Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 873 184
  • 13 133
Ottamatta kantaa moralisoimiseen, kuinkahan yleensä on menetelty jos junnuvalmentaja on jäänyt ratista kiinni?

Eronhan tässä tekee Sihvosen julkisuus luonnollisesti ja varsinkin jääkiekkopiireissä varsin huomattava sellainen.
 

Viljuri

Jäsen
Eipä taida lehtitalo olla sellainen työpaikka, että työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet täyttyisivät työsopimuslain tarkoittamassa merkityksessä, siis mitä tulee Sihvosen tekemiin rikoksiin palkkatyöhön liittymättömällä vapaa-ajalla.

Median yleisen vastuuttomuuden arvioinnin kannalta voisi olla tällä lukijapuolella hyvä hahmottaa, että nämä oman elämänsä toimittajasankarit ovat ihmisiä, hyvin harvoin esimerkillisiä sellaisia. Jossakin mielessä toimittajiksi haluavien arvoissa on oltava jotakin vikaa, sillä onhan se nyt vain jotenkin outoa, jos ja kun haluaa käyttää rajallista aikaansa ja osaamistaan asioiden ja ihmisten tyhmentämiseen.

Sihvosta ei pidä ristiinnaulita, eikä varsinkaan liittyä mihinkään mölisevään lynkkausjoukkoon. Jeesus-farisealaisia aina riittää, mutta omaa mieltään ja arvojaan ei kannata rumentaa moisella toiminnalla, eikä sitä kyllä kannata tehdä "uskomalla" toimittajien juttujakaan, nimittivätpä nämä itseään miksi tahansa.
 

Benamy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HPK ja Hokki
Virhe/moka/tyhmyys

Kyllähän ihminen virheitä saa tehdä, ei meistä kukaan erehtymätön ole mutta kun kyseessä on kolmas rangaistukseen johtanut (eli 3. kerta kun on jäänyt kiinni) ylinopeus niin ei mielestäni enää voi puhua virheestä. Virhe on jotain mitä teet vahingossa ja toivon mukaan otat opiksesi. Sitä ei Sihvonen ole tehnyt.
 

scholl

Jäsen
Eipä taida lehtitalo olla sellainen työpaikka, että työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet täyttyisivät työsopimuslain tarkoittamassa merkityksessä, siis mitä tulee Sihvosen tekemiin rikoksiin palkkatyöhön liittymättömällä vapaa-ajalla.

No sitten toisiin tehtäviin. Olli Ainolakin siirrettiin toisiin tehtäviin. Katsotaanpa... A-Lehdillä on mm. Futari-lehti.

Ja tässä ei ollut kyse ylinopeuksesta niinkuin joku sanoi, vaan mitä ilmeisimmin aika rajusta rattijuopumuksesta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllähän ihminen virheitä saa tehdä, ei meistä kukaan erehtymätön ole mutta kun kyseessä on kolmas rangaistukseen johtanut (eli 3. kerta kun on jäänyt kiinni) ylinopeus niin ei mielestäni enää voi puhua virheestä. Virhe on jotain mitä teet vahingossa ja toivon mukaan otat opiksesi.
Suomessa ei ole paheksuttavaa ajaa ylinopeutta, vaan paheksuttavaa on ajaa alkoholia veressä ajoneuvolla.

Huvittavaa tässä keskustelussa on kuinka osalla jengistä on puurot ja vellit sekaisin. Iso osa on keksinyt vaatia Sihvoselle potkuja B-junnujen valmennuksesta, vaikka kyseessä on vapaaehtoistoimintana tehtävää harrastustoimintaa. Kas kun kukaan ei ole keksinyt että hänelle pitäisi antaa potkut sählyvuorolta, vauvajumpasta tai s-asiakasomistajuudesta.

