Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 631 695
  • 18 854

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Erinomainen hanke ei EU:n rimppakinttujen mielestä ole kannattava, mutta pitäähän Orpon saada oma Raippaluodon siltansa vaikka sitten velkarahalla?

Hallituksen jättihanke jäi ilman EU-rahaa – ministeriltäkin kriittinen arvio: ”Ei maksaisi itseään hyvin takaisin” Hallituksen jättihanke jäi ilman EU-rahaa – ministeriltäkin kriittinen arvio: ”Ei maksaisi itseään hyvin takaisin”

Tämä oli kyllä tyylipuhdas pekkarointiyritys, joka nyt EU-rahan osalta onneksi kaatui. Hankkeessa ei ole kerrassaan mitään järkeä kenenkään muun paitsi turkulaisten mielestä.

Tunnin junahan ei ole toki tämän hallituksen hanke eikä edes näiden puolueiden, vaan lähinnä ylikorostuneen varsinaissuomalaisen vaikuttamistyön. Ollut esillä erityisesti turkutaustaisten ministerien kautta jo monella vaalikaudella eri kokoonpanoilla. Samalla on nyysitty rahaa hankkeista muualta, erityisesti sieltä, missä kasvua on eri tasossa, eli pääradan kasvukäytävä ja pk-seutu.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Lainaus jutusta:

"Euroopan unioni myönsi 16. heinäkuuta yhteensä 7 miljardia euroa eurooppalaisille hankkeille. Suomeen myönnettiin tukea yhteensä 39,11 miljoonaa euroa."

Eli jaossa on 7000 miljoonaa ja Suomi onnistuu saamaan siitä 39 miljoonaa. Ollaan joo pieni maa väkiluvultaan, mutta että reilu puoli prosenttia koko jaettavasta rahasta. No ehkä se joidenkin mielestä menee juuri kuten pitääkin.
Kyllä kai on oikeutettua sanoa, että Suomen lobbaus tässä rahanjaossa on epäonnistunut perinpohjaisesti. Liekö sitten osaamattomuutta vai laiskuutta vai mistä on kyse? Tietysti on pöljä lähtökohta, että Suomen kärkihanke oli sellainen, joka useamman tahon toimesta on arvioitu taloudellisesti kannattamattomaksi julkiseksi investoinniksi.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin Pro-hallitus kuin olenkin, tuo tunnin juna-hanke on aivan älyvapaa miljardien hintalappuineen ja pitäisi kuopata todella syvälle. Nuo rahat sitten nykyisen tiestön ja liikenneinfran kunnossapitoon ja parantamiseen. Sieltä Turusta kerkeää kyllä vähän hitaammallakin junalla Helsinkiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turun tunnin junaan osaltaan kytkeytyvä jo rakenteilla oleva Leppävaarasta Kauklahteen ulottuva kaupunkirata, mikä parantaa PK-seudun lähiliikenteen ohella myös Turun liikenteen vetokykyä on hankkeena erinomainen, mutta mikäli pitäisi valita, Lohja-Salo-rataosuuden sijaan näkisin mielelläni panostettavan Helsingin joukkoliikenteeseen kunnolla.

Pisararadan suunnitelmat ovat ymmärtääkseni käytännössä niin pitkällä, että kaivinkone voitaisiin iskeä miltei jo maahan.

Helsinkiin piti rakentaa toinen metrolinja nykyisen pitkän haarukkamaisen itä-länsi-linjan lisäksi jo vuosikymmeniä sitten.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Noin yleisellä tasolla tästä voisi olla aika moneen asiaan liittyen eri mieltä.
Tarkoitinkin tällaisia täysin älyvapaita ja kalliita hankkeita. Olisi jo rikollista laittaa rahaa hankkeeseen joka ei koskaan maksa itseään takaisin, eikä siitä olisi mitään konkreettista hyötyä juuri kenellekkään.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tarkoitinkin tällaisia täysin älyvapaita ja kalliita hankkeita. Olisi jo rikollista laittaa rahaa hankkeeseen joka ei koskaan maksa itseään takaisin, eikä siitä olisi mitään konkreettista hyötyä juuri kenellekkään.
Niin minäkin tarkoitin ja juuri noita kuvailemasi kaltaisia hankkeita riittää enemmän kuin kylliksi esim. Etelä-Euroopassa ja siellä niitä pohjattomia kaivoja on edelleen, joihin EU syytää rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä tunnin juna kuuluu samaan kastiin, mutta ei vaan saanut rahoitusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin minäkin tarkoitin ja juuri noita kuvailemasi kaltaisia hankkeita riittää enemmän kuin kylliksi esim. Etelä-Euroopassa ja siellä niitä pohjattomia kaivoja on edelleen, joihin EU syytää rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä tunnin juna kuuluu samaan kastiin, mutta ei vaan saanut rahoitusta.

Sivusta sen verran, että näin se menee. Isot EU-valtiot saavat paljon enemmän siimaa kuin pienet. Näin pysytään siinä, että rahoitus annetaan keskimäärin "oikeille" hankkeille.

Tänään äänestetään komission puheenjohtajasta. Italialaislähteiden mukaan pääministeri Melonin joukkojen tuki on ollut esillä Melonin ja jatkoa hakevan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin neuvotteluissa. Koska äänet voivat mennä tiukalle ja kyse on suljetusta lippuäänestyksestä, aivan avoimesti puhutaan Melonin haluavan komissiolta suopeaa kohtelua erilaisille Italian tai ainakin Melonin kannalta tärkeille rahoitushankkeille.

Rahasta voidaan sopia ja nähtävästi on sovittu jo etukäteen. Meloni ei saa koko hallitustaan von der Leyenin taakse, mutta todennäköisesti riittävän määrän meppejä niin halutessaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tämä oli kyllä tyylipuhdas pekkarointiyritys, joka nyt EU-rahan osalta onneksi kaatui. Hankkeessa ei ole kerrassaan mitään järkeä kenenkään muun paitsi turkulaisten mielestä.

Eiköhän tuo olisi ollut myös Espoon ja Lohjan välillä asuvien ja Salo-Turku välillä olevien suosiossa kun lähijunalla pääsisi kulkemaan muualtakin radan varresta.

Samaan aikaan valtio kyllä maksaa pääradalla, että siellä on vieläkin enemmän henkilöliikennettä kun ostoliikenteen lähijunat palvelee Parolaa, Viialaa, Turenkia, Iittalaa, Lempäälää tms. Jostain lisävuoroista sentään taisivat kunnatkin maksaa..

"Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämiehen mukaan yksi syy rahoituksen ulkopuolelle jäämiseen on Länsiradan osalta myöhästynyt aikataulu. Häkämiehen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö myönsi luvan EU-rahoituksen hakemuksen tekemiselle liian myöhään, ja tästä syystä hakemuksen tekemiselle perusteellisesti ei jäänyt aikaa.

– Kiireen vuoksi hakemusta ei tehty perusteellisesti, Häkämies sanoo"
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eiköhän tuo olisi ollut myös Espoon ja Lohjan välillä asuvien ja Salo-Turku välillä olevien suosiossa kun lähijunalla pääsisi kulkemaan muualtakin radan varresta.

Samaan aikaan valtio kyllä maksaa pääradalla, että siellä on vieläkin enemmän henkilöliikennettä kun ostoliikenteen lähijunat palvelee Parolaa, Viialaa, Turenkia, Iittalaa, Lempäälää tms. Jostain lisävuoroista sentään taisivat kunnatkin maksaa..

"Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämiehen mukaan yksi syy rahoituksen ulkopuolelle jäämiseen on Länsiradan osalta myöhästynyt aikataulu. Häkämiehen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö myönsi luvan EU-rahoituksen hakemuksen tekemiselle liian myöhään, ja tästä syystä hakemuksen tekemiselle perusteellisesti ei jäänyt aikaa.

– Kiireen vuoksi hakemusta ei tehty perusteellisesti, Häkämies sanoo"

Espoo-Lohja-osuushan sinänsä on kohtalaisen kannattava, ja miksei sen nyt voi rakentaakin, jos lähijunaliikennettä halutaan kasvattaa siihen suuntaan ja jos kunnat haluavat sen pääosin rahoittaa. Siitä eteenpäin radan rakentamisessa ei ole käytännössä mitään järkeä, sillä ei luoda kuin kustannuksia. Lohjalle rakentaminenkin tosin vaatisi sitä, että linjaus tehtäisiin järkevämmin, työmatkaliikenteen kannalta se, että asema tehtäisiin jonnekin 6-7 km päähän keskustasta on lähinnä idioottimainen.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Lainaus jutusta:

"Euroopan unioni myönsi 16. heinäkuuta yhteensä 7 miljardia euroa eurooppalaisille hankkeille. Suomeen myönnettiin tukea yhteensä 39,11 miljoonaa euroa."

Eli jaossa on 7000 miljoonaa ja Suomi onnistuu saamaan siitä 39 miljoonaa. Ollaan joo pieni maa väkiluvultaan, mutta että reilu puoli prosenttia koko jaettavasta rahasta. No ehkä se joidenkin mielestä menee juuri kuten pitääkin.

Lulu Ranteelta jäätävä piikki Orpon suuntaan:

"Kun ihan faktoihin perustaa mielipiteensä, hyöty-kustannus-suhde ei näytä kovin mairittelevalta. Ei näytä siltä, että hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin."


Olisiko hanke pitänyt toteuttaa Väyläviraston kautta?

"Kyllä. Ehdottomasti.

– Nähdäkseni EU-rahoituksen saaminen tätä kautta on helpompaa. Kun Euroopan unionista haetaan rahaa, on tärkeätä, että kansallinen rahoitus on vakaata".


Orpon hallitus hoiti heikosti EU-rahoituksen valvonnan suomalaisille hankkeille. Aikanaan olin tekemisissä tätä toki pienempien EU-hankkeiden ja rahojen kanssa. Rahaa sai kun teki hakemuksen viimeisen päälle ja kohde on järkevä. Tuskin tämä on muuttunut.

Tuossa on kyllä yksi paha epäonnistuminen Orpon hallitukselta, joka taitaa mennä kokolailla Petterin omaan vihkoon.

Olisiko meillä ollut kannattavia hankkeita, joille olisi voinut tuon 176M€ saada? Luulen että olisi ollut.

Muutenkin melko huonosti lobattu jos 7 miljardista saatiin kotiutettua 34 miljoonaa. Onko aika mennyt leikkauslistoihin ja kaikkien kohujen selvittelyihin, eikä olla ehditty hoitamaan tulopuolta? Lisäksi voi päästöoikeuksista tulla vielä mukavaa lisälaskua nykyisellä politiikalla.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin minäkin tarkoitin ja juuri noita kuvailemasi kaltaisia hankkeita riittää enemmän kuin kylliksi esim. Etelä-Euroopassa ja siellä niitä pohjattomia kaivoja on edelleen, joihin EU syytää rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä tunnin juna kuuluu samaan kastiin, mutta ei vaan saanut rahoitusta.
Enemmän ehkä mietin sitä, että kuinka huono täytyy hankkeen olla että edes EU ei katso järkeväksi tukea sitä. Tai kuinka huonosti se rahoituspyyntö on esitetty.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Denver Broncos & Colorado Avalanche

Suomen maakuvan totaalinen romahtaminen työn perässä maahan muuttaneiden keskuudessa edellyttää nopeita ja konkreettisia toimia, vaatii Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

SUOMI romahti tuoreimmassa Expat Insider 2024 -kyselytutkimuksessa sijalle 51, kun viime vuona sijoitus oli vielä 16. Suomen taakse jäi vertailussa vain kaksi maata.

Pakarisen mukaan Suomen hallituksen viimeaikaiset tiukennukset kansalaisuuden saamisen osalta sekä paljon puhuttu hallituksen suunnitelmissa elänyt 3-6 kuukauden maastapoistumissääntö ovat herättäneet runsaasti keskustelua niin yrityksissä, ulkomaalaisten keskuudessa kuin ulkomaisessa lehdistössä.

– Maahanmuuton ympärillä viimeisen vuoden aikana käyty negatiivissävytteinen keskustelu ei voi olla näkymättä tässä tutkimuksessa ja näin ollen myös työperäisen maahanmuuton sektorissa. Mielikuvat syntyvät helposti ja niitä on vaikea muuttaa. Hallituksen tulisi ryhtyä välittömästi sellaisiin toimiin, jolla mielikuvaa muutetaan, Pakarinen sanoo
.


Orpon Peran hallitus, the gift that just keeps on giving. Kaikella vakavuudella, tuleekohan historia tuntemaan tämän nykyisen porukan kaikkien aikojen vihamielisimmin Suomen talouteen suhtautuneena sekä taloutta eniten alas ajaneena, mutta myös talouskasvun edellytyksiä pahiten tuhonneena hallituksena?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki

Suomen maakuvan totaalinen romahtaminen työn perässä maahan muuttaneiden keskuudessa edellyttää nopeita ja konkreettisia toimia, vaatii Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

SUOMI romahti tuoreimmassa Expat Insider 2024 -kyselytutkimuksessa sijalle 51, kun viime vuona sijoitus oli vielä 16. Suomen taakse jäi vertailussa vain kaksi maata.

Pakarisen mukaan Suomen hallituksen viimeaikaiset tiukennukset kansalaisuuden saamisen osalta sekä paljon puhuttu hallituksen suunnitelmissa elänyt 3-6 kuukauden maastapoistumissääntö ovat herättäneet runsaasti keskustelua niin yrityksissä, ulkomaalaisten keskuudessa kuin ulkomaisessa lehdistössä.

– Maahanmuuton ympärillä viimeisen vuoden aikana käyty negatiivissävytteinen keskustelu ei voi olla näkymättä tässä tutkimuksessa ja näin ollen myös työperäisen maahanmuuton sektorissa. Mielikuvat syntyvät helposti ja niitä on vaikea muuttaa. Hallituksen tulisi ryhtyä välittömästi sellaisiin toimiin, jolla mielikuvaa muutetaan, Pakarinen sanoo
.


Orpon Peran hallitus, the gift that just keeps on giving. Kaikella vakavuudella, tuleekohan historia tuntemaan tämän nykyisen porukan kaikkien aikojen vihamielisimmin Suomen talouteen suhtautuneena sekä taloutta eniten alas ajaneena, mutta myös talouskasvun edellytyksiä pahiten tuhonneena hallituksena?

Persujahan tästä voi onnitella. Heidän tavoitteenaan on ollut Suomen vetovoimatekijöiden romauttaminen, ja tämä tutkimus tukee sitä, että ovat onnistuneet siinä täydellisesti.

Kokoomusta on kyllä viety kuin mätää kukkoa. Muistan nimim. @Ann Arbor tästä kirjoittaneen jo nykyisen hallituksen alkumetreillä. Minä olin toista mieltä, ja uskoin, että lopulta Kokoomus vie ja PS vikisee. Valitettavasti @Ann Arbor oli oikeassa ja minä väärässä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Persujahan tästä voi onnitella. Heidän tavoitteenaan on ollut Suomen vetovoimatekijöiden romauttaminen, ja tämä tutkimus tukee sitä, että ovat onnistuneet siinä täydellisesti.

Kokoomusta on kyllä viety kuin mätää kukkoa.

Kokoomusta on voitu viedä kuin mätää kukkoa, mutta itse en tähän usko. Taustalla on Kokoomuksen noin viime vuosien aikana tapahtunut poliittisen linjan muutos. Siinä on menty jonkin verran keskustaliberaalista linjasta kohti laitaoikeistoa/radikaalioikeistoa.

Tämä on hyvin helppo huomata kun vertaa vaikkapa Kataisen Kokoomuksen linjaa Orpon Kokoomuksen linjaan. Itse asia on käynyt jopa niin, että useampi Kataisen Kokoomuksen ideoima/hyväksymä tavoite tai jopa laki on kaadettu Orpon ollessa puheenjohtaja ja pääministeri.

Yksi esimerkki on aikuiskoulutus, jota Kataisen hallitus kehitteli jopa kansalaisten yksilöllisiin koulutustarpeisiin vastaamiseen siirtymällä kansalaisten henkilökohtaisiin koulutustileihin. Oli myös yhteiskunnan kannalta järkevää tukea ammatinvaihtoa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Turun tunnin junaan osaltaan kytkeytyvä jo rakenteilla oleva Leppävaarasta Kauklahteen ulottuva kaupunkirata, mikä parantaa PK-seudun lähiliikenteen ohella myös Turun liikenteen vetokykyä on hankkeena erinomainen, mutta mikäli pitäisi valita, Lohja-Salo-rataosuuden sijaan näkisin mielelläni panostettavan Helsingin joukkoliikenteeseen kunnolla.

Pisararadan suunnitelmat ovat ymmärtääkseni käytännössä niin pitkällä, että kaivinkone voitaisiin iskeä miltei jo maahan.

Helsinkiin piti rakentaa toinen metrolinja nykyisen pitkän haarukkamaisen itä-länsi-linjan lisäksi jo vuosikymmeniä sitten.

Se vain, että kuinka paljon tehdään kalliita metro ja junaratoja ja vielä tunneliin. Paljonko yhteyksistä voitaisiin tehdä raitioteinä kuten uusi jokerilinja. Itse vääntäisin metrolinjan pään Espoossa Kauklahteen, jossa olisi vaihtomahdollisuus lähijunaan. Muuten pidän Helsingin metroa outona. Olisi saanut tehdä rautatiespeksein rautatien sähköistyksellä. Itärata voisi alkaa Rautatieaseman alta itäänpäin muuten eikä kaikki junaliikenne Pasilan kautta muualle Suomeen.

No tunnin junan eiku länsiradan suhteen tehdään mitä tehdään. Saas nähdä tuleeko vaalikaudella minkäänlaista keskustelua Itäsuunnan suhteen, siellähän kasa vaihtoehtoja Helsinki-Porvoo-Kouvola mikä taitaa olla se ykkösvaihto vai Helsinki-Porvoo-Kotka-(Hamina) vai Lahti-Mikkeli oikorata. Yksi ratapäätös taitaa tulla tänä vuonna päätettäväksi, suljetaanko Seinäjoki-Kaskinen. Sinänsähän ratoja suljettu ennenkin, mutta harvinaisempaa että rataa suljetaan, jolla kuitenkin pientä tavaraliikennettä ollut. (Kaskisiin viety puuta tehtaalle ja Teuvalta haettu muualle Suomeen, jälkimmäistä osittain korvaa Seinäjoen uusi terminaali).

Ja saatiinhan CEF-rahaa nyt kuitenkin edes jotain Suomeen ja mielestäni järkeviin kohteisiin. Niin pääradalle, Savon radalle kuin Karjalan radalle..
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Turun tunnin juna on yksi hyvä esimerkki näistä järjettömyyksistä, joihin kokoomus kippaa suomalaisten veronmaksajien rahaa. Pikkukokoomusta leikkivä persut mahdollistavat tämän järjettömyyden.

Viime kaudella Marinin vihervasemmistohallitus kokoomuksen tuella päätti 7 miljardin lähettämisestä italialaisten kotien remontointiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Persujahan tästä voi onnitella. Heidän tavoitteenaan on ollut Suomen vetovoimatekijöiden romauttaminen, ja tämä tutkimus tukee sitä, että ovat onnistuneet siinä täydellisesti.

Kokoomusta on kyllä viety kuin mätää kukkoa. Muistan nimim. @Ann Arbor tästä kirjoittaneen jo nykyisen hallituksen alkumetreillä. Minä olin toista mieltä, ja uskoin, että lopulta Kokoomus vie ja PS vikisee. Valitettavasti @Ann Arbor oli oikeassa ja minä väärässä.
Vaikka Kokoomus on saanut monia talouspoliittisia ja työmarkkinoihin liittyviä tavoitteitaan läpi, kyllähän Persut ovat vähintään "showta" vieneet lähes mielin määrin, siinä missä Kokoomukselle on jäänyt hiljaisen myötäilijän rooli.

Onhan se kieltämättä surullista, että yhdessä maailman ikääntyneimmissä maista maahanmuuttajamyönteiset näkökulmat on sysätty, jos ei täysin marginaaliin, niin ainakin melkein.

Vaikka lieneekin hyvin mahdollista, että Persut viettävät vaalikauden 2027-2031 oppositiossa, tulevat he tällä hallituskaudella jättämään todella syvän jalanjäljen suomalaiseen yhteiskuntaan. Suomi on ottanut askeleita kohti impivaaraa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Samaan aikaan kun Ukrainalaisia tulee Suomeen järjettömästi olosuhteista, niin Suomen hallitus Purran ja orpon johdolla kurittavat heitä suoraan sanoen kohtuuttomasti riisumalla vastaanottorahaa. On tää jotenki niin nurinkurista, että maahantulevia ihmisiä on varaa mitä ihmeellisimmillä säännöillä sun muilla verukeilla kurittaa vaan sen takia, koska eivät ole täysin kantasuomalaista perimää. Hienon jäljen jättää kyllä tämä hallitus.

Muutaman kymmenen miljoonan säästö ja samaan aikaan ollaan valmiita laittamaan 400 miljoonaa ihan haista paska tason junarataan.

Linkki vielä uutiseen, jossa sivutaan Ukrainalaisten tilannetta.


 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka Kokoomus on saanut monia talouspoliittisia ja työmarkkinoihin liittyviä tavoitteitaan läpi, kyllähän Persut ovat vähintään "showta" vieneet lähes mielin määrin, siinä missä Kokoomukselle on jäänyt hiljaisen myötäilijän rooli.

Onhan se kieltämättä surullista, että yhdessä maailman ikääntyneimmissä maista maahanmuuttajamyönteiset näkökulmat on sysätty, jos ei täysin marginaaliin, niin ainakin melkein.

Vaikka lieneekin hyvin mahdollista, että Persut viettävät vaalikauden 2027-2031 oppositiossa, tulevat he tällä hallituskaudella jättämään todella syvän jalanjäljen suomalaiseen yhteiskuntaan. Suomi on ottanut askeleita kohti impivaaraa.


Ainakin itse oon tähän mennessä ihan tyytyväinen nykyiseen hallituksemme ja oon koko ajan tykännyt enemmän tästä nykyisestä hallituksesta ja sen ministereistä, kun mitä ollenkaan tästä aikaisemmasta hallituksesta ja sen ministereistä.

Nykyinen hallitus on kuitenkin saanut myös paljon hyviä asioita aikaan, joita aikaisempi hallitus ei olisi varmasti saanut tai edes halunnut, kuten nyt tuoreipana vaikka tämä Rajalaki.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin itse oon tähän mennessä ihan tyytyväinen nykyiseen hallituksemme ja oon koko ajan tykännyt enemmän tästä nykyisestä hallituksesta ja sen ministereistä, kun mitä ollenkaan tästä aikaisemmasta hallituksesta ja sen ministereistä.

Nykyinen hallitus on kuitenkin saanut myös paljon hyviä asioita aikaan, joita aikaisempi hallitus ei olisi varmasti saanut tai edes halunnut, kuten nyt tuoreipana vaikka tämä Rajalaki.
Kaikilla hallituksilla on hetkensä ja niin toki myös nykyisellä. Puolustus- ja ulkopolitiikka on hoidettu pääosin hyvin, eikä menoleikkauksia ole kammoksuttu liikaa.

Yhtä lailla omasta maahanmuuttomyönteisestä näkökulmasta Orpon hallitus vie Suomea nyt täysin väärään suuntaan ja vaikkeivat hallituskohut ole tainneet maamme kansainvälistä mainetta kolhia vielä niin paljoa, onhan esim. rasismin normalisoituminen, minkä suitsimisessa hallitus on epäonnistunut pahasti.

Se millainen on itse kunkin "ihanneyhteiskunta" toki vaihtelee, mutta nykyhallituksen johdolla Suomi ei ole ottanut askelia kohti omaani, pois lukien alkoholipolitiikan hienoinen liberalisaatio. Tiedostan toki sen, että isolle osalle meistä yhteiskunnallinen taantumus, epäluuloinen suhtautuminen innovaatioihin ja työperäiseen maahanmuuttoon kelpaa vallan mainiosti. Suomen oikeistoliberaalit taitavat tätä nykyä mahtua pariin linja-autoon.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Ainakin itse oon tähän mennessä ihan tyytyväinen nykyiseen hallituksemme ja oon koko ajan tykännyt enemmän tästä nykyisestä hallituksesta ja sen ministereistä, kun mitä ollenkaan tästä aikaisemmasta hallituksesta ja sen ministereistä.

Nykyinen hallitus on kuitenkin saanut myös paljon hyviä asioita aikaan, joita aikaisempi hallitus ei olisi varmasti saanut tai edes halunnut, kuten nyt tuoreipana vaikka tämä Rajalaki.
Mielenkiinnosta kuulisin perusteita, mitä hyvää rajalain lisäksi hallitus on saanut aikaan ja miten ne aikaansaannokset parantavat suomalaisten elämää?
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiinnosta kuulisin perusteita, mitä hyvää rajalain lisäksi hallitus on saanut aikaan ja miten ne aikaansaannokset parantavat suomalaisten elämää?


No ainakin omasta mielestäni se Venäjän vastaisen rajan sulkeminen oli pelkästään hyvä asia, kuten myös tämä tuore laittoman maahantulon sieltä estäminen tämän pikakäännytyslain turvin, jossa itänaapurimme turvautuu siihen hybridioperaatioon sen laittoman maahantulon järjestämisessä.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikilla hallituksilla on hetkensä ja niin toki myös nykyisellä. Puolustus- ja ulkopolitiikka on hoidettu pääosin hyvin, eikä menoleikkauksia ole kammoksuttu liikaa.

Yhtä lailla omasta maahanmuuttomyönteisestä näkökulmasta Orpon hallitus vie Suomea nyt täysin väärään suuntaan ja vaikkeivat hallituskohut ole tainneet maamme kansainvälistä mainetta kolhia vielä niin paljoa, onhan esim. rasismin normalisoituminen, minkä suitsimisessa hallitus on epäonnistunut pahasti.

Se millainen on itse kunkin "ihanneyhteiskunta" toki vaihtelee, mutta nykyhallituksen johdolla Suomi ei ole ottanut askelia kohti omaani, pois lukien alkoholipolitiikan hienoinen liberalisaatio. Tiedostan toki sen, että isolle osalle meistä yhteiskunnallinen taantumus, epäluuloinen suhtautuminen innovaatioihin ja työperäiseen maahanmuuttoon kelpaa vallan mainiosti. Suomen oikeistoliberaalit taitavat tätä nykyä mahtua pariin linja-autoon.


Edellisellä hallituksella sitä oli tapana tuhlata verorahoja myös monenlaisiin turhiin hankkeisiin, sekä velkaannuttaa valtiota edesvastuuttomasti.

En sanoisi itseäni maahanmuuttovastaiseksi, mutta kyllä vaan se viime hallituksen toiminta nykyiseen hallituslinjaan verrattuna oli aika edesvastuutonta, kun heille käytännössä ihan jokainen Suomen rajan ylittänyt henkilö oli aina automaattisesti tänne tervetullut, riippumatta yhtään siitä, että mitkä olivat ne henkilön taustat ja todelliset tarkoitusperät. Juuri tätä se itänaapurin diktaattori osasi käyttää ja osaa edelleenkin käyttää omana aseenaan Suomea ja länsimaita vastaan, kun lähetti tänne aina niitä maahantulijoita itärajan kautta ja heidät sitten otettiin täällä aina vaan vastaan, kun hallituksen mielestä niitä "kansainvälisiä ihmisoikeuksia pitää noudattaa". Joten ei varmasti olisi ne Marin, Ohisalo, Haavisto ja Li Andersson saaneet tai edes halunneet saada tällaista uudenlaista pikakäännytyslakia voimaan Suomen rajalaissa.

Suomella ei myöskään ole varaa elättää täällä kymmeniä tai satoja tuhansia turvapaikanhakijoita, kun se maamme taloustilanne on jo valmiiksi heikko ja sitä oman maan kansalaisten sosiaaliturvaa jouduttiin myös ihan ymmärrettävistä syistä leikkaamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös