussa nähtyä tasoa. Siffa, tee palstalle ja itsellesi palvelus ja paljasta suoraselkäisesti motiivisi. Uskon, että sillä olisi vaikutusta jopa keskustelun tasoon.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Oletko keskustellut yhden valmentajan kanssa useasti jääkiekkojoukkueen kungfu tilasta vai usean valmentajan kanssa satunnaisesti? Eli onko kungfusta jääkiekossa puhuvia valmentajia sinun tietosi mukaan yksi vai monta?

Vastaan nyt tähän ennen lähtöäni maalle auttamaan isäntää maataloustöissä. Metsätöitäkin riittäisi jatkuvasti, mutta ne saavat nyt jäädä. Olen keskustellut usean valmentajan kanssa jääkiekkojoukkueiden kungfu-tilasta. Heille se on ollut luonteva tapa kertoa joukkueiden harjoitusten kautta saavuttama henkinen, fyysinen ja pelillinen tahtotila. Minun tiedossani on vain muutama valmentaja, joiden kanssa olen puhunut joukkueen kungfu-tilasta. Siitähän olen jo kirjoittanut, että olen harrastanut mm. judoa. Kun sitten siirryin olosuhteiden pakosta jääkiekon pariin, aloin kertoa judon vaatimista valtavista harjoitusmääristä, mikäli pyritään korkealle kungfu-tasolle. Silloisten valmentajien kanssa otettiin käyttöön tämä lyhyt ja kaiken kattava kungfu-sana. Jääkiekko on lajina vielä nuori ja varsinkin lasten ja nuorten harjoittelumäärät ovat pieniä verrattuna yksilölajien (mm. kamppailulajien) harrastajien harjoittelumääriin. Nostamalla jääkiekon kungfu-tila lasten ja nuorten osalta vastaamaan kovaa harjoitusta vaativien lajien tasolle, nostetaan jääkiekko aivan uudelle urheilulliselle tasolle.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vastaan nyt tähän ennen lähtöäni maalle auttamaan isäntää maataloustöissä. Metsätöitäkin riittäisi jatkuvasti, mutta ne saavat nyt jäädä. Olen keskustellut usean valmentajan kanssa jääkiekkojoukkueiden kungfu-tilasta. Heille se on ollut luonteva tapa kertoa joukkueiden harjoitusten kautta saavuttama henkinen, fyysinen ja pelillinen tahtotila. Minun tiedossani on vain muutama valmentaja, joiden kanssa olen puhunut joukkueen kungfu-tilasta...

Kiitos vastauksesta, onneksi saatiin tähän kysymykseen selkeä vastaus, kuten boldatuista (boldaukset ak:n) kohdista näkyy.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eipä sinua, arvon vlad, ole näkynyt paljoakaan jääkiekon pelikirjakeskusteluissa, joita on täällä käyty jo noin kuuden vuoden ajan. Tervetuloa analysoimaan perusteellisesti eri joukkueiden pelitapoja.

...

Tervetuloa sitten keskustelemaan, jääkiekko on menossa yhä taktisempaan ja "orjallisempaan" suuntaan, missä yksilötaidoille ja -oivalluksille on aina sijansa.

Toki mielelläni tulen seuraamaan ja myös keskustelemaan tulevalla kaudella kiekosta myös tähän ketjuun. Nyt tarkoitin poistuvani takavasemmalle tämän kungufu-kohun ajaksi, se on minusta saanut liiankin mahtipontiset piirteet, enkä itse halua enää olla "villitsemässä" sitä tämän enempää. Nämä viestini tähän aiheeseen liittyen riittänevät minulta.

Se on totta, että jääkiekko on muuttunut esim. sitten 80-luvun, jolloin improvisoinnilla - Igor Larionovia lainatakseni - oli huomattavasti enemmin sijaa kuin nykyään mutta edelleen, kaikkien elementtien yhdistyessä kokoonpanossa myös improvisoinnille on sijansa mutta toki vähäisemmässä määrin kuin menneinä vuosikymmeninä, kiitos muuttuneen pelitavan ja sen, että kiekon taso on laajentunut. Enää yksi tai kaksi maata ei dominoi sillä tavalla kuin minun lapsuudessa ja nuoruudessa, jolloin aloin kiekkoilua seuraamaan ja jolloin näin ensimmäisiä kertoja Punakoneen tositoimissa.

vlad.

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle

Ei ole juuri kukaan muukaan. Ohessa googlen hakutuloset sanoilla kungfu ja jääkiekko: http://www.google.fi/#hl=fi&source=...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=76181e716fd6e31e

Tosin sehän paljastui jo tässä:

Kun sitten siirryin olosuhteiden pakosta jääkiekon pariin, aloin kertoa judon vaatimista valtavista harjoitusmääristä, mikäli pyritään korkealle kungfu-tasolle. Silloisten valmentajien kanssa otettiin käyttöön tämä lyhyt ja kaiken kattava kungfu-sana.