Viljuri jo tuossa ylempänä kertoikin toimittajien sopimusproblematiikasta ja siitä että onko siellä tällaiset töppäilet peruste irtisanomisssa. Toimittajien tilanne eroaa siis liigavalmentajien tai kansanedustajien vastaavasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän ihminen virheitä saa tehdä, ei meistä kukaan erehtymätön ole mutta kun kyseessä on kolmas rangaistukseen johtanut (eli 3. kerta kun on jäänyt kiinni) ylinopeus niin ei mielestäni enää voi puhua virheestä. Virhe on jotain mitä teet vahingossa ja toivon mukaan otat opiksesi. Sitä ei Sihvonen ole tehnyt.

Kovien ylinopeuksien ajaminen ei ole ihmisten mielissä niin tuomittavaa kuin rattijuoppous skootterilla. Tässäkin tapauksessa monet kirjoittajat ovat tuominneet Sihvosen nimenomaan rattijuoppouden takia.

Onko liikenteen törkeä vaarantaminen kovan ylinopeuden avulla rattijuoppouteen verrattava teko? Onko tällainen sellainen virhe, jota ei pidä hyväksyä?
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Itse en hyväksy rattijuoppoutta, kuten ei varmasti kukaan fiksu ihminen. Nyt onkin kyse virheestä ja suhtautumisesta siihen. Helpoin tapa suhtautua virheeseen on vaatia virheen tehneen eroa ja tuomita hänet. Paljon vaikeampaa, varsinkin virheen tehneen kannalta, on keskustella ja pohtia miksi näin kävi, voiko tilanteesta oppia, mitä tilanteesta voi oppia jne. Ja ennen kaikkea onko tämä sellainen virhe, josta ihmisen pitää kärsiä yhteiskunnan määräämän rangaistuksen lisäksi toinen, sosiaalisen ympäristön langettama, rangaistus.

Onko jääkiekkojoukkue oikea foorumi tämän tyyppiselle keskustelulle on oma kysymyksensä, mutta itse pyrkisin käyttämään tätä tilannetta nuorten kasvatukseen.

Tässä ollaan vain sellaisen ongelman äärellä, että mihin juniorikiekossa vedetään rajoja. Eli mikä on riittävä rikkomus, josta seuraa se, että valmentajan tulisi erota? Ja voiko tällaisia rajoituksia vetää lajin sisällä rikkomatta työoikeuslakeja (tai mitä ne nyt ovatkaan. Niitä kuitenkin, johon Karalahtikin vetosi)? Voiko olla muuta kuin nollatoleranssi kaukalon ulkopuolella? Tässä on nyt kuitenkin rikottu käsittääkseni lakia. Ovatko eri lait sitten eriarvoisia?

Ns. arvokeskustelua tämä todennäköisesti saakin aikaiseksi, ei mitään muuta. Kaikki muu on Sihvosen omissa käsissä, jos HPK tällaisen mahdollisuuden antaa.

Lainsäädännön puitteissa Sihvonen saaneekin rangaistuksensa. Lisäksi julkisuuden henkilöksi ajautuneena (tahallaan tai tahattomasti) on aivan selvää, että asiaa repostellaan. Tässäkin olisi kaikkein helpointa hänelle ollut tulla itse asian kanssa julkisuuteen, mutta kun annat median kertoa ensin, olet pulassa. Tätä ikävän tiedon hallintaa julkisuuden henkilöt Suomessa eivät hallitse. Toimittajat ovat välittömästi sopuleita ym., kun ikävistä asioista aletaan uutisoida, vaikka hallitsemalla tietoa hallitset samalla ainakin tiettyyn pisteeseen asti myös mediaa.

Saapa nähdä miten Sihvonen tulee itseään puolustamaan, mutta ongelmalliseksi hänen julkisen roolinsa takia asian tekee se, että vallanväline katosi häneltä sillä hetkellä, kun tieto vuosi julkisuuteen. Tämän jälkeen kaikki liikkeet tulkitaan häntä vastaan, oli siihen sitten aihetta tai ei.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Huvittavaa tässä keskustelussa on kuinka osalla jengistä on puurot ja vellit sekaisin. Iso osa on keksinyt vaatia Sihvoselle potkuja B-junnujen valmennuksesta, vaikka kyseessä on vapaaehtoistoimintana tehtävää harrastustoimintaa. Kas kun kukaan ei ole keksinyt että hänelle pitäisi antaa potkut sählyvuorolta, vauvajumpasta tai s-asiakasomistajuudesta.

Kai hänellä jonkin sortin paperi on valmentamisesta? Tuskin sitä nyt ihan hallille vaan tullaan? Tällöin kyseessä lienee kansan kielellä potkut, jos HPK ei miestä enää hallille halua?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Onko liikenteen törkeä vaarantaminen kovan ylinopeuden avulla rattijuoppouteen verrattava teko? Onko tällainen sellainen virhe, jota ei pidä hyväksyä?

En osaa verrata näitä keskenään, mutta siinä vaiheessa virhe on sellainen jota ei pidä hyväksyä jos se on toistuva ja siitä ei opita.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko liikenteen törkeä vaarantaminen kovan ylinopeuden avulla rattijuoppouteen verrattava teko? Onko tällainen sellainen virhe, jota ei pidä hyväksyä?

Ei ole. Rattijuopumusta en hyväksy millään tavalla. Sen sijaan 139 km/h:n ajoa satasen alueella en välttämättä edes miellä liikenteen törkeäksi vaarantamiseksi.

Mm. Hämeenlinnan kohdalla, moottoritiellä on satasen rajoitus alkaen etelästä Hattelmalasta päättyen pohjoisessa Tiiriöön. Ja itsekin useasti olen "normimoottoritienopeutta" = 130-135 km/h päästellyt Hämeenlinnaan ajaessa hieman "pitkäksi" ennen kuin olen tajunnut olevani satasen alueella ja hidastanut vauhtia. Ja aika harvoin mielestäni olen liikennettä vaarantanut, varsinkin jos tie on ollut tyhjä. Joku poliisisetä voi olla toista mieltä.

Sen sijaan tuo maistissa ajelu on ihan toinen juttu. Oli sitten alla skootteri tai auto.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eli skootterilla (max. 45 km/h) ajelu on vaarallisempaa kuin autolla ajaminen 140 km/h? Joku voisi olla eri mieltä.

Nyt unohdit sen tärkeimmän. Eli skootterilla MAISTISSA ajelu on vaarallisema kuin autolla ajaminen selvin päin 140 km/h. Jos kyseessä on esim. satasen alue moottoritiellä, niinkuin esim. Hämeenlinnan kohdalla VT3:lla. Toki tilanne muuttuu jos kyseessä ei ole moottoritie vaan vedellään tuolla normivaltateillä toisia ohitellen 139 km/h.

No toki tuo skootterilla ajelukin voi olla suht vaaratonta, jos sitä harrastaa, jossain mökkitiellä, mutta käsittääkseni Sihvonen törttöili Hämeenlinnassa. (kaupunkialueella?). Ja mitä tulee tuohon ylinopeuteen niin jotain varmaan kertoo "törkeydestä" se, että kortti, ainakin tuon maikkarin jutun mukaan, lähti kuivumaan kolmannesta kerrasta kahden vuoden sisään, eikä juuri tuosta yhdestä 39 kilometrin ylityksestä.

Kyllä ihmettelisin itsekin jos oma korttini lähtisi kuivumaan 139 km/h:n vauhdista Hattelmalan rampin kohdalla (100km/h), tai esim. Tampereelle saavuttaessa (100km/h) moottoritiellä. Varsinkin jos tiellä on vähän liikennettä. Toki kyseessä on liikennerikkomus, mutta törkeäksi sitä ei ainakaan minun silmissä saa millään.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ei pida luulla, etta nama olivat ne kaksi ainoota mokaa mita taa jannu on tehnyt. Han vain jai naista kahdesta kiinni.

Mutta se siita. Mika mua aina naissa jutuissa naurattaa on naa tyyppien kommentit jalkeenpain: "Otan täyden vastuun tapahtuneesta...". Mika on se toinen vaihtoehto? "Ei oo mun vika", vai?

Ihmisilla on tapana olla niin katuvaisia kun jaadaan kiinni. Sita ennen ei.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt unohdit sen tärkeimmän. Eli skootterilla MAISTISSA ajelu on vaarallisema kuin autolla ajaminen selvin päin 140 km/h. Jos kyseessä on esim. satasen alue moottoritiellä, niinkuin esim. Hämeenlinnan kohdalla VT3:lla. Toki tilanne muuttuu jos kyseessä ei ole moottoritie vaan vedellään tuolla normivaltateillä toisia ohitellen 139 km/h...

Itse en asettanut näille toiminnoille mitään reunaehtoja vaan pohdin enemmänkin ihmisten ajatusmaailmaa. Rattijuoppous tuomitaan heti, mikä on tietysti oikein, mutta roimatkin ylinopeudet kuitataan yleensä huumorilla.

Eihän Suomessa voi missään ajaa lain mukaan 140 km/h...
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itse en asettanut näille toiminnoille mitään reunaehtoja vaan pohdin enemmänkin ihmisten ajatusmaailmaa. Rattijuoppous tuomitaan heti, mikä on tietysti oikein, mutta roimatkin ylinopeudet kuitataan yleensä huumorilla.

Eihän Suomessa voi missään ajaa lain mukaan 140 km/h...
Niin ja mikähän se sun pointti sitten on että edes tulit tähän ketjuun selittämään?
Jos ajaa autolla 139km/h tyhjällä ja todennäköisesti suoralla tiellä, niin siinä ei vaarannetta yhtään ketään.
Ilmeisesti sä ajelet jollain -87 Corollalla joka lähestulkoon räjähtää kun ajaa 120km/h, kun tuollainen ylinopeus on mielestäsi verrattavissa yhden promillen kännissä ajamiseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysehän on tekijän moraalista. Näin itse koen asian.

Itse olen työssäkäyvä aikuinen mies ja joka ikinen päivä kun seuraavana päivänä on töitä niin en juo tippaakaan. En juo myöskään tippaakaan jos olen liikenteessä autolla(mopolla), tai seuraavana aamuna olisi tarvetta näille ajoneuvoille.

Tälläisen alhaisemman moraalin ja riskinottajan luonne ihmisessä joka aivan varmasti tietää mopon rattiin lähtiessä että on mahdollisuus jäädä kiinni on kyllä arveluttavaa.

Mun mielestä rangaistus on tultava. Tässä tilanteessa kun junioritoiminnasta on kyse niin potkut on oikea tapa toimia.

Voihan tilannetta katsoa uudelleen joskun myöhemmin jos ihminen on todistettavasti parantanut tapansa. Tämä tietysti jättää tulkinnan varaa.

Tämä ajatusmaailma on mulla, ja osittain myös johtuen näistä mahdollisista kovista rangaistuksista kynnys pieneenkin hölmöilyyn on itselläni erittäin korkealla.

Johtuisiko myös tästä että kaikki annetaan anteeksi hyvä veli -periaatteella että tälläiseen hölmöilyyn herkemmin lähdetään?


_
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Itse olen työssäkäyvä aikuinen mies ja joka ikinen päivä kun seuraavana päivänä on töitä niin en juo tippaakaan. En juo myöskään tippaakaan jos olen liikenteessä autolla(mopolla), tai seuraavana aamuna olisi tarvetta näille ajoneuvoille.

