Ei tietenkään arvosteltu omien johtamaa hallitusta rajusti. Eikä niin toimita nykyäänkään. Oppositiossa on opposition puheet, hallituksessa hallituksen. Pätee puolueisiin ja puolueiden kannattajiin.
Mutta se mitä tarkoitin, oli hieman eri asia. Katainen puhui aina valtion budjetin julkistamisen aikaan, että menoja tuli nyt liikaa ja ensi kerralla on aivan pakko aloittaa rakennemuutos. Sehän kuulosti silloin aivan vastuulliselta. Kuten sekin, että sairaanhoitajat saivat enemmän palkkaa vaikka perään muutkin saivat.
Totta. Nykyään näistä toimista on erilainen käsitys. Rakenneuudistuksen tekemättömyys kaduttaa ja kun jokainen hallitus on siitä luistellut väriin katsomatta, kova palaute on kertyi lopulta Rinne/Mariniin ja erittäin kova paine kansalta ja äänestäjiltä Orpoihin.
Oikealla ja osin Keskustassa erityisesti SAK:ta ja sen liittoja pidetään myös syyllisinä. Sipilän hallituksen uudistukset torpedoitiin mm. yleislakkolippua vilauttamalla. Tämä näkyy nyt Satosen ja Orpon tietyllä tavalla haluttomuutena kuunnella ay-liikettä.
Ihan vaan sivusta, niin itse kun en oikein edusta mitään puoluetta, ja yksikään ei oikeastaan vastaa omaan käsitykseeni suunnasta, johon itse toivoisin näkeväni maailman olevan menossa, niin itse arvostelen pääosin juurikin siksi, että en omaa juurikaan lapsenuskoa toimien vaikuttavuuteen sen paremman maailman turvaamisen suhteen. Ja on siis ihan sama, kuka silloin on vallassa.
Se mistä sitten taas olen kehunut Marinin hallitusta, joka kuitenkin joutui samalla taistelemaan miesten itsestään kuvittelemaa kaikkivoipaisuutta vastaan, on nimeomaan se, että vaikeassa paikassa pystyttiin kuitenkin melko pää pystyssä vetämään linjat läpi, mahdollisista virheistäkin huolimatta. Ei ollut ihan helppo paikka yrittää tehdä kaikkia onnellisiksi, ja osa asioistakin joista nyt vingutaan, lienee ihan silloisen opposition elämän fasiliteettien tuvaamisen seurauksesta syntyneitä.
Itse olen ainakin onnellinen siitä, että nykyinen valtansa eteen vaikka mummunsa myyvä Orpo ei silloin maan johdossa ollut. Muuten en ota kantaa siihen, oliko hyvä vai huono hallitus, mutta ainakin virkistävää oli se, ettei aina samat pellet -ja siis lähinnä miehet- siellä vallassa heilu, kun ei siitä ole oikein mitään puhetta ja itsekehua kummempaa ole syntynyt.
Ja tokihan Suomalaiseen politiikkaan sen yhteistyökyvyn sijaan kuuluu se iänkaikkinen kaikkien muiden osoittelu siitä, miksi ollaan milloin missäkin tilanteessa asioiden suhteen, ja itse ei olla syyllisä koskaan yhtään mihinkään. Samaa liki kyvytöntä sakkia siis edustaa koko poppoo, vaikka nytkin taas perustellaan sillä, että miten päättäväisiä ollaan.
On helppoa olla päättäväinen, kun tietää, että perse on turvattuna -kun pitäisi lähinnä olla tervattuna- mikäli hoitelee asiat sovitusti.
Nytkin saa jo nauraa itsensä kikkuraan, jos ei olisi vakava asia kuitenkin monen kannalta, että miten rotsit ovat viuhuneet tälläkin porukalla, ja kuinka sitä valtaa on puhuttu itselle lähinn paskaa jauhamalla ennen äänestystä, ja jopa sen jälkeenkin. Huomaa mm, että PS on hyvää jatkoa aattelliselle alkuperäiskodilleen sieltä keskustasta, ja siten perinteidensä mukaisesti -kuten se kepukin- pettää aina.
Onneksi kuitenkin kansan muisti on niin lyhyt, ja poliittinen aatemaailmakin usealla sellaisessa hyrrässä, ettei siitä selvää ota kukaan. Osa edelleen arpoo tikalla sitä, ketä äänestää.
Edit. Vituttaa jo ihan saatanasti nää jatkuvat kliseet "Suomi-laivasta". Keksisivät nyt edes jotakin uutta terminologiaa.