Eli siffa on tuonut termin jääkiekon väliin ja se on käytössä vain noiden hänen tuntemiensa valmentajien keskuudessa. (boldaus minun tekemäni)

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
"Kun sitten siirryin olosuhteiden pakosta jääkiekon pariin, aloin kertoa judon vaatimista valtavista harjoitusmääristä, mikäli pyritään korkealle kungfu-tasolle." — siffa

Se, että "korkean kungfu-tason" saavuttaminen vaatii valtavia harjoitusmääriä, tuli varmaankin yllätyksenä siffan vaikutuspiiriin joutuneille jääkiekkovalmentajille. Hienoa, että joku jaksaa kertoa valmentajille, että kehittyminen vaatii harjoittelua. Valmentajat olivat varmasti kiitollisia siitä, että heidän työhönsä avattiin näin aivan uusi näkökulma.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
UL:n nettisivut lomailevat lahjakkaasti, ei mitään kommenttia tai edes uutista maajoukkueen valmennusryhmän muutoksista, todellista "nopeaa" reagointia vai pitäisiköhän ilmoittaa toimitukseen, että nyt olisi jutun paikka.

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
UL:n nettisivut lomailevat lahjakkaasti, ei mitään kommenttia tai edes uutista maajoukkueen valmennusryhmän muutoksista, todellista "nopeaa" reagointia vai pitäisiköhän ilmoittaa toimitukseen, että nyt olisi jutun paikka.

No mutta, ei tietenkään. Ei Pohjois-Koreakaan hävinnyt Portugalille 0-7 silleen niinku oikeesti - itse asiassa koko ottelua ei äkkiä ollut olemassa. Todellisuudessa on vaikea elää!
(Anteeksi, ei voinut vastustaa puolimautonta rinnastusta maahan, jossa valheessa eläjät sentään alistavat kokonaista kansaa eivätkä vain tee itsestään vitsiä... mutta oikeus jälkimmäisiin nyt kuuluu sananvapauden varjopuoliin).

edit: Ja kyllä, mj-asian selville saaminen etukäteen tai edes reaaliajassa olisi edellyttänyt kykyä toimittajan perustyöhön. Not, not.

Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle

Jääkiekkoliiton lähettämässä tiedotteessa ei mainittu viivelähtöjä, joten tiedote ei kiinnostanut Petteriä.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Raumalla on höpisty kyllä kungfu-potkusta jääkiekon yhteydessä, mutta mitään pohjaahan sillekään höpinälle ei tietenkään ole, kuten ei pelitapakeskustelunkaan yhteydessä.

En silti usko että siffa täällä tällä kertaa suoraan valehtelee, vaikka on aiemmin niinkin täällä tehnyt, vaan itse asiassa minun on helppo uskoa että on jonkun juniorivalmentajan ja SM-liigan kakkosvalmentajan kanssa asiasta puhunut.

Itse asiassa luulen, että ovat kolmistaan termin keksineetkin.

ensio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Greg "Paras" Jacina & John "0+2" Lammers
Raumalla on höpisty kyllä kungfu-potkusta jääkiekon yhteydessä, mutta mitään pohjaahan sillekään höpinälle ei tietenkään ole, kuten ei pelitapakeskustelunkaan yhteydessä.

En silti usko että siffa täällä tällä kertaa suoraan valehtelee, vaikka on aiemmin niinkin täällä tehnyt, vaan itse asiassa minun on helppo uskoa että on jonkun juniorivalmentajan ja SM-liigan kakkosvalmentajan kanssa asiasta puhunut.

Itse asiassa luulen, että ovat kolmistaan termin keksineetkin.

Veit sanat suustani.

Kaiken kaikkiaan on ihan mielenkiintoista nähdä, millaisen ilmiön tällainen mediahahmo on päässyt luomaan. Sopiva, varsin samanhenkinen henkilö matkaan tukemaan ja avot: kyllä piisaa draamaa ja rytinää kaukalon ulkopuolellakin. Moni ei vaan tajua sitä, että jos mainosarvoa haluaisi vähentää, silloin olisi parempi olla tarttumatta ollenkaan näihin koukkuihin ja provoihin mitä täälläkin palstalla näkyy. Tosin siinä mielessä ihmisten käyttäytyminen on ihan tuttua ja ennustettavaakin, että näin käy - ja kyllähän siihen sitten pelimiehet osaavat reagoida.

Mielenkiintoista nähdä mitä tässäkin saagassa vielä tullaan näkemään ja kokemaan, jatkakaa ihmeessä!

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Hamekangas-gate...

...JSN:n tuomio UL/Rönkä/Sihvoselle julkaistaan 1.7.2010 lehdessä, niin että se on taitettu sivuille 5-6 ja jutussa ei mainita yhtään henkilöä nimeltä. On vaan toimittaja, pelaajan perhe, toimittajan henkilökohtainen hyötyminen, ammattietiikka, yksityiselämän suoja, pelaaja on lapanen, pelaajan perheelle hamekangasta, kritiikin pitää kohdistua vain pelaajaan, perheeseen ulottaminen on kohtuutonta, lapsia saatetaan kiusata, toimittajan veljen rooli syväkurkkuna ja UL saa huomautuksen.

Terveisiä Jukka Röngälle, Petteri Sihvoselle, Toni Sihvoselle ja Urheilulehdelle. Aika surkeaa toimintaa julkaista oikaisu ilman nimiä, olette te kovapäistä porukkaa siellä Urheilulehdessä. Kun ei tunnusta virheitään, niin ei opi niistä mitään ja toistaa ne samat virheet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan....

Terveisiä myös Erholtzin perheelle ja hyvää kesän jatkoa.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Joku toimittaja puhuu pelikirjasta. Oksennan kun kuulen sen sanan. Se on kuin joku uusi jumalainen keksintö, tämä pelikirja! Ihan kuin joku olisi keksinyt polkupyörän uudestaan. Tämä ärsyttää yli kaiken. Tulee kupla otsaan ja lujaa!" — Pentti Matikainen, Hymy 7/2010

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Terveisiä Jukka Röngälle, Petteri Sihvoselle, Toni Sihvoselle ja Urheilulehdelle. Aika surkeaa toimintaa julkaista oikaisu ilman nimiä. Kun ei tunnusta virheitään, niin ei opi niistä mitään ja toistaa ne samat virheet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...

Kun selkärankaa ei ole, sitä ei vain ole. Sivistyksestä, rehellisyydestä, uskottavuudesta ja palleista puhumattakaan (kolmen viimeisen kohdalla taas kerran aika lailla sama juttu kuin jäähallilla, jossa näiden totaalinen puuttuminen estää ja on aina estänyt kaiken ammattitoiminnan - pl. jutun lähteellä, jota ei sinänsä voikaan syyttää huomautuksen ulospanosta).

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Joku toimittaja puhuu pelikirjasta. Oksennan kun kuulen sen sanan. Se on kuin joku uusi jumalainen keksintö, tämä pelikirja! Ihan kuin joku olisi keksinyt polkupyörän uudestaan. Tämä ärsyttää yli kaiken. Tulee kupla otsaan ja lujaa!" — Pentti Matikainen, Hymy 7/2010
Sehän tuon termin toistamisessa on ollut tarkoituksenakin, että se tulee korvista ulos. Urheilulehti osaa asiansa.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sehän tuon termin toistamisessa on ollut tarkoituksenakin, että se tulee korvista ulos. Urheilulehti osaa asiansa.

Urheilulehti osaa todellakin asiansa. Viimeisessä numerossa kirjoittaa Gert Remmel:"Forlàn ja Suárez pelaavat erinomaisesti yhteen. Kun toinen heistä ottaa pallon haltuunsa, toinen heistä tekee automatisoidun pelikirjaliikkeen." Oli kesä tai talvi, niin pelikirjoista emme pääse eroon, tykkäsi Pena niiden mainitsemisesta mitä hyvänsä.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oli kesä tai talvi, niin pelikirjoista emme pääse eroon, tykkäsi Pena niiden mainitsemisesta mitä hyvänsä.

Taisi siffalta (taas) mennä ohi Penan(kin) lausahduksen varsinainen merkitys.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Urheilulehti osaa todellakin asiansa. Viimeisessä numerossa kirjoittaa Gert Remmel:"Forlàn ja Suárez pelaavat erinomaisesti yhteen. Kun toinen heistä ottaa pallon haltuunsa, toinen heistä tekee automatisoidun pelikirjaliikkeen." Oli kesä tai talvi, niin pelikirjoista emme pääse eroon, tykkäsi Pena niiden mainitsemisesta mitä hyvänsä.
Sinä ilmeisesti pidät jotenkin ihailtavana sitä, että UL on saanut ihmisissä aikaan oksennusreaktion, heidän törmätessään tuohon termiin? Ihmeellistä, sillä olen tähän asti pitänyt sinua edes jonkunasteisena urheiluihmisenä, mutta nyt ymmärrän että oletkin pelkkä marionetti.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Terveisiä Jukka Röngälle, Petteri Sihvoselle, Toni Sihvoselle ja Urheilulehdelle. Aika surkeaa toimintaa julkaista oikaisu ilman nimiä, olette te kovapäistä porukkaa siellä Urheilulehdessä. Kun ei tunnusta virheitään, niin ei opi niistä mitään ja toistaa ne samat virheet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan....

Terveisiä myös Erholtzin perheelle ja hyvää kesän jatkoa.

Miten sinun mielestäsi Toni Sihvosen olisi tullut case-Erholtzissa toimia? Erholtz sai läpi vaatimuksensa epäilyksen alaisen pelikaverinsa julkisuuteen tuloon. Muistanet syksyn julkisuusmyllyn tapauksesta ja Sportin kapteenien Markus Jämsän ja Toni Sihvosen ratkaisevan panoksen sille, että Erholtz vapautui huhuista, että hän olisi ollut yökerhotöppäilijä. Erholtz antoi Pohjalaisessa tunnustuksen kapteenistolle hyvin hoidetusta työstä.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ei kiinnosta miten Tonin olisi pitänyt toimia tai ei, enkä ehdottele mitään.
Lue JSN:n ratkaisu kokonaan, siffa. Siellä mainitaan T Sihvonen "syväkurkkuna" Sportin joukkueesta veljelleen P Sihvoselle. Siinä on tutkittua faktatietoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy