Petteri Orpon hallitus

  • 1 271 614
  • 15 911

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Niin, eli niinkuin arvelinkin, tuon virkkeen tarkoitus ei ollut rasistinen, vaikka toki vähän harmaalle alueelle menikin. Aika klassinen esimerkki isosta kokonaisuudesta irrotetusta osasta, joka muuttaa yksittäisenä kuvakaappauksena merkityksensä ihan täysin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvin moni asuu omistusasunnossa vaikka on pienehköt tulot. Todella iso osa eläkeläisistä esim lisäksi monella on mökkejä yms.
Tottakai löytyy myös köyhiä omistusasujia, mutta köyhimmät eivät ole omistusasujia. Yleensä varakkaammilla on enemmän kiinteistöjä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Eläkeläiset perityissä rintamamiestaloissaan olisivat odottaneet tällaisia esityksiä lähinnä vasemmistohallitukselta. Joko taas Suomessa on väärin tulla omillaan toimeen ja omistaa jotakin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kyllä. Mikään ei estä natsien normalisointia kuin se, että joku oikeistolainen palsta-aktiivi on sitä mieltä että nyt hei vassarit hiljaa ku se pyys anteekski.
Kiitos, kiitos, taas tuli yksi sulka lisää hattuun.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Eläkeläiset perityissä rintamamiestaloissaan olisivat odottaneet tällaisia esityksiä lähinnä vasemmistohallitukselta. Joko taas Suomessa on väärin tulla omillaan toimeen ja omistaa jotakin.
Se on synti vaurastua Suomessa varsinkin yritystoiminnan seurauksena. Milloinka Suomessa tajutaan se, että se on kaikkien etu, jos täällä pystytään vaurastua työnteolla ja varsinkin yritystoiminnan seurauksena.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Persujen toiminta on laskelmoitua toimintaa rasismin ja ihmisvihamielisyyden normalisoimiseksi ja tuomiseksi valtavirtapolitiikkaan.

Tässä ei tosiaankaan ole enää kysymys siitä, että "Purra pyysi anteeksi vanhoja tekstejään". Se, että persut eivät ole muuttuneet eivätkä halunneet muuttua paljastuu juuri siitä, että nykypuolueen pääideologi ja primus motor samaan aikaan Purran muka-anteeksipyynnön kanssa vain relativoi rasismin, kääntää keskustelun ajojahtiin ja haukkuu ihmisoikeuksia (jotka on muuten ovat sisällytetty meidän perustuslakiimme) puolustavat toimittajat, poliitikot ja tavalliset ihmiset psykoottisiksi. Tämän hän teki eduskunnan puhemiehen asemasta.

Minä olen kasvanut poliittisesti aktiivisessa porvariperheessä ja poliittinen kotini on Kokoomuksessa. Olen oikeistolainen. Minä olen oppinut, että sivistysporvarillisuuteen kuuluu se, että tehdään kaikkemme sen eteen että kaikille taataan yhtäläinen mahdollisuus tehdä oma menestyksensä, joka puolestaan hyödyttää koko yhteiskuntaa. Syrjiminen ja epätasa-arvoinen kohtelu jonkun ominaisuuden perusteella sotii kaikkea tätä vastaan sen lisäksi, että ne ovat epäinhimillistä ja epäempaattista kiusaamista sekä sivistymätöntä ja paskaa käytöstä.

Persut ovat aiemmin hyväksyneet rasismin joukoissaan ja hyödyntäneet sitä poliittisesti. Uskoin hetken, että valta ja vastuu muuttavat puoluetta, mutta Halla-ahon relativointi ja mutkuttelu paljastivat, että eivät ne edes sitä halua, vaan tekevät hallituksen sisällä edelleen sitä samaa ihmisvihamielistä politiikkaansa.

Koska näin on, niin persut on se koulukiusaaja ja Kokoomus - sen sijaan että puolustaisivat yllä kuvaamiani arvoja jotka puolueen arvoiksi olen luullut - on se joka kiusaamisen hyväksyy. Persujen politiikkan taustoja ja motiiveita pitää tutkia entistäkin aktiivisemmin ihan jo perustuslainsuojan nimissä, mutta en vitussa aio hyväksyä tämmöistä raukkamaista piilottelua myöskään Kokoomukselta "poliittisten realiteettien" nimissä. Ilman arvoja meillä ei ole mitään.

Niin kauan, kuin Sini Korpisen kaltaisia poliitikkoja on Kokoomuksessa, en kuitenkaan suostu toivoanikaan menettää.


 
Viimeksi muokattu:

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Persujen toiminta on laskelmoitua toimintaa rasismin ja ihmisvihamielisyyden normalisoimiseksi ja tuomiseksi valtavirtapolitiikkaan.

Tässä ei tosiaankaan ole enää kysymys siitä, että "Purra pyysi anteeksi vanhoja tekstejään". Se, että persut eivät ole muuttuneet eivätkä halunneet muuttua paljastuu juuri siitä, että nykypuolueen pääideologi ja primus motor samaan aikaan Purran muka-anteeksipyynnön kanssa vain relativoi rasismin, kääntää keskustelun ajojahtiin ja haukkuu ihmisoikeuksia (jotka on muuten ovat sisällytetty meidän perustuslakiimme) puolustavat toimittajat, poliitikot ja tavalliset ihmiset psykoottisiksi. Tämän hän teki eduskunnan puhemiehen asemasta.

