Sihvonen vastaa
sininen kirjoitti:
Minä en voi ymmärtää, että miksi Sihvonen pilaa sinänsä hyvin kirjoitettujen juttujensa uskottavuutta hehkuttamalla jatkuvasti veljeään. Ei ollut edes ensimmäinen eikä toinenkaan kerta tällä kaudella, kun T. Sihvonen on nostettu palkintopallille liigan parhaana nelossentterinä. Ainakin minun silmissäni koko unelmakokoonpanoartikkeli vesittyi välittömästi, kun Sihvonen veti näin rankasti kotiinpäin.
Petteri, jättäisit oikeasti pois:
- veljesi jalustalle nostamisen
- liiallisen itsekehun ("olen Suomen paras kakkosvalmentaja", "tiedän enemmän jääkiekosta kuin yksikään liigavalmentaja")
- liiallisen toiston Summasen ja Tammisen erinomaisuudesta
- väkisin haetut kritiikit toimittajakollegoita kohtaan. Jotkut näistä ovat olleet ihan paikallaan, mutta tarvitseeko tätä palstaa olla joka viikko. Tulee liiallinen räksyttämisen tuntu.
Ei tarvitse maksaa konsultointipalkkiota näistä ehdotuksista.
Kehut: suomalainen jääkiekkojournalismi on minusta kaivannut myös tällaista analyyttisempaa otetta. Eipä juttujen uskottavuus kärsisi näistä muutamista tarpeettomista toistoista.
Otan kantaa tässä itseäni koskevassa ketjussa vain ja ainoastaan yhteen asiaan ja senkin vain tämän ainoan kerran. Asia koskee veljeäni Toni Sihvosta.
Minä en todellakaan halvenna ja käytä veljeäni missään kirjoituksissa keppihevosena omiin tarkoituksiini. Sen jos tekisin, ensimmäisenä minut ottaisi luokille veljeni Toni. Vaikka minä olen strategisista syistä paikoin viheliäinen populisti, pidän kuitenkin tarkan rajan siitä, milloin ja missä jääkiekkoasioissa olen tosissani.
Huomaan, että suuri osa teistä arvon Jatkoaikalaisista ei ole perehtynyt ollenkaan siihen, että kuka on SM-liigan paras puolustava keskushyökkääjä. Se on kaikilla mittareilla mitaten edelleen veljeni T. Sihvonen. Itse asiassa hän on koko SM-liigan ainoa keskushyökkääjä, joka puhtaasti keskittyy tuohon tehtävään, jossa eliminoidaan vastustajien ykköskentällisiä.
Noin marraskuusta lähtien – kun Pasi Räsänen korvasi Jami Kaupin – T. Sihvonen on keskittynyt eliminoimaan vastustajien ykkösketjuja. Ja kun muuan Hannu Aravirta astui puikkoihin, tämä roolitus on vain lisääntynyt. Räsänen ei ”seurannut” peluutuksessaan sentään vastustajien ykkösvitjoja. Mutta Aravirta on tehnyt vieläpä tämänkin.
Pienenä reunahuomautuksena totean, että Aravirralla ja T.Sihvosella on tästä samaisesta toiminnasta kokemusta kolmien MM-kisojen verran.
Ja varmuudeksi vielä lista niistä vastustajien ykkössenttereistä, joidenka kolmikon T.Sihvonen on pimentänyt kunkin vähintään jo kahdessa pelissä, mutta osan jo kolmessa tai jopa neljässä kohtaamisessa: Viuhkola (Kärpät), Ojanen (Tappara), Hauhtonen (HIFK), Voutilainen (HPK), Uusikartano (Ässät), Helminen (Ilves), Viitaluoma (Saipa), Antti Virtasen porukka (JYP), Kauppila (TPS), Santala (Jokerit) ja Kurkan poppoo (Kalpa).
Näiden mainittujen senttereiden viisikot eivät ole yksikään voittanut pelin sisäistä peliä T.Sihvosen puolustavaa viisikkoa vastaan. Useimmiten vastustajat ykköskentälliset ovat jääneet tyystin ilman tasaviisikoin tehtyä maalia.
Ja kun tiedän, että teissä Jatkoaikalaisissa löytyy kuitenkin joku ylivertainen ja väsymätön tilastonikkari tahi vastaava, kerron, että yhdessä Pelicans – HPK -pelissä 27.12.2005 T.Sihvonen hävisi pelinsä, mutta maalit taisivat mennä Ville Leinon viisikon tilille. Tätä viisikkoa T.Sihvosen ei ollut määrä varjostaa tuossa pelissä. Ja siitä en nyt mene ihan takuuseen, pelasiko T. Sihvosen Jari Kauppilaa vastaan Tepsi-peleissä, mutta kuitenkin vastassa oli se vitja, missä pelasi laidassa Kai Nurminen. Lisäksi minulta on unohtunut, kuka tai ketkä ovat johtaneet Lukon ykkösnyrkkiä.
Vastaavaa neljännen kentällisen puolustavan sentterin suoritusta ei ole nähty kaudella 2005 -2006 SM-liigassa. Se tähden minun valintani oman ”dream teamini” neljännen kentällisen sentteriksi oli itseoikeutetusti Toni Sihvonen. Ei ole hänen vikansa, että hän sattuu olemaan veljeni.
Lisäksi pidän esimerkiksi Kärppien päävalmentaja Kari Jalosta jääkiekon ammattilaisena. Ei hän turhan tähden peluuttanut T.Sihvosta viime kaudella Kärppien neljäntenä sentterinä. Taisivat voittaa Suomen mestaruuden kauden päätteeksi. Kuten HIFK:kin 1998, jolloin tuota puolustavaa neljännen kentällisen sentterin tehtävää hoiti – kas, kas, eräs T. Sihvonen.
Ja kuten sanoin, tästä asiasta en sitten lähde tämän enempää kinaamaan. Eikä tuossa ole mitään kinaamista. Asia on harvinaisen selvä.
Edelleen pidän ohjenuoranani journalismissani Vilho Koskelan ajatusta siitä, että asialliset hommat toimitetaan ja muutoin ollaan kuin Ellun kanat. Ellun kanoilla kerätään huomio – ja nämä T. Sihvosen tyyliset asiantuntijapoiminnat ovat sitten niitä asiallisia hommia, joihin ei sitten juuri ole nokan koputtamista. Tai jos jollakin on, niin kannattaa ainakin perehtyä aiheeseen pirun hyvin.
Hyvää jääkiekkokevättä tänne Jatkoaikaan!
-sihvonen-