Tätä 3/6 kk -säännön voimassaoloa muissa Pohjoismaissa sekä EU:n yhdistelmälupadirektiiviä tulkitaan täällä nyt väärin. Joko tahallaan, tai todennäköisemmin väärinkäsityksen takia.
EU:n yhdistelmälupadirektiivi määrittää, että "t
yöntekijän joutuessa työttömäksi lupaa ei saisi peruuttaa työttömyyden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana." (
Valtioneuvoston sivut). Myös muissa Pohjoismaissa työluvan peruutus on ymmärtääkseni sidottu työttömyyteen. Suomessa ainakaan työnantajan ilmoitusvelvollisuutta ei sidota työttömyyteen, vaan edellisen työsuhteen päättymiseen.
Suomessa suunnitteilla oleva prosessin käynnistäminen siitä, että työsuhde päättyy ennenaikaisesti, on erittäin merkittävä kiristys verrattuna aiempaan ja verrattuna muihin. Me emme kaiketi kukaan tiedä, miten suuren koneiston Migri käynnistää saatuaan työnantajalta ilmoituksen ennenaikaisesta keskeytymisestä, mutta kuten olen aiemmin kertonut: suurin osa keskeytyksistä ei johda työttömyyteen! Tämä on helppo perustella jo sillä, että merkittävällä osalla työluvalla työskentelevistä ei ole oikeutta ilmoittautua työnhakijaksi työllisyyspalveluihin.
Ikään kuin hallitus ei ymmärtäisi työmarkkinoita? On eri asia olla työtön (ainakin lainsäädännön käsittämällä tavalla), kuin olla ilman työtä. Sen tietää jokainen pätkätyöläinen, joka on pitänyt vähän lomaa kahden työsuhteen välissä. Monissa muissa maissa (joiden sosiaaliturva ei ole Suomen kaltainen) on vielä yleisempää olla "between jobs" ilman, että haetaan mitään sosiaaliturvaa. On käsittämätöntä asiantuntemattomuutta edes olettaa, että jos työsuhde - mistä syystä tahansa - päättyy kesken, se johtaisi automaattisesti työttömyyteen!
En tiedä kumpi on pahempi: se että hallitus tekee työmarkkinoita koskevia päätöksiä ymmärtämättä työmarkkinoiden toimintaa, vai se, että hallitus kyllä ymmärtää, mutta haluaa tarkoituksella tiukimman mahdollisen tulkinnan. Koska hallituksessa istuu Perussuomalainen puolue, pidän molempia vaihtoehtoja mahdollisina - jopa yhtä aikaa.
Joka tapauksessa Suomeen suunnitellaan olennaisilta osiltaan merkittävästi muita Pohjoismaita kireämpää työlupapolitiikkaa, ja se tulee olemaan myös EU:n yhdistelmälupadirektiivin vaatimuksia kireämpää. Se tulee haittamaan ulkomaalaisten rekrytoimista Suomeen, ja se tulee lisäämään ulkomaalaisten osaajien poismuuttoa tilanteessa, jossa heillä olisi käytännössä mahdollisuus jäädä Suomeen etsimään töitä, mutta he eivät halua tanssia Purran pillin mukaan, vaan menevät jonnekin, missä kokevat olevansa haluttuja ja arvostettuja veronmaksajia...