Minä olen kasvanut poliittisesti aktiivisessa porvariperheessä ja poliittinen kotini on Kokoomuksessa. Olen oikeistolainen. Minä olen oppinut, että sivistysporvarillisuuteen kuuluu se, että tehdään kaikkemme sen eteen että kaikille taataan yhtäläinen mahdollisuus tehdä oma menestyksensä, joka puolestaan hyödyttää koko yhteiskuntaa. Syrjiminen ja epätasa-arvoinen kohtelu jonkun ominaisuuden perusteella sotii kaikkea tätä vastaan sen lisäksi, että ne ovat epäinhimillistä ja epäempaattista kiusaamista sekä sivistymätöntä ja paskaa käytöstä.

Persut ovat aiemmin hyväksyneet rasismin joukoissaan ja hyödyntäneet sitä poliittisesti. Uskoin hetken, että valta ja vastuu muuttavat puoluetta, mutta Halla-ahon relativointi ja mutkuttelu paljastivat, että eivät ne edes sitä halua, vaan tekevät hallituksen sisällä edelleen sitä samaa ihmisvihamielistä politiikkaansa.

Koska näin on, niin persut on se koulukiusaaja ja Kokoomus - sen sijaan että puolustaisivat yllä kuvaamiani arvoja jotka puolueen arvoiksi olen luullut - on se joka kiusaamisen hyväksyy. Persujen politiikkan taustoja ja motiiveita pitää tutkia entistäkin aktiivisemmin ihan jo perustuslainsuojan nimissä, mutta en vitussa aio hyväksyä tämmöistä raukkamaista piilottelua myöskään Kokoomukselta.

Niin kauan, kuin Sini Korpisen kaltaisia poliitikkoja on Kokoomuksessa, en kuitenkaan suostu toivoanikaan menettää.




Nyt ei tarvitse itse enää kirjoittaa tästä aiheesta. Tässä kaikki oleellinen tiivistettynä. Kiitos @BitterX
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Eläkeläiset perityissä rintamamiestaloissaan olisivat odottaneet tällaisia esityksiä lähinnä vasemmistohallitukselta. Joko taas Suomessa on väärin tulla omillaan toimeen ja omistaa jotakin.
Kuinkahan moni eläkeläinen asuu huono kuntoisessa asunnossa maalla kaukana palveluista. Asunnon arvo on todella pieni varsinkin myyntitilanteessa. Perinnöksi ei haluta ränsistynyttä asuntoa.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Nyt seuraa pitkää tajunnanvirtaa, joten varoitan siitä heti näin alussa. Olen tarkoituksella ollut pitkään kirjoittamatta mitään hallitukseen liittyvää, koska olen halunnut miettiä eri asioita tarkasti ja haastaa itseäni. Sanottakoon heti kärkeen, että Perussuomalaiset ei ole puolueena oma kuppini kahvia. Seuraavaksi todettakoon, että Petteri Orpo ei todellakaan ole mikään suosikkini. Pikemminkin päinvastoin ja olen vuosia ollut sitä mieltä, että Kokoomus antaa liikaa tasoitusta muille puolueille sillä, että Orpo on puheenjohtaja. Parempiakin olisi tarjolla, mutta toisaalta, ketään ei voi puheenjohtajaksi pakottaakaan. Todettakoon vielä sekin, että olen mitä suurimmassa määrin pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan kannattaja ja uskon vakaasti siihen, että kaikkein heikoimmista täytyy pitää huolta yhteiskunnan toimesta. Todettakoon sekin, että käsite "kaikkein heikoimmat" on mielestäni viime vuosina laajentunut huolestuttavan paljon ja Suomi kaipaa jossain määrin asenteen muutosta esim. työn tekemisen välttämättömyyttä kohtaan. Tämäkään muutos ei tietenkään kosketa kaikkia ihmisiä, mutta osaa kyllä. Ihmiset ovat ulkoistaneet liikaa vastuuta yhteiskunnalle eikä sellaiseen ole enää varaa.

Yritän itse parhaani mukaan hyväksyä erilaisuutta. Joskus se onnistuu paremmin, joskus huonommin. Rasismiin ja muuhun syrjintään mulla on nollatoleranssi. Olen joutunut pitkin hampain hyväksymään myös sen, että osa ihmisistä on yksinkertaisesti tyhmiä ja osalla on vain jostain syystä muuten täysin väärät näkemykset, ainakin, jos niitä vertaa omiini. Olen myös joutunut hyväksymään sen, että maailmassa on paljon epäkohtia. Osaan voin itse vaikuttaa, osaan en voi. Olen joutunut hyväksymään, että osa ihmisistä toimii väärin myös tahallaan ja pyrkii hyötymään muista. Olen joutunut hyväksymään, että minun mielipiteilläni ei ole aina merkitystä. Olen joutunut hyväksymään, että osa ihmisistä ei tule koskaan muuttamaan mielipidettään, vaikka tekisin mitä. Aion silti jatkossakin sanoa oman mielipiteeni, jos sille tulee paikka, mutta voin itse vaikuttaa siihen, millä tavalla saisin oman sanomani parhaiten vastapuolelle perille.

Mun mielestäni Perussuomalaiset on puolueena aivan liian nuori ja kokematon. Vaikka itse en pidäkään ns. poliittisista broilereista, heissä on kuitenkin se hyvä puoli, että he tietävät, miten systeemi toimii. Ja ilman systeemejä, hommat harvemmin toimivat. Koska politiikan koukerot ovat moninaisia ja melko tylsiäkin, ne eivät puhuttele isoa osaa kansasta. Monella on sellainen tunne, ettei itse voi vaikuttaa mihinkään. Monella ei myöskään ole aikaa paneutua politiikkaan riittävän laaja-alaisesti ja selvittää asioita, koska elämä vie kaiken ajan ja kun on vapaa-aikaa, haluaa tehdä itselle mielenkiintoisempia asioita ja siksi moni perustaa mielipiteensä luuloille ja väärille perusteille. Samaan aikaan, kun Perussuomalaiset ovat saaneet jalansijaa suomalaisessa politiikassa, maailma on muuttunut verrattain nopeasti muutenkin. Some on tuonut ihan uutta potkua omien mielipiteiden ilmaisuun ja nyt jokaisella on siihen mahdollisuus. Kuka tahansa voi saada valtavan määrän huomiota somessa, kunhan on pokkaa kirjoitella julkisesti. Huomio ja suosio ovat huumaavaa ja luovat harhan siitä, että omilla mielipiteillä olisi enemmän merkitystä kuin muiden. Moni ajaakin viime kädessä ainoastaan omaa etuaan ja asiaansa, vaikka muotoilisikin sen ihan toisenlaisiin kääreisiin. Mutulla sanoisin, että valtaosa mielipiteistä ovat sellaisia, mitä ei tarvitsisi sanoa tai kenenkään kuulla.

Perussuomalaiset nuorena puolueena on avannut monille ihmisille mahdollisuuden osallistua politiikkaan ihan käytännössä ja heidän toimintaansa on mennyt mukaan ihan "tavallisia kansalaisia". Mikä sinänsä on varmaan ihan hyväkin asia, ongelma vain on siinä, että valtio ei isossa kuvassa toimi tavallisten kansalaisten pillin mukaan eikä heidän ymmärryksellään. Politiikka tähtää kuitenkin isossa kuvassa siihen, että valtio kykenee suoriutumaan sille asetetuista velvollisuuksista kansalaisiaan kohtaan. Hommat eivät toimi huutoäänestyksellä, vaan kaikki toiminta perustuu aina enemmän tai vähemmän tarkasti etukäteen sovittuihin asioihin. Politiikassa toimiminen vaatii helvetillisen määrän töitä ja kykyä omaksua valtavan määrän tietoa suhteellisen nopeastikin. Ja tämä taas vaatii harjoittelua, eli kokemusta, ihan kuten suurin osa muistakin asioista elämässä. On myös ihan eri asia päästä ensin johonkin kunnanvaltuustoon päättämään oman pikkukunnan asioista ja sieltä sitten edetä mahdollisesti ihan Eduskuntaan asti päättämään koko maan asioista. Osaaminen ei todellakaan synny yhdessä yössä.

Jos verrataan Persujen kansanedustajien kokemusta muiden puolueiden kansanedustajiin, kokemuksensa puolesta Persut tuleva takamatkalta ja isosti. Onhan Persuilla myös kokeneita kansanedustajia, mutta heistäkin suurin osa lienee aloittanut uransa muissa puolueissa. Osa on ehkä protestinomaisesti vaihtanut Persuihin, osa puhtaasti oman etunsa vuoksi, koska edellisissä puolueissa kilpailu oli kovempaa ja tie ehkä jo vähän noussut pystyynkin. Persut ovat vuosikaudet saaneet räksyttää oppositiossa ja aiheuttaa pahennusta ihan rauhassa, koska puolueen kannatus on kasvusta huolimatta kuitenkin ollut varsin ohutta. Saattavat olla itsekin oikeasti yllättyneitä, miten nopeasti nousu hallitusvastuuseen on lopulta tapahtunut. Ja tähän astisen perusteella mulle on selvää, että eivät olleet siihen vastuuseen lainkaan valmiita.

Viime vuosien ihan yleinen vastakkainasetteluhakuisuus on satanut Persujen laariin. Kun moni asia on muuttunut jyrkäksi "olet joko meidän puolella tai meitä vastaan"-ajatteluksi, ihmiset ovat aktivoituneet. Nykyisin ei ole oikein muodikasta olla keskellä. Tämä koskee ihan kaikenlaisia asioita. On hyve, että on vahvoja mielipiteitä, eikä niitä pelätä tuoda esiin. Tämä nykysuuntaus ei kuitenkaan varsinaisesti aja suurimman osan asiaa. Siis niiden, joiden mielestä lähes mikään asia ei ole mustavalkoinen. Tällaisia ihmisiä lienee enemmistö ja heidät nykysuuntaus vieraannuttaa polittisesta keskustelusta, koska kaikki ihmiset eivät jaksa huutaa ja riidellä tullakseen kuulluiksi. Tällöin jäljelle jää kaikkein kiivaimmat molemmista laidoista ja se voittaa, joka huutaa koviten ja tonkii eniten paskaa vastapuolen menneisyydestä. Henkilökohtaisesti mä koen tämän suuntauksen todella vastenmieliseksi.

Koska SDP liputti itsensä varikolle jo hyvissä ajoin liittyen hallitusyhteistyöhön Kokoomuksen kanssa ja Suomen kurssi on saatava kääntymään, Persuille ei käytännössä ollut vaihtoehtoa. Omaan makuuni nyky-SDP on aivan liian vasemmalla ja haihattelee omassa menneiden vuosikymmenien harhakuplassaan, mutta aloite oppositioon jäämisestä tuli vahvasti SDP:ltä itseltään. Tai ehkä Sanna Marinilta, mutta joka tapauksessa se oli puolueen viesti ja myös toimivat sen viestinsä mukaisesti. Omasta mielestäni enemmän oikealla oleva SDP muiden pohjoismaiden malliin plus Kokoomus olisivat olleet Suomelle aidosti paras mahdollisuus, mutta kun sellaista vaihtoehtoa ei ollut, oli tyydyttävä johonkin muuhun. Odottelen mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuo SDP:n osalta tullessaan.

Oppirahat pitää kaikkien maksaa ja nyt niitä maksaa Persut, mutta korkoja peritään myös muilta hallituspuolueilta, ainakin median edessä. En todellakaan ole mikään Purra-fani, mutta koska yritän nyt katsella mahdollisimman objektiivisesti tapahtumia, on pakko myös todeta, että kirjoituksia on osin vedetty kontekstista. Lisäksi on hyvä ehkä huomioida myös se, että v. 2008 nettiin kirjoittelu oli vielä verrattain uusi asia. Enkä nyt puhu kaikista ihmisistä, koska osa on kirjoitellut verkkoon jo ysärillä, mutta monelle nettikommentointi on tullut tutuksi vasta 2010-luvulla. Siinä, missä nykyisin ihmiset viettävät tuntikaupalla aikaansa netissä, koska puhelin kulkee mukana, v. 2008 niin ei oikeasti ollut. Tuolloin vain hyvin pienellä osalla työikäisistä aikuisista oli aikaa ja mahdollisuuksia osallistua keskusteluihin, koska se vaati rauhallisen hetken koneella. Purralla on v. 2008 ollut pieni lapsi ja vaikka se joillekin on nimenomaan raskauttava asia, minä pystyn omakohtaisesti jollakin tasolla ymmärtämään, että nettiin on tullut kirjoitettua vihapäissään hirveitä tekstejä, joita ei enää tekisi. Ja korostan, että tekstien sisältö oli kamalaa enkä allekirjoita lainkaan sellaista ajatusmaailmaa. Mutta jollakin tasolla, toisena ihmisenä, pystyn asettumaan Purran hameeseen. Ei ole osattu ajatella, että tekstit ikinä paljastuisivat hänen kirjoittamikseen ja siksi on annettu palaa täysillä sen enempää miettimättä. Ihmiset ovat toisinaan väsyneitä tai vihaisia ja sekä että. Riikka Purra on joutunut synnyttämään kolme kuollutta lasta ja todennäköisesti haavat ovat tuolloin olleet tuoreina mielessä, joten tätä taustaa vasten mulle ei tuota vaikeuksia ymmärtää, että hän on ollut vihainen. Vihan kohde on ollut väärä, mutta pienemmässä mittakaavassa meille monelle käy niin, aika useinkin. Jos minä olisin menettänyt kolme lasta, en todellakaan tiedä, miten olisin selvinnyt sellaisesta ja vielä vähemmän tiedän, mitä olisin tehnyt ja minkälainen ihminen olisin ollut. Mun mielestäni on lopulta parempi niin, että on saanut vihansa purettua anonyymisti jonnekin netin syövereihin, vaikkakin väärillä sanoilla, jos on sen jälkeen jaksanut elää elämäänsä ja olla hyvä äiti. Ymmärrän myös hyvin sen, että Purra ei halua käydä näitä asioita julkisuudessa läpi ja todennäköisesti siksi hän pyrki aluksi pelaamaan aikaa. Ja ehkä sanoi myös, ettei tule pyytämään anteeksi. Pidän hyvin todennäköisenä, että muiden hallituspuolueiden johtajat tietävät kirjoitusten taustoista enemmän ja siksi kommentointikin on ollut varsin maltillista. Ja hyvä niin. Yhtään haavaa ei pidä repiä ulkopuolisen paineen vuoksi enempää auki kuin on pakko.

Näiden taustojen ja tekijöiden vuoksi en halua kivittää Purraa. Minä en tiedä, mitä hän on tuolloin käynyt elämässään läpi, mutta selkeästi hän on niistä päässyt jollakin tavalla yli ja edennyt elämässään ilman, että olisi ampunut ketään tai syyllistynyt väkivaltaan. Luonnollisesti on sanomattakin selvää, että tilanne on nyt täysin toinen ja Purran kannattaisi oman itsensä, puolueensa ja ennen kaikkea Suomen vuoksi vetää tiukat rajat rasismin kanssa flirttailulle myös omassa puolueessa.

Itse hallituksen toiminnasta ei ole paljonkaan vielä sanottavaa. En voi puolustaa tahi kritisoida, koska työpäiviä on alla hyvin vähän. Orpon johtajuutta kun on kritisoitu, rohkenen olla siitä eri mieltä. Ja kuten alussa totesin, Orpo ei todellakaan ole suosikkini. Ihmisillä on myös erilaisia käsityksiä johtajuudesta. Toiset odottavat, että johtaja lyö nyrkkiä pöytään ja sanelee itsevaltiaan tavoin, mitä tehdään. Jos ottaa lätkäesimerkin, niin kaikki ymmärtävät, ettei sellainen tuota enää nykyisin kaukalossa parasta tulosta. Eikä tuota työelämässäkään. Johtaminen on mitä suuremmissa määrin ihmisten johtamista. Orpon tehtävä on toimia pääministerinä Suomen parhaaksi ja samaan aikaan rauhoittaa hallituksen sisäinen tilanne sellaiseksi, että tästä alusta päästään eteenpäin ja tekemään niitä töitä, mihin heidät on äänestettykin. Hän ei voi myöskään olla koko ajan reaaliajassa tavoitettavissa, koska hän tapaa muita valtionpäämiehiä ja ennen kommentteja, hänellä pitää olla asianosaisena olevan henkilön omat kommentit ja käsitykset asioista. Ei pääministeri voi alkaa kommentoida pelkästään somen ja medioiden juttujen perusteella asioita. Ja kun on tiukka aikataulu muutenkin, näihin kaikkiin menee aikaa. Jos Orpo toimisi itsevaltiaan tavoin kylmästi, siitäkin moitittaisiin.

Perussuomalaiset ovat ihan omilla dorkailuillaan vaikeuttanut omaa ja hallituksen asemaa ja nyt heidän pitää saada rivinsä kuntoon ja keskittyä duuneihin. Samaan aikaan kaikkien pitäisi nyt rauhoittua ja lakata keikuttamasta venettä turhaan, koska se ei ole Suomen etu. Ja Suomi olemme me, kansalaiset. Tiedän kyllä, että tämä lienee liikaa vaadittu eikä sitä tule tapahtumaan, mutta toivon sitä silti. Koska minä haluan, että minun lapseni ja mahdollisesti tulevat lapsenlapseni saisivat elää sellaisessa Suomessa, jossa minäkin olen saanut elää. Suomi ei ole täydellinen maa, ei ole koskaan ollutkaan, mutta se on koko yli 40 vuotisen elämäni ajan ollut riittävän hyvä ihmisille keskimääräisesti. Soisin sen jatkuvan.
Ansiokas ja pitkä teksti sisältäen laadukasta pohdintaa. Pisteet siitä.

Totean silti - enkä suinkaan tarkoituksena lytätä koko tekstiäsi - että yllättävän paljon sinulla riittää empatiaa ja ymmärrystä Purraa kohtaan verrattuna Mariniin. Yhtäältä Riikan kirjoituksista on jo 15 vuotta aikaa kun taas Sannan kohut olivat ns. tuoreita, mutta toisaalta ainakaan minun mielestäni Sannaan liittyneet kohut eivät olleet lähellekään vertailukelpoisia rasistisiin väkivaltafantasioihin, joiden kirjoittaja oli kirjoitushetkellä jo yli 30-vuotias.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Näen sieluni silmin tilanteen, jossa osa/joku hallituspuolueista ilmoittaa ykskantaan, että lähtevät hallituksesta.

Tätä seuraavassa tiedotustilaisuudessa Orpo toteaa: "Hallitus ei hajoa tähän."
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitäs, jos kaivettaisiin esille muidenkin puolueiden edustajien vanhoja viestejä? Ja jotenkin uskotaan sokeasti, että eihän Annika nyt humalassa hoiperrellut, oli raukka saanut auringonpistoksen ilman hellettä...
Some on nykymaailman syöpä!
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mitäs, jos kaivettaisiin esille muidenkin puolueiden edustajien vanhoja viestejä? Ja jotenkin uskotaan sokeasti, että eihän Annika nyt humalassa hoiperrellut, oli raukka saanut auringonpistoksen ilman hellettä...
Some on nykymaailman syöpä!
Ketä kiinnostaa jos joku on kännissä festareilla?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Joitain tuntuu kiinnostavan sekin mitä yksityinen henkilö kirjoitti (kännissä ja läpällä?) 15v. sitten.
No hiukan eri asia. Kännissä festareilla oleminen ei kerro mitään ihmisen arvomaailmasta. Kolmekymppisenä rasistista tekstiä kirjoittavan ihmisen tuotokset taas kertovat.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäs, jos kaivettaisiin esille muidenkin puolueiden edustajien vanhoja viestejä? Ja jotenkin uskotaan sokeasti, että eihän Annika nyt humalassa hoiperrellut, oli raukka saanut auringonpistoksen ilman hellettä...
Some on nykymaailman syöpä!
Mutta mitä jos niitä on yritettykin kaivaa, ja paras mihin on pystytty on nuo Lindtmanin kuvat? Itseasiassa pidän aika todennäköisenäkin, että on yritetty kaivella ja yritetään edelleen muidenkin puolueiden edustajien vanhoja viestejä. Ja voihan sieltä jotain löytyäkin.

Epätodennäköisenä sen sijaan pidän, että muiden puolueiden edustajien vanhoista viesteistä löytyisi samanlaista rasistista ja äärioikeistolaista paskaa kuin Perussuomalaisilta nyt on löytynyt. Se on toki ihan mahdollista että joku yksittäinen oksennus löytyy (ja jos näin, niin tulen tuomitsemaan senkin ihan samalla tavalla) mutta ei varmasti tällä volyymilla.

P.s. Kännissähän se Annika oli kuin käki. Semmosta se on välillä festareilla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ansiokas ja pitkä teksti sisältäen laadukasta pohdintaa. Pisteet siitä.

Totean silti - enkä suinkaan tarkoituksena lytätä koko tekstiäsi - että yllättävän paljon sinulla riittää empatiaa ja ymmärrystä Purraa kohtaan verrattuna Mariniin. Yhtäältä Riikan kirjoituksista on jo 15 vuotta aikaa kun taas Sannan kohut olivat ns. tuoreita, mutta toisaalta ainakaan minun mielestäni Sannaan liittyneet kohut eivät olleet lähellekään vertailukelpoisia rasistisiin väkivaltafantasioihin, joiden kirjoittaja oli kirjoitushetkellä jo yli 30-vuotias.

Asiallinen kysymys ja vastaan siihen mielelläni. Olisin voinut arvostella Purraa enemmänkin. Voin tähän nyt lisätä, että Purra on esiintynyt julkisuudessa ylimielisesti jo pidemmän aikaa, mikä on ollut ärsyttävää. Itse koen sen eräänlaisena epävarman ihmisen rajojen koetteluna. Rasittavaa, mutta lienee ollut tarpeellista isommassa kuvassa. Vielä sitäkin tarpeellisempaa on ollut nyt nämä muutamat julkiset näpäytykset, mitä sekä Persut että varsinkin nyt Riikka Purra on viime päivinä saanut. Rajat on nyt kokeiltu ja luulen, että siellä on myös Riikan on puntti tutissut. Ja hyvä niin.

Sanna Marinin arvosteluissani merkitystä on ollut tapahtuma-ajalla ja hänen omalla käytöksellään. Jos on profiloitunut pienen ja työläisihmisen asiaa ajavaksi ja arvostellut kovaan ääneen muita miten, kehtaavat sitä ja tätä, tällöin pitää itse perehtyä siihen, että kaikki menee sääntöjen mukaan. Ja vielä sitäkin suuremmalla syyllä silloin, jos on ottanut valtavan määrän positiivista palautetta ja ihailua sillä, että kävi ystävälleen Ilmarille kaupassa osoittaakseen lähimmäisenrakkautta, mutta oman kohun keskellä perustellaan, ettei hänellä kuitenkaan ole aikaa käydä omalle perheelleen kaupassa.

Kyse ei ole ollut siitä, että bileissä on tanssittu tai valtion rahoilla syöty, vaan siitä, ettei kaksilla rattailla voi ajaa ja kerätä kermoja kakun päältä, kun se itselle sattuu sopimaan. Pääministeri ei myöskään ole kuka tahansa meidän Sanna, jonka kaverit voivat estoitta postata someen minkälaista sisäpiiriläppää tahansa ilman seurauksia. Mielestäni pääministerin asemalle ei myöskään ollut soveliasta sivuuttaa koronakaranteenia vain siksi, että hänellä oli sovittua menoa. Varsinkaan, kun samaan aikaan muulle kansalle korostetaan, että pitää ajatella muita ihmisiä. En myöskään arvosta ihmisiä, jotka pyrkivät viimeiseen asti välttämään ikävien tai vaikeiden asioiden kommentointia, mutta iloisista asioista ollaan aina valmiina valokeilaan. Kukin voi omassa elämässään toimia, kuten parhaaksi näkee, mutta valtiojohdossa niin ei voi tehdä. Arvosteluni eivät ole koskeneet mitään yhtä yksittäistä asiaa, vaan useampaa tapausta. Uniper-asiat tähän vielä sitten päälle. Kyse on osaltani kokonaisuudesta. Minun mielestäni Marinilla ei ollut virassa edellytettävää tilannetajua ja hänen arvostelukykynsä petti useamman kerran. Se ei nähdäkseni johdu hänen puoluetaustastaan, sukupuolestaan tai aiemmasta työkokemustaan. Mutta iästä ja siitä aiheutuvasta luonnollisesta elämänkokemuksen puutteesta se saattoi hyvin johtuakin.

Lisäksi minua häiritsi Marinin liiallinen oman brändikuvan rakentaminen. Eikä johdu kateudesta. En ole edelleenkään Marinille kateellinen mistään. En ulkonäöstä, enkä urasta. Olen vain sillä tavalla tylsä, etten ole kiinnostunut niinkään poliitikkojen persoonista, vaan heidän ajamistaan asioista. En kaipaa tähtiä politiikkaan, kaipaan niitä, jotka tekevät perse verillä duunia ja pysyvät mielellään poissa parrasvaloista.

Mitä tulee Purran "puolustamiseen", minähän en hänen toimintaansa puolustellut, tai se ei ainakaan ollut tarkoitukseni. Toin esille asioita, jotka ovat todennäköisesti tai luultavasti vaikuttaneet hänen toimiinsa, jotka mielestäni jo tuomitsin. Mua kiinnostaa Purrassa se, mitä hän tekee nyt, ei se, mitä hän on tehnyt tai sanonut 15 v. sitten. Jos Purra ei pärjää duuneissaan tai toimii nyt väärin, hänet voi surutta heittää luiskaan. Ei mulla häneen mitään tunnesidettä ole, ainakaan positiivista. Yritin kuitenkin asettua hänen asemaansa pieneksi hetkeksi ja mennä ajassa taaksepäin maailmaan, jota ei enää ole.

Mua kiinnostaa ennen kaikkea Suomen tulevaisuus. Suomi-kuva ei näistä viime päivien kohuista muutu mihinkään suuntaan. Naisia on edelleen johtavissa asemissa eivätkä pienituloisetkaan ole kaduilla kodittomina.
 

Analyzer

Jäsen
Purra astui kyllä omalta kannaltaan sikäli pahaan paikkaan, että mikään ei ole tälle kansakunnalle pahempaa, kuin
”mitä ne meistä maailmalla ajattelee”.

Se hyväksytyksi tulemisen tarve ”maailman” silmissä on jotenkin ihan käsittämättömän syvälle hakattu ainakin vanhempiin ikäluokkiin.

Laulukin sen kertoo, että kun Suomi mainitaan, niin torilla tavataan. Ihan samasta poolista ammentaa.

Noh, nuoriso on monessa asiassa terveemmällä itsetunnolla varustettuja, onneksi.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Pentikäinen sanoittaa sen, mikä tässä kohussa on ydinasia. Muuan Jussi sanoo varmaan Pentikäistäkin psykoosissa olevaksi vihervassariksi.

On toisarvoista, mikä vaikutus kohuilla on maakuvaan. Tärkeämpää on, millainen ihmiskäsitys päättäjillämme on, ja että ihmiset voivat kokea olonsa turvalliseksi riippumatta ihonväristä, rodusta, uskonnollisesta tai poliittisesta vakaumuksesta.



 
Jotenkin tuntuu, että Orpo tulee hyväksymään PS:n ministereiltä loppujen lopuksi mitä tahansa, kunhan hallitus pysyy pystyssä. Arvomaailma on vain kaunis sana tässä tilanteessa, kun on tarpeen toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin tuntuu, että Orpo tulee hyväksymään PS:n ministereiltä loppujen lopuksi mitä tahansa, kunhan hallitus pysyy pystyssä. Arvomaailma on vain kaunis sana tässä tilanteessa, kun on tarpeen toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita.

Mihin viittaat tällä? Junnila joutui eroamaan ja Purra joutui kuin joutuikin pyytämään anteeksi. Orpo on joutunut kokoustamaan Persuihin liittyvistä asioista harva se päivä, mutta hallitus on ollut kasassa vasta jokusen viikon. Tiedossa oli varmasti, että turbulenssia tulee, mutta tuskin kuitenkaan näin paljon. Purra-kohun mahdollisuuden epäilen olleen tiedossa, Junnila tuli varmasti yllätyksenä.

Tuskin Orpon vieteri loputtomiin venyy, mutta toistaiseksi mikään kohu ei ole ihan oikeasti hallituksen venettä keikuttanut. Puolueista toki sanotaan julkisuuteen kaikenlaista sekä nimettöminä että omalla nimillään, mutta näin on ollut aina.

Josko hallitus pääsisi jossain vaiheessa tekemään töitään, niin voisimme arvostella sitä. Ohjelma onkin jo arvosteltu. Orpolla ei ole tässä vaiheessa mahdollisuutta luovuttaa, vaan nyt on vain pakko sietää.

On erinomaista, että Persut ja Purra joutui nyt ääneen sanomaan, että ovat sitoutuneet myös rasismin ja muun syrjinnän vastaisuuteen. Ehkä olisi hetkinen hyvä hengähtää ja katsoa, ovatko käytännön tasolla tosissaan vai eivät. Käy raskaaksi ihan kaikille, jos nykyhetken ja tulevaisuuden sijasta keskitytään menneisyyteen.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joitain tuntuu kiinnostavan sekin mitä yksityinen henkilö kirjoitti (kännissä ja läpällä?) 15v. sitten.
No, eipä tuosta saa aikaan kummoistakaan kohua, koska jos on kirjoittanut kännissä ja läpällä, niin on epäilemättä ilman mitään venkoiluja valmis myöntämään, että pieleen meni ja pyytämään tarvittaessa anteeksi, jos sisältö oli sellaista, että siihen on aihetta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jotenkin tuntuu, että Orpo tulee hyväksymään PS:n ministereiltä loppujen lopuksi mitä tahansa, kunhan hallitus pysyy pystyssä. Arvomaailma on vain kaunis sana tässä tilanteessa, kun on tarpeen toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita.

Toki näinkin asian voi nähdä. Mutta ei se totta ole. Orpo tai Kokoomus ei hyväksy PS:n ministereiltä mitä tahansa, vaan raja on hyvinkin tiukka tekemisille ja sanomisille. Ja kyse siis tekemisistä ja sanomisista ministeripestin aikana. Kokoomus on ollut aiemminkin tiukka juuri tässä, koskee sitten kansanedustajaa tai ministeriä ja vielä kokoomuslaisia sellaisia. Kanerva ja Rydman saivat mennä, koska eivät osanneet käyttäytyä ja pettivät luottamuksen toimessaan.

Se mistä on kyse, on toisaalla. Kokoomus ei voi mitään PS:n ministerien historialle. Kuviteltiin, että historiasta pääsee eroon kun joko vaikenee, kiukuttelee tai pyytää anteeksi. Orpon ja Kokoomuksen yllätti se, että maailma ei ole muuttunut paljonkaan Kokoomuksen edellisestä 2015-2019 hallituskaudesta. Silloin Orpo tuomitsi PS:n uuden johdon mahdottomaksi hallitukseen. Syynä oli mm. johdon kirjoitukset.

Orpo kuvitteli, että näistä rasistisista puheista ja kirjoituksissa historiassa päästään yli ja PS osaa reagoida niihin oikein. Mutta niin ei käynyt. PS:n ja Kokoomuksen reagoinnit olivat surkeita ja ainoastaan syvensivät kriisejä. Tätä en varmaan koskaan lakkaa ihmettelemästä, että miten yksi ydinasia hoidettiin näin heikosti.

Toinen asia on, olisiko Orpon tullut tehdä päätös jättää PS ulkopuolelle arvovalintana. Ehkä olisi tehnyt, jos SDP olisi ollut käytettävissä. Kepu ei olisi riittänyt ja sekään ei ollut käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En ole huomannut Halla-ahon ja Peltokankaan missään sitoutuneen rasismin ja muun syrjinnän vastaisuuteen.

Tuskinpa tällaista tulet huomaamaan. Ongelma on siinä, että PS tekee siirtonsa vasta kun on pakko, ja nekin koskettavat ainoastaan niitä, joihin valokeila osoittaa. Tämä on ollut itselleni yllätys, joskin ymmärrän PS:n kansanedustajien ja aktiivien näkökulman: takkia ei vapaaehtoisesti käännetä.

PS:n osalta voisi sanoa, että jos puolue haluaa, menee varmaan 10-20 vuotta irtaantua rasismista niin paljon, että puolueen todellinen kuva ja ydin muuttuu. Tämäkin on ollut itselleni yllätys, sillä oletin muutoksen tapahtuvan Orpon hallituksen ensimmäisen vuoden tai seuraavan vuoden aikana. Mikä oli jälkikäteen katsoen typerän toiveikas näkemys.

Hallitus selviää uskoakseni Purran mahdollisesta luottamusäänestyksestä pikanakin, koska puoluejohto tuli yhdessä julkisuuteen ihan asiallisen paperin kanssa. Tuskin RKP olisi muussa tapauksessa enää mukana. Mielenkiintoista tässä on sekin, että RKP ja Kok tekevät hartiavoimin työtä pitääkseen hallituksen kasassa. Orpo käyttää varmaan kolmanneksen päivästään kriisityöhön ja palopesäkkeiden sammuttamiseen. Viimeistään nyt PS:n on tehtävä osuutensa tai hallitus hajoaa. Ja se voi hajota hyvin helposti näin herkässä tilanteessa.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Viesti yhdessä muun turhailun kanssa on johtanut pelikieltoon
No hiukan eri asia. Kännissä festareilla oleminen ei kerro mitään ihmisen arvomaailmasta. Kolmekymppisenä rasistista tekstiä kirjoittavan ihmisen tuotokset taas kertovat.
Meillähän on täällä ihan kokemusasiantuntija palstalla. Bing @Osmo Rapeli . Kuinka paljon ne neekeriläpät ja seksistiset viestit kertovat ihmisestä, näin 15v myöhemmin.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole huomannut Halla-ahon ja Peltokankaan missään sitoutuneen rasismin ja muun syrjinnän vastaisuuteen.

Aika tiukkaan ministeri Rantanen haluaa pitää omista kommenteista kiinni ja kyse on kuitenkin ministeristä.

Edit. Kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös