Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 576 331
  • 18 598
Kun puhutaan työrauhaan liittyvistä kysymyksistä, jotka ovat ihan sitä kovaa ydintä työmarkkinaosapuolten osalta, pidän ainakin itse huolestuttavana jos esitykseen tulee molemmilta paljon muutoksia ja vastakkaisiin suuntiin.

Korostaa vain sitä että asioista pitää keskustella työmarkkinaosapuolten kesken eikä hallituksen sanella. Nyt tehdään kiky kakkosta vielä kovempana ja seuraava hallitus sit peruu toimia.

Ja samaan aikaan fiksut työnanatajat sopii asiat paikallisesti työntekijöiden kanssa ja kääntää typerien toimien toteuttamatta jättämiset houkuttelevuustekijäksi (kikytunnit liikuntaan, sairaslomat jatkossakin omalla ilmoituksella 3pv).
Työrauha on nimenomaan hallituksen asia, ei vain edunvalvontajärjestöjen jotka ajavat juuri tällaisissa vahvasti vain omaa asiaa (ei maan parasta). Miksi ihmeessä näiden järjestöjen pitäisi saada suurempaa vaikutusvaltaa kuin demokraattisesti valitun eduskunnan?

Jotkut sairausloma muutokset ovat typeriä mutta näistähän näillä työmarkkina osapuolilla on ihan samat mahdollisuudet sopia kuin aiemminkin. Näkisin, että nimenomaan hallituksen ja eduskunnan tulee enemmän sitä roolia ottaa eikä mennä etujärjestöjen selän taakse sillä heidän tekemät ratkaisut voivat olla parhaita heille mutta ei kokonaisuudessa Suomelle. Näin ollen päättäjien tehtävänä olisi turvata lailla perusasiat ja tarjota nimenomaan sitä laajempaa paikallista sopimista mahdolliseksi (mutta tämähän ei työntekijäpuolelle käy), sekä seurata Suomen etua.

Henkilökohtaisesti pidän hyvin erikoisena, että nämä etujärjestöt on näin merkittävistä asioista päättämässä (esimerkiksi lakisääteiset eläkeasiat) vaikka he eivät millään kaikkia työntekijöitä tai työnantajia edusta. Kuka heille tämän mandaatin on antanut? Poliitikkojen pitäisi lopettaa vastuunpakoilu ja ottaa asiat omaan käsiin.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä Satonen sen ison lakkonsa saa. Sääliksi käy miestä joka ei tiedä mitä tekee tai puhuu vaan toimii EK:n nyrkkisankarina ja hautaa samalla poliittisen uransa. En epäile varmasti tästä on luvattu palkintohommia, onnittelut siitä.

Yleislakkoa tuskin tulee ellei nyt AY-liikkeitä aleta kieltämään lailla (tätäkään en ihmettelisi, jos yritettäisiin) vaan AKT lähtee pilkkihommiin pariksi viikoksi tossa vuoden vaihteen jälkeen ja Ismo laittaa puhelimen kiinni.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Henkilökohtaisesti pidän hyvin erikoisena, että nämä etujärjestöt on näin merkittävistä asioista päättämässä (esimerkiksi lakisääteiset eläkeasiat) vaikka he eivät millään kaikkia työntekijöitä tai työnantajia edusta. Kuka heille tämän mandaatin on antanut? Poliitikkojen pitäisi lopettaa vastuunpakoilu ja ottaa asiat omaan käsiin.
Työeläkevakuutusmaksut ovat palkan osa, jonka työnantajat ja työntekijät yhdessä maksavat. Miksi mielestäsi työnantaja- ja työntekijäliitot eivät saisi olla päättämässä niistä? Ja kuka on antanut poliitikoille mandaatin päättää noista?
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tässähän on juuri se nykyisen hallituksen työmarkkinapolitiikan ohjailun isoin ongelma. Sopimisjärjestelmän muuttaminen johtaa hyvin toisenlaiseen järjestelmään ja iso kysymys on saadaanko siitä edes jotenkin toimiva? Vaarana on pitkäjänteisen kehityksen hiipuminen jos hallitusten toimet peruvat aina vain enemmän edellisen hallituksen päätöksiä. Itse en ainakaan kaipaa lisää lakkoilua vaan avoimempaa ja rakentavampaa keskustelua ongelmista. Lopulta tässä ollaan kuitenkin aikalailla samassa Suomi veneessä ja jollain tasolla pitäisi soutaa samaan suuntaan, vaikka ei kaikesta olla samaa mieltä.
Ei saada.
Kun nyt tänne ajetaan nyt Amerikan mallia eikä todellakaan mitään pohjoismaista mallia mitä täälläkin mainostetaan.
Sitten demarit tulevat tekemään parhaansa että saavat ainakin osan päätöksistä peruttua 3v. päästä mutta ei siitäkään enää apua ole.

Kyllähän kokkarit& EK kovasti pyrkii muuttamaan suomalaisen yhteiskunnan lopullisesti.
Eikä tässä missä samassa veneessä olla vaan kokkarit&yrittäjät, tälläkin palstalla ajattelevat vain omaa hyväänsä&kuinka voivat hyötyä mistäkin.
Toki jos olisin itsekin yrittäjä niin mikä sen mukavampaa olisi kuin määrittää itse työntekijöiden palkat ja loput kuittaa valtion loputun kassa mistä itse aina haukkuvat mm. demareita.
Ja tähän sitten on turha kommentoida että kyllä hyvälle työntekijälle aina maksetaan jne.
Olen itse ollut kyllä tarpeeksi monta kertaa tilanteissa missä työntekijä pyytää ns. hyvänmiehen lisää mutta silloin sitten vedotaankin TES:iin. Mikä ei estä palkankorotuksia millään lailla.

Tulevilla jättileikkauksilla voi turvattomuuskin lisääntyä kun ihmiset alkavat menettämään kotejaan yms, liekö vaarallisempaa kuin ihminen mille ei ole enää merkitystä mitä tekee, kokkareiden ihannemaa Amerikka on näitä tapauksia täynnä joka päivä.
Mutta voisiko olla että silloin saataisiin länsinaapurinkin malliin lisää töitä yksityisille turvapalveluille joiden osakkeita omistaa ketkä..
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Työrauha on nimenomaan hallituksen asia, ei vain edunvalvontajärjestöjen jotka ajavat juuri tällaisissa vahvasti vain omaa asiaa (ei maan parasta). Miksi ihmeessä näiden järjestöjen pitäisi saada suurempaa vaikutusvaltaa kuin demokraattisesti valitun eduskunnan?

Koska ne tuntevat asiansa paremmin kuin poliitikot? Poliitikot toki yrittää monesti kävellä asiaa paremmin tuntevien yli päätöksillään mutta harvoin siitä hyvää jälkeä tulee.

Aika erikoinen on tämän hallituksen tulokulma jos ovat työrauhan asialla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Niin. Toisaalta, apulaisoikeuskanslerinkin pitäisi periaatteessa olla neutraali elin ja keskittyä siihen laillisuuden selvittämiseen eikä oman subjektiivisen vihreän ideologiansa ajamiseen. Ja Pöystihän sitten hyväksyi sen, että eipä näyttänyt vastoin perustuslakia olevankaan.
Tällaista ei koskaan tapahtunut. Pöysti hyväksyi korjatun version, joka ei enää ollut perustuslain vastainen. Tämä tuntuu olevan joillekin mahdotonta ymmärtää vaikka yksinkertainen asia onkin. Haluatko kertoa tarkemmin mikä on tämä vihreä ideologia joka on tunkeutunut niin monen persun (ja kepulaisen) ihon alle ja hallitsee jopa oikeuskanslerinvirastoa?
 
Työeläkevakuutusmaksut ovat palkan osa, jonka työnantajat ja työntekijät yhdessä maksavat. Miksi mielestäsi työnantaja- ja työntekijäliitot eivät saisi olla päättämässä niistä? Ja kuka on antanut poliitikoille mandaatin päättää noista?
Työeläke on Suomessa yhdenlaista sosiaaliturvaa ja laissa määrättyä, se antaa ihan suoraan poliitikoille mandaatin päättää niistä. Kun ajattelee esimerkiksi työeläkemaksujen nykyistä tasoa ja tulevia nousupaineita niin asia on nimenomaan valtion kannalta äärimmäisen merkityksellinen.

Nykyinen tilannehan on ihan järjetön sillä eläkkeiden katsotaan vielä erittäin kierolla tavalla olevan ”omaisuudensuojan takana” ja silti näistä asioista on päättämässä ihmiset joita kansalaiset eivät voi demokraattisesti valita. Miksi heille pitäisi antaa tuollaista valtaa kun heillä ei ole vastuutakaan noista päätöksistä?

Koska ne tuntevat asiansa paremmin kuin poliitikot? Poliitikot toki yrittää monesti kävellä asiaa paremmin tuntevien yli päätöksillään mutta harvoin siitä hyvää jälkeä tulee.

Aika erikoinen on tämän hallituksen tulokulma jos ovat työrauhan asialla.
Varmasti moni muukin etujärjestö ainakin kokee tuntevansa oman alan asiat paremmin kuin virkamiehet. Pitäisikö heidänkin antaa päättää asioista oman mielensä muukaan? Kyseessä on etujärjestö jotka ajavat omaa etuansa, eivät valtion. Järjestöt eivät myöskään edusta kaikkia työntekijöitä tai työnantajia (ainakin työntekijäliitoissa jäsenmäärät taitava laskea vuosivuodelta) vaan omia jäseniään.

Liittoja voisi käyttää ihan samalla tavalla asiantuntijoina antamassa lausuntoja mutta ei heille pitäisi mitään päätösvaltaa antaa sillä he eivät ole kansan demokraattisesti valitsemia. Miksi heille pitäisi antaa tuollaista valtaa kun heillä ei ole vastuutakaan noista päätöksistä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työeläkevakuutusmaksut ovat palkan osa, jonka työnantajat ja työntekijät yhdessä maksavat. Miksi mielestäsi työnantaja- ja työntekijäliitot eivät saisi olla päättämässä niistä? Ja kuka on antanut poliitikoille mandaatin päättää noista?
Kysytkö tosissasi, että kuka on antanut Suomen kansalle vallan päättää suomalaisesta eläkejärjestelmästä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässähän on juuri se nykyisen hallituksen työmarkkinapolitiikan ohjailun isoin ongelma. Sopimisjärjestelmän muuttaminen johtaa hyvin toisenlaiseen järjestelmään ja iso kysymys on saadaanko siitä edes jotenkin toimiva? Vaarana on pitkäjänteisen kehityksen hiipuminen jos hallitusten toimet peruvat aina vain enemmän edellisen hallituksen päätöksiä.
Ei tässä mitään järjestelmää olla muuttamassa, vaan kansan tahtoa toteuttamassa. Kansa äänesti erittäin oikeistolaiset puolueet valtaan.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Varmasti moni muukin etujärjestö ainakin kokee tuntevansa oman alan asiat paremmin kuin virkamiehet. Pitäisikö heidänkin antaa päättää asioista oman mielensä muukaan? Kyseessä on etujärjestö jotka ajavat omaa etuansa, eivät valtion.

Sitä varten on asiantuntijakuulemiset ja toivottavasti päätöksenteko on mahdollisimman avointa.

Työmarkkinakysymyksissä olen itse ainakin sitä mieltä että päätöksiä tulisi tehdä mahdollisimman lähellä tahoja joihin se vaikuttaa. Eli ensisijaisesti paikallisesti. Jos ei se syystä tai toisesta toimi niin työnantajan ja työntekijäpuolen seuraava porras neuvottelevat keskenään.

Mitä kauemmas päätöksenteko viedään sitä heikompia ratkaisuja keskimäärin tulee. Ja tämä väkisin heijastuu myös työrauhaan kun asiat jäävät kaihertamaan.

Molemminpuolinen luottamus ja avoin keskustelukulttuuri. Sillä pääsee työpaikoilla jo pitkälle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työmarkkinakysymyksissä olen itse ainakin sitä mieltä että päätöksiä tulisi tehdä mahdollisimman lähellä tahoja joihin se vaikuttaa. Eli ensisijaisesti paikallisesti. Jos ei se syystä tai toisesta toimi niin työnantajan ja työntekijäpuolen seuraava porras neuvottelevat keskenään.
Sitten olet varmaan tyytyväinen kun hallitus lisää paikallisen sopimisen mahdollisuuksia, ja työntekijäliitotkin voivat jatkossa työnantajaliittojen kanssa sopia uutena asiana esimerkiksi ensimmäisen saikkupäivän palkallisuudesta.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Sitten olet varmaan tyytyväinen kun hallitus lisää paikallisen sopimisen mahdollisuuksia, ja työntekijäliitotkin voivat jatkossa työnantajaliittojen kanssa sopia esimerkiksi ensimmäisen saikkupäivän palkallisuudesta.

En nyt ole varma mikä osa hallituksen toimista lisää paikallista sopimista. Pikemminkin siitä on tullut geneerinen slogani. Mutta siltä osin kuin näin tapahtuu niin kyllä, olen tyytyväinen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomi saanut Euro-ryhmältä varoituksen ensi vuoden budjetista. Säästöjä pitää tehdä lisää.

Mahtanee olla kova paikka vasemmistolle, jotka ovat olevinaan pro-eu, mutta eivät millään halua myöntää, että taloutemme on väärillä urilla.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Toivottavasti pian saadaan korot ja inflaatio laskuun, muuten ylipäätään mistään kasvusta turha puhua. Toki sotakin pitäisi joskus saada loppumaan. Toki voi olla että suuret talousmahdit pelastaa ensin omia talouksia, ennenkuin investoivat muualle.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Harvoin keskustelussa tuodaan esiin rahavirtojen seuraamista. En ainakaan pikaisella hakemisella löytänyt tietoa kuinka moni yritys Suomessakin pyörii todellisuudessa valtion rahoilla, ainakin välillisesti. Enkä tarkoita tällä hyvin tienaavia valtion virkahenkilöitä, tai yrityksille maksettavia yritystukia. On totta, että rikkaita verotetaan täällä melko reilusti, mutta kuinka paljon verojen alentaminen vaikuttaisi investointeihin ja näistä syntyviin alihankintaketjuihin?

Itse työskentelen yksityisellä puolella, mutta edustamani yhtiön suurimman asiakkaan suurin asiakas on valtio. Emme siis tee suoraan valtiolle töitä, mutta meiltä tilaava taho saa tilauksensa valtiolta, joka saa tulonsa verotuloista.
Epäilen, jos verokantaa pienennettäisiin reilusti, niin firmoja alkaisi kaatua nykyistä nopeammalla tahdilla. Jostainhan niitä puuttuvia veroeuroja alettaisiin karsia, eikä tilattaisi yhtiöltä X tuotetta Y.

Kovinkaan moni yhtiö ei Suomessa tee suoranaista vientiä, josta tulot tulisivat puhtaasti ulkomailta Suomen rahamarkkinoille (vrt. Vienti oli arvoltaan 81,5 miljardia euroa, tuonti oli arvoltaan 92,3 miljardia euroa.)

Kyllä ne hyvin pyörivät ja vakavaraisetkin yhtiöt ovat paljon valtion rahojen varassa. Tiedä sitten verotulojen vähetessä kuinka kävisi esim. suurimmille rakennuttajille ja heidän alihankkijoilleen, joihin lukeutuu mm. Helsingin kaupunki, Väylävirasto ja vaikkapa Senaatti-kiinteistöt.

Helpostihan sitä mieltää yksityisellä sektorilla, että tuottaa valtiolle rahaa, vaikka todellisuudessa yhtiölle valuvat rahat tulevat valtion kassasta.

Investointeja ja työpaikkoja en toki olisi vähentämässä, mutta verotulojen vähetessä näinkin tulisi käymään.
Talous on verkosto ja kuvaamasi tilanne on hyvin tyypillistä kaikille maille. Valtio tukee ja joutuu tukemaan yrityksiä, mutta kuinka paljon ja mitä on erittäin hyvä kysymys. Yritystukia pitäisi voida leikata niin että ne kohdistuisivat pelkästään sellaisiin yrityksiin, joista voisi tulla merkittäviä työllistäjiä. Periaatteessa yritysten pitäisi toimia pelkästään markkinaehtoisesti, mutta ongelmana on se, että kv. markkinoilla vallitsee usein epäreilu kilpailutilanne. Joku Ranska esimerkiksi on tunnettu kotimaisten yritysten tukemisesta runsaskätisesti. Autotehtaat.

Voisi olla kiintoisaa tarkastella yrityksiä nettohyötyjen suhteen: jos vähennetään valtion tuet, kuinka paljon ko. yritys tosiasiassa tuottaa verotuloja valtiolle. Vallitsee myös tietynlainen kiristyssuhde: on yrityksiä, joiden päästäminen konkurssiin on vahingollista, mutta tällaisiakin päätöksiä poliitikkojen tulee tehdä. Työpaikkojen menetykset taas näkyvät menetettyinä verotuloina ja heijastuvat paikalliseen ympäristöön haitallisesti. Kaikkia rakennusalan yrityksiä ei voi päästää selvitystilaan, mutta kaikkia ei voi tukeakaan. Missä yhteiskunnalliset kustannukset tulevat liian suuriksi, jolloin yritystä täytyy tukea, on perin tulkinnanvarainen asia.

Raha kiertää aika monia reittejä, yritykset ja julkinen sektori ovat kietoutuneet aika vahvasti toisiinsa. Yritykset tarvitsevat koulutettua työvoimaa, jolloin osa koulutussektorin toiminnasta hyödyttää vientisektoria. Toinen osa koulutussektorin toiminnasta keskittyy julkisen sektorin työvoimaan. Ilmainen koulutuskin on tavallaan yritystukea, tällä tavoin tuotetaan vapaille markkinoille yritysten kannalta edullista työvoimaa. On ammatteja, jotka kuuluvat pääosin julkiselle sektorille, kuten lääkärin, osa kuuluu puolittain, kuten insinöörin ja osa menee suurimmaksi osaksi vapaille markkinoille, kuten markkinointi-ihmiset.

Toisaalta, erilaiset sidonnaisuudet ovat paljon laajempia, esimerkiksi osakemarkkinat ja pankit ovat mukana rahavirroissa. Tavallaan kyse on ongelmasta, jonka vaikkapa sähkömies kohtaa jokapäiväisessä työssään. Jos tökkään tuohon kohtaan, mitä sitten tapahtuu? Korvamerkittyä rahaa ei taida paljon olla, rahavirrat sekaantuvat keskenään tyyliin: yrityksen valtiontuki vähenee, yritys lainaa rahaa, jolloin pankit lainaavat rahaa keskenään, yritys joutuu sopeuttamaan jotakin toimintaansa, jolloin tämä vaikuttaa alihankkijoihin, jolloin toisaalta lähtee viesti yrityksestä osakemarkkinoille jne, jne.

Rahan reititys toisi aika mielenkiintoisia yhteyksiä, jos yksityinen yritys on pääosin valtion päähankkija, silloin yritys toimii periaatteessa verovaroilla. Mutta tämä yritys on verkostoitunut joidenkin muiden yritysten kanssa, jotka taas ehkä toimivat ainakin osittain vapailla markkinoilla. Rahaa tulee siis monesta suunnasta yrityksiin, joten aina ei ole yksinkertaista sijoittaa yritystä johonkin lokeroon. Valtio pitäisi irrottaa yritystoiminnasta mahdollisimman tarkkaan, koska sen toiminta yritysmaailmassa häiritsee markkinoita ja pahimmassa tapauksessa on melkoinen kustannus veronmaksajille. Toisaalta, valtion pitää kuitenkin kontrolloida tiettyjä avainsektoreita ilmeisistä syistä. Venäläisiä ei saa päästää osingoille.

Itse pääkysymykseen, säästöihin, on todettava, että niiden hakeminen on yritystukienkin suhteen vaikeaa, mutta näin täytyy kuitenkin tehdä. Tämä sektori on kuitenkin se, jossa poliittiset intohimot ovat pienimmillään, jolloin emme näe lakkoja siksi, että yritystukia vähennetään. Toisaalta, tämä on kummallista, mutta niin yhteiskunta näyttää toimivan.
Köyhien ostovoima on heikentynyt korkean inflaation vuoksi ja jos vielä yksityiskohtaisemmin tarkastelee, ruuan hinnan nousu on huomattavasti korkeammalla tasolla kuin yleinen inflaatio. Tähän yhtälöön kun lisää sen että alimman tulodesiilin yläraja on jotain 1.700e jotka oman arvaukseni mukaan he ovat enimmäkseen eläkeläisiä ja opiskelijoita, heillä ei ole työkaluja nousta ylempiin tulodesiileihin työnteolla. Ehkä alimman tuloluokan ryhmään kuuluu sellaisia, joilla olisi mahdollisuus hypätä ylemmäksi tuloluokissa, mutta paljonko heitä sitten on?

Vaikka inflaatio talttuisi lähiaikoina, pitäisi niiden osalta jotka eivät pysty työnteolla itseänsä elättämään, tarkastella heidän tuloa enemmänkin absoluuttisen rahamäärän kautta, eikä ostovoiman kautta (%). Jos ostovoima keskimäärin paranee, absoluuttinen rahamäärä eroaa eri tuloluokissa, mutta esim ruuan hinta on kaikille sama.

Vaikka tämä onkin Excel -harjoitus, ei hallituksen toimista oikein voi valittaa sillä kansa antoi mandaattinsa edellisissä vaaleissa ja leikkaukset ei pitäisi kenellekään tulla yllätyksenä. Hallitus voi siis harjoittaa politiikkaansa, vaikka perustelut välillä jäävätkin vajaaksi.

Jos hallitus katsoisi 4 vuotta pidemmälle, niin he varmasti tajuaisivat että nuorten elämään panostaminen tänään tuo verotuloja huomenna. Tämä harmittaa, ettei oikein mikään hallitus näe omaa hallituskauttansa pidemmälle.
Toisaalta, eläkeläiset ja opiskelijat ovat keskimäärin varsin turvatussa asemassa, säästöjen ulottaminen heihin ei välttämättä aiheuta kovin suuria yhteiskunnallisia kustannuksia. Eläkeläisillä on omaisuutta ja menot aika pienet, joten pienilläkin eläkkeillä voi tulla toimeen. Opiskelijat ovat vasta matkalla työuraan ja aika harvalla on perhettä, joten heistä säästäminen ei vaikuta yleensä kuin siihen yhteen yksilöön. Itsekin tuon elämänvaiheen eläneenä tiedän, että aika pienellä rahalla tulee ihan mukavasti toimeen. Tuettuja palveluja opiskelijoilla lienee edelleen melko runsaasti.

Lapsiperheistä säästäminen on huomattavasti ongelmallisempaa em. syistä. Samoin nuorista säästäminen on ongelmallista, mielenterveysongelmat ovat yleisiä ja jos niihin ei puututa, meillä on käsissämme yksilöitä, joista tulee pelkästään sosiaalitukien varassa eläviä nettosaajia. Turvallisuus (poliisi) on yleensä se, mihin oikeisto panostaa, vähemmälle huomiolle jäävät ne olosuhteet, jotka synnyttävät esimerkiksi rikollisuutta, koska niitä on vaikeampi määrittää vaikkapa kustannus/hyöty-suhteella. Tekijään x panostaminen tuottaisi sen ja sen määrän hyötyä yhteiskunnalle tulevaisuudessa.

Ruoan hinta ja vuokrataso lienevät keskeisimmät asiat köyhien ostovoimaa määriteltäessä. Elinkustannusindeksi tulee myös ottaa huomioon. Vuokratuista säästäminen ei vaikuttaisi olevan ihan niitä kaikkein ajatelluimpia säästöjä, kun ottaa huomioon sen, mitä asuminen lähellä keskustaa maksaa. Asumisen pitäisi puolestaan olla mahdollista lähellä työpaikkaa, jolloin työhön pääsisi julkisilla eikä omaa autoa tarvittaisi. Suhteellisen pienipalkkaisten töiden tekemiseen motivaatio ei varmaan nouse, jos itse työpaikkaan pääseminen on kovin hankalaa. Etätyöt ei ole kaikkien ulottuvilla.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Toivottavasti pian saadaan korot ja inflaatio laskuun, muuten ylipäätään mistään kasvusta turha puhua. Toki sotakin pitäisi joskus saada loppumaan. Toki voi olla että suuret talousmahdit pelastaa ensin omia talouksia, ennenkuin investoivat muualle.

Uutisena kerrottakoon, että inflaatio laski jo. Se ei ole enää mikään ongelma. Korot sitten ensi vuonna.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Uutisena kerrottakoon, että inflaatio laski jo. Se ei ole enää mikään ongelma. Korot sitten ensi vuonna.
Inflaatio on tosiaan heikentynyt. Mutta koronnostojen kannalta tärkein mittari pohjainflaatio on edelleen normaalitilannetta huomattavasti korkeammalla, marraskuussa noin 3,6%. Pohjainflaatiosta on tosiaan poistettu herkästi muuttuvien energian ja elintarvikkeiden vaikutus kuluttajahintoihin. Eli on vielä ongelmaa inflaatiossa.

Euroalueen inflaatiotilannetta seuraava eurostat julkaisi 30.11.2023 ennakkotietoja alueen inflaatiotilanteesta, ja ennakkotiedot viittaisivat siihen, että inflaatio on hidastunut odotettua enemmän. Eurostatin ennakkotietojen mukaan euroalueen inflaatio oli marraskuussa enää 2,4%, kun vielä lokakuussa vastaava mittari näytti 2,9% lukemaa.

Koska inflaatioluvut olivat ennakkotietojen mukaan lokakuussa jopa odotettua alhaisemmat, on Euroopan keskuspankin päätös korkojen nostamisen lopettamisesta yhä varmempaa.

Vaikka inflaatio on hidastunut euroalueella viime aikoina voimakkaasti, on euroopan keskuspankin koronnostojen kannalta tärkein mittari, pohjainflaatio, edelleen normaalitilannetta huomattavasti korkeammalla tasolla. Ennakkotietojen mukaan pohjainflaati oli marraskuussa n. 3,6 prosenttia, kun lokakuussa se oli 4,2 prosenttia.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se siitä Orpon hallituksen vastuullisesta taloudenhoidosta. Pitäisikö tässä tilanteessa luopua valtion talouden kannalta vastuuttomista populistisista veronalennuksista (bensa ja rikkaitten veronalennukset).
Sulla on kyllä kokonaiskuva Suomen taloudesta hallussa!
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Suomi saanut Euro-ryhmältä varoituksen ensi vuoden budjetista. Säästöjä pitää tehdä lisää.

Mahtanee olla kova paikka vasemmistolle, jotka ovat olevinaan pro-eu, mutta eivät millään halua myöntää, että taloutemme on väärillä urilla.
Silti hallitus jatkaa aivan holtitonta rahanjako politiikkaa toissijaisiin menokohteisiin, vihervasemmistohallituksen tapaan.
Vaikka tilanne on näin vakava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös