Jos menee aamun työmatkaliikenteen junilla Turusta Helsinkiin, niin valtavasti matkustajista poistuu Pasilassa. En usko, että kaikki nämä ovat virastojen työntekijöitä, vaan oletettavasti siitä jatketaan vielä johonkin muualle jollain toisella kulkuvälineellä. Mielestäni matka-aikaa junalla ja autolla verrattaessa on hyvä käsitellä sitä kokonaismatka-aikaa, mistä "tunnin juna" pystyy sen vartin nipistämään. Autoa vastaan se ei tällä välillä riitä jos ei tosiaan matka ole asemalta asemalle.
Pistäppä joku aamu jokin liikennekamera ykköstieltä päälle klo 07-09 ja katseleppa puhutaanko tässä vain poikkeuksista.
Ei Pasilassa ole ollut pelkästään virastoja enää vuosikausiin. Triplaan ja sen ympäristöön on keskittynyt ihan valtavasti työpaikkoja viimevuosina ja samalla tavalla esimerkiksi Vallilaan, joka on Pasilan aseman läheisyydessä.
Matka-aikaa vertailtaessa on nimenomaisesti verrattava kokonaisaikaa. Turun moottoritien päästä Pasilaan tai vaikkapa Vallilaan lienee melkolailla tuskaisempi matka autolla aamuruuhkassa kuin Pasilan asemalta vaikka Vallilaan joutuisikin jonkun lisäbussin ottamaan - keskustan alueesta nyt puhumattakaan. Jo kesällä 2019 Pasilassa kävi yli 6 kertainen määrä ihmisiä töissä vs. asukkaat ja esimerkiksi Vallilassa 2,5 kertainen määrä. Tuon ajankohdan jälkeen Pasilaan on avautunut esimerkiksi Tripla. Nyt kohta Pasilansillan eteläpuolelle on alkamassa valtava kehityshanke, jonka ensimmäinen kohde on 32 kerroksinen lähes kokonaan toimistokäyttöön suunniteltu tornitalo. Työpaikat Pasilassa ja sen välittömässä ympäristössä tulee lisääntymään aivan valtavasti myös tulevaisuudessa.
En tiedä miltä ykköstie näyttää, mutta PK-seudun kiinteistökehityksessä olen jonkin sortin asiantuntija. En jaksa kaivaa lisää tilastoja, mutta en usko sen olevan sattumaa, että esimerkiksi Meilahti, Ruskeasuo ja Munkkiniemi ovat kaupallisten kiinteistöjen kehityksessä jäänyt todella pahasti jälkeen raideliikenteen varressa olevia kohteita. Esimerkiksi Meilahdessa ja Ruskeasuolla on valtavasti tyhjää toimistomassaa, kun taas toisaalle sitä ollaan rakentamassa valtavasti lisää. Jos ykköstie olisi joku absoluuttinen onnentuoja niin ei sen liittymän läheisyydessä pitäisi tällaista tapahtua. Toki raideliikenteellä tulee ihmisiä monesta muustakin suunnasta.
Aika harvassa on ne suuret toimistokeskittymät joihin autolla olisi oikeasti helpompi mennä vaikkapa Turusta kuin junalla. Ja kyllä, silloin auto on varmasti varsin järkevä valinta. Seuraava kysymys on sitten se, kuka haluaa autolla tulla ja kuka ei - ei tämäkään liene yksiselitteisesti mikään "kaikki haluaa ajaa autolla" kysymys. Osa tykkää esimerkiksi ottaa pendelöinnin työajaksi tekemällä töitä junassa. Asuminen myös keskittyy kaupunkialueelle joten "asemalta-asemalle" lienee huomattavasti yleisempää Suomessa keskimäärin kuin "pitäisi ajaa 30km, että pääsee asemalle". Tottakai se on myös hyvä, että meille on vaihtoehtoja. Myös tienkäyttäjille lienee hyväksi jos enemmän ihmisiä saataisiin raiteille.