Jos veroja ei laskettaisi niin olisiko bensan hinta pysynyt samana vaikka hintaan vaikuttavat useat muut tekijät?
Marinin hallitus nosti polttoaineveroa elokuussa 2020, pumppuhintoihin tämä vaikutti bensiinin osalta noin 6,3 senttiä/litra ja dieselin osalta 6,9 senttiä/litra.
Jakeluvelvoite oli tuolloin 20 prosenttia ja bensiini maksoi keskimäärin 95 E10: 1,45€/litra, 98 E5: 1,53€/litra ja diesel 1,28€/litra.
Tämän jälkeen polttoaineveroa ei korotettu ja esimerkiksi vuosi tästä eteenpäin elokuussa 2021 jakeluvelvoite oli 18 prosenttia ja bensiini maksoi keskimäärin 95 E10: 1,53€/litra, 98 E5: 1,73€/litra ja diesel 1,82€/litra.
Elokuussa 2022 jakeluvelvoitetta oli edelliskuussa laskettu 13,5 prosenttiin, joka laski pumppuhintoja bensiinin osalta 24snt/l ja dieselin osalta 17snt/l. Tuolloin polttoaineiden keskihinnat olivat:
95 E10: 2,14€/litra
98 E5: 2,23€/litra
Diesel: 2,09€/litra.
Eilisen keskihinnat olivat:
95 E10: 2,10€/l
98 E5: 2,20€/l
Diesel: 1,97€/
Polttoaineiden hinnankehitystä voi tarkastella:
Tälle vuodelle vuodelle suunniteltu jakeluvelvoitteen korotus jäädytettiin 13,5 prosenttiin, eli edellishallituksen toimesta hintaa ei korotettu verojen tai jakeluvelvoitteen myötä tälle vuodelle. Lisäksi edellinen hallitus nosti verotuksessa kilometrikorvausta työmatkalle 2snt/km ja nosti verovähennyksen enimmäismäärää 7000 eurosta 8400 euroon.
Tokihan ennen vaaleja ja aluevaaleissa persujen eräänä aseena käytettiin bensan hinnan korottajien pois potkimista hallituksesta. Ja kovasti julkisuudessa maalailtiin kuvaa, että Marinin hallitus on nostanut polttoaineen hinnat sietämättömälle tasolle ja persut tulevat halpuuttamaan ainakin omalla autolla työmatkoja kulkevien elämää.
Nyt taitaa kuitenkin olla Maurinkin tankkaushanskat riisuttu, kun näyttäisi siltä, että työmatkat omalla autolla kallistuvat omavastuuosuuden kasvattamisen ja kilometrikohtaisen korvauksen 2 sentin laskun myötä.
Toki jakeluvelvoitteen jäädyttäminen ja verovähennysten korottaminen olivat kustannusten noustua väliaikaisia toimia ja persut pitävätkin nyt suurena torjuntavoittona sitä, etteivät nostaneet jakeluvelvoitetta ensi vuodelle. Ja polttoaineverokin laski
historiallisesti.
Maailmanmarkkina näyttäisi vaan nostavan polttoaineiden hintoja ensi vuonnakin, joten pumpulla nämä 4 sentin veronalennukset ei kuluttajalle tunnu.