Itse en hyväksy rattijuoppoutta, kuten ei varmasti kukaan fiksu ihminen. Nyt onkin kyse virheestä ja suhtautumisesta siihen. Helpoin tapa suhtautua virheeseen on vaatia virheen tehneen eroa ja tuomita hänet. Paljon vaikeampaa, varsinkin virheen tehneen kannalta, on keskustella ja pohtia miksi näin kävi, voiko tilanteesta oppia, mitä tilanteesta voi oppia jne. Ja ennen kaikkea onko tämä sellainen virhe, josta ihmisen pitää kärsiä yhteiskunnan määräämän rangaistuksen lisäksi toinen, sosiaalisen ympäristön langettama, rangaistus.
Onko jääkiekkojoukkue oikea foorumi tämän tyyppiselle keskustelulle on oma kysymyksensä, mutta itse pyrkisin käyttämään tätä tilannetta nuorten kasvatukseen.
Tässä ollaan vain sellaisen ongelman äärellä, että mihin juniorikiekossa vedetään rajoja. Eli mikä on riittävä rikkomus, josta seuraa se, että valmentajan tulisi erota? Ja voiko tällaisia rajoituksia vetää lajin sisällä rikkomatta työoikeuslakeja (tai mitä ne nyt ovatkaan. Niitä kuitenkin, johon Karalahtikin vetosi)? Voiko olla muuta kuin nollatoleranssi kaukalon ulkopuolella? Tässä on nyt kuitenkin rikottu käsittääkseni lakia. Ovatko eri lait sitten eriarvoisia?
Ns. arvokeskustelua tämä todennäköisesti saakin aikaiseksi, ei mitään muuta. Kaikki muu on Sihvosen omissa käsissä, jos HPK tällaisen mahdollisuuden antaa.
Lainsäädännön puitteissa Sihvonen saaneekin rangaistuksensa. Lisäksi julkisuuden henkilöksi ajautuneena (tahallaan tai tahattomasti) on aivan selvää, että asiaa repostellaan. Tässäkin olisi kaikkein helpointa hänelle ollut tulla itse asian kanssa julkisuuteen, mutta kun annat median kertoa ensin, olet pulassa. Tätä ikävän tiedon hallintaa julkisuuden henkilöt Suomessa eivät hallitse. Toimittajat ovat välittömästi sopuleita ym., kun ikävistä asioista aletaan uutisoida, vaikka hallitsemalla tietoa hallitset samalla ainakin tiettyyn pisteeseen asti myös mediaa.
Saapa nähdä miten Sihvonen tulee itseään puolustamaan, mutta ongelmalliseksi hänen julkisen roolinsa takia asian tekee se, että vallanväline katosi häneltä sillä hetkellä, kun tieto vuosi julkisuuteen. Tämän jälkeen kaikki liikkeet tulkitaan häntä vastaan, oli siihen sitten aihetta tai ei.