Kun asioista keskustellaan, lukijan kannattaa kiinnittää huomiota kirjoittajan retoriikkaan, miten asioita perustellaan, miten vuorovaikutuksen asetelmia rakennetaan. Yllä olevassa retoriikka on mielenkiintoista. Jos argumentin kääntää toisin päin tuloksena on jotakuinkin seuraavaa: Olen työtön nuori nainen... Toisin sanoen kirjoittaja pyrkii vakuuttamaan lukijan asemoimalla itsensä työssäkäyvään miehiseen luokkaan. Muut eivät tähän luokkaan kuulu, eivätkä elä yhteiskunnan normien mukaisesti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei pida luulla, etta nama olivat ne kaksi ainoota mokaa mita taa jannu on tehnyt. Han vain jai naista kahdesta kiinni.
Pitäisikö sitä varmuuden vuoksi rangaista sellaisistakin että mistä ei ole jäänyt kiinni? Se olisikin hieno systeemi kun kerran vuodessa jokaiselle autoilijalle laitettaisiin sakkolappu ylinopeudesta kun kaikki sitä ajavat kuitenkin joskus (vähintäänkin vahingossa), mutta eivät vain jää siitä kiinni.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin ja mikähän se sun pointti sitten on että edes tulit tähän ketjuun selittämään?
Jos ajaa autolla 139km/h tyhjällä ja todennäköisesti suoralla tiellä, niin siinä ei vaarannetta yhtään ketään.
Ketä siinä vaarannetaan jos ajaa maistissa mopedilla 30 kilsaa tunnissa tyhjällä ja todennäköisesti suoralla tiellä?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ketä siinä vaarannetaan jos ajaa maistissa mopedilla 30 kilsaa tunnissa tyhjällä ja todennäköisesti suoralla tiellä?

Ehkäpä itsensä?

Tosin kuka tietää miten maistissa toinen on ollut ja miten suora tie on ollut kyseessä.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Tässä nyt on vain käynyt niin, että kun Sihvonen analysoi ja suunnitteli kännimopoilua, niin fläppitaulusta puuttui poliisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ehkäpä itsensä?

Tosin kuka tietää miten maistissa toinen on ollut ja miten suora tie on ollut kyseessä.
Voisiko siinä 139 kilometrin vauhdillakin ajellessa vaarantaa itsensä? Ja mitä tulee tuohon tyhjään ja suoraan tiehen niin ajattelin vain, että jos tuollaisia oletuksia voi toisen rikoksen kohdalla tehdä, niin varmaan ne voidaan toisenkin kohdalla tehdä. Ihme ettei oletukseksi muuten tehty sitä että vähän maistissa oleva henkilö ymmärtää varmasti ajaa hieman varovaisemmin kun tietää että on nautittu miestä väkevämpää, mutta 140 km/h:ta ajava henkilö ei sitä tee.
 

Viljuri

Jäsen
Rattijuopumuksen "rangaistavuus" rakentuu abstraktin ja ideaalisen "vaarantamisen" idealle.

Ei ole kahta kysymystä siitä, että yleisillä teillä moottoriajoneuvoa kuljetettaessa Sihvosen teko on ollut vähemmän "hyväksyttävä", olipa siellä siten konkreettisella tasolla yksikään sylilapsi, vanhus, vammainen, heikomman sukupuolen edustaja, seksuaalisen vähemmistön edustaja, työtön, työn uuvuttama, mielenterveyspotilas tai muu herkästi loukkautuva "uhri" ollut konkreettisesti ja osoitettavissa olevin tavoin Sihvosen toiminnan tuloksena vaarantuneena tai vaikkapa vain "loukkaantuneena" henkisesti Sihvosen osoittamasta "piittaamattomuudesta" heitä, itseään tahi normeja kohtaan laajassa merkityksessä, käsittäen siis lain lisäksi sosiaalisia ulottuvuuksia.

Ja Sihvosen saa tästä lain tarkoittaman rangaistuksen vakinaisesta tuomioistuimesta ja hyvä niin.

Mitä rangaistuksia väenkokouksien tai median "oikeustaju" toverituomioistuimineen jakaa, on sitten se toinen asia. Sihvosen tapauksessa tuskin aiheuttaa isompaa liikutusta kävi niin tai näin, Röngän rakentama julkisuusprofiili po. kirjallisuudenharrastajalle on jo valmiiksi konfliktinhakuinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös