Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 774 360
  • 12 994

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tuntuu aina siltä että Petteri lannistaa kaiken hyvän elikkäs nyt annan esimerkin joka on täysin tuulesta tempastu ja ei liity jääkiekkoon mitenkään mutta kun en parempaa keksinyt. "Hei Petteri olipa tuolla naisella hyvä perse ja Petteri vastaa näin; no siis minun mielestäni perse ei ole se tärkein asia vaan naisen pelikirja on se tärkein asia, eli miten nainen on suunnittelut käyvänsä kaupassa. Iskeekö hän suoraan meikkiosaston läpi lihatiskille ja sen jälkeen tiukan karvauksen jälkeen kassalle maitokannujensa kanssa vaai pelaako passiivisesti ja kyttäilee avointa ja hyvää hetkeä iskeä mummojen ohi kassoille".

Paska esimerkki mutta pointtini oli kuitenkin tämä, Petteri tsiikailee peliä aivan liian analyyttisesti no toki jokainen tallaa tyylillään mutta rajansa kaikella ja kun vielä yleensä Sihvonen tuppaa unohtamaan sen tärkeimmän eli pelin, tuntuu sitlä, että hän ei välillä edes tiedä paljonko meneillä olevan matsin tulos on kun hän vain tsiikailee jotain keskialueen mielenkiintoista träppi karvaus härdelli höystettynä uskomattomalla prässillä! Lyhyesti sanottuna oma mielipiteeni, Jätä analyysisi ja mee vaikka pikku kakkoseen juontajaksi, ehkä ransua kiinnostaa.

Edit: On monia muitakin asioita mitkä ärsyttää mutta jätettäköön ne pois tästä koska niitä asioita on jo puitu aivan liiaksi jatkoajankin palstalla muidenkin ansiosta.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Petterin kirjoitukset ovat usein ristiriitaisia ja se liittyy mielestäni hänen nykyiseen ammattiinsa. Ne pitää lukea ajatuksella (jota suomalainen lehdistö ei tavallisesti vaadi).

Silti olen sitä mieltä että pelikirja-agenda on tuonut semi-aktiiviselle jääkiekon seuraajalle aiheeseen uusia ulottuvuuksia. Ulottuvuuksia joita valtakunnan päälehditstö (minulle HS, Aamulehti, Kaleva,IL,IS) ei koskaan toisi julki.

Mulle saa laittaa shittiä mielepiteestäni, silti en siitä luovu.

ps.Te Petterin kovat dissaajat: Voitteko nimetä sen suomalaisesta/muusta jääkiekosta asiantuntevasti kirjoittavan henkilön jonka kirjoituksia minun pitäisi alkaa seuraamaan?
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
-Niks- kirjoitti:
Paska esimerkki mutta pointtini oli kuitenkin tämä, Petteri tsiikailee peliä aivan liian analyyttisesti no toki jokainen tallaa tyylillään mutta rajansa kaikella ja kun vielä yleensä Sihvonen tuppaa unohtamaan sen tärkeimmän eli pelin, tuntuu sitlä, että hän ei välillä edes tiedä paljonko meneillä olevan matsin tulos on kun hän vain tsiikailee jotain keskialueen mielenkiintoista träppi karvaus härdelli höystettynä uskomattomalla prässillä! Lyhyesti sanottuna oma mielipiteeni, Jätä analyysisi ja mee vaikka pikku kakkoseen juontajaksi, ehkä ransua kiinnostaa.

Satuitko katsomaan eilen divarin finaalimatsia urheilukanavalta?

En ymmärrä mikä analyyttisyydessä ja pelin ymmärtämiseen pyrkimyksessä voi olla niin vastenmielistä jollekin. Siinähän ollaan juuri itse pelissä, eikä missään muualla. Kyseessä on yksi näkökulma, josta peliä katsotaan. Jos peliin haluaa mennä vain kännäämään, niin eihän noista analyyseistä saa silloin mitään irti, mutta jos haluaa vähän käsittää, että mistä ne maalit ja hienot taklaukset syntyvät, niin silloin analyysi voi olla hyvä apuväline.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
onomoro kirjoitti:
Satuitko katsomaan eilen divarin finaalimatsia urheilukanavalta?

En ymmärrä mikä analyyttisyydessä ja pelin ymmärtämiseen pyrkimyksessä voi olla niin vastenmielistä jollekin. Siinähän ollaan juuri itse pelissä, eikä missään muualla. Kyseessä on yksi näkökulma, josta peliä katsotaan. Jos peliin haluaa mennä vain kännäämään, niin eihän noista analyyseistä saa silloin mitään irti, mutta jos haluaa vähän käsittää, että mistä ne maalit ja hienot taklaukset syntyvät, niin silloin analyysi voi olla hyvä apuväline.

Ei siinä mitään vastenmielistä olekkaan jos haluaa tutkia pelin joka seikkaa mutta omasta mielestäni jääkiekko ei ole kuitenkaan mitään korkeamman luokan fysiikkaa jossa pitää tutkia kaikkia asioita niin hiton tarkasti, itse nyt olen pelannut 17 vuotta lätkää ja omilla pienillä aivoillani olen ainakin tähän asti osannut pitää pelin yksinkertaisena ja ei ole tarvinnut hirveästi stressata kunhan simppelit kuviot tajuaa. Tuo nyt taas ei liittynyt mitenkään tähän keskusteluun mutta tulipahan oma kanta esitettyä jotenkin.

On monia asioita jotka ärsyttävät kyseisessä herrassa ja en voi sille mitään, kuitenkin jos herra Sihvonen osaisi ottaa joskus vähän letkeemmin kun on seuraamassa matsia niin that's fine, ei ehkä ottaisi niin paljon pannuun tuo analysointi mutta kun sitä analysointia pitää vääntää niin pienestäkin asiasta ja välillä tuntuu siltä kuin mies olisi joku ylijumala ja tietäisi kaiken lätkästä? Tosin näin asia ei ole.

Ainakin mies hälinää aiheuttaa joka puolella. Välillä ihan hyvillä jutuilla ja välillä taas ei niin hyvillä jutuilla, liikaa analysointia omille korvilleni.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
onomoro kirjoitti:
Jos peliin haluaa mennä vain kännäämään, niin eihän noista analyyseistä saa silloin mitään irti, mutta jos haluaa vähän käsittää, että mistä ne maalit ja hienot taklaukset syntyvät, niin silloin analyysi voi olla hyvä apuväline.

Huomionarvoista toki myös, että PS ja RD Army näkivät pelin paikoin kovastikin eri valossa. Eli ei noihin Sihvosen analyyseihin ihan jumalan sanana pidä luottaa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
-Niks- kirjoitti:
On monia asioita jotka ärsyttävät kyseisessä herrassa ja en voi sille mitään, kuitenkin jos herra Sihvonen osaisi ottaa joskus vähän letkeemmin kun on seuraamassa matsia niin that's fine,
Tämä mua jaksaa ihmetyttää. Haluaisitko lukea Urheilulehdestä Sihvosen kirjoituksen joka kuuluisi "Oksa oli hyvä, hyviä torjuntoja, jalat liikkui, hyvä peli"? Jos/kun Suomessa on tällä hetkellä yksi jääkiekkotoimittaja, joka pystyy pelin sisällön avaamiseen faneille, minun mielestäni hänellä on jopa velvollisuus tehdä sitä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
tuuski kirjoitti:
Tämä mua jaksaa ihmetyttää. Haluaisitko lukea Urheilulehdestä Sihvosen kirjoituksen joka kuuluisi "Oksa oli hyvä, hyviä torjuntoja, jalat liikkui, hyvä peli"? Jos/kun Suomessa on tällä hetkellä yksi jääkiekkotoimittaja, joka pystyy pelin sisällön avaamiseen faneille, minun mielestäni hänellä on jopa velvollisuus tehdä sitä.

Tässä ei ole kyse siitä mitä hän kirjoittaa lehtiin.

Lehdessä hän kuitenkin saa selittää aivan mitä tahtoo ja se ei kiinnosta tippaakaan mutta se kismittää itseäni kun jääkiekko ottelussa hän toimii kommentaattorina niin itse en ainakaan kokoaikaa jaksaisi kuunnella melkein samoja analyysejä koko matsin ajan. Lehdet on sitten erikseen koska niissä sopii se, että analysoi tarkasti jotain asiaa. Eilenkin tuntui siltä kuin herra kiertäisi kehää analyyseissään ja hieman puolueellisesti arvioisi kentän tapahtumia.

Tosin tuo puoluellisuus on varmasti ihan omaa hakua mutta mutta mielipide eroja taas.

