Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 566 955
  • 18 597

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Taas yksi tutkimus lisää, kuinka kieroutunut Suomen työttömyyskorvaus- ja muu järjestelmä on työnantajan ja työntekijän kannalta. Tekijöinä Etlan tutkimuspäällikkö Terhi Maczulskij ja Laboren tutkija Petri Böckerman.

Suomen asunto- ja työmarkkinoiden toiminnan pullonkauloja olisi purettava. Nykyinen järjestelmä estää heidän mukaansa työttömien ja avoimien työpaikkojen nopean kohtaamisen.


Juurikin samoja asioita hallitus pyrkii taklaamaan. Miten ihmeessä saisi vasemmisto-opposition muutokseen mukaan? Positiivista on jo se, että Laboren tutkija näkee samat isot ongelmat, joista oikeisto on puhunut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Otetaan vielä yksi merkittävä asia tältä päivältä. Ohitan Ranteen kritiikin miten media kohtelee persuja ja menen asiaan. Hallitus pohtii, miten tukea yksityistä mediaa jotta se säilyy hengissä. Ranteen mukaan monipuolinen mediakenttä on kaikkien etu.


Täysin totta. Kaikkea ei tule kaataa YLE:n laariin, mutta ihan niin ei todellisuudessa tehdäkään. Iso kysymys minun mielestäni on, onko puolueiden ulkopuolinen yksityinen media monipuolinen kuin aivan pinnan osalta. HS, SK mainitakseni. Jos päätöksiä tehdään, toivon viisautta. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallitus ”edistää reilua kilpailua mediakentällä ja digitaalisessa mainosmarkkinassa – huomioiden kansainvälisten alustajättien aseman”.

Joku maikkari tai nelonen ei setämiestä miellytä lukuisine höpsäohjelmineen. Onko kuitenkaan kukaan muu kiinnostanut asiaohjelmista kun vastikään hyviä keskusteluohjelmia tuottanut Alfa teki konkan?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Positiivinen uutinen on myös, että hallitus on valmis tarkastelemaan kannattamattomien kotimaan lentojen tukemista ja toivottavasti myös osaavat tehdä oikeanmukaisia päätöksiä niiden suhteen. Aivan järjettömiä esim. jotkin Jyväskylän lennotkin, kun matka-ajassakaan siinä ei voita juuri mitään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juurikin samoja asioita hallitus pyrkii taklaamaan. Miten ihmeessä saisi vasemmisto-opposition muutokseen mukaan? Positiivista on jo se, että Laboren tutkija näkee samat isot ongelmat, joista oikeisto on puhunut.
Se on hyvin vaikeaa seuraavista syistä (luettelen niitä tähän muutaman), mutta ennen kaikkea se on vaikeaa, koska monimutkaiseen ongelmaan ei löydy eikä tule koskaan löytymäänkään yksinkertaista ratkaisua.

Haaste 1: Ymmärrän hyvin, miksi tilastotieteissä menetellään määrällisen tutkimuksen keinoin ja esimerkiksi työvoiman ja työpaikkojen kohtaantaongelmaa voi helposti selittää juuri tällä tilastotieteellä eli meillä on jatkuvasti paikkoja auki, mutta ne eivät täyty, vaikka on työttömiä. Tosiasiallisesti kuitenkin tarvittaisiin mukaan määrällisen tutkimuksen lisäksi myös laadullista tutkimusta, millaiset paikat ovat oikeasti auki ja millaisiin paikkoihin tekijäpulaa ihan oikeasti on. Jos katsoo ihan internetin ihmeellistä maailmaa niin nopeasti huomaa millä tahansa sivulla, että monet työpaikat etsivät määräaikaisia työntekijöitä ja usein kiinnittämättömällä tuntimäärällä. Tällaisen työpaikan ottaminen ei ole kannustavaa eikä yksilöllisesti hyödyllistä ja kaiken hyvän päälle näitä töitä tarjoavat vielä ottavat sinut sisään vuokratyösopimuksilla. Se tarkoittaa vähäistä vastuuta työnantajalle ja työntekijä ei saa minkäänlaista edes teoreettista takuuta siitä, että tilanne muuttuu.

Haaste 2: Maantiede. Suomi on helvetin pitkä maa ja avoimet työpaikat keskittyvät yleensä asutuskeskuksiin. Esimerkiksi tänne pohjoiseen pieneen kuntaan täytyy työntekijän saada käytännössä 100 % varmuus siitä, että työpaikka tarjoaa luotettavasti palkan tilille sekä täydet työtunnit. Itse olen opettaja ja en olisi voinut kuvitellakaan maksavani sitä n. 1000 €:n investointia ellei minulle olisi luvattu työpaikkaa sekä täyttä tuntimäärää ja kiinteää palkkaa. Eivät ihmiset tule tällaisiin paikkoihin ilman jonkinlaista varmuutta ja takaporttia. Sinkulle tämä on vielä helppoa, mutta entäpä perheelliset? Sama juttu toki toimii toiseenkin suuntaan: täältä ei lähdetä töihin Helsinkiin, jos työpaikka ei tarjoa minkäänlaista varmuutta tai tulevaisuutta. Valmius muuttaa työn perässä vaatisi myös ihan konkreettisia tukitoimia, jotta se olisi ensinnäkin yksilölle riskin arvoinen. Jos nyt saisin itse täältä koeajalla potkut niin persnettoa olisi tullut se n. 1000 € muuttokustannuksista ja sen lisäksi todennäköisesti olisi hyvin vaikeaa löytää edes läheltä työtä. Jouduin investoimaan myös autoon, koska täältä ei pääse mihinkään ilman omaa autoa.

Nämä ovat kaksi isoa haastetta. Oikeistossa perinteisesti tarjotaan työntekijöille lähinnä keppiä, mutta missä ovat kannusteet? Työpaikan perässä muuttamiseen pitää löytyä työnantajalta oikea kannuste. Oikeisto perinteisesti jättää tämän kannusteen luomisen työnantajalle ja sitten taas kannusteiden taso selviää avaamalla mol.fi. Valtion ei tietysti kuulu tähän liittyä hirveästi, mutta kohdanto-ongelmaa auttaisi ensikädessä enemmänkin se, että vaikeasti työllistävissä paikoissa ja aloilla olisi sen verran sitä omaa ajattelua, että ehkä meidän kannattaa tarjota jotain porkkanoita tähän rinnalle. Niin kauan kuin ihmiset ajetaan väkipakolla töihin niin työnantajalla ei ole mitään kannustetta näitä ongelmia myöskään korjata. Nyt on täällä vasemmalla semmonen tunne, että meitä kyllä painostetaan tällä puolella aitaa, mutta ei hirveästi painosteta sitä työnantajaosastoa rupeamaan tarjoamaan jotain, millä saa tekijöitä. Jotkut yritykset rekrytoivat tehokkaasti, koska he laittavat sinne hakuun toistaiseksi, suoraan oman firman kirjoille, kunnon rahallisen korvauksen ja työtunnit sekä apua muuttoon.

Nice to know: Tein gradun työpaikkailmoituksista. Graduni oli rehellisesti sanoen huono, mutta yhden trendieron huomasin suomalaisten ja saksalaisten työpaikkailmoitusten suhteen. Saksassa oli hyvin tyypillistä, että työnantaja tarjosi perehdytyksen lisäksi (ainakin lupauksen) muuttokustannusten kattamisesta sekä täyden paketin kotoutumista uudelle paikkakunnalle. Se, mikä todellisuus on, sitä en tiedä, mutta verrattain enemmän näitä näkee ulkomaalaisissa ilmoituksissa. Toinen on tietysti se, että Suomen maantieteeseen auttaisi, jos työnantajat olisivat valmiita oikeasti siirtymään etätyöhön aloilla, joilla läsnäolo ei ole mitenkään tarpeellista. Esim. monet isot yritykset rajoittavat "toimistolle x-kertaa kuukaudessa" -tyyppisesti, joka käytännössä vesittää asumisen kaukana.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä on sama tilanne kuin monen muunkin asian osalta. Hallitus saatiin kasaan alkukesästä, sitten alkoivat virkamiesten, kansanedustajien ja ministerien kesälomat. Sen takia budjettiesitys 2024 tulee vasta muistaakseni syyskuussa. Siitä nähdään jonkin verran, millaisia porkkanoita ja keppejä tarjotaan.

Oikeistohallitus on käyttänyt usein molempia. Porkkanasta esimerkki. Sipilän hallitus esimerkiksi valmisteli lain, jossa työttömyysturvaa on jatkossa mahdollista käyttää työllistymisen edistämiseen eli starttirahan, palkkatuen ja liikkuvuusavustuksen rahoittamiseen.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Cobol totta tämäkin. Jos minulta kysytään niin vasemmiston (yleisesti) saa huomattavasti paremmin mukaan, jos porkkanoiden puolelle saadaan esimerkiksi sellaisia kuin muuttotuki sekä jonkinlainen riskituki. Yksilö, joka siirtyy työn perässä, ansaitsee siitä palkinnon. Ja vaikka valtiota voi monesta haukkua niin valtion töissä tämä puoli sujuu huomattavasti paremmin. Jos taas mennään markkinaehtoisella pohjalla niin ei tänne pohjoiseen tule kukaan (joskaan ei Helsinkiinkään täältä) ellei pystytä uskottavasti patoamaan epävarmuuksia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol totta tämäkin. Jos minulta kysytään niin vasemmiston (yleisesti) saa huomattavasti paremmin mukaan, jos porkkanoiden puolelle saadaan esimerkiksi sellaisia kuin muuttotuki sekä jonkinlainen riskituki. Yksilö, joka siirtyy työn perässä, ansaitsee siitä palkinnon. Ja vaikka valtiota voi monesta haukkua niin valtion töissä tämä puoli sujuu huomattavasti paremmin. Jos taas mennään markkinaehtoisella pohjalla niin ei tänne pohjoiseen tule kukaan (joskaan ei Helsinkiinkään täältä) ellei pystytä uskottavasti patoamaan epävarmuuksia.

Ex-työnantajana tunnen tämän ja olen siitä muutaman kerran tekstiä tännekin tuottanut.
 
Positiivinen uutinen on myös, että hallitus on valmis tarkastelemaan kannattamattomien kotimaan lentojen tukemista ja toivottavasti myös osaavat tehdä oikeanmukaisia päätöksiä niiden suhteen. Aivan järjettömiä esim. jotkin Jyväskylän lennotkin, kun matka-ajassakaan siinä ei voita juuri mitään.
Tätä on tullut pohdittua helmikuun 2022 jälkeen siltä kantilta, että onkohan tässä takana myös mahdollisesti jotain maanpuolustuksellisia toiveita joidenkin maakuntakenttien lentojen rahoittamiseen, eli toisin sanoen lentokenttäinfran ylläpidon takia. Ei nyt tuota Jyväskylää koske, koska siellä toimii ilmasotakoulu mutta esimerkiksi Joensuun kenttää. Matkustajia on kourallinen päivittäin ja Kuopiosta kuitenkin tarpeentullen lentämään Helsinkiin ja siitä jatkolla mihin vaan, ajomatka on 1,5h joten sinänsä tavallaan turha kenttä. Mutta jos mietitään kriisitilannetta, niin siellä on kuitenkin pitkä kiitorata ja platallekkin mahtuu pari Hercules C-130J kuljetuskonetta, jos nyt vaikka sattuu esimerkiksi tarvitsemaan NATO-merkkisiä itsepuolustustuotteita itärajalle tai muille puolustuksellisesti tärkeisiin tukikohtiin Savo-Karjalassa. Mutta tämä on täysin omaa mutuilua, mitään todenperäisyyttä asialle ei ole, ei edes huhu puheita. Kunhan pähkäilen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Olisihan sitä ehkä hyvä jonkunmoisia maakuntalentokenttiäkin ylläpitää.
Sitten kun maailman kääntyy kasvuun, olisi hyvä että meidän lentokentät ja satamat tarjoisivat kasvulle mahdollisimman hyvät edellytykset.
Paremminkin voisi varmaa tukea, esim. polttoaineita reippaasti alentamalla.

Mutta eiköhän Suomi herää tähän, kun kasvu on jo käynnissä. Ja sitten ollaankin jo myöhässä ehkäpä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Positiivinen uutinen on myös, että hallitus on valmis tarkastelemaan kannattamattomien kotimaan lentojen tukemista ja toivottavasti myös osaavat tehdä oikeanmukaisia päätöksiä niiden suhteen. Aivan järjettömiä esim. jotkin Jyväskylän lennotkin, kun matka-ajassakaan siinä ei voita juuri mitään.

Noh toivon mukaan kehittäisivät raideliikennettä järkevästi samalla, muistetaan nyt sekin, että Väylävirasto sanonut, että 1/10 radanpidon kustannuksista saadaan liikennöitsijöiltä. Ja tänä vuonna taitaa mennä vielä enemmän valtion budjetin kautta kun VR:n kuljettamat rahdit pudonneet muutamassa vuodessa puoleen. Osasyynä toki, että VR ei enää idän liikennettä aja. Toki tietysti Fenniarail ja North Rail kuskaa osan rahdeista, mutta hyvä jos 30 miljoonaan tonniin päästään kun aiemmin koko rautatierahdit oli aavistus yli 40 miljoonaa tonnia.
 

Redimor

Jäsen
Noh toivon mukaan kehittäisivät raideliikennettä järkevästi samalla, muistetaan nyt sekin, että Väylävirasto sanonut, että 1/10 radanpidon kustannuksista saadaan liikennöitsijöiltä. Ja tänä vuonna taitaa mennä vielä enemmän valtion budjetin kautta kun VR:n kuljettamat rahdit pudonneet muutamassa vuodessa puoleen. Osasyynä toki, että VR ei enää idän liikennettä aja. Toki tietysti Fenniarail ja North Rail kuskaa osan rahdeista, mutta hyvä jos 30 miljoonaan tonniin päästään kun aiemmin koko rautatierahdit oli aavistus yli 40 miljoonaa tonnia.
Sitä edelleen ihmettelee, että miten VR on itsensä hinnoitellut jos kumipyörillä kannattaa tavarat helsingistä ouluun kuljettaa ennemmin kuin raiteilla.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitä edelleen ihmettelee, että miten VR on itsensä hinnoitellut jos kumipyörillä kannattaa tavarat helsingistä ouluun kuljettaa ennemmin kuin raiteilla.
Rekkaliikenne on äärimmilleen kilpailtu ala jossa löysiä ei ole. Runkolinjat ovat nykyään toimivia ja asiakkaalle helppoja. Junarahti menettää volyymi-etuaan jos tavarat pitää tuoda kumipyörillä radan varteen. Suur- ja bulkkiteollisuudessa junat pärjää jos lastaus- ja purkupaikat ovat ovat radan vieressä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Mielenkiintoinen ja avaava teksti!

Aikanaan olin kehittämässä erilaisia välineitä mm. johtamisen ja monien toimintojen tulosten seurantaan. Myös joillekin suurille soten toimijoille. Tämän takia en osta koskaan väitettä etteikö jotain asiaa voi tehdä julkisella puolella paremmin kun yksityinen toimija on mukana.

Yksityisen puolen rahastaminen tapahtuu nykysysteemissä, koska se on mahdollista. Typerä sote on nostanut joissakin veloituksissa yksityisen katteen 200-300 prosenttia normaalia korkeammalle. Mutta eihän sen näin tulisi mennä. Esimerkiksi yksityinen oma lääkäri toimii monissa maissa kustannustehokkaasti.

Orpon hallitus ei voi purkaa Marinin aivan päätöntä sotea. Sen takia nyt keskitytään siihen, voiko sen toimintoja edes tehostaa sen verran, että vuosittaisesta 10-15 prosentin kustannusnoususta leikattaisiin jokunen prosentti pois. Ja totta on sekin, että Sipilän hallitus pyrki lähes samaan.

Tässä tuot esiin juurikin niitä ongelmia, joita meillä julkisella puolella on. "Johtaminen" ja "johtajaksi pääseminen". Pelkkä YAMK ei riitä mitenkään määrittelemään hyvää johtamista. Sillä kuitenkin päästään vastaaviin työtehtäviin. Rivistä harvemmin noustaan virkoihin, mutta sijaistamaan kyllä pääsee.

Nyt täytyy sen verran sanoa, että ihan nykyistä tasoa koulutuksessa en tiedä, mutta sanotaanko nyt niin, ettei n. 10-15 vuotta sitten osattu johtajia kouluttaa. Esihenkilöksi sopivia henkilöitä tulisi aktiivisesti myös etsiä kentältä ja nostaa ruohonjuuritasolla toimivista työntekijöistä ehdokkaita ja innostaa heitä kouluttautumaan johtamistehtäviin.

Harva meistä kuitenkaan haluaa lähteä lähiesimiestehtäviin 50-200€ lisäkorvauksella. Näitä summia siis sijaisille on nyt tarjottu. Ongelmaksi se tälle henkilölle muodostuu silloin, kun vuorolisät häviää, vastuu kasvaa, mutta palkka kuukaudessa kaiken kaikkiaan pienenee. Rahan takia siellä töissä kuitenkin suuremmaksi osaksi ihmiset käyvät.


Marinin sotessa on vikoja, enkä nyt osaa siitä syyttää mitään tiettyä tahoa, mutta kyllähän tämä Keskustalta ja heidän motiiveiltaan tuoksuu.

Yksityisen puolen tuominen mukaan vaatii vahvaa näkemystä ja samalla suurempaa johtajuutta. Nyt vaikuttaisi siltä, että hyvinvointialueiden toimintatapa on lähinnä leikkaaminen ja paikallispoliitikot lopulta ovatkin hyväksymässä aika isoja, etten sanoisi jopa liian isoja linjanvetoja. Kommenttia kentältä tulee, ettei poliittisilla päättäjillä olisi mahdollisuutta vaikuttaa hyvinvointialueen päätöksiin. Tämä lähinnä kertoo, että päättämässä on liikaa poliitikkoja, joilta ei löydy vielä riittävästi osaamista isojen asioiden hoitamiseen.

Valitettavasti paras tapa Soten kannalta olisi palata vanhaan ja keskitettyyn osaamiseen. Miksi se on valitettavaa? Ihan siksi, että nämä osaamisen keskukset olivat jo toiminnassa. Ne on nyt huonolla johtamisella ja lyhyellä jänteellä päätetty lakkauttaa ja tuottaa kyseiset palvelut kunnallisella tasolla. Ts. erityisosaaminen ajettiin alas yksiköittäin ja terveyskeskukset asetettiin näitä toimintoja tuottamaan. Hyvänä esimerkkinä asettaisin tähän Reumasairaalan alasajon 2 milj. rahoituksen puuttumisen vuoksi tuossa joku aika sitten.

Kuuluisa Sote-Himmeli on nyt aivan liian laaja ja hajallaan.
 

Redimor

Jäsen
Rekkaliikenne on äärimmilleen kilpailtu ala jossa löysiä ei ole. Runkolinjat ovat nykyään toimivia ja asiakkaalle helppoja. Junarahti menettää volyymi-etuaan jos tavarat pitää tuoda kumipyörillä radan varteen. Suur- ja bulkkiteollisuudessa junat pärjää jos lastaus- ja purkupaikat ovat ovat radan vieressä.
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.

Markkinat ja kysyntä määrittää, kuten aina, mutta VR:n lipuhinnat nousevat vähän liikaa kun matkan tarve on lähellä. Lennoissa mä sen jotenkin vielä ymmärrän, varsinkin jos paikkoja on vapaana vaan muutamia ja mahdollisesti maksajia riittää, mut että VR:n liput pitäisi ilmeisesti aina ostaa hirveen aikasin. Meidän homma on hektistä eikä me nyt tiedetä tarkkaa ohjelmaa viikkojen päähän. Suunnilleen tiedetään ehkä joo, mutta ei aikatauluja. Ei ole hyvä homma, jos saat verrattaen edullisia lippuja vaan ja ainoastaan kun varaat hemmetin aikasin. Niih :)

Noo liittyiko tämä Orpon hallitukseen varsinaisesti nyt, mutta noin yleisesti siis.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Noo liittyiko tämä Orpon hallitukseen varsinaisesti nyt, mutta noin yleisesti siis.
Ehkä junalipuille tulee sähkön tapaan hintakatto tai muuten valtio ryhtyy määräämään ja säätelemään hintoja niin kuin ministeri Essayah aikoo päivittäistavaran suhteen tehdä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä junalipuille tulee sähkön tapaan hintakatto tai muuten valtio ryhtyy määräämään ja säätelemään hintoja niin kuin ministeri Essayah aikoo päivittäistavaran suhteen tehdä?
On kai tuossa aika merkittävä ero, että päivittäistavarakaupan toimijat ovat yksityisiä kun taasen Valtion Rautateillä on ihan eri omistaja.
 
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.
No ei se nyt ihan näinkään mustavalkoista ole vaikka nopeasti tuntuisi. Syitä siihen miksi rekkajuna Pasila - Oulu välillä loppui oli aikataulujen joustamattomuus, jos ja kun rahtipuolella aikataulut elää, niin tavarat eivät kerinneet junaan menevän yhdistelmän kyytiin ja sitten ne ajettiin joka tapauksessa maantietä pitkin, ja junan täyttöaste jäi vajaaksi mutta jouduttiin maksamaan täydestä kapasiteetista. Ongelmatilanteet elintarvikekuljetuksissa, eli jos kylmäkone sammui, niin eipä sille kukaan moneen tuntiin tehnyt mitään ja koko kuorma oli pilalla, kun kylmäketju katkesi. VRn kalusto myös antaa myöten kuljettaa 24,8 metriä pitkiä kuljetuksia ja moduuliyhdistelmä on Suomessa 25,25 metriä pitkä ja nykyään käytetään 34,5 metriä pitkiä HCT yhdistelmiä (toki näitä pystytään pätkimään, mutta tilankäytöllisesti se ei välttämättä ole järkevää ja tuottaa myös hankaluuksia purku- ja lastausvaiheessa), ja yksi olennainen syy on se, että nykyään autot on 4,4 metriä korkeita ja rataverkosto sallii siltojen puolesta 4,2 metriä korkeiden kuljetusten kuljettamisen, niin hankalaksi menee. Sitten kun vielä kaikki suuret (Schenker, Kaukokiito, Posti) harrastaa matkalla kuljetusten yhdistämistä että saadaan täyttöasteet maksimiin, eli otetaan vajaisiin kuormiin täytettä esimerkiksi Lahdesta tai Jyväskylästä tai vaihdellaan kuormatiloja eri puolilta Suomea tulevista kuljetuksista, niin siitä syystä se rekkajunan käyttö päätettiin lopettaa. Eli kyllä se pääsyy oli junakuljetusten päättymiseen oli joustamattomuus ja mitat, ei VRn hintapolitiikka.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No eikö se hallitusohjelma henkilöliikenteen puolelle luvannut erilaisia toimia, että kilpailua voisi syntyä. (Ostoliikenteen kalusto kalustoyhtiöön, kunnille tms oikeus ostaa raideliikennettä.)

Tavaraliikenteen puolella ilmeisesti ns gost-vaunujen(eli millä ajettu Venäjän liikennettä ja joilla ajetaan Baltiassakin) salliminen Suomen sisäisissä kuljetuksissa kun nyt poikkeuslaki 2026:een..

Edellisen hallituksen isot toimenpiteet kilpailun sallimiseksi melkein johtui vain näistä kriiseistä. Korona romahdutti VR:n talouden ja kun ns. velvoiteliikenne poistui erikseen niin poistui myös yksinoikeus. Ja Ukrainan tilanne taas sekoitti idän liikenteen ja noita idän liikenteen vaunuja sallittiin käytettävän myös Suomen sisäisissä kuljetuksissa metsäteollisuuden ja säiliökuljetusten osalta. Tuotahan hyödyntää Fenniarail UPM-kuljetuksissaan, tokihan VR yritti estää tuota poikkeusta, mutta lopulta itsekin niillä liikennöinyt.

Ostoliikenteessähän hintakattoja olisi voitu tehdä helpommin, että jos liikenteen tilaaja (=LVM) olisi ottanut lipputulot ja määritellyt hinnat ja VR vaan ajanut junat. Mutta menee että lipputulot saa VR. (Meniköhän se noin HSL-alueellakin?)

(Ja muistakaa nyt sekin, että VR:n liikevaihdosta osa tulee muualta kuin junien ajamisesta Suomessa. Tampereen ratikka, muiden rautatieyhtiöiden kaluston remontteja, VR:n Ruotsin bussi- ja junaliikenne. Eiköhän VR:n asemaa arvioida jatkossa tarkemmin kuten näitä Yleä, Veikkausta ja Alkoa.)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
On kai tuossa aika merkittävä ero, että päivittäistavarakaupan toimijat ovat yksityisiä kun taasen Valtion Rautateillä on ihan eri omistaja.
Ja se ero ei ehkä ole eduksi oikeistohallitukselle?

Mutta yleisesti sanoisin että joko moni ministeriksi valittu ei tajua kilpailulainsäädäntöä edes vähän alusta tai sitten vaan tietoisesti kusettavat vaalikarjaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta yleisesti sanoisin että joko moni ministeriksi valittu ei tajua kilpailulainsäädäntöä edes vähän alusta tai sitten vaan tietoisesti kusettavat vaalikarjaa.
Vai tajuatko sinä, että eduskunta voi halutessaan muuttaa kilpailulainsäädäntöä ja mitä tahansa muutakin lainsäädäntöä. Sitä vartenhan heidät sinne valitaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä tuot esiin juurikin niitä ongelmia, joita meillä julkisella puolella on. "Johtaminen" ja "johtajaksi pääseminen". Pelkkä YAMK ei riitä mitenkään määrittelemään hyvää johtamista. Sillä kuitenkin päästään vastaaviin työtehtäviin. Rivistä harvemmin noustaan virkoihin, mutta sijaistamaan kyllä pääsee.

Nyt täytyy sen verran sanoa, että ihan nykyistä tasoa koulutuksessa en tiedä, mutta sanotaanko nyt niin, ettei n. 10-15 vuotta sitten osattu johtajia kouluttaa. Esihenkilöksi sopivia henkilöitä tulisi aktiivisesti myös etsiä kentältä ja nostaa ruohonjuuritasolla toimivista työntekijöistä ehdokkaita ja innostaa heitä kouluttautumaan johtamistehtäviin.

Harva meistä kuitenkaan haluaa lähteä lähiesimiestehtäviin 50-200€ lisäkorvauksella. Näitä summia siis sijaisille on nyt tarjottu. Ongelmaksi se tälle henkilölle muodostuu silloin, kun vuorolisät häviää, vastuu kasvaa, mutta palkka kuukaudessa kaiken kaikkiaan pienenee. Rahan takia siellä töissä kuitenkin suuremmaksi osaksi ihmiset käyvät.


Marinin sotessa on vikoja, enkä nyt osaa siitä syyttää mitään tiettyä tahoa, mutta kyllähän tämä Keskustalta ja heidän motiiveiltaan tuoksuu.

Yksityisen puolen tuominen mukaan vaatii vahvaa näkemystä ja samalla suurempaa johtajuutta. Nyt vaikuttaisi siltä, että hyvinvointialueiden toimintatapa on lähinnä leikkaaminen ja paikallispoliitikot lopulta ovatkin hyväksymässä aika isoja, etten sanoisi jopa liian isoja linjanvetoja. Kommenttia kentältä tulee, ettei poliittisilla päättäjillä olisi mahdollisuutta vaikuttaa hyvinvointialueen päätöksiin. Tämä lähinnä kertoo, että päättämässä on liikaa poliitikkoja, joilta ei löydy vielä riittävästi osaamista isojen asioiden hoitamiseen.

Valitettavasti paras tapa Soten kannalta olisi palata vanhaan ja keskitettyyn osaamiseen. Miksi se on valitettavaa? Ihan siksi, että nämä osaamisen keskukset olivat jo toiminnassa. Ne on nyt huonolla johtamisella ja lyhyellä jänteellä päätetty lakkauttaa ja tuottaa kyseiset palvelut kunnallisella tasolla. Ts. erityisosaaminen ajettiin alas yksiköittäin ja terveyskeskukset asetettiin näitä toimintoja tuottamaan. Hyvänä esimerkkinä asettaisin tähän Reumasairaalan alasajon 2 milj. rahoituksen puuttumisen vuoksi tuossa joku aika sitten.

Kuuluisa Sote-Himmeli on nyt aivan liian laaja ja hajallaan.

Toki Keskustalla on merkittävä asema sotessa ja sen virheissä, mutta vastuun kantaa pääministeripuolue SDP. Samalla tavalla kuin hallituspuolue PS:n rasististen ulostulojen vaikutuksen hallituksen politiikkaan vastuun kantaa viime kädessä pääministeri Orpo ja Kokoomus. Jos olisi sotessa menty Sipilän hallituksen mallilla, vastuun olisi kantanut viime kädessä Keskusta.

Nyt mentiin Rinne/Marinin mallilla ja vastuu melkoisista virheistä on SDP:n. Puolue osoitti sotessakin huonoa johtajuutta sivuuttaessaan käytännössä isojen toimijoiden ja 20 suurimman kaupungin näkemyksiä ja valitessaan Keskustan kylälinjan.

Sote on todellakin hajallaan ja Orpon hallitus joutuu tilkitsemään reikiä. Rahaa joudutaan pumppaamaan miljardeja lisää. Erityisosaamista on sotessa ajettu Suomessa alas, kuten kirjoitat, ja sitä on pidetty liian kalliina. Tulee mieleen takavuosien typerät päättäjät: säästetään markka, jotta voidaan myöhemmin menettää vitonen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vai tajuatko sinä, että eduskunta voi halutessaan muuttaa kilpailulainsäädäntöä ja mitä tahansa muutakin lainsäädäntöä. Sitä vartenhan heidät sinne valitaan.

Toki voivat muuttaa ja tarvittaessa vaikka erota EU:sta, jos tuntuu että EU:n kilpailusäännöt ahdistavat hallituksen ilmeisen suurta himoa puuttua hyödykkeiden hintoihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki voivat muuttaa ja tarvittaessa vaikka erota EU:sta, jos tuntuu että EU:n kilpailusäännöt ahdistavat hallituksen ilmeisen suurta himoa puuttua hyödykkeiden hintoihin.
Eiköhän hallitus ja eduskunta voi aika hyvin vaikuttaa halutessaan esimerkiksi VR:n asioihin ihan EU-lainsäädännön puitteissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös