Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 800 516
  • 13 054

Apa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,NFL,jalkapallo ja persoonat
Itse taas kuulun niihin, jotka harkitsevan Urheilulehden tilauksen lopettamista mikäli Sihvonen toimituksesta poistuu. Hän on kuitenkin ainoa kotimaamme kiekkotoimittaja joka uskaltaa arvostella Kummolaa, Kurria ja kumppaneita. Kaikissa Kummolaan ja Kurriin liittyvissä teksteissä on mielestäni populismi kaukana. Kurrista tehdyn jutun tänään luettuani olin erittäin tyytyväinen (ajattelen asiasta samalla tavalla kuin P. Sihvonen). On nimittäin hyvä asia, että Kurrin saavutuksia maajoukkueen johdossa perustellaan kunnolla ja yritetään saada pelkkää Kurrin "legendaa" palvovia avaamaan silmänsä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ilman Sihvosta Urheilulehden lätkäosuus on tasaisen tappavaa harmaata HMV-massaa jota ei lue sissikään. Ketä kiinnostaa joidenkin diibadaaba-faktojen pyörittely viidettä kertaa?
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Apa kirjoitti:
Itse taas kuulun niihin, jotka harkitsevan Urheilulehden tilauksen lopettamista mikäli Sihvonen toimituksesta poistuu. Hän on kuitenkin ainoa kotimaamme kiekkotoimittaja joka uskaltaa arvostella Kummolaa, Kurria ja kumppaneita. Kaikissa Kummolaan ja Kurriin liittyvissä teksteissä on mielestäni populismi kaukana. Kurrista tehdyn jutun tänään luettuani olin erittäin tyytyväinen (ajattelen asiasta samalla tavalla kuin P. Sihvonen). On nimittäin hyvä asia, että Kurrin saavutuksia maajoukkueen johdossa perustellaan kunnolla ja yritetään saada pelkkää Kurrin "legendaa" palvovia avaamaan silmänsä.

Aivan niin. Arvostellaan kaikkea mikä liikkuu ja yritetään pönkittää johtoportaisiin omia suosikkeja. Koskakohan Sihvosen ihailijoille valkenee, ettei niitä paikkoja jaeta huutoäänestyksellä tai Urheilulehden sivuilla sellaisen puuhastelijan kynästä, jonka ns. meriitit jääkiekosta näyttävät täyttä nollaa?

Sihvonen huutaa tuuleen, joten koittaisi nyt edes huutaa eri asioista, ettei tarvitse lukea 2004 vuoden juttuja enää vuonna 2006!

On muuten erikoista kuinka lyhyessä ajassa Kurrin olisi pitänyt nuo meriittinsä nykyisellä pallilla rakentaa. Kovinkaan moni tuskin palvoo Kurrin legendaa ja voi silti sanoa, että tuossa ajassa kamalan pitkän meriittilistan hankkiminen on melko hankalaa. Totuushan on se, että Sihvonen on kaadellut Kurrin niskaan paskaa koko ajan, eikä missään vaiheessa ole antanut miehelle mahdollisuutta tehtävässään.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
pokki kirjoitti:
On muuten erikoista kuinka lyhyessä ajassa Kurrin olisi pitänyt nuo meriittinsä nykyisellä pallilla rakentaa. Kovinkaan moni tuskin palvoo Kurrin legendaa ja voi silti sanoa, että tuossa ajassa kamalan pitkän meriittilistan hankkiminen on melko hankalaa. Totuushan on se, että Sihvonen on kaadellut Kurrin niskaan paskaa koko ajan, eikä missään vaiheessa ole antanut miehelle mahdollisuutta tehtävässään.

Pystytkö kirkkain silmin väittämään, että Kurri on onnistunut tehtävässään ns. "NHL-pelaajien linkkinä"?
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Blackie kirjoitti:
Pystytkö kirkkain silmin väittämään, että Kurri on onnistunut tehtävässään ns. "NHL-pelaajien linkkinä"?

En pysty, mutta en myöskään pysty väittämään, että Kurri olisi toiminut työssään tarpeeksi kauan, jotta olisin valmis teilaamaan hänen kykynsä GM:n tehtävissä / vaatimaan hänen eroa.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Mielestäni Petteri Sihvosen kirjoitukset ovat hyvin analyyttisiä ja mielenkiintoisia. Ymmärrän toki niitä, jotka eivät pidä hänen persoonastaan ja takertuvat pieleen menneisiin ennustuksiin (vrt. tapaus Shedden). Lukekaa niitä kirjoituksia ja miettikää mitä hän tarkoittaa. Kyllä se iso kuva siitä aukeaa.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
pokki kirjoitti:
Totuus? Mikä totuus? Kenen totuus? Kuka kertoo totuuden? Miksi? Kritiikki vai ajojahti? Monipuolista vai samaa levyä?

Petteri Sihvonen voisi olla piristävä tapaus, mutta miehen omat motiivit ja pakkomielteet ovat ajaneet jo aikoja sitten sen piristävän ohi.

Mies muunmuassa jakaa suomalaisille toimittajille ohjeita siitä, kuinka lehdistökatsomossa pitää käyttäytyä ja samaan aikaan itse raahaa jälkipolvea em. katsomonosaan. Ei kysymys ole ammattilaistoimittajasta, vaan puuhastelijasta, josta joku keksi tehdä brändin.
Ei kannata tarttua yhteen sanaan. En mä väitäkään, että Sihvonen tietäisi jonkun totuuden kaikesta. Tarkoitin sitä, että Suomessa ja varsinkin Urheilupiireissä on vallalla yhä todella vahva Hyvä veli -järjestelmä, joka koittaa ylläpitää omia kulissejaan. Välillä on ihan hyvä, että joku uskaltaa tehdä toisin kuin perinteiden mukaan kuuluisi, vaikka kaikki väitteet eivät nappiin osuisikaan.

Sihvosta arvioin toimittajana, ja vain sen mukaan mitä se kirjoittaa, varsinkin kun en miestä henkilökohtaisesti tunne. Sillä ei ole mitään tekemistä Sihvosen työn kanssa kanssa, jos se tuo penskojaan lehdistökatsomoon tai panisi vaikka vuohia. Eli tässäkin on ehkä vähän nähtävissä sitä, että Sihvosesta ei pidetä henkilönä, joten sen jututkin sivuutetaan paskoina.

Ja mitä Kurriin tulee niin eikö se ole aika selvä asia, että mies ei ole johtajatyyppi, ainakaan sellainen mitä GM:lta vaaditaan. Toki on enemmän ja vähemmän karsimaattisia johtajia, mutta Kurrilta näyttäisi puutuvan muutkin ominaisuudet ja kyvyt.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
tkks kirjoitti:
Ei kannata tarttua yhteen sanaan. En mä väitäkään, että Sihvonen tietäisi jonkun totuuden kaikesta.....

.....Sillä ei ole mitään tekemistä Sihvosen työn kanssa kanssa, jos se tuo penskojaan lehdistökatsomoon tai panisi vaikka vuohia.

Ei olekaan kysymys siitä, väitätkö sinä, että Sihvonen tietää kaikesta kaiken. Ongelma on siinä, että mies itse luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Tämä on se seikka joka pudottaa miehen kirjoituksien tason ihan sinne vesirajalle.

Ja jos Sihvonen itse alkaa julkisuudessa kertomaan kuinka lehdistökatsomossa pitää käyttäytyä, niin totta helkkarissa sillä on tekemistä herran työn kanssa, jos hän tuo lapsensa lehdistökatsomoon. Vai eikö Sihvosen peräänkuuluttamat pelisäännöt koske herraa itseään?
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Koke72 kirjoitti:
Mielestäni Petteri Sihvosen kirjoitukset ovat hyvin analyyttisiä ja mielenkiintoisia.

Analyyttisyys on joissain keisseissä pelkkää raskassoutuista retoriikkaa. Kun Sihvosen jutuista karsii ylisanat ja akateemisen höpöhöpö-jargonin pois, jäljelle jää hyvin vähän omia oivalluksia.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sihvosessa pitää kuitenkin muistaa, että kaveri on oikeasti piristys tänne turhan hyssyttelevään journalismiin. Kyllä siellä tietenkin välillä virheitä tulee. Käsi ylös ne, jotka eivät ole tehneet virhettä urallaan?


MACK
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Minäkin analysoin nyt vastauksen toivossa P.Sihvosta:

Tekstit ovat hyvin provosoivia, mutta ajoittain myös hyvin ja järkevästi perusteltuja.

Urheilukanavalta muutaman matsin katseltuani voin todeta, että siinäpä vasta oiva kommentaattori. Pirullisen osaavaa ja ymmärrettävää analyysia.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mack kirjoitti:
Sihvosessa pitää kuitenkin muistaa, että kaveri on oikeasti piristys tänne turhan hyssyttelevään journalismiin. Kyllä siellä tietenkin välillä virheitä tulee. Käsi ylös ne, jotka eivät ole tehneet virhettä urallaan?

Vaikka Sihvonen on välillä ihan pihalla, niin täytyy sanoa, että mies ainakin yrittää tuoda tänne Suomeen suoruutta ja kovaa kritiikkiä, jota esim. länsinaapurissamme viljellään aivan eri tavalla. Sihvoselle ei kenenkään henkilön kova kritisoiminen ole tabu.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep, SVT:n Niklas Wikegård tulee ensimmäisenä mieleen, taitaa olla turhan suorasanainen jopa omalle toimitukselleen. Muistan hymyssä suin miten Wikegård selvästi vittuuntuneena korjasi selostajan analyysejä, eikä diplomatiasta paljon hajua. Mutta pointti oli se että Wikegård sanoi niinkuin asia on, ja korjasi amatöörin pulinat. Petteri on ehkä kuitenkin sinänsä "fiksumpi" ettei lähde suorassa lähetyksessä korjaamaan hirveän töykeästi selostajaa.


MACK
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Pressiboxi kirjoitti:
Analyyttisyys on joissain keisseissä pelkkää raskassoutuista retoriikkaa. Kun Sihvosen jutuista karsii ylisanat ja akateemisen höpöhöpö-jargonin pois, jäljelle jää hyvin vähän omia oivalluksia.
Kerro suomalainen jääkiekkotoimittaja (pl. Sihvonen), joka on lähivuosina tuonut julkisuuteen omia oivalluksia.
---
Täällä tartutaan Sihvosen veikkauksiin ym. pikkuseikkoihin, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyvä ja ammattitaitoinen hän on omassa työssään. Toki hän voisi jättää ne veikkaukset lopusta pois, mutta silloin samat nimimerkit nauravat, kuinka "ei enää uskalla veikata kun on niin paska".

Urheilulehti jäi jossain vaiheessa 90-lukua niin pahasti Veikkaajan jalkoihin, ja sen tilaaminen loppui meidän perheessä. Mielestäni vasta viime vuosina Urheilulehti on, eikä vähiten Sihvosen ansiosta, alkanut nostaa profiiliaan uudestaan. En tiedä näiden lehtien kilpailusta sen enempää, mutta en panisi pahakseni, jos Sihvonen ryöstettäisiin UL:ltä Veikkaajan tiimiin.

Kuten olen tainnut jo mainita, pelkästään Sihvosen rohkeus kyseenalaistaa asioita ja toisaalta myös kyky ehdottaa jotain omaa ratkaisua pelkän haukkumisen sijaan, tekee miehen teksteistä mielenkiintoisia. Kummolan ja kumppaneiden toimien kyseenalaistaminen vaatii tässä maassa munaa siinä määrin, että ihan perus vesarantanen ei siihen pysty.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Rontti kirjoitti:
Minäkin analysoin nyt vastauksen toivossa P.Sihvosta:

Urheilukanavalta muutaman matsin katseltuani voin todeta, että siinäpä vasta oiva kommentaattori. Pirullisen osaavaa ja ymmärrettävää analyysia.

Olen muuten siinä aivan samaa mieltä, että Sihvonen on hyvä kiekkokommentaattori. Siitä hänelle kaikki kunnia. Yleensä apuselostaja tyytyy osaansa ja myötäilee vain kommentaattorin sanoja, mutta Sihvosella on kyky antaa katsojalle jotain oikeaakin tietoa itse pelistä ja sen kulusta. Kovin harva ymmärtää analysoida peliä.

Siihen ne ylistysvirret sitten loppuukin.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Komppaan "Ronttia" ja "pokkia"; Sihvonen on todellakin hyvä kiekkokommentaattori, vaikka esim. tuomaritoiminnasta olen hänen kanssaan usein täysin eri mieltä, mistä tässäkin ketjussa olen jo aiemmin maininnut. Petterihän ei taida tämän ns. nollatoleranssin suurimpiin puolestapuhujiin kuulua, toisin kuin allekirjoittanut, ja esim.Tshekki-Sveitsi -pelissä hän ihmetteli Sveitsin loppuhetkien jäähyä, koska "nyt pelataan kuitenkin ottelun ratkaisuhetkiä".

Itsehän olen vakaasti sitä mieltä, että jäähyjä tulee viheltää täysin samalla tavalla niin matsin ensimmäisen kuin viimeisenkin minuutin aikana. Ikinä en ole ymmärtänyt sanontaa, jonka mukaan tuomari ei halua ratkaista peliä ja laittaa siksi pillin loppuhetkillä taskuun. Enemmän tuomari ratkaisee silloin, kun ei vihellä rikkeitä myös viimeisillä minuuteilla, sanon minä!

Lopuksi haluan muistuttaa Petteriä ensimmäisistä olympialaisista, joissa olivat mukana myös NHL-miehet. Nehän pelattiin Naganossa kahdeksan vuotta sitten, ja Tshekki voitti kultaa. Voittoa juhlimassa oli myös muuan Jaromir Jagr, joka taisi kaiken lisäksi olla ihan mukavassa, ellei peräti loistavassa, iskussakin, vaikka suurimman huomion varastikin Tshekin toinen supertähti Dominik Hasek.

Tämä muistutus siis siksi, että Sihvonen on sekä Saksa-Tshekki -ottelun aikana että tämän päivän Jääkiekkostudiossa Urheilukanavalla väittänyt, että "voittaminen on kieränyt Tshekkiä aina silloin kun Jagr on ollut mukana, paitsi viime keväänä". Viime vuosina näin on toki käynyt, mutta Naganossa Tshekki voitti Jagrista huolimatta. Tai ehkä sittenkin hänen ansiostaan...
 

Vesso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KTP, Ketterä
Mm. Pokin kanssa hyvin pitkälti samaan mieltä esimerkiksi tuoreimmasta Urheilulehdestä.

Journalisti ei saisi olla yhden asian ajaja ja tätä Sihvonen on pitkälti ollut. Lisäksi hänen kriittiseen kuvaansa ei sovi, että hän on täysin rähmällään esimerkiksi Tammisen kaltaisen valmentajakuplan edessä.

Sihvonen on valmis haukkumaan lähes kaikkien valmentajien pelikirjat, mutta Tammisesta hän ei löydä perustavaa laatua olevaa kritisoitavaa. Sen verran Tammisen nekun lutkuttaminen oli käynyt Sihvosen omatuntoa kaivertamaan, että tuoreimpaan UL:een oli pitänyt pieni Tami-kritiikki ujuttaa. Sitäkään tosin Sihvosella ei ollut kanttia viedä loppuun saakka.

Toinen journalistin helppo trikki on ravistella ikoneita raflaavasti. Viime päivinä olemme saaneet seurata Muhammed-kuvien vaikutusta eri puolilla maailmaa ja (hyvin paljon) pienemmässä mittakaavassa tämä "General Mistake" on samaa sarjaa. Itse artikkeli ei tuonut _mitään_ uutta Sihvosen jo aiemmin sanomaan viestiin. Todennäköisesti toimituksessa mietittiin mikä olisi raflaava kiinniotto Torinon kiekkoon kun peliaikataulu (tai Sihvosen päteminen Ritarin kommentaattorina Urheilukanavaln lähetyksissä) ei salli Suomen tämän turnauksen ruotimista. No sitten tuli mieleen, että mitäs jos nostettaisiin Kurri kanteen kun siitä on kansainvälisen kuvapalvelun kautta saatavilla tämä hyvä kuva sieltä paidanjäädytyspönötyksestä. Sitten keksittiin "General mistake" ja lopun tiedämmekin.

Helppoa, mutta journalistisesti köykäistä kauraa!

Petteri, näyttöjä odotellaan. Pelikirjasi on aikansa elänyt!
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vesso kirjoitti:
Lisäksi hänen kriittiseen kuvaansa ei sovi, että hän on täysin rähmällään esimerkiksi Tammisen kaltaisen valmentajakuplan edessä.

Tämä Tammisen nuoleskelu esim. viime viikolla Urheilukanavan jääkiekkostudiossa oli hupaisaa, kun Tami oli puhelinhaastattelussa. Kysyi Tamilta jotain, että eikö siinä tarvita kokeneita valmentajia, jos haluaa menestyä Mestiksen pleijareissa ja viittasi siihen, kun Tamin lähtö oli paikattu Sportissa kokemattomalla valmennuksella. Kyllä hävetti Sihvosen puolesta. En itse asiassa pystynyt edes kuuntelemaan Tamin vastausta, vaan vaihdoin kanavaa suuren myötähäpeän johdosta.
 

Vesso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KTP, Ketterä
Livakkaniemi kirjoitti:
Journalisti ja brändätty kiekkotoimittaja eivät ole sama asia. Don Cherry, anyone?

Sihvonenhan on nimenomaisesti korostanut statustaan journalistina...
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Livakkaniemi kirjoitti:
Journalisti ja brändätty kiekkotoimittaja eivät ole sama asia. Don Cherry, anyone?

Don Cherry on tainnut kerätä meriittejä sekä pelaajana että valmentajakin... Piti Grapesista tai ei, niin kyllähän se jotain kertoo kaverin arvostuksesta, että hän valittiin Kanadan yleisradion "Greatest Canadian" äänetyksessä 7:ksi - muuan Wayne Gretzky oli 10...

http://www.cbc.ca/greatest/top_ten/nominee/cherry-don.html
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
pokki kirjoitti:
Olen muuten siinä aivan samaa mieltä, että Sihvonen on hyvä kiekkokommentaattori. Siitä hänelle kaikki kunnia. Yleensä apuselostaja tyytyy osaansa ja myötäilee vain kommentaattorin sanoja, mutta Sihvosella on kyky antaa katsojalle jotain oikeaakin tietoa itse pelistä ja sen kulusta. Kovin harva ymmärtää analysoida peliä.

Miä en tykännyt Sihvosesta Saksa-Tshekki-pelin kommentaattorina. Pelin puhkianalysointi on tylsää ja puuduttavaa. Ihan kuin olisi seurannut valmentajan kommentointia oman joukkueensa otteluvideosta.

Toki kuuntelen mieluummin Sihvosta kuin Timo Jutilan läheltä ylös -juttuja. Sihvosella on selkeästi näkemystä kiekosta, mutta kiinnostava tv-kommentaattori hän ei mielestäni ole.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
P.Sihvonen kommentaattorina paraikaa Urheilukanavalla suorassa lähetyksessä ottelussa KAZ-RUS.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Voi voi ja voi.

Aamupäivääni on lämmittänyt erikoisesti se, että elämme tällä hetkellä Petteri Sihvosen pahinta painajaista.

Olen itsekseni miettinyt, että miltäköhän se tuntuu pujottaa narua oman kaulansa ympärille pikkuhiljaa ja kun sitten huomaa, että silmukka alkaa kiristymään, joutuu toivomaan Suomen maajoukkueen tappiota....?

Ja ei, rintaani en röyhistele - vielä.

Tätä menoa kun jatkuu, odottelen mielenkiinnolla Sihvosen "analyysia" ja anteeksipyyntöä/eroa. Nyt alkaa näyttämään siltä, että mies on epäonnistunut täydellisesti tehtävässään.
 

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
pokki kirjoitti:
Olen itsekseni miettinyt, että miltäköhän se tuntuu pujottaa narua oman kaulansa ympärille pikkuhiljaa ja kun sitten huomaa, että silmukka alkaa kiristymään, joutuu toivomaan Suomen maajoukkueen tappiota....?

Ja ei, rintaani en röyhistele - vielä.

Tätä menoa kun jatkuu, odottelen mielenkiinnolla Sihvosen "analyysia" ja anteeksipyyntöä/eroa. Nyt alkaa näyttämään siltä, että mies on epäonnistunut täydellisesti tehtävässään.

Voi, voi ja voi.

Kyse on ammattilaisen analyysista, jossa Sihvonen uskoo Suomen häviävän puolivälieränsä. Sehän oli ennen kisoja myös tällä palstalla yleisin arvio Suomen menestymisestä.

Mistä Sihvosen tulisi pyytää anteeksi? Mikä on Sihvosen tehtävä, jos Suomen menestyminen aiheuttaa anteeksipyyntelyä tai jopa eron tehtävästään?
Ja ehdottaisin, että arvon pokki analysoi huomisen pelipäivän ottelut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös