Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 778 955
  • 12 994

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
P.Sihvonen kirjoitti:
Minulle "perusasia" on pelin ymmärtäminen. Ottelukaavioiden ymmärtäminen ei ole jääkiekkotoimittajan perusasia, niitähän ymmärtää kuka tahansa Pihtiputaan mummokin.

Niin ymmärtämistähän on väärän ja olemattoman pelin ymmärtäminenkin.
Entinen työkaveri tiivisti asian hyvin: Kyllähän sä ymmärsit, mutta ymmärsit väärin.
Ja mitalitkin on ihan turhia ja mestaruudet väärin juhlittuja. Analyysi, vaikka sitten olemattomasta pelistä tehty, on aina mestaruutta suurempi juttu vai mitä?
 

strato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Tuosta olen kyllä eri mieltä. Mm. Jukka Jalonen esitti arviokseen Ylen studiossa muutama päivä sitten, että yleensä valmentajat päättävät silloin kun veskarit valitaan, että kuka on heidän ykkösensä ja sillä sitten mennään, jotta marssijärjestys olisi myös veskareille selvä eli hän uskoi, että Norrenalla olisi menty pudotuspeleihin. Toinen asia mikä on ollut hyvin laajalti esillä on se, että Venäjä ja Ruotsi -peleissä haluttiin antaa yksi ns. kovempi ottelu kummallekin veskarille. Eli siis summa summarum, itse en lähtisi missään tapauksessa moittimaan Sihvosta tässä tapauksessa siitä, että hän on arvioinut Norrenan olevan Erkan papereissa ykkösveskari. Niin tekivät Jukka Jalonen ja moni muukin.

Minusta kyllä tuntui, että Jukka Jalonen sanoi miten itse olisi tehnyt. Vaikutti lähtökohtaisesti siltä, että Norrenaa oli kaavailtu ykkösvahdiksi kisoihin. Ne kovat pelit oli Norrenalle Venäjä ja Lehtoselle Sveitsi. Kuitenkin Norrenan vaisu esitys muutti nykyisten maajoukkuevalmentajien mietteet ja maalivahdiksi puolivälierään päätyi Lehtonen. Jonkinlainen kilpailuasetelma siis oli olemassa.

Jos Jalonen olisi ollut puikoissa niin toimintamalli olisi ollut erilainen. En usko, että Jalonen oikeasti ajatteli edes nyt niin käyvän kuin sanoi. Peruste oli sanoa niin, koska hänestä se oli ainut oikea tapa toimia, vaikka naamasta näki, että ei uskonut itsekään.

Se toimiiko Jalonen siten kuin kertoi nähdään sitten parin vuoden päästä. Suomen kohdalla tämä on täysin mahdollista. Aina vapautuu useampikin NHL-vahti ennen kisoja. Silloin Jalonen voi luvata ykköspaikan jollekulle, jota sitten peluuttaa tämän periaatteensa mukaisesti.

En tiedä nyt sitten mitä Sihvonen ajatteli, mutta näkihän sen kuuluisa sokea Reettakin, että jymy-yllätys on, jos Lehtonen ei maalissa ole tänään.

Tietysti tässä ketjussa ei tarvitse Sihvosesta puhua kuin ulkopuolisesta eli Sihvonen mitkä oli perusteet sille, että tämä Lehtosen maalille tulo on jymy-yllätys? Pesaatko Jalosen ajattelua vai mitkä on ne tekijät, jotta Norrenaa voisi sanoa ehdottomaksi ykkösvahdiksi?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
P.Sihvonen kirjoitti:
Minulle "perusasia" on pelin ymmärtäminen. Ottelukaavioiden ymmärtäminen ei ole jääkiekkotoimittajan perusasia, niitähän ymmärtää kuka tahansa Pihtiputaan mummokin.

No, kyllä tuosta kömmähdyksestä tuli noottia Mestariltakin. :)
-sihvonen-

PS. Kömmähdyksen tausta on hauska: Luotin Aatos Erkkoon. Tai siis erääseen hänen lehteensä. Olisi pitänyt käväistä pikemminkin lupamaksurahoitteisen Ylen teksti-TV:llä. Siellä ne kuulemma ovat aina jämptisti. No, minun virheeni mikä minun virheeni.

Kyllä minusta tämän tyylisessä turnauksessa, jossa pelataan "kerrasta poikki"-menetelmällä, on aivan oleellista että tiedetään ketä vastaan pelataan. Varsinkin kun vaihtoehdot olivat vielä näinkin erilaiset kuin Kanada ja Venäjä. Ja tähän kai Urheilulehtikin pyrki aikaistamalla lehden tuloa parilla päivällä, että saadaan analysoitua juuri nämä tulevat puolivälieräottelut ja luotua niille hyvä ennakkopaketti.

Tokihan juttujen ydin tulee olla "pelin ymmärtämisessä", mutta jos pelkästään tästä on kyse eihän silloin ole juurikaan tarve keskittyä yksittäisiin peleihin tai varsinkaan tehdä tällasia "ajan hermolla" olevia paketteja, jossa jopa lehden julkaisua aikaistetaan. Toivottavasti ei nyt sentään kenkä heilahtanut, mutta kyllä tuo aika kardinaalimoka oli:) Eikö siellä kukaan lue juttuja läpi ennen painoa...

Sinänsä juttu Suomesta ja Westerlundin viimeisistä otteluista oli minusta mainio ja sisälsi oivaltavia pointteja, mutta pureutuminen esimerkiksi juuri Venäjän ja Suomen mahdolliseen taistoon jäi tekemättä. Siihen olisi ollut hyviä aineksia vaikkapa muistelemalla viime vuoden Torinoa ja niiden välieriä, jossa Suomi suorastaan murskasi Venäjän muistaakseni 4-0, pelaten ehkä yhden historiansa parhaista jääkiekko-otteluista. Mitkä asiat ovat muuttuneet siitä ja millä aseilla Suomi tänä vuonna selviäisi voittajana? No varmastikin tulet tähän mahdolliseen otteluun pureutumaan esim. netissä jos sen aika tulee, mutta näin lehden tilaajana nyt jäi aika lailla luu käteen. Missä on lehden lisäarvo? Tuon tyyppisiä juttuja ainakin itse kaipaisin ja pääasiassa juuri sinun takiasi aikanaan lehden tilasinkin.

Toki tuollaiset inhimilliset virheet anteeksi annetaan, käyhän niitä jokaiselle, mutta taisi ajatukset olla vähän jossain muualla kuin leipätyössä. Ihmetyttää kyllä hieman, että eikö siellä toimituksessa jutella lätkästä ollenkaan, kun ainakin itselleni oli jo monesta lähteestä ollut pitkään selviö, että nimenomaan Venäjä sieltä vastaan tulee jos USA hoidetaan ja monessakin eri porukassa matsia spekuloitu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
strato kirjoitti:
Minusta kyllä tuntui, että Jukka Jalonen sanoi miten itse olisi tehnyt.
Mun mielestä J.Jalonen ei todellakaa kertonut omaa mielipidettään, vaan painotti enemmänkin, että Norrena tulee pelaamaan. Jalosen elekielestä ja sanoista itse sain kuvan, että kyseinen veikkaus oli pientä kritiikkiä Westerlundia kohtaan. Eli kuinka Erkka on kaavoihinsa kangistunut eikä tule uskaltamaan laittaa nuorta maalivahtia peliin vaan laittaa tutun ja turvallisen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tadu kirjoitti:
Mun mielestä J.Jalonen ei todellakaa kertonut omaa mielipidettään, vaan painotti enemmänkin, että Norrena tulee pelaamaan. Jalosen elekielestä ja sanoista itse sain kuvan, että kyseinen veikkaus oli pientä kritiikkiä Westerlundia kohtaan. Eli kuinka Erkka on kaavoihinsa kangistunut eikä tule uskaltamaan laittaa nuorta maalivahtia peliin vaan laittaa tutun ja turvallisen.

Totuushan on se, että hän ja Rantanen löivät 20 eurosta vetoa siitä kumpi maalivahdeista tänään pelaa maalissa. Jalonen veikkasi Norrena ja Rantanen Lehtonen, JJ hävisi 20 euroa. Elämä on. Eli oikeassa olet.
 

scholl

Jäsen
Tadu kirjoitti:
Mun mielestä J.Jalonen ei todellakaa kertonut omaa mielipidettään, vaan painotti enemmänkin, että Norrena tulee pelaamaan. Jalosen elekielestä ja sanoista itse sain kuvan, että kyseinen veikkaus oli pientä kritiikkiä Westerlundia kohtaan. Eli kuinka Erkka on kaavoihinsa kangistunut eikä tule uskaltamaan laittaa nuorta maalivahtia peliin vaan laittaa tutun ja turvallisen.

Itse olen täysin erimieltä. Jalonen kritisoi sitä, että Suomella on lähes joka vuosi turnauksissa tilanne elänyt, eikä veskareilla ole ollut selvyyttä järjestyksestä (eli kärjistetysti voisi sanoa että ykkösveskari valuu kolmosveskariksi). Hän nimenomaan sanoi, että pitäisi tehdä niin että projektin aiemmassa vaiheessa eli kun veskarit julkistetaan, pitäisi sopia siitä keneen luotetaan. Ja sen pohjalta sanoi Norrena.
 

strato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tadu kirjoitti:
Mun mielestä J.Jalonen ei todellakaa kertonut omaa mielipidettään, vaan painotti enemmänkin, että Norrena tulee pelaamaan. Jalosen elekielestä ja sanoista itse sain kuvan, että kyseinen veikkaus oli pientä kritiikkiä Westerlundia kohtaan. Eli kuinka Erkka on kaavoihinsa kangistunut eikä tule uskaltamaan laittaa nuorta maalivahtia peliin vaan laittaa tutun ja turvallisen.

Mielestäni juuri niin kuin scholl sanoi. Ja kritiikki oli mielestäni nimenomaan se, että ei ole valinnut aiemmin ykkösveskaria, vaan on pitänyt yllä kilpailu tilannetta. Se, että löi 20€ vetoa on ihan se ja sama.
 

scholl

Jäsen
strato kirjoitti:
MielestJa kritiikki oli mielestäni nimenomaan se, että ei ole valinnut aiemmin ykkösveskaria, vaan on pitänyt yllä kilpailu tilannetta.

Totta! Jännä nähdä, miten tilanne muuttuu ensi kaudella.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
St_Patrick #16 kirjoitti:
Siihen olisi ollut hyviä aineksia vaikkapa muistelemalla viime vuoden Torinoa ja niiden välieriä, jossa Suomi suorastaan murskasi Venäjän muistaakseni 4-0, pelaten ehkä yhden historiansa parhaista jääkiekko-otteluista. Mitkä asiat ovat muuttuneet siitä...

Mm. Saku Koivu (Torinossa 3+8=11), Antero Niittymäki (kolme nollapeliä),
Teemu Selänne (6+5=11), Olli Jokinen (6+2=8), Kimmo Timonen (1+4=5), Teppo Numminen (1+2=3), Sami Salo (loukkaantui kesken Torinon turnauksen, silti 1+3=4)...
 

Miguel

Jäsen
Sihvosen kummallisiin ilmaisuihin kuuluva "nykymoderni" on näemmä päässyt leviämään. Urheilulehden Jari Lamminaho on viime aikoina useampaankin kertaan käyttänyt kyseistä sanaa, joka ei kyllä voi olla tarttunut mistään muualta kuin Petteriltä.

Miten tuon sanan merkitys eroaa "nykyaikaisesta" ja "modernista"? Nyky-nykyaikainen?
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luiro kirjoitti:
Jotain tekemistä ilmeisesti postmodernin eli jälkimodernin kanssa?
Ehkä Sihvonen on hakenut jotain sanaa, joka tarkoittaa modernin aikakauden jälkeistä aikaa. Postmoderni on yleensä ollut riittävä määre, mutta sen määrittely tai pienikin analyysi kertoo, että sana sopii huonosti jääkiekkoon. Erityisesti postmodernin määrittelysanoiksi liitetyt sirpaleisuus tai epävarmuus sopivat erityisen huonosti jääkiekkoon, jossa on kuitenkin yritys systemaattiseen, järjestelmälliseen kiekkoon. Mutta onhan tuo nykymoderni aika erikoinen.
 

Viljuri

Jäsen
On kuitenkin syytä muistaa, että Sihvosen dialektisesta metodista vaikutteita saanut diskurssiivinen narratiivi ei sovi oikein yhteen postmodernin kanssa.

Tässä mielessä sanan postmoderni välttäminen on mitä perustelluinta, jotta ei syntyisi vääriä mielleyhtymiä, vaikka toisaalta Sihvonen itse saattakin luulla kuuluvansa postmoderniin kenttään. Ainakaan metodiikkansa puolesta ei kuulu, vaikka ansiokkaasti uussanoja ja -termejä käyttääkin.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Eturintamassa on eniten vastustajien luoteja

msg kirjoitti:
Niin ymmärtämistähän on väärän ja olemattoman pelin ymmärtäminenkin.
Entinen työkaveri tiivisti asian hyvin: Kyllähän sä ymmärsit, mutta ymmärsit väärin.
Ja mitalitkin on ihan turhia ja mestaruudet väärin juhlittuja. Analyysi, vaikka sitten olemattomasta pelistä tehty, on aina mestaruutta suurempi juttu vai mitä?

Saattaa olla, että minä olen väärinymmärtäjä... Mutta kuitenkin ensimmäinen, joka on edes yrittänyt ymmärtää printtimediassa syvällisesti - peliä...

Edelläkävijän osa ei ole häävi.

Mutta aina tunnen (salaa) pientä mielihyvää, kun kuulen tai luen missä tahansa termejä "kenttätasapaino", "syöttöketju", "pelin tekeminen keskustan ja senttereiden kautta", "rintamahyökkäys", "lyhytsyöttöpeli" ja niin edelleen.

Ja fakta on silti, että noistakin (käyttöön palauttamistani) termeistä minulla on copyright ainoastaan "rintamahyökkäykseen". Muissa termeissä olen peesannut ja saattanut ja päivittänyt ne modernin jääkiekon tarpeisiin.

Ja sikäli en ollut ihan ensimmäinen tällä alalla, että aikanaan Jukka Rönkä keräsi Veikkaajan päätoimittajana jääkiekon asiantuntijoita toimituksen tiimiin. Sen ajan tekstien tönkköys johtuu siitä, että nämä asiantuntijat (joiden nimiä en voi paljastaa) eivät kirjoittaneet tekstejä itse. Kynä ei pysynyt kädessä... Ja silloinhan teksti on aina välillistä, ei välitöntä. Siitä häviää suora kosketuspinta, kun yksi tietää ja toinen kirjaa ylös.

Lienee yllättävää, että futis-asiantuntija Jukka Rönkä on tehnyt jääkiekko-journalismin eteen enemmän ja parempaa työtä kuin muut päätoimittajat yhteensä. Rönkä on halunnut padota, hallita ja antaa muodon tärkeimmälle eli - pelille!
-sihvonen-
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Viljuri kirjoitti:
On kuitenkin syytä muistaa, että Sihvosen dialektisesta metodista vaikutteita saanut diskurssiivinen narratiivi ei sovi oikein yhteen postmodernin kanssa.

Tässä mielessä sanan postmoderni välttäminen on mitä perustelluinta, jotta ei syntyisi vääriä mielleyhtymiä, vaikka toisaalta Sihvonen itse saattakin luulla kuuluvansa postmoderniin kenttään. Ainakaan metodiikkansa puolesta ei kuulu, vaikka ansiokkaasti uussanoja ja -termejä käyttääkin.

Oho! Täällähän tunnetaan meikäläisen ajattelua ja metodia tarkemminkin... Teesi - antiteesi - ja synteesi... Ynnä tietysti em. kanssa ristiriidassa olevan Jukka Röngän opettama berlusconimainen populismi!

Tuolla aiemmin joku väitti minun käyttäneen termiä "nykymoderni". Väite ei pidä paikkaansa. En olen koskaan enkä missään viljellyt tuollaista sanaa / käsitettä.

Postmoderniin taas suhteeni on ambivalentti. Myönnän, että elämme jälki- tai myöhäismodernia aikaa. Mutta en hyväksy alkuunkaan sen eräiden teoreetikkojen (postmodernismi) poliittisia kantoja.
-sihvonen-
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
vilperi kirjoitti:
Totuushan on se, että hän ja Rantanen löivät 20 eurosta vetoa siitä kumpi maalivahdeista tänään pelaa maalissa. Jalonen veikkasi Norrena ja Rantanen Lehtonen, JJ hävisi 20 euroa. Elämä on. Eli oikeassa olet.
Iiro Viinanen hävisi joskus 500 markkaa lyötyään toimittajan kanssa vetoa siitä että Suomen markkaa ei devalvoida. Jostain syystä tuli mieleen. Maajoukkueen tuleva valmentaja muuten tämä Jalonen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niihän se taitaa olla, että UL:n puolella mennään levikki edellä vaikka sitten Sheddenin vaimojen ja mulkosilmien avulla.
Urheilukanavan puolella voi sitten olla asiallinen ja analyyttinen.

Rönkäkin lienee oikeasti halunnut ensisijaisesti isompaa levikkiä. Vaikutus keskusteluun ja journalismiin lienee ollut kuitenkin vain sivutuote.
UK:lla otettu lähestymistapa ei taitaisi Lyytikäiselle liiemmin lisäeuroja tuoda? Se kai kuitenkin on A-lehtien, Röngän ja Sihvosen päätehtävä?
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
msg kirjoitti:
Niihän se taitaa olla, että UL:n puolella mennään levikki edellä vaikka sitten Sheddenin vaimojen ja mulkosilmien avulla.
Urheilukanavan puolella voi sitten olla asiallinen ja analyyttinen.

Rönkäkin lienee oikeasti halunnut ensisijaisesti isompaa levikkiä. Vaikutus keskusteluun ja journalismiin lienee ollut kuitenkin vain sivutuote.
UK:lla otettu lähestymistapa ei taitaisi Lyytikäiselle liiemmin lisäeuroja tuoda? Se kai kuitenkin on A-lehtien, Röngän ja Sihvosen päätehtävä?

Ei!
Kyllä suomalaisen jääkiekkoilun puhetavan (jääkiekko-diskurssi) muuttaja on UL - ei UK. Ja jos (kun) se samalla myy, niin onhan siitä Jukka Röngälle hattua nostettava! Kaksi kärpästä samalla iskulla... Kuka pystyy samaan?
-sihvonen-
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
P.Sihvonen kirjoitti:
Ei!
Kyllä suomalaisen jääkiekkoilun puhetavan (jääkiekko-diskurssi) muuttaja on UL - ei UK. Ja jos (kun) se samalla myy, niin onhan siitä Jukka Röngälle hattua nostettava! Kaksi kärpästä samalla iskulla... Kuka pystyy samaan?
-sihvonen-

En edelleenkään usko, että analyysisi ovat olleet suurin syy tuon paremman myynnin takana. Puhetavan muutos on sitten tullut sivutuotteena.
Seiska-tasoinen paskanjauhanta ja lööppien haku on se, joka Urheilulehteä myy.
Kaikkein parastahan on potkia noita itänaapurin kahta kiekkoseuraa, jolloin itkuraivareiden määrä tälläkin palstalla on maksimoitu.

Paljonko muuten kerää katsojia Jääkiekkostudio-ohjelma?
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
P.Sihvonen kirjoitti:
Ei!
Kyllä suomalaisen jääkiekkoilun puhetavan (jääkiekko-diskurssi) muuttaja on UL - ei UK. Ja jos (kun) se samalla myy, niin onhan siitä Jukka Röngälle hattua nostettava! Kaksi kärpästä samalla iskulla... Kuka pystyy samaan?
-sihvonen-

Juu, näinhän se on. UL on tosiaan muuttanut suomalaisen jääkiekkoilun puhetavan. Eri asia sitten, että mihin suuntaan.

Laittakaa nyt kuitenkin ensin ne faktat ja taustat kuntoon kirjoittelussa (vrt. Suomen puolivälierävastustaja), niin ehkä pääsette sieltä kellarista takaisin maan päälle.

Ennen ei tullut Iltalehteä ja jääkiekko-osiota hirveästi luettua, nyt sitä lukee mielellään ja tulee säännöllisesti ostettuakin. Ai miksi, no asiaa on aina mukava lukea.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
msg kirjoitti:
En edelleenkään usko, että analyysisi ovat olleet suurin syy tuon paremman myynnin takana. Puhetavan muutos on sitten tullut sivutuotteena.

On jokseenkin vaikea kuvitella tilannetta, jossa henkitoreissaan kamppailevan lehden toimituksessa päätetään pelastaa tulevaisuus panostamalla "analyyttiseen lähestymistapaan" - sellainen kun on kaupallisessa mielessä suoranainen itsemurha verrattuna tietoiseen kohun ja tunteiden nostattamiseen. Ettei tässä tapauksessa olisi vain päässyt käymään niin, että Rönkä käyttää Sihvosta hyväkseen yllyttämällä tätä yhä uljaampiin suorituksiin ärsyttämisen jalolla saralla, ja Sihvonen hieman syyntakeettomasti kuvittelee, että vietävä (siis hyväksikäytettävä) onkin tässä viejä?

Ja tuota Sihvosen lausahdusta "Ja analyysi on aina isompi asia kuin yksi yksittäinen peli tai jopa yksi turnaus" voisi tietenkin hyvällä syyllä modifioida muotoon "ja analyysi on aina isompi asia kuin yksi yksittäinen maahan juuri saapuneen valmentajan lehdistötilaisuus, jossa en edes itse ollut, mutta siellä lausutun perusteella voin analysoida, että se/tämä/tuo pelikirja on pielessä". Siis... jos analyysi on isompi asia kuin yksittäinen peli tai turnaus, on se varmasti suurempi kuin Baxterin ensimmäinen lehdistötilaisuus. Vai?

Ja kun nyt kysymysten äärelle päästiin, niin udellaan Sihvoselta nyt vielä tämäkin (vaikka vastausta tuskin tulee): joko Summasen teosta "Meidän päivä" ollaan kääntämässä muille kielille valmennuksen oppikirjaksi, kuten ko. teoksen julkaisutilaisuudessa tiesit kertoa? Ja jos, niin mitkä ko. kirjan valmennusfilosofiset osuudet ovat esimerkiksi Pohjois-Amerikassa herättäneet erityistä mielenkiintoa?
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Paskanjauhantaa

msg kirjoitti:
En edelleenkään usko, että analyysisi ovat olleet suurin syy tuon paremman myynnin takana. Puhetavan muutos on sitten tullut sivutuotteena.
Seiska-tasoinen paskanjauhanta ja lööppien haku on se, joka Urheilulehteä myy.

Arvon msg.

Et taida lukea olenkaan Urheilulehteä. Kun minä kirjoitan 15 000 merkin jutun, siitä 95% on puhdasta ja syvällistä jääkiekkoasiaa. Sellaista asiaa, josta suomalaiset huippuvalmentajat voivat olla kanssani samaa - tai eri mieltä. Sellaista asiaa, josta suurin osa lukijoistani voi oppia lisää jääkiekosta. Otsikko"teollisuus" ja teksteistä tehtävät nostot ovat sitten eri asia.

Ja puhetapa oli ensin! Lue msg juttujani ensimmäiseltä keväältä 2003. Sittemmin olemme tehneet tiettyjä linjauksia. Mutta edelleen aina pääpaino on asiassa.

"Seiska-tasoinen paskanjauhanta" ilmauksesi osoittaa, että et lue Urheilulehteä. Mutta sinulla on oikeutesi olla lukematta. Ja minä olen tyhmä, kun jauhan sinun kanssa tästä aiheesta täällä netissä. No, jos tilaat lehden, niin nämäkään minuutit eivät ole menneet minulta hukkaan.
-sihvonen-
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
P.Sihvonen kirjoitti:
No, jos tilaat lehden, niin nämäkään minuutit eivät ole menneet minulta hukkaan.
-sihvonen-

Voivathan ne silti olla. Itse tilasin lehteänne uudelleen lyhyenä testinä muutaman kuukauden ajan, ja sitten kun luukusta tuli houkuttelupaketti jättipottiarvontoineen, palautin kyllä-kuoren viivana postilaatikkoon, mutta numeroakaan ei ole vielä kotiin kannettu.
 

Viljuri

Jäsen
Maple Leaf kirjoitti:
On jokseenkin vaikea kuvitella tilannetta, jossa henkitoreissaan kamppailevan lehden toimituksessa päätetään pelastaa tulevaisuus panostamalla "analyyttiseen lähestymistapaan" - sellainen kun on kaupallisessa mielessä suoranainen itsemurha verrattuna tietoiseen kohun ja tunteiden nostattamiseen. Ettei tässä tapauksessa olisi vain päässyt käymään niin, että Rönkä käyttää Sihvosta hyväkseen yllyttämällä tätä yhä uljaampiin suorituksiin ärsyttämisen jalolla saralla, ja Sihvonen hieman syyntakeettomasti kuvittelee, että vietävä (siis hyväksikäytettävä) onkin tässä viejä? (snips)

Taloudellisen tuloksen tekeminen, tai pikemminkin vesirajan yläpuolelle nouseminen, ei välttämättä sulje pois myöskään laadun ja analyyttisyyden nostoa. Tässä meillä täällä "pohjan perillä" on ilmeisesti näköharha liiallisen Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen vaikutuksen takia, jahka lähes kaikki journalistisesti laadukkaat julkaisut ja mediat (Washington Post, Le Monde, osin CNN ja osin MSNBC jne...) kun sattuvat maailman näkövinkkelistä toimimaan myös kapitalistisessa ja voitontavoitteluun tähtäävässä ympäristössä ja siten yritysmuodossa, laadukkaasti, johon esimerkiksi YLE tai SVT eivät ole pystyneet tuhansista ja taas tuhansista palavereista ja möteistä huolimatta. (vaikka en siis väitä, että YLE:kään nyt täysin tasoton olisi, outoa kyllä, TV2 on nimenomaan nostanut tasoaan viimeisinä vuosina)

Ainoa poikkeus tästä linjasta ehkä BBC, mutta sen osalta on todettava, että sen resurssit britti-imperiumin viimeisten jäänteiden puolustamisen intressissä ovatkin sitten omassa luokassaan, ts. brittiveronmaksajien kukkarolla käydään ja paljon, vaikka sielläkin on myös lupamaksut.

Jahka kirjoittelin ilmeisesti johonkin ketjuun jo vuonna miekka ja kilpi, niin vaikka Röngän on tavoiteltava ensisijaisesti ja keskeisesti taloudellista menestystä, niin tätä on populististen IFK:ta vastaan suoritettujen hyökkäysten lisäksi saavutettu myös "tason" nostolla, jossa välineenä ja osin "tiedostavana" aktorina omine ambitioineen ja näkökulmineen on ollut Petteri Sihvonen. Kumpi aktööri oli ensin, kana vai muna, on tältä osin melko tarpeetonta keskustelua...

Tilanne ei ehkä siltä osin ole edustava koko median kentässä, koska iltaroskien tai erityisesti HS:n urheilujournalismi oli ja on edelleen yllättävän kädetöntä, erityisesti HS:n ja I-L:n osalta urheilu-uutisointi on edelleen jopa uskomattoman tasotonta (poikkeuksena hiihtoniilot), ottaen huomioon, että ao. tahot maksavat ilmeisesti myös kelvollista palkkaa. Näihin nähden Aamulehti, Kaleva, ESS ja jopa TS ovat laatulehtiä, minkä tulisi laittaa ainakin HS:ssa ja Sanoma-konsernissa hälytyskellot soimaan.

No olipa miten oli, journalisminkin ja sen sisällön osalta "each to his own" ja niin edelleen, haluaisin vain sanoa, ettei tosiaan kaupalliset ja journalistiset intressit aina mene ristiin, ja saattavatpa toisinaan olla edellytys ja katalyytti sille, että jotakin tapahtuu ja "status quo" tulee haastetuksi tavalla tai toisella.

Tietyllä tavalla institutionalisoitunut Hesari on tästä hyvä varoittava esimerkki, ilmeisesti vakiintuneesta ja institutionalisoituneesta asemastaan johtuen siellä tehdään paikoittain yllättävän huonoa journalistista työtä, jopa ydinalueilla, kuten poliittisen toimituksen puolella.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sääliksi käy Sihvosta.Westerlund on kyykyttänyt miestä 100-0 ja lähes kaikki Sihvosen väitteet on todettu vääriksi.
Viimeisimpinä väite että Norrena olisi pitänyt olla ykkösmaalivahti ja Erkka on huono psyykkaamaan joukkuettaan.Tänään henki voitti täydellisesti aineen ja Westerlund näytti että hän osaa psyykata joukkueensa ja valita oikean ykkösmaalivahdin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös