Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 796 043
  • 13 048

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Virallinen totuus kertoo, että Tapparan kausi oli tässä. Uramalla ei edes ole "pelikirjaa". Ei ollut muuten viime kaudellakaan. Viime kaudellakin Tappara neppaili itsensä ilman sen kummempaa pelitaktiikkaa neljänneksi runkosarjassa ja muun muassa päästi toiseksi vähiten maaleja. Mielestäni aika vitun hyvin.

Voi vittu. "Maan johtavalla analysointikyvylläni". Onneksi itseluottamusta löytyy.

Maan johtava analyysi
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Täytyy nostaa Petterille hattua rohkeudesta seistä mielipiteidensä takana, mutta paljon hyvää asiaa jää seiskapäivää-journalismin taakse.

"Traagista on se, että Suomessa on tällä hetkellä vapaana useita loistavia päävalmentajia, mutta aika useissa liigajoukkueissa mennään b-luokan koutseilla, Tappara yhtenä esimerkkinä tästä."

Ettei P.S nyt vain tarkoita..ei kai sentään..tai ehkä sittenkin..?
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
secord kirjoitti:
Ettei P.S nyt vain tarkoita..ei kai sentään..tai ehkä sittenkin..?

Juu, eiköhän se tarkoita. Säälittävää ja nöyryyttävää PS:n kohdalta. Olisi muuten "kiva" oikeasti nähdä PS taas tositoimissa valmentajana, niin nähtäisiin miten ne maan johtavat ja ylivoimaiset pelikirjat purisivat. Niin, kunhan Lukon kiertää kaukaa...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lainaus tuosta artikkelista:
Minua vaivasi koko kauden se, etten tällä maan johtavalla analysointikyvylläni kyennyt sanomaan kohta kohdalta sitä, mikä on Tapparan pelikirja

Onkohan tämä sarkasmia, vai nou? Taitaa Sihvosen artikkelien perimmäinen tarkoitus kuitenkin olla vain vittuilu muille. Sillähän sitä pitää itsensä otsikoissa. Mikäli sanoo jonkun ammattivalmentajan olevan huono, niin olisi hyvä esittää perusteluja ja parhaimmillaan jopa vaihtoehtoja.

Onkohan Urama syönyt Sihvosen eväät?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ettei P.S nyt vain tarkoita..ei kai sentään..tai ehkä sittenkin..?

Petteri luetteli muistaakseni SM-liiga ennakkossa, vapaana olevia päävalmentajia. Oli Summasta, Jortikkaa, Westerlundia, Elorantaa, Tammista listassa mukana. Luulisin Sihvosen tarkoittaneen näitä miehiä, sillä kait hänkin itsekkin tietää mitenkä huono hän itse on valmentajana.
 

Kaivanto

Jäsen

Ihan hyvä pointti, että Urama "yllätti" viime kaudella valmentamalla sääliplayoffeihin veikatun, mutta tosiasiassa huomattavasti paremman joukkueen runkosarjassa sen materiaalin mukaiselle sijoille.

Tosin saman saattoi lukea jo puoli vuotta sitten esimerkiksi tästä Voimalaiturin tekstistä ilman tämän kirjoitin minä Voimalaituri ja mielestäni penikseni on valtava -rummutusta.

Jos joku enemmän pelistä kuin itsestään kiinnostunut analyytikko syventyisi Tapparan tilanteeseen, huomioon otettavia seikkoja olisivat (mahdollisen) pelisysteemin lisäksi ainakin joukkueen erikoinen ikärakenne (vastuullisissa rooleissa pelaavat nuoret ja heidän vaisu alkunsa) ja fyysisyyden puuttuminen.
 

axe

Jäsen
Kyllä tää viimeisin kirjoitus on nyt kuulkaa totta. Petterihän on maan johtavalla analysointitaidollaan kyennyt näkemään karuja totuuksia puolen tunnin aamuharjoituksista ja joskus jopa lehdistötilaisuudessa ennen kuin valmentaja on edes tavannut joukkuettaan. Nyt mies näki jopa ottelun, joten kysymysmerkkejä ei pitäisi jäädä. Tosin pari asiaa sivuavaa kyssäriä herää.

Jos ihme tapahtuisi ja Tapparan kurssi kaikesta huolimatta kääntyisi, onko tämänpäiväinen kirjoitus edelleen voimassa? Koska jos kurssi kääntyy, niin sehän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että pelikirjaa on parannettu - tai siis sellainen on ylipäätään otettu käyttöön - jolloin tämänhetkistä ennustetta ei enää lasketa, koska se on annettu erilaisten olosuhteiden vallitessa.

Ja toiseksi, Urheilulehden toinen toimittaja ehti pari tuntia ennen Sihvosta ennustaa, että Urama uusii viime vuotisen tempun ja saa vaikean alun jälkeen pelin kuosiin ja homman toimimaan. Mutta koska Iso-Petteri nyt sanoikin toisin, on jännä nähdä miten pienemmät egot omaavat saman lehden toimittajat reagoivat. Etteivät vain hekin tekisi muutoksia pelikirjaansa myötäilläkseen.

"Liigassa valmentaa mukavat mutta vähemmän osaavat miehet, kun paremmat valmentajat ovat liian vaativia persoonia seurajohdoille" näyttäisi muuten olevan tämän kauden mantra.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tunnustakaapa, kuka on hakkeroinut itsensä UL:n sivuille ja kirjoittaa Petterin tunnuksilla?

"Minua vaivasi koko kauden se, etten tällä maan johtavalla analysointikyvylläni kyennyt sanomaan kohta kohdalta sitä, mikä on Tapparan pelikirja."

Eihän nyt sentään, helvetti.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
"Maan johtavalla analysointikyvylläni". Onneksi itseluottamusta löytyy.

Niin, vaikka yleisesti ottaen en suuremmin välitä tulevankaltaisista "joo, komppaan edellisiä niin perkuleesti muttei mulla mitään omaa sanottavaa ole" -viesteistä, pakko yhtyä kuoroon ihan toteamalla, ettei Sihvoselle olisi ainakaan epäterveellistä tutustua vaikkapa erääseen Raipe Helmisestä pilke silmäkulmassa kertovaan kirjaan - toinen vaihtoehto voisi olla muuan joukkueenjohtajan henkilöhahmo eräästä suomalaisille kovastikin rakkaasta romaanista, jonka Sihvonen on antanut ymmärtää niin hyvin tuntevansa.


Muttei tehdä tästä nynnumeroo.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos joku enemmän pelistä kuin itsestään kiinnostunut analyytikko syventyisi Tapparan tilanteeseen, huomioon otettavia seikkoja olisivat (mahdollisen) pelisysteemin lisäksi ainakin joukkueen erikoinen ikärakenne (vastuullisissa rooleissa pelaavat nuoret ja heidän vaisu alkunsa) ja fyysisyyden puuttuminen.

Kyllähän tuossa lyhyessä pätkässä myös tuohon otetaan kantaa:

"Etkö usko, että Urama onnistuu siinä missä viime kaudella, eli hän kääntää vaisun alun voittavaksi jääkiekoksi?
Voin kertoa, näin ei tule käymään. Uramasta ei näillä näkymin ole siihen. Viime kaudella sen tekivät loistavat pelaajat, joita nyt ei Tapparalla samassa mitassa ole."


Sihvosketjun ylöskaivaminen on varma syksyn merkki. Kirjoittaja toisensa jälkeen ajaa samaan miinaan kuin viime vuonna, unohtaen Sihvosen provosoivaa tekstiä lukiessaan poimia seasta myös ne pätkät joissa itse jutun viisauden siemen piilee, kompastuen rohkeisiin väittämiin ja vastaten enemmän niihin ja Sihvosen historiaan sekä persoonaan enemmän kuin itse tekstin sisältöön, ja tarkoitusperiin, joista yksi isoimpia on tietysti keskustelun synnyttäminen.

Kaivannolle iso plussa tarkennuksista Tapparan heikkouksien etsimisessä, kyllähän minäkin toivoisin että lehdistä löytyisi enemmän myös syvällisiä analyytikkoja, jotka ottaisivat kantaa yksityiskohtaisemmin. Varmasti Sihvonenkin ottaisi tarkemmin kuin tuon yhden lainaamani lauseen verran kantaa, mutta on ymmärrettävä aikakauslehtien tyyli johon kuuluvat nopealla sykkeellä tapahtuvissa kolumneissa enemmän sohaisut ampiaispesään kuin sen kaivamiset - siis vaikka kaivaessaankin osaisi tehdä sen suojahanskat kädessä, ei sitä aina kannata/tarvitse tehdä kun on sohaissut oikeaan pesään. Niin ja kun analyyttisiä kaivajia ei oikein löydy niin tapetilla on aina vain UL, hyvässä ja pahassa. Jos nyt joku tarttuu asiaan ja tekee tuosta sinun kommentistasi innostuneena syvemmän analyysin niin silloinhan Petterin tekstistä oli hyötyä? Mikä siis on vialla?

Jokaisesta Sihvosen kolumnista ei tietenkään aina synny mitään huikeaa neronleimausta edes sohaisumielessä, mutta esim. kommentti Jypin ja Jokerien pakistoista oli täysosuma, Jokerien kitinä pakkitilanteesta vrt. Jypiin, jonka ykköspakkina oli Tapparan viime kauden seiska, kuinka Jyp varmasti mielellään vaihtaisi pakistoja ja olisi murskannut Jokerit tuossakin pelissä kyseisellä "vaihtopakistolla". Pieniä mutta tärkeitä huomioita.
 
"Minua vaivasi koko kauden se, etten tällä maan johtavalla analysointikyvylläni kyennyt sanomaan kohta kohdalta sitä, mikä on Tapparan pelikirja."

Ei sitten osunut viime kaudella yhtään tekstiä silmiin, missä tätä huolen aihetta olisi ihmetelty. Te, jotka tunnette paremmin Petterin työt.. Esittikö hän missään vaiheessa viime kaudella tuota ajatusta, että ei löytänyt juonta Tapparan pelistä?
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ennen kauden alkua Sihvonen sijoitti Tapparan viidenneksi, joten kovin syvällisesti maan johtava analyytikko ei harjoituspelikaudella osannut joukkueiden voimasuhteita nähdä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ennen kauden alkua Sihvonen sijoitti Tapparan viidenneksi, joten kovin syvällisesti maan johtava analyytikko ei harjoituspelikaudella osannut joukkueiden voimasuhteita nähdä.

Ja jo ennen kauden alkua, Sihvonen myös ruoti Tapparan pelikirjaa, ja sitä että Uraman pitää saada siihen lisää selkeyttä.
Toki on outoa veikata Tapparaa viidennelle sijalle, jos ei luota valmentajaan, mutta ehkä Sihvosen veikkauksella oli joku suurempi tarkoitusperä.

Edellä olleeseen kysymykseen viime kaudesta, niin muistaakseni Sihvonen kirjoitti ainakin pari kertaa, Uraman hyökkääjille vapauksia antavasta taktiikasta. Eikä mies siitä silloinkaan pitänyt, jos en väärin muista.
 
..
Edellä olleeseen kysymykseen viime kaudesta, niin muistaakseni Sihvonen kirjoitti ainakin pari kertaa, Uraman hyökkääjille vapauksia antavasta taktiikasta. Eikä mies siitä silloinkaan pitänyt, jos en väärin muista.

Plus alku viestikin.

No sittenhän tuo on johdon mukaista. Ensimmäisenä tuli vain tunne, että miksei kritisoinut viime kaudella tuota asiaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä Petteri ja Urheilulehden markkinointivoimat taas myhäilee, kun "shokeeraavat" kirjoitukset ovat tehneet tehtävänsä ja Jatkoaikakin kiehuu.

Itse toki luen Sihvosen juttuja, mutta laitan aina sihvossuodattimen päälle turhan provosoitumisen estämiseksi. Suosittelen samaa muillekin.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Johtava jääkiekkoprovoilija sopisi huomattavasti paremmin kuin tämä itseannettu analyytikkotitteli.

Edelleenkin Sihvosen analyysit on enemmän käsien heiluttelua ja itsetehostusta, kuin syvää asiaa ja sisältöä. Viime kauden lupaus joukkueittain läpikäytävistä pelikirjoista jäi aivan lapsen kenkiin. Ehkä syy oli tämä Tapparan yhteydessä ilmi tullut selitys; "analyytikko" ei osannutkaan niitä pukea sanoiksi tai jotenkin muuten ymmärrettävään muotoon.

Ja toisaalta jääkiekon taktiikat ovat jatkuvassa muutostilassa ja jos joku sattuu jotain uutta keksimään, niin on siihen lääke keksitty hyvin nopeasti. Senpä takia voittavan "pelikirjan" perusprinsiipit tulisi olla hyvin roolitettu joukkue, loistava yhteishenki, sekä yksinkertainen peruspelitapa.

Ensi viikolla alkaa muuten Urheilulehden nettisivuilla ns. Sihvos-live. Sinne voi lähettää Petterille kysymyksiä, joihin vastauksia pitäisi tulla reaaliajassa. Tämä torstaisin klo 13 alkaen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
I
joukkueen erikoinen ikärakenne (vastuullisissa rooleissa pelaavat nuoret ja heidän vaisu alkunsa) ja fyysisyyden puuttuminen.

Puuttumatta Sihvoseen mitenkään, niin eikös se yleensä ole niin, että nuoret loistavat nimenomaan alkukaudesta hiipuen sitten sarjan edetessä, kun taas konkarit päinvastoin. Näin ainakin perinteisesti ajatellaan? (jos ei armeijassa olevia huomioida)

Ei "vastuullisissa rooleissa pelaavat nuoret ja heidän vaisu alkunsa" kuulostas ainakin mun korvissa aika pahaenteiseltä kautta ajatellen. . .


no ehkä tää kuuluis johonkin Tappara ketjuun tms. . .
 

Kaivanto

Jäsen
Kirjoittaja toisensa jälkeen ajaa samaan miinaan kuin viime vuonna, unohtaen Sihvosen provosoivaa tekstiä lukiessaan poimia seasta myös ne pätkät joissa itse jutun viisauden siemen piilee, kompastuen rohkeisiin väittämiin ja vastaten enemmän niihin ja Sihvosen historiaan sekä persoonaan enemmän kuin itse tekstin sisältöön, ja tarkoitusperiin, joista yksi isoimpia on tietysti keskustelun synnyttäminen.

Ongelma on, että koska tällainen perustonttu ei itse ymmärrä pelistä riittävästi, analyytikon analyysiin pitäisi voida luottaa. Sihvosen kirjoituksissa on järjestelmällisesti havaittavissa ei pyrkimys tehdä analyysiä todellisuutta vastaavasti vaan pyrkimys kääntää todellisuus siihen asentoon, että vastaisi olettamaa, että paras pelikirja voittaa aina. Toinen analyysia ohjaava tekijä on henkilökohtaiset antipatiat ja jumalkultit. Näin ollen epäilys motiiveista nostaa varjonsa tekstien koko sisällön päälle. Sihvonen on hirttäytynyt UL:n kaikkitietävän pelikirja-nostradamuksen rooliin eikä hänellä ole sen vuoksi uskottavuutta, vaikka hänen käsityksensä kiekosta ei varmasti ole todellisuudessa niin yksiulotteinen, kuin rooli antaa ymmärtää.
 

Kaivanto

Jäsen
Puuttumatta Sihvoseen mitenkään, niin eikös se yleensä ole niin, että nuoret loistavat nimenomaan alkukaudesta hiipuen sitten sarjan edetessä, kun taas konkarit päinvastoin. Näin ainakin perinteisesti ajatellaan? (jos ei armeijassa olevia huomioida)

Ei "vastuullisissa rooleissa pelaavat nuoret ja heidän vaisu alkunsa" kuulostas ainakin mun korvissa aika pahaenteiseltä kautta ajatellen. . .

Niinpä, tätä samaa asiaa olen päässäni pyöritellyt. Toisaalta nuoruus ja näyttämisen halu usein antaa syksyisin ylimääräistä potkua verrattuna kevättä odottaviin konkareihin, toisaalta nuoren joukkueen pelirutiini tulee kauden mittaan väistämättä kehittymään. Näitä ja monia muita eri näkökulmia analyytikon tulisi puntaroida asiantuntemukseensa nojautuen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sihvonen on hirttäytynyt UL:n kaikkitietävän pelikirja-nostradamuksen rooliin eikä hänellä ole sen vuoksi uskottavuutta, vaikka hänen käsityksensä kiekosta ei varmasti ole todellisuudessa niin yksiulotteinen, kuin rooli antaa ymmärtää.

Esko Seppäsen tulo remmiin kyllä on tästä näkökulmasta hyvää kehitystä, viime kauden lopullahan esimerkiksi nähtiin aika mielenkiintoisia vastakkainasetteluja näkökulmissa, ja yleensäkin se että löytyy haastajia ja kyseenalaistajia itse käsiteltäville aiheille. Ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Nytkin Seppänen uskoo Tapparan tasonnostoon ja Sihvonen ei, odotettavissa toivottavasti yhteisiä juttuja.

Haastoipa muuan cobolkin keväällä kokonaisen ketjun voimin Sihvosta, tunteetkin kuohahtivat molemmin puolin, ja siellä päästiin ainakin raottamaan tätä kaipaamaasi osa-aluetta. Unelmatilanne olisi jatkuvat voimavarat siihen että haasteita riittäisi jatkuvasti, se että väitöksiin ehdittäisiin syventyä ja pistää asiat koetukselle. Silloin on oikeastaan sama kumpi puoli on oikeassa ja kumpi väärässä, pääasia on että ei pelkästään roiskita.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuulun siihen jengiin joka pitää Seppäsen kirjoituksia ihan diiba-daabana, ei siksi että se olisi huonoa tai asiantuntematonta (päinvastoin, kyykyttää Jalosia, Sundelleja ja Seppiä 100-0) vaan siksi että se on särmätöntä.

Sihvosen kanssa olen usein eri mieltä mutta usein myös samaa mieltä, joka tapauksessa luen hänen artikkeleitaan vaan sen särmän takia.

Sanotaan näin että UL:n tilaaja olen vain ja ainoastaan Sihvosen juttujen takia, muuten lehti on aika tasapaksua luettavaa.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Daespoo tuossa hyvin jo asian kiteyttikin. Itse repesin tänään tuota Urama-juttua ja siinä olevaa Sihvosen kommenttia ("Minua vaivasi koko kauden se, etten tällä maan johtavalla analysointikyvylläni kyennyt sanomaan kohta kohdalta sitä, mikä on Tapparan pelikirja.") lukiessani. Se oli niin nähtävissä, että siihen miinaan ajetaan. Ja taas löytyi jatkoajasta ne vanhat kommentit "mitkä on näytöt valmentajana?", "tee itse paremmin" jne.

6-0.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös