Petteri Orpon hallitus

  • 1 286 435
  • 16 067

Flonaldo

Jäsen
En ymmärrä Kaarlo Tuorin haastattelun kuittaamista vain sillä, että käännytyslaki on ok, ja kyllähän muuallakin tehdään kovaa maahanmuuttopolitiikkaa kun tilanne sitä vaatii. Kyllä minä ainakin ottaisin vakavasti, jos noin kokenut ja kovan tason asiantuntija antaa tiukkaa kritiikkiä perustuslakivaliokunnan toiminnasta.
Tuorin haastattelua tulee käsitellä (ja niin sitä olisi tullut myös Hesarin käsitellä) poliittisen toimijan poliittisena kannanottona. Ei asiantuntijan asiantuntijanäkemyksenä.

Tuori esitti, että hallituksen hankkeena on romuttaa oikeusvaltio Puolan ja Unkarin tapaan, ja että nyt ensimmäinen vaihe tuosta hankkeesta on toteutettu. Pelkästään tuo jo olisi riittävän hurja virhe, joka diskvalifioi hänet pysyvästi.

”Puheenjohtaja pitää johtotähtenään hallituksen esitysten runnomista lävitse, tarttuu asiayhteydestään irrotettuihin oikeudellisiin oljenkorsiin ja näennäisperusteluihin, inttää asiantuntijoita vastaan ja esittää heille johdattelevia kysymyksiä. Tällaista ei ole ennen tapahtunut.”
Tällainen teksti ei ole mitään asiantuntijan kommentointia. Se on puhetta, mitä voisi odottaa vaikkapa Matias Mäkyseltä. Se on aivan puhdasta poliittista kamppailua.

Tuori voi olla ollut oikein hyväkin asiantuntija, mutta nyt häneen tulisi suhtautua vain nykyistä hallitusta vastustavana poliittisena toimijana. Tämä ongelma ei toki ole mitenkään uusi, vaan valiokunnan käyttämissä asiantuntijoissa on monia muitakin henkilöitä, jotka näyttäytyvät ensisijaisesti poliittisina toimijoina. He varmasti osaavat perustella ja ankkuroida kantansa lakiin, mutta lausuntojen valittu suunta määräytyy ideologian perusteella.

Jos haluamme säilyttää nykyisen kaltaisen perustuslakitarkastelun, pitäisi suutareiden pysyä lesteissään molemmin puolin: asiantuntijoiden poissa politiikasta, poliitikkojen kunnioittaa asiantuntijoita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oikeustieteen emeritusprofessori Kaarlo Tuori hyökkäsi eilen voimakkaasti perustuslakivaliokunnan politisoitumista ja perustuslakivaliokunnan puheenjohtajaa vastaan. Tuori kertoi suomalaisen oikeusvaltion olevan vakavassa vaarassa.

Oikeusvaltion kehityksestä on aina syytä olla huolissaan. Mutta onko tilanne sellainen kuin erityisesti ex-taistolaiset ja Demlan puheenjohtajistoon kuuluneet proffat (kuten Tuori) tilanteen maalaavat? Ei ole.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti haluaa keskustelua oikeusvaltiosta rauhallisin mielin. Eikä Pöysti ole samaa mieltä Tuorin kanssa perustuslakivaliokunnan politisoitumisesta. Oikeuskanslerin mukaan valiokunnassa on tällä hallituskaudella nähty painotuseroja talouden ja turvallisuustilanteen realiteettien sekä ihmisoikeusvelvoitteista johtuvien rajoitteiden välillä.

Pöysti ei allekirjoita Tuorin väitettä siitä, että perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman (kok) olisi toiminut epäasiallisesti valiokunnan kokouksissa. ”Kun itselläni on ollut kunnia olla perustuslakivaliokunnassa, toiminta on aina ollut hyvin asiallista. En ole kokenut mitään johdattelua tai painostavia kysymyksiä”, Pöysti sanoo.

On erinomaista, että useiden laitavasemmistoon kuuluneiden professorien mediahallintaan ja vaahtoamiseen mm. Suomesta Puolan ja Unkarin tiellä saadaan järkiperäisiä oikeusoppineiden kommentteja. Pöysti ja Pauliine Koskelo ovat molemmat asiantuntijoita, jotka ymmärtävät erinomaisesti uuden tilanteen. Euroopassa käydään sotaa ja Suomi tukee vahvasti puolustautumaan joutunutta Ukrainaa Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Koska Suomi on Venäjän jatkuvien vihamielisten toimien kohteena, kansallinen turvallisuus ja ihmisoikeusvelvoitteet koetaan eri puolueissa eri painotuksena. Tilanne on uusi myös Euroopan ihmisoikeusvelvoitteiden osalta, kuten Koskelo eilen kertoi. Erilaiset näkökulmat Suomen turvallisuudesta ensisijaisena suhteessa ihmisoikeusvelvoitteisiin ovat tässä tilanteessa aivan normaaleja.

 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti haluaa keskustelua oikeusvaltiosta rauhallisin mielin. Eikä Pöysti ole samaa mieltä Tuorin kanssa perustuslakivaliokunnan politisoitumisesta. Oikeuskanslerin mukaan valiokunnassa on tällä hallituskaudella nähty painotuseroja talouden ja turvallisuustilanteen realiteettien sekä ihmisoikeusvelvoitteista johtuvien rajoitteiden välillä.

Keskustelua pitäisi nimenomaan käydä. Näen itse suurempana ongelmana sen että entistä useampi lakiesitys päätyy perustuslakivaliokunnassa ongelmiin. Syy on varmasti isoksi osaksi kiireessä ja heikossa valmistelussa, mutta valitettavasti entistä useammin myös siinä että lakiesitykset ovat aiempaa vahvemmin myös ideologisia ja siinä sivussa sitten kokeillaan vähän rajoja myös perustuslain suhteen.

Piän Adlecreutzin avausta perustuslakituomioistuimen perustamisesta varsin järkevänä. Poikkeuksellisia aikoja on ollut ja tulee olemaan. Perusteellisempi käsittely ja tietyt ennakkopäätöksetkin auttaisivat selvittämään ongelmia myös jatkossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Keskustelua pitäisi nimenomaan käydä. Näen itse suurempana ongelmana sen että entistä useampi lakiesitys päätyy perustuslakivaliokunnassa ongelmiin. Syy on varmasti isoksi osaksi kiireessä ja heikossa valmistelussa, mutta valitettavasti entistä useammin myös siinä että lakiesitykset ovat aiempaa vahvemmin myös ideologisia ja siinä sivussa sitten kokeillaan vähän rajoja myös perustuslain suhteen.

Piän Adlecreutzin avausta perustuslakituomioistuimen perustamisesta varsin järkevänä. Poikkeuksellisia aikoja on ollut ja tulee olemaan. Perusteellisempi käsittely ja tietyt ennakkopäätöksetkin auttaisivat selvittämään ongelmia myös jatkossa.

Ja lisäksi eteen tulee poikkeuslakeja estämään Venäjän toimia, joita ei olisi voinut edes kuvitella vielä kolme vuotta sitten. Perustuslakituomioistuimesta tulee keskustella avoimesti. Olisi monella tavalla selvempää - ja uudella tavalla ongelmallisempaa - jos päätöksiä tekevät kansanedustajat eivät olisi samalla perustuslakia vaaliva elin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Flonaldo

Jäsen
Keskustelua pitäisi nimenomaan käydä. Näen itse suurempana ongelmana sen että entistä useampi lakiesitys päätyy perustuslakivaliokunnassa ongelmiin. Syy on varmasti isoksi osaksi kiireessä ja heikossa valmistelussa, mutta valitettavasti entistä useammin myös siinä että lakiesitykset ovat aiempaa vahvemmin myös ideologisia ja siinä sivussa sitten kokeillaan vähän rajoja myös perustuslain suhteen.
Lakiesitystenhän kuuluukin olla ideologisia. Politiikka on ideologioiden taistelua, ei mitään "yhteisten asioiden hoitamista".

Rajalain kohdalla perustuslailliset ongelmat ovat selviä ja ymmärrettäviä. Mutta on nähty myös, että on - ainakin omasta mielestäni - myös yllättävällä tavalla vaikka sosiaaliturvan leikkauksia käsitelty perustuslakivaliokunnassa.

Emme halua amerikkalaistyylistä kehitystä, missä perustuslakia vain vaivihkaisesti laajoilla ylitulkinnoilla laajennetaan rajoittamaan eduskunnan toimivaltaa. Yhtäkään asiantuntijaa ei ole sinne demokraattisesti kansa valinnut, ja vallan luovuttaminen heille olisi erittäin epädemokraattista. Varsinkin kun se on nyt näyttäytynyt, että siellä ne vasta ideologiat taistelevatkin, eikä se ole millään tapaa toivottavaa, että sitä taistoa käydään "asiantuntija"lausuntojen välityksellä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Emme halua amerikkalaistyylistä kehitystä, missä perustuslakia vain vaivihkaisesti laajoilla ylitulkinnoilla laajennetaan rajoittamaan eduskunnan toimivaltaa.
Koska vain USA:ssa on perustuslakituomioistuin ja siten valintana on joko meidän eduskunta valvoo itseään (ainakin enimmäkseen) -systeemi tai sitten amerikkalainen tilanne... Polemisoit nyt kyllä ihan kybällä tätä monitahoista kysymystä. Minä nukkuisin yöni turvallisemmin näinä karuina ja vaarallisina aikoina, jos meillä olisi itsenäinen perustuslakituomioistuin.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Lakiesitystenhän kuuluukin olla ideologisia. Politiikka on ideologioiden taistelua, ei mitään "yhteisten asioiden hoitamista".
Emme halua amerikkalaistyylistä kehitystä, missä perustuslakia vain vaivihkaisesti laajoilla ylitulkinnoilla laajennetaan rajoittamaan eduskunnan toimivaltaa. Yhtäkään asiantuntijaa ei ole sinne demokraattisesti kansa valinnut, ja vallan luovuttaminen heille olisi erittäin epädemokraattista.

Pelottava maailmankuva jossa lakiesitysten tulee olla ideologisia yhteisten asioiden ajamisen sijaan. Ja asiantuntijoiden mukanaolo nähdään epädemokraattisena.

Näillä eväillä niitä diktatuureja käynnistellään. Onneksi Suomessa ei olla vielä tuolla tiellä.
 

Flonaldo

Jäsen
Koska vain USA:ssa on perustuslakituomioistuin ja siten valintana on joko meidän eduskunta valvoo itseään (ainakin enimmäkseen) -systeemi tai sitten amerikkalainen tilanne... Polemisoit nyt kyllä ihan kybällä tätä monitahoista kysymystä. Minä nukkuisin yöni turvallisemmin näinä karuina ja vaarallisina aikoina, jos meillä olisi itsenäinen perustuslakituomioistuin.
Nyt ehkä ylitulkitsit puolestaan minun näkemystäni. Taisin todeta joku viikko sitten, että tästä kun laineet laskevat, niin kohkaaminen jos nyt ei ihan unohdu, niin kierrokset ainakin laskevat merkittävästi.

Toki sen jälkeen on heitetty bensaa liekkeihin juuri vaikkapa Tuorin toimesta. Ideologisen "sodan"julistuksen lisäksi kun mennään törkeisiin henkilökohtaisuuksiin, on sen jälkeen kovin vaikea ajatella, miten tilannetta voitaisiin de-eskaloida.

Minä en pelkää Puolan, Unkarin tai Yhdysvaltojen tai minkään muunkaan tietä, vaan nukun ihan juuri nyt yöni rauhallisesti.

Ja Yhdysvalloissahan ei sinällään perustuslakituomioistuinta ole, vaan korkein oikeus. Kyseinen oikeusaste käsittelee huomattavan vähäisen osan jutuistaan kongressin säätämien lakien perustuslainmukaisuutta, vaan sitten ratkoo ennakkotapauksia ihan kaikesta.

Minua ei huolestuta oikeastaan ollenkaan, siis vähäisimmässäkään määrin, että Suomessa vallassa olisi hallitus, joka polkisi kansalaisten perusoikeuksia. Selvästi enemmän olen huolissani siitä, että demokratiaa halutaan (tietoisesti tai tiedostamatta) rapauttaa useammastakin suunnasta.

Yhtäällä on kova kaipuu johonkin "vahvaan johtajaan", jonka ei niin tarvitse piitata, noh, mistään. Toisaalla kansanvaltaa halutaan luovuttaa asiantuntijoille ja "asiantuntijoille". Tärkeintä on lopulta vain "omien" voitto.

Silloin kun sitä valtaa viedään demokratian ulkopuolelle, kannattaa vain aina pitää mielessä, miltä se maailma näyttäisi, jos vahva johtaja tai asiantuntija edustaisikin omaan ideologiaan nähden 180 astetta päinvastaista maailmankuvaa. Ja silloin ei enää sitten auttaisi itku.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Silloin kun sitä valtaa viedään demokratian ulkopuolelle, kannattaa vain aina pitää mielessä, miltä se maailma näyttäisi, jos vahva johtaja tai asiantuntija edustaisikin omaan ideologiaan nähden 180 astetta päinvastaista maailmankuvaa. Ja silloin ei enää sitten auttaisi itku.
Vaikea nähdä että suomalainen perustuslakituomioistuin olisi askel tälläiseen hirmuvaltaan. Itse olen siis liberaalidemokraatti ja yhdyssanan kummallakin osalla on yhtä suuri paino. On olemassa anti-liberaalia demokratiaa, kuten hyvin tiedämme. Pev valitettava ja epäuskottava instituutio, tai siis vähintään tulossa sellaiseksi - nämä nykyiset polarisaation ja populismin ajat eivät ehkä tältä osin ole hyväksi järjestelmällemme, joten päivittäkäämme ja lujittakaamme sitä.
 

Flonaldo

Jäsen
Pelottava maailmankuva jossa lakiesitysten tulee olla ideologisia yhteisten asioiden ajamisen sijaan. Ja asiantuntijoiden mukanaolo nähdään epädemokraattisena.

Näillä eväillä niitä diktatuureja käynnistellään. Onneksi Suomessa ei olla vielä tuolla tiellä.
Jos politiikka ei olisi ideologiaa, ei olisi puolueita. Jokaisessa aidosti demokraattisessa maassa vallassa on/ovat puolue(et). Ne maat missä puolueita ei ole, on vallassa diktatuuri.

Kun hallituskoalitiota ja -ohjelmaa muodostettiin esimerkiksi, ei siellä keskusteltu yhteisten asioiden hoitamisesta, vaan käytiin kaikkein kovinta ideologista taistoa. Samoin vaalikampanjoinnissa. Ja kansa valitsi valtaan haluamansa edustajat.

Asiantuntijat ovat hyvä asia. Asiantuntijuuden kaavulla harhauttavat ideologit ovat huolestuttavia ja tuhoavat instituutioita.
 

Flonaldo

Jäsen
Vaikea nähdä että suomalainen perustuslakituomioistuin olisi askel tälläiseen hirmuvaltaan.
En ole sanallakaan kirjoittanut minkäänlaista mielipidettä perustuslakituomioistuimesta.

Pev valitettava ja epäuskottava instituutio, tai siis vähintään tulossa sellaiseksi - nämä nykyiset polarisaation ja populismin ajat eivät ehkä tältä osin ole hyväksi järjestelmällemme, joten päivittäkäämme ja lujittakaamme sitä.
Tämä nyt sen sijaan on omaan korvaani paljon huolestuttavampi kommentti. Siis nyt kerran vähän on jotain muuta kuin täysin yksimielistä kompromissihymistelyä, niin 118-vuotinen instituutio onkin yhtäkkiä "valitettava ja epäuskottava" ja pitää räjäyttää. Suomalaisen yhteiskunnan vahvuus on kestävissä instituutioissa.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tästä Petteri kyllä yllättyy; myö ollaan jo sodassa.





Pitäisköhän Toverin jo vähän hillitä näitä sotakiihkoilujaan?

Politiikka on siitä kummallinen elämänalue, että se saa usein ihmisistä huonoimmat puolet esiin. Ukrainan sodan kommentaattorina ja huippuasiantuntijana Toveri oli jatkuvasti mies paikallaan, mutta nyt politiikkaan siirryttyään hän on alkanut vaikuttaa toisinaan hieman tärähtäneeltä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Jos politiikka ei olisi ideologiaa, ei olisi puolueita. Jokaisessa aidosti demokraattisessa maassa vallassa on/ovat puolue(et). Ne maat missä puolueita ei ole, on vallassa diktatuuri.

Kun hallituskoalitiota ja -ohjelmaa muodostettiin esimerkiksi, ei siellä keskusteltu yhteisten asioiden hoitamisesta, vaan käytiin kaikkein kovinta ideologista taistoa. Samoin vaalikampanjoinnissa. Ja kansa valitsi valtaan haluamansa edustajat.

Asiantuntijat ovat hyvä asia. Asiantuntijuuden kaavulla harhauttavat ideologit ovat huolestuttavia ja tuhoavat instituutioita.

Puolueilla tulee olla ideologioita mutta siitä on vielä matkaa siihen millaisiksi lakiesitykset usean puolueen yhteistyönä muodostuvat ja miten niistä sitten eri valiokunnissa lausuntoja annetaan ennen demokraattista äänestystä.

Mitä enemmän lakiesitykset on ideologisia sitä rikkovampaa politiikasta tulee, ja sen vuoksi saamme todiataa myös soutaminen huopaus liikettä joka johtaa osaltaan siihen että päätöksenteko sakkaa. Vaalipuheiden (ideologioiden) ja päätöstenteon ollessa ristiriidassa vaikutus on sama.

Osa hyvien ja kestävien päätöksien valmistelua on asiantuntijalausunnot ja siksi niitä tarvitaan osana prosessia.

Siitä olen samaa mieltä ettei asiantuntijalausuntoihin pidä sotkea ideologioita mukaan. Asiantuntijatkaan eivät kuitenkaan ole täysin ideologioista irrallisia objektiivisia tyhjiöitä joten on hyvä käytäntö että mukana on useita tahoja ja eri näkökulmista.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Politiikka on siitä kummallinen elämänalue, että se saa usein ihmisistä huonoimmat puolet esiin. Ukrainan sodan kommentaattorina ja huippuasiantuntijana Toveri oli jatkuvasti mies paikallaan, mutta nyt politiikkaan siirryttyään hän on alkanut vaikuttaa toisinaan hieman tärähtäneeltä.
Täsmälleen samaa mieltä. Sama koskee Aaltolaa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Keskustelua pitäisi nimenomaan käydä. Näen itse suurempana ongelmana sen että entistä useampi lakiesitys päätyy perustuslakivaliokunnassa ongelmiin. Syy on varmasti isoksi osaksi kiireessä ja heikossa valmistelussa, mutta valitettavasti entistä useammin myös siinä että lakiesitykset ovat aiempaa vahvemmin myös ideologisia ja siinä sivussa sitten kokeillaan vähän rajoja myös perustuslain suhteen.

Piän Adlecreutzin avausta perustuslakituomioistuimen perustamisesta varsin järkevänä. Poikkeuksellisia aikoja on ollut ja tulee olemaan. Perusteellisempi käsittely ja tietyt ennakkopäätöksetkin auttaisivat selvittämään ongelmia myös jatkossa.

Itselle syntynyt vaikutelma, että tässä kyseisessä lakihankkeessa keskustelua halutaan aikalailla hiljentää ja paimentaa, ja oikea päätös on vahvasti valittu - laki pitää hyväksyä nopeasti ja jos et ole nopeasti tukemassa lakia tässä (kiistanalaisessa) muodossa, vaarannat kansallisen turvallisuuden ja pelaat Putinin pussiin.

Useamman kansanedustajan päivityksiä lukeneena niissä toistetaan samaa viestiä siitä, että lain puutteita ja ongelmia esiinnostavat ihmiset eivät ymmärrä kansallisesta turvallisuudesta ja Venäjän toiminnasta tarpeeksi.

Keskustelua muka näennäisesti kannatetetaan, mutta kuitenkin vain sitä keskustelua, jossa laki pitäisi ongelmistaan huolimatta hyväksyä kiireellisesti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Presidentti ja hallitus (+ keskusta ja SDP) haluavat rajalain. Syynä on Euroopassa käytävä sota ja Venäjän valmistelemat toimet Suomea vastaan. Kiireyden ymmärrän liittyvän Venäjän käynnistämiin tihutöihin Pohjoismaissa, Baltiassa ja muualla Euroopassa. Mahdollisesti tiedustelu tietää yksityiskohtia Venäjän valmistelemista toimista myös itärajalla.

Ja tätä ei voi mielestäni kuitata kuten täällä usein on kuitattu: juuri mitään ei itärajalla sattunut talvellakaan tai keväällä tai nyt kesällä. Tällä logiikalla palo- ja murtovakuutuksetkin ovat turhia. Venäjä pitää Suomea vihollisena ja lietsoo vihakampanjaa Suomea vastaan. Putinilaiseen tapaan valheilla rakennellaan jonkinlaista isompaa iskua. Voisi Suomen tapauksessa olla myös FSB:n organisoima välineellistetty maahantulo Suomeen.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Itselle syntynyt vaikutelma, että tässä kyseisessä lakihankkeessa keskustelua halutaan aikalailla hiljentää ja paimentaa, ja oikea päätös on vahvasti valittu - laki pitää hyväksyä nopeasti ja jos et ole nopeasti tukemassa lakia tässä (kiistanalaisessa) muodossa, vaarannat kansallisen turvallisuuden ja pelaat Putinin pussiin.

Joo kyllähän tuossa perää on. Pelon käyttäminen painostuskeinona on selkeässä nousussa ja vaikka tilanne naapurissa on vakava ihan yhtälailla voisi myös sanoa että Putinin pussiin pelaa myös se kun säädetään hätiköidysti läpi lakeja jotka rikkovat yhteisiä pelisääntöjä. Turvallisuuden siivellä oikeuksien rajaaminen on yksi klassisimpia esimerkkejä.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Presidentti ja hallitus (+ keskusta ja SDP) haluavat rajalain. Syynä on Euroopassa käytävä sota ja Venäjän valmistelemat toimet Suomea vastaan. Kiireyden ymmärrän liittyvän Venäjän käynnistämiin tihutöihin Pohjoismaissa, Baltiassa ja muualla Euroopassa. Mahdollisesti tiedustelu tietää yksityiskohtia Venäjän valmistelemista toimista myös itärajalla.

Ja tätä ei voi mielestäni kuitata kuten täällä usein on kuitattu: juuri mitään ei itärajalla sattunut talvellakaan tai keväällä tai nyt kesällä. Tällä logiikalla palo- ja murtovakuutuksetkin ovat turhia. Venäjä pitää Suomea vihollisena ja lietsoo vihakampanjaa Suomea vastaan. Putinilaiseen tapaan valheilla rakennellaan jonkinlaista isompaa iskua. Voisi Suomen tapauksessa olla myös FSB:n organisoima välineellistetty maahantulo Suomeen.

Minäkin haluan rajalain. Haluan myös sellaisen lain, joka on kunnolla valmisteltu, ja mieluiten olisi linjassa perustuslain ja ihmisoikeuksien kanssa.

En ole tarpeeksi jyvin perehtynyt yksityiskohtiin, että voisin olla jyrkästi puolesta tai vastaan, mutta huolestuttaa se, että monet asiantuntijat ja toki myös osa oppositiota, joka ei ole millään muotoa Venäjä myönteistä, on melko voimakkaasti lain sisältöä kritisoinut.

Onko laki riittävän hyvin valmisteltu?
 

Flonaldo

Jäsen
Minäkin haluan rajalain. Haluan myös sellaisen lain, joka on kunnolla valmisteltu, ja mieluiten olisi linjassa perustuslain ja ihmisoikeuksien kanssa.
Mutta kun sellaista lakia ei ole mahdollista säätää, kuten Pauliine Koskelokin juuri käytännössä totesi.

Joko kaikki Venäjän masinoimat ihmiset otetaan nöyrästi vastaan tai sitten ei. Ei siinä ole mitään välivaihtoehtoa, missä otetaan vaan vähän tai otetaan ne vain Imatralle asti.

Toinen vaihtoehto rikkoo perustuslakia kansalaisten turvallisuuden ja valtion ensisijaisen tehtävän osalta. Toinen sitten taas kansainvälisiä sopimuksia, joihin valtio on sitoutunut.

Sitä voi hinkata vaikka missä valiokunnissa, mutta tuo on se asia, mistä oikeasti pitäisi peistä vääntää.
 

Baldrick

Jäsen
Minäkin haluan rajalain. Haluan myös sellaisen lain, joka on kunnolla valmisteltu, ja mieluiten olisi linjassa perustuslain ja ihmisoikeuksien kanssa.

En ole tarpeeksi jyvin perehtynyt yksityiskohtiin, että voisin olla jyrkästi puolesta tai vastaan, mutta huolestuttaa se, että monet asiantuntijat ja toki myös osa oppositiota, joka ei ole millään muotoa Venäjä myönteistä, on melko voimakkaasti lain sisältöä kritisoinut.

Onko laki riittävän hyvin valmisteltu?
Kyllähän tätä hallitusta leimaa hutilointi aika raskaasti, kun katsoo tätä rajalakia ja esim. desimaalialvia. Hallitusneuvotteluissa on päätetty mitä tehdään ja se pyritään tekemään nopeasti ja väkisin, ilman kumppanin suostumusta. Valmistellaan huonosti ja ohitellaan vauhdilla kaikki hiovat toimet (kritiikki) — eli ensin kikkaillaan ja sitten ihmetellään, kun sattuu Juhaa leukaan.

”Saatanan tunarit!”
Presidentti ja hallitus (+ keskusta ja SDP) haluavat rajalain. Syynä on Euroopassa käytävä sota ja Venäjän valmistelemat toimet Suomea vastaan. Kiireyden ymmärrän liittyvän Venäjän käynnistämiin tihutöihin Pohjoismaissa, Baltiassa ja muualla Euroopassa. Mahdollisesti tiedustelu tietää yksityiskohtia Venäjän valmistelemista toimista myös itärajalla.

Ja tätä ei voi mielestäni kuitata kuten täällä usein on kuitattu: juuri mitään ei itärajalla sattunut talvellakaan tai keväällä tai nyt kesällä. Tällä logiikalla palo- ja murtovakuutuksetkin ovat turhia. Venäjä pitää Suomea vihollisena ja lietsoo vihakampanjaa Suomea vastaan. Putinilaiseen tapaan valheilla rakennellaan jonkinlaista isompaa iskua. Voisi Suomen tapauksessa olla myös FSB:n organisoima välineellistetty maahantulo Suomeen.
Mulle nyt on jäänyt epäselväksi, että mikä kiire tuo on ajaa nyt kiireellä läpi, eikä vaikka syksyllä tai talvella paremmin valmisteltuna? Ainakin niin, että se 5/6 enemmistö mukisematta saadaan kasaan. Raja on ja pysyy kiinni kuitenkin toistaiseksi, eikä sitä pidä avatakaan ennen kuin paskatunkiolla lähtee johto vaihtoon ja tulee vähän rauhanomaisempia ajattelijoita tilalle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minäkin haluan rajalain. Haluan myös sellaisen lain, joka on kunnolla valmisteltu, ja mieluiten olisi linjassa perustuslain ja ihmisoikeuksien kanssa.

En ole tarpeeksi jyvin perehtynyt yksityiskohtiin, että voisin olla jyrkästi puolesta tai vastaan, mutta huolestuttaa se, että monet asiantuntijat ja toki myös osa oppositiota, joka ei ole millään muotoa Venäjä myönteistä, on melko voimakkaasti lain sisältöä kritisoinut.

Onko laki riittävän hyvin valmisteltu?

Hyvä vastaus jo nimimerkiltä @Flonaldo ja noin se minustakin pitkälti menee.

Mulle nyt on jäänyt epäselväksi, että mikä kiire tuo on ajaa nyt kiireellä läpi, eikä vaikka syksyllä tai talvella paremmin valmisteltuna? Ainakin niin, että se 5/6 enemmistö mukisematta saadaan kasaan. Raja on ja pysyy kiinni kuitenkin toistaiseksi, eikä sitä pidä avatakaan ennen kuin paskatunkiolla lähtee johto vaihtoon ja tulee vähän rauhanomaisempia ajattelijoita tilalle.

Syksyynhän se voi mennä nytkin. Kiireen syystä olen arvellut, että tiedustelulla (kumppanit + oma) saattaa olla tietoa Venäjän operaatioiden kiihdyttämisestä. Tähän suuntaan voisi Stubbinkin puheita tulkita.
 

Flonaldo

Jäsen
Mulle nyt on jäänyt epäselväksi, että mikä kiire tuo on ajaa nyt kiireellä läpi, eikä vaikka syksyllä tai talvella paremmin valmisteltuna? Ainakin niin, että se 5/6 enemmistö mukisematta saadaan kasaan. Raja on ja pysyy kiinni kuitenkin toistaiseksi, eikä sitä pidä avatakaan ennen kuin paskatunkiolla lähtee johto vaihtoon ja tulee vähän rauhanomaisempia ajattelijoita tilalle.
Eihän raja ole kiinni (eikä se koskaan tule täysin olemaan), vaan rajanylitysasemat ja tavanmukainen rajanylittäminen on suljettu. Metsän kautta (ja sitähän riittää) voisi lähettää tuhatmäärin ihmisiä, kuten tapahtuu vaikkapa Puolassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös