Tosin se tässä on jo hyvä, että jätit toisen puolen eli johtamistaidot kokonaan pois eli ilmeisesti niistä sinulla ei ole kritisoitavaa?
Minun on erittäin vaikea Sheddenin (tai Jalosen) johtamistaitoja kovin vakavasti arvioida, sillä kumpikaan ei ole koskaan minua johtanut. Ei siis ole kritisoitavaa. Lisäksi tiedän niin monta tapausta joissa valmentajan julkinen mielikuva ja käytös kopissa pelaajien kesken ovat täysin päinvastaisia.
Jos jotain pohdintoja asiasta tekisi, niin Sheddenin joukkueissa on kirkkaimmat tähdet loistaneet aina kirkkaasti, mutta useat laatupelaajat vajonneet rivipelaajiksi. Ja tämän jälkeen kun ne ovat vajonneet rivipelaajiksi on Shedden ja hänen kannattajansa päässeet selittelemään, että leveyttä ei löytynyt.
Minun nähdäkseni tuossa on tapahtunut Sheddenin johtamisesta tai roolittamisesta aiheutunut trade-off, mutta ei minulla ole vahvaa mielipidettä onko se hyvä vai huono asia. Hieman epä-suomalaista se, mutta se nyt ei tarkoita että se olisi huono asia.
Tuosta Sheddenin roolittamisesta ja johtamistavasta on myös aiheutunut se, että ratkaisuvaiheessa Sheddenin tähdet ovat liian väsyneitä, jolloin he eivät ole enää kyenneet huippusuorituksiin. Tuloksellinen menestys on tästä johtuen ollut kohtuullista, mutta ei loistavaa. Tämä sitävastoin on oikeinkin suomalaista.
Ja mielestäsi Shedden ei ollut karismaattinen jos nyt verrataan vaikka Jaloseen?
Kyllä Shedden ehdottomasti on karismaattinen johtaja ja voi olla että on karismaattisempikin kuin Jalonen. Tämänkin pätee osittain sama, että kumpikaan ei ole minua johtanut, joten perustuu lähinnä haastatteluiden perusteella tehtäviin arvailuihin.
Minä rakastan siitä paloa joka Sheddenin silmissä näkyy, ja nautin suuresti hänen haastetteluistaan ("you can't teach talent"), sekä näistä pelin aikaisista "rip his fucking head off" yms muista jutuista.
Kuitenkin Shedden vs Jalonen kamppailussa 2006 pudotuspeleissä Shedden ei ollut valmentajista se joka sai puristettua joukkueestaan enemmän irti, vaikka käytössä ollut materiaali oli parempi.
Itseasiassa jos Sheddenin saavutuksia liigasta miettii laajemminkin, niin tulokset ovat aina runkosarjassa olleet kohtuullisen hyvät. Kuitenkin tuon saman kauden (2006) pudotuspeleissä HIFK:n lähtö laulukuoroon ei ollut kovin kaukana jo Saipaa vastaan. Saipa kavensi HIFK:n 3-0 -johdon jo 3-2:een ja kuudes peli meni jatkoajalle. Noissa Saipan häviämissäkin peleissä se oli joukkueista taistelevampi ja loi enemmän maalipaikkoja, siinä vain yksilötaito ratkaisi maalinteon tehokkuudessa.
Vuoden 2007 pudotuspeleissä Sheddenin Jokerit voitti ylivoimaisemmalla materiaalilla Jalosen HPK:n selvästi mutta siitä sarjasta minulla ei ole mielikuvia. Sen kuitenkin muistan, että pudotuspeleissä Jokerit eivät pystyneet antamaan Kärpille edes kunnon vastusta.
2008 pudotuspeleissä Sheddenin Jokerit hävisivät Bluesille johdettuaan sarjaa jo 3-1. Minä vaan väitän, että jos noin olisi käynyt suomalaiselle valmentajalle, niin häntä pidettäisiin täytenä luuserina.
Tätä tukee myös se, että pelaajilla, joita hän valmensi, harvemmin on huono itsetunto ja heidänkään kanssa Sheddenillä ei ollut ongelmia, toisin kuin Jalosella on ollut. Karismasta ja johtamisesta homma ei siis jäänyt kiinni.
Tähänkin vielä sanoisin, että ei meillä kummallakaan ole oikeasti tietoa, että kenen kanssa Sheddenillä tai Jalosella on ollut ongelmia. Se on jääkiekossa kuitenkin kirjoittamaton sääntö, että pukukoppitapahtumat pysyvät pukukopissa.
En minä muutenkaan huonolla suomalaisten itsetunnolla tarkoittanut pelaajia, vaan faneja. En minä pelaajien ole kuullut Sheddenin karismaa samalla tavalla hehkuttavan (+pelaajat 98% kerroista kehuvat silloista valmentajaa ihan työn puolesta kuten pitääkin eikä miehekkäimmät niistä jälkikäteenkään itke vaikka todellisuus olisikin ollut muuta).
Kuitenkin mitä NHL-pelaajien johtamiseen tulee, niin ei Sheddenin joukkueet ainakaan niin taistelevia ole olleet kuin mitä jotkut haluavat antaa ymmärtää. Minulla on ikuisesti verkkokalvoille palanut tilanne vuoden 2008 MM-kisoissa, kun USA-pelissä Selänne ei viitsinyt luistella täysillä alaspäin ottamaan takamiestä kiinni. Tilanteesta syntyi maali vastustajalle. Se ei minusta ollut samaa Selännettä kun joka taklasi (ryntäsi) Chris Prongerin naama edellä seinään (muistakseni) 2002 Salt Lake Cityssä.
Toki esim Pihlström taisteli siellä upeasti, mutta hän on aina sitä tehnyt ja tekee sitä nytkin (sama pätee Ruutuihin, Koivuihin ja joihinkin muihin jotka meiltä nyt puuttuvat tuomasta sitä taistelutahtoa)
Suomen taistelevin maajoukkue on mielestäni ollut 2004 World Cup joukkue. Sieltä on vastaavasti verkkokalvoille ikuisesti mieleen palanut tilanne, jossa Mikko Eloranta eläimen asenteella painoi päähän ja otti vastaa Rehgerin taklaus. Ei tullut pitkää kiekkoa. Kuitenkin minulla on sellainen kuva, että Sheddeniä pidetään karismaattisempana johtajana kuin Summasta. Miksi?