Kaksi täällä keskustelussa ollutta asiaa Ottawa-Anaheim pelistä, joka päättyi 5-3. Anaheimin pelaamisen intensiteetti matalalla johtuen johtavien puolustajien rauhallisuudesta (väsymys?). Selänne oli taas täsmäase, joka oli parhaimmillaan ylivoimilla (jälleen maalisyöttö) sekä 4vs4 pelissä, sen sijaan 5vs5 oli Teemun kentältä heikko esitys kahdella miinusmaalilla.
Totta, pitää täysin paikkansa. Mutta emme kai tee analyysia yhden (1) ottelun perusteella? Jos teemme, nokitan: Detroit vs Anaheim Game 5, jossa Selänne teki 5vs5 jatkoajalla voittomaalin ja käytännössä koko ottelusarjan ratkaisseen maalin. Sanon suoraan, että ilman sitä maalia Detroit olisi vienyt hyvin todennäköisesti ottelusarjan, sen verran hyvin se hallitsi pelejä.
Palauttaisin mieleesi sen, mitä asiasta alunperin kirjoitin:
1. Selänne oli NHL:n paras täsmäase ylivoimalla runkosarjassa, jossa hän teki maaleja eniten koko liigassa eli 25 maalia.
2. Vastaavaa ei ole nähty playoffeissa, jossa Selänteen yv-maalisaldo on edelleen 0 maalia.
3. Selänteen arvo onkin ollut playoffeissa Anaheimille paljon muuta kuin ylivoiman täsmäase.
Mistä muuten arvelisit Selänteen maalittomuuden yv:lla playoffeissa johtuvan? Itse olen tarjonnut kahta syytä aiemmin: a) Selänteen omaa huhuttua käsivammaa, joka pistää syöttämään tietyistä paikoista, joista hän ampui vielä runkosarjassa; b) Kunitzin loukkaantumista, joka hajotti ykkösketjun ja vei siitä tärkeimmän/tärkeän palasen pois. Toki playoffeissa vastustajakin on tarkempi,
Selänne on jaellut läpi koko playoffien mainioita syöttöjä ja osa niistä on nähty ylivoimalla. Ehkä minun virheeni on ollut ymmärtää väärin käsitteesi "täsmäase." Itselleni se merkitsee tarkasti ja tiukassa paikassa maalin kykenemään tekevää pelaajaa ja kun jääkiekossa puhutaan täsmäaseesta, olen aina ymmärtänyt sen tarkoittavan samaa kuin mitä täsmäaseella tarkoitetaan sotilaskäytössä (täsmällisesti maaliinsa osuvaa, suuren osumatarkkuuden omaavaa ammusta).