Edit; Mieluummin ottelun kommentaattorina kuuntelen Tinke Peltomaata kun hän ei osaa jauhaa asioita niin tarkasti.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Mä ainakin diggasin Sihvosen kommentoinnista eilissä mestis-finaalissa todella paljon, kerrankin tuntui että kommenttattori antoi jotain lisä-arvoa ottelun katsomiseen. Kyllä näitä "läheltä ylös, toimita kiekko maalille" - kommentaattoreita on ihan tarpeeks.
 

vihtori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelikaanit
kaizu kirjoitti:
Mä ainakin diggasin Sihvosen kommentoinnista eilissä mestis-finaalissa todella paljon, kerrankin tuntui että kommenttattori antoi jotain lisä-arvoa ottelun katsomiseen. Kyllä näitä "läheltä ylös, toimita kiekko maalille" - kommentaattoreita on ihan tarpeeks.

Olen täysin samaa mieltä löysin selkeästi samat muutokset esim. Jukurien pelistä mitä Petterikin. Sama juttu Hokin pelaamisesta, jonka asian vahvisti myös valmentaja Suikkanen. Arvostan erittäin paljon Sihvosen anakyyttistä otetta. Hän on paras kommentaattori mitä olen nähnyt suomessa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Petteri Sihvonen kärsii paljon siitä, että on epäonnekseen valinnut journalistiseksi "oppi-isäkseen" Jukka Röngän. Provosoiva kirjoitustyyli ja ennakkoluuloton asenne on tiettyyn rajaan asti ja maltilla käytettynä hyvä juttu, mutta pidemmän päälle se vain rupeaa kyllästyttämään lukijaa ja vaikka sisällölliset asiat olisivat edelleen kunnossa, niin ulosanti syö sen uskottavuutta.

Petteri on tehnyt ihan hyvää duunia tässä jääkiekkoanalyytikon hommassaan. Nyt olisi hänellä itsellään tilaisuus tarkistaa oma journalistinen pelikirjansa ja unohtaa nämä J.Röngän "jokainen menetetty lukija tuo meille 2 uutta lukijaa" -paskapuheet. Urheilulehden levikki on saatu alan lehdelle hyvälle tasolle, mutta levikin nostamisessa onkin pitkälti kysymys pelkästä rahasta ja siitä, kuinka kovalla persnetolla kustantaja viitsii lehteään myydä. Urheilulehden ollessa kyseessä, ei pätäkkä lopu ihan heti kesken, koska kyseessä sattuu olemaan A -lehtien omistajan O-P Lyytikäisen harrastus ja "lempilapsi". Sisältönsä puolesta UL on kaukana siitä tasosta, että se pystyisi säilyttämään nykyisen levikin ilman jatkuvia "levikkikampanjoita".
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
-Niks- kirjoitti:
Edit; Mieluummin ottelun kommentaattorina kuuntelen Tinke Peltomaata kun hän ei osaa jauhaa asioita niin tarkasti.
Joo, en tiedä jaksaisinko Petteriä välttämättä koko kautta kuunnella kommentaattorina. Eilen kyllä diggasin, mutta niin diggasin Tinkestäkin aluksi. Eikä Sihvosen ydinosaaminen missään nimessä tule parhaiten esille kommentaattorina, aika ei vaan riitä. Aika vaikea ylipäätään keksiä kommentaattoria, joka olisi ollut loistava jääkiekossa. Esim. JP Jalon selostuksiin Tinke tai Kölli ei tuo juuri mitään lisäarvoa.

Sen sijaan studiossa Sihvonen voisi toimia hienostikin, ainakin heittämällä parempi kun Koivu. Ika on loistava ja liian vähän ruudussa.

Itse tarkoitin kuitenkin tuolla edellisellä kirjoituksellani näitä lehtitekstejä.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Urheiluruudussa oli eilen juttu puoluejohtajien suhteesta urheiluun. Toimittaja käytti hallitusohjelmasta leikkisästi nimeä "hallituksen pelikirja".

Ja kyllä, PS on selvästi keskivertoa parempi kommentaattori. Kokemusta lisää vaan niin luulen että vielä paranee. Hyvin osaa pelin virtauksia avata katsojille. Tosin liika sokea tuijottaminen pelikirjoihin on pahasta, mitä ei kyllä liikaa ollutkaan eilen. Eikä mielestäni sovikaan kiivastahtisen pelin kommentointiin, ainakaan liiaksi. Jättäköön ne sitten lehteensä.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Pressiboxi kirjoitti:
Huomionarvoista toki myös, että PS ja RD Army näkivät pelin paikoin kovastikin eri valossa. Eli ei noihin Sihvosen analyyseihin ihan jumalan sanana pidä luottaa.

Tämähän analyysien suola onkin. Niitä on erilaisia.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
tuuski kirjoitti:
Tämä mua jaksaa ihmetyttää. Haluaisitko lukea Urheilulehdestä Sihvosen kirjoituksen joka kuuluisi "Oksa oli hyvä, hyviä torjuntoja, jalat liikkui, hyvä peli"? Jos/kun Suomessa on tällä hetkellä yksi jääkiekkotoimittaja, joka pystyy pelin sisällön avaamiseen faneille, minun mielestäni hänellä on jopa velvollisuus tehdä sitä.

Tässä on juuri se pointti. Kuka tahansa tai ainakin melkein osaa lausua niitä latteuksia (tolpat ovat maalivahdin parhaat kaverit, ajaa iholle, antaa kiekon tehdä työn jne.). Mutta vain harvat toimittajat pystyvät oikeasti avaamaan peliä ja se jos mikä vie tavallisen katsojan lähemmäs pelin sisintä, mikä on loistava asia.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Pressiboxi kirjoitti:
Huomionarvoista toki myös, että PS ja RD Army näkivät pelin paikoin kovastikin eri valossa. Eli ei noihin Sihvosen analyyseihin ihan jumalan sanana pidä luottaa.
Asiaan kannattaa suhtautua kuin osakeanalyyseihin. Nytkin joidenkin jenkkianalyytikoiden mielestä ollaan matkalla kohti taantumaa ja osakkeiden pidempää laskuputkea, toisten mielestä pikku "dippi" oli luonnollinen korjaus ennen seuraavaa osakkeiden nousukautta. Molempien ryhmien äänitorviin kuuluu arvostettuja alan asiantuntijoita. Eri tekijöitä painottamalla päästään erilaisiin lopputuloksiin arvioiden lopputulosten suhteen (olettaen, ettei osakeanalyytikoilla ole omaa lehmää ojassa, mikä kannattaa pitää aina mielessä).
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Huerzo kirjoitti:
Eri tekijöitä painottamalla päästään erilaisiin lopputuloksiin arvioiden lopputulosten suhteen (olettaen, ettei osakeanalyytikoilla ole omaa lehmää ojassa, mikä kannattaa pitää aina mielessä).

Toki toki, ajattelin itsekin, että kannattaa kuulla monia/kaikkia osapuolia eikä uskoa PS:n pelikirjasetteihin ihan liikaa kuitenkaan pelkästään.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Toivottavasti joku katsoi äsken UK:lta Sihvosen analyysia Mestis-finaalista. Siinä on sellaista settiä mitä kaipaisin canalin lähetyksiinkin. Toki tuohon on kunnon mahdollisuus vasta ottelusarjassa, mutta epäilenpä, että siihen ei tulla canalilla/nelosella pystymään. Ei ainakaan Koivun voimin. Joka tapauksessa Sihvoselle iso käsi!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosittelen jokaista Petteri-fania käymään lukaisemassa Jokereiden osiosta petteriketjusta mitä mieltä Petteri on taustoista ja niiden käyttämisestä journalismissa. Itse ainakin repesin.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Miten Petterin ketjussa on näin hiljaista vaikka Fiasko-kiekko rullasi aika vakuuttavasti viime kauden mestarin Hämeenlinnan Paskakerhon yli finaaliin? Eikö tässä maassa enää osata v*ttuilla ollenkaan? Petteriltä odotan parempaa selitystä tähän kuin Paavo Väyrysmäistä toteamusta: tuomaripeliä.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Petterin pitää olla aika syvässä henk-koht kriisissä sillä edes "sunnuntaipohdintoja" ei ollut UL-sivuilla. Ja täällä me silti vaan kytätään mitä PS taas kirjoittaa :)
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Petteri kehissä

http://www.yle.fi/urheilu/mmjaakiekko/2007/index.html

Ja tuolta sitten klikkaa "Urheilumakasiinissa MM-jääkiekkoa", jos jäi keskustelu väliin. Alpo Suhonen ei lähtenyt väittelemään Sihvosen kanssa. Hyvä kun vastasi edes kysymyksiin. Koko keskustelusta ei jäänyt tosin mitään elämää suurempaa mieleen.

Sitten Sm-liigasta.

Seppäsen mukaan Jokerien pitikin mennä finaaliin, Sihvosen mukaan ei. Minusta kyse ei ollut siitä, että kumpi arvaa oikein, vaan siitä, että kummallakin oli perusteltu mielipide, joka antoi paremmat eväät seurata pelejä. Kukaan ei pysty olemaan jääkiekon osalta profeetta, joka arvaa aina voittajan. Tosin joitakin kutkuttaa aina se, kun Sihvonen on väärässä.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Mosabacka kirjoitti:
http://www.yle.fi/urheilu/mmjaakiekko/2007/index.html
Seppäsen mukaan Jokerien pitikin mennä finaaliin, Sihvosen mukaan ei. Minusta kyse ei ollut siitä, että kumpi arvaa oikein, vaan siitä, että kummallakin oli perusteltu mielipide, joka antoi paremmat eväät seurata pelejä. Kukaan ei pysty olemaan jääkiekon osalta profeetta, joka arvaa aina voittajan. Tosin joitakin kutkuttaa aina se, kun Sihvonen on väärässä.

Tästähän on kyse ollutkin koko ajan, mutta joillekin se ei mahdu päähän. Analyytikon tehtävä on kirjoittaa analyyseja. Siinä ei ole mitään profetaalista tai besserwisseriyttä, jos tekee räikeitä päätelmiä perustellen ne. Sitä Sihvonen on tehnyt.

Ja mitä tuohon vittuiluun tulee. Jos se, että jotakuta kutkuttaa, kun Sihvonen on väärässä, tarkoittaa vain sitä, että kyseinen henkilö on kykenemätön muodostamaan johdonmukaisia ajatuksia.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Ennenkuin kevät ja MM-kisat saapuvat, olisin kiinostunut näkemään uuden puolen jääkiekko-ottelun analysoinnista ja toivoisin (uskoisin) sen löytyvän jostakin. Viittaan siis P. Sihvosen kirjoitukseen Urheilulehdessä, lainaus:

"Heidän johtava TV-analyytikko, Niklas Vikegård, keskittyy pelkästään pelin analysointiin. Hän kiittää Tre Kronoria, kun peli käy. Hän antaa kovaa sapiskaa, kun peli ei käy. Ja aina tulee tarkat perustelut. Vikegård menee seurausten sijaan syvälle syiden ytimeen."

Olisiko näitä Vikegårdin viiltäviä analyysejä jossakin nähtävillä? Toinen kotimainen sujuu kyllä ja jääkiekko-sanasto on hallinnassa, joten siitä ei pitäisi jäädä kiini.

Pikainen google-haku toi tarjolle SVT:n urheilukommentaattori Peter Jihde:n kommentin tammikuulta siitä kenen pitäisi saada palkinto länsinaapurin suuressa Idrosttsgalassa: "Peter Jihde svarar dock snabbt på den frågan.
-Jag skulle ge ett pris till Niklas Vikegård för att han har livat upp svensk sportjournalistik så mycket."

Tuo lisäsi mielenkiintoani merkittävästi. Jos joku tietää mistä löytyy niin linkittäkää tai kertokaa. Kiitos!
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
onomoro kirjoitti:
Jos se, että jotakuta kutkuttaa, kun Sihvonen on väärässä, tarkoittaa vain sitä, että kyseinen henkilö on kykenemätön muodostamaan johdonmukaisia ajatuksia.

???

Sihvilässä on se hyvä puoli että hän yrittää saada keskustelua aikaiseksi.
Tässä hän on onnistunut täysin. Hänen argumentointinsa eri asioissa ovat väliltä, Hyvä oivallus - Naurettava väitös.

Meninkö provoon ?
Kun sihvilä on oikeassa - Se on totuus ja sitä myötäillään
Kun sihvilä on hakoteillä - Hän on oikeassa. Viestin vastaanottanut osapuoli ei vain ymmärrä sitä.

Olen hieman samanhenkinen, kännissä. Onneksi en ole toimittaja (virniö)
Musta-valkoinen. Ei se nyt vaan niin mene. Noh, urheilulehden, noin 15-vuotinen, tilaus on lakkautettu ja uusimisesta ei ole toivoakaan.

Ainakaan niin kauan kun koen älykkyyttäni loukattavan.

Joo, no. Ei tuo sihvilä ainoa syy ollut. Svetlana Kuznetsovaa lyötiin kuin kiekkoa treeneissä. Ehkä jopa pahemmin. Ja syyttä. Oletteko ylpeitä ?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jyrla kirjoitti:
Olisiko näitä Vikegårdin viiltäviä analyysejä jossakin nähtävillä? Toinen kotimainen sujuu kyllä ja jääkiekko-sanasto on hallinnassa, joten siitä ei pitäisi jäädä kiini.
Aloita vaikka kahlaamalla läpi miehen blogi.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Norja vs Suomi
  • 16.00
  • 8.75
  • 1.16
USA vs Slovakia
  • 1.30
  • 6.40
  • 7.25
Saksa vs Ruotsi
  • 10.00
  • 7.00
  • 1.20
Sveitsi vs Tshekki
  • 2.56
  • 4.30
  • 2.28
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös