Petteri Orpon hallitus

  • 1 243 362
  • 15 578

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saihan hän puolet elinkeinoministerin salkusta, ensin 2 v Junnila, sitten Puisto.
Olisin itse nähnyt nämä pätevämmät ihmiset heti alkuun valtioneuvostossa kaikilta puolueilta, jotka jakoivat tehtäviä. Vaalikauden alkupuolisko on paljon tärkeämpi asioiden eteenpäin saamiseksi ja toiseksi ei ole mitään 100% varmuutta, että tämä porukka on vielä kimpassa kahden vuoden päästä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Tästä palataan siihen, mitä itse olen sanonut monen monta kertaa, että juuri tätä järjestelmää kansan ei pidä haluta ja tätä systeemiä ei missään nimessä tulisi lanseerata Suomeen. Asiaa on tutkittu useita kertoja ja Suomi on yksi harvoista maista, joilla kouluttautumalla voi oikeasti muuttaa yhteiskunnallista statustaan. Valtio ei voi velvoittaa opiskelijoita ottamaan lainaa, joten hyväosaiset sijoittavat lapsiinsa ja maksavat heidän koulutuksensa. Köyhät eivät opiskele tai köyhät velkaantuvat opintojen aikana suhteessa vertailuryhmäänsä. Toki mitään täydellistä systeemiä ei voi luoda, mutta juuri lainapainotteinen opintojen maksaminen tuottaa tuloksen, jossa kannustin muodostuu köyhälle opiskella ainoastaan alin pakollinen tutkinto. Se, että köyhät jäävät yliopisto- ja jatko-opintojen ulkopuolelle puolestaan ruokkii sitä sukupolvesta toiseen syntyvää luokkayhteiskuntaa, jossa heidän lapsensa ovat samassa tilanteessa kuin vanhemmatkin.

Vaikka paperilla opintojen lainapainotteisuus varmasti kuulostaa hyvältä niin tästä huolimatta lopputulos on liian usein se, että opinnoissa ovat ne, jotka taustansa puolesta ovat riittävän varakkaita ja muille jää muut hommat tehtäväksi. Tämä puolestaan luo sen luokkayhteiskunnan pohjan uudestaan ja uudestaan. Ei missään nimessä ainakaan minun mielestäni kannata muuttaa sitä ainoaa systeemiä, joka Suomessa on osoittautunut kansainvälisessäkin vertailussa menestykseksi.
Vaikutuksia on vaikea ennalta ennustaa, mutta voit hyvin olla oikeassa ajatuksiesi kanssa. Tuossa lainaamassasi viestissä hieman sivusin sitä valtion vastuuta, mutta avaan ajatusta nyt hieman enemmän. Nostamasi ongelmat tulisi ehkäistä, tulotaso tai lähtökohdat eivät saisi koskaan estää opiskelua. Tämän vuoksi valtion tulisi taata se laina jokaiselle ja tämän lisäksi sitoutua maksamaan se opiskelijan sijaan pois, mikäli tämä ei työllisty opiskelemalleen alalle. Tällä kuitenkin mahdollistettaisiin se, että henkilöt, jotka työllistyvät hyviin ammatteihin, maksaisivat itse opiskelunsa. Tässäkään mallissa ei olisi lukukausimaksuja, vaan kyse olisi vain opintotuen korvaamisesta lainalla. Voisihan malli tietysti olla myös vaikka sellainen, että opintotuki maksetaan entiseen malliin, mutta peritään se sitten takaisin, kun opiskelija pääsee työelämään, jos pääsee. Perusajatuksena minulla on kuitenkin se, että valtion tukitoimien pitäisi kohdistua heikompiosaisiin ja keskiluokan ja hyvätuloisten tukemista tulisi vähentää, jotta valtion kulurakenne saadaan kuriin. Samaan ajatukseen perustui eläke-ehdotuksenikin. Mahdollisuus kartuttaa henkilökohtaisesti omaa eläkekassaa, jonka vuoksi valtion ei tarvitsisi täysipainoisesti vastata myös hyvätuloisten eläkkeiden maksamisesta. Tälle on varmasti kuitenkin jokin parempi ketju, sillä nämä vaihtoehdot eivät taida kuulua nykyisen hallituksen suunnitelmiin. Siinä mielessä kuitenkin liittyy, että tässä oikeisto/vasemmisto asetelmassa en aina aivan ymmärrä sitä, miten se olisi epätasa-arvoista, mikäli paremmassa asemassa olevat olisivat esimerkiksi verokannustimia vastaan valmiita kantamaan itse isomman vastuun omasta toimeentulostaan.
 

444

Jäsen
No eihän edellinenkään hallitus vastannut kiusallisiin kysymyksiin, joita esitettiin. Tai siis vastasi joo, mutta vastauspuheenvuoro itsessään ei lopulta sisältänytkään sitten vastausta siihen itse kysymykseen. Ainakin Saarikko ja Kiuru olivat tässä mestareita, myös Marin ja Ohisalo siinä kunnostautuivat välillä.
Mutku vassarit…
Eikö tämän hallituksen pitänyt olla kaikin puolin edellistä parempi? Eli jos edelliset oli ihan tymiä ja tekivät tymiä juttuja ja tymästi jättivät vastaamatta kysymyksiin, niin tämä kaikin puolin parempi hallitus tekee täysin toisin? Vai onko meitä taas sumutettu?
 

Byvajet

Jäsen
Tämän vuoksi valtion tulisi taata se laina jokaiselle ja tämän lisäksi sitoutua maksamaan se opiskelijan sijaan pois, mikäli tämä ei työllisty opiskelemalleen alalle.

Eikö tätä voisi soveltaa pitkäaikaistyöttömiin sillä tavalla, että valtio kuittaisi osan lainasta ja opiskellut alalleen valmistuttuaan ja työllistyttyään osan? Tärkeää olisi, että lainan korot olisivat hyvin maltilliset ja että maksuaikataulu olisi hyvin hidas, jopa niin hidas, että ihminen ehtii kuolla pois ennen lainan takaisinmaksua.

Jos työttömälle tulee tunne, että valmistumisen jälkeen edessä ei ole kuin kovaa velkojen maksua, se passivoi hänet eikä kannusta opiskelemaan. Työttömälle pitäisi tarjota myös henkistä tukea. Työttömyys on passivoitunut identiteetti, josta kannattaa kannustaa pois.

Kohtaanto-ongelmaa yritetään ratkaista maahanmuuttajilla. Miksi ei työttömillä? Työttömissä on jos jonkinlaista ihmistä, myös pitkäaikaistyöttömissä. Miksi näiden suhteen on luovutettu?

Tämän tapaisilla työttömillä, joilla on järkeä, koulutusta ja toimintakykyä, olisi myös edellytykset opiskella ja työllistyä, jos heitä autettaisiin eteenpäin sekä taloudellisesti että sosiaalispsykologisin tukitoimin. Tuostakin ihmisestä kuitenkin näkyy, että hän on luovuttanut ja yrittää suhtautua tilanteeseensa huumorin keinoin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt on palstan vasemmisto normaaliakin heikommalla kun vaatii keskustelun avaamista täysistunnossa ohi aiheen ja vertaa sitä M-hallituksen vastaamattomuuteen kysyttäessä aiheesta.

Puolueiden välinen kahtiajako syvenee tällä hallituskaudella. Saas nähdä, mitä siitä seuraa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Kampitus vaikka edelleen olen kanssasi eri mieltä niin arvostan aitoa pyrkimystäsi ehdotuksessa jonkinlaiseen ratkaisukeskeiseen malliin. Saatan tuomita ehdottomasti mallin kovin sanoin aiheettomasti, koska nykyinen opintolainasysteemi ei lopulta ihan hirveästi poikkea ehdottomastasi. Vaikka asuisit missä ja opiskelisit miten niin opintoraha + asuntotuki ei riitä Suomessa elämiseen. Se on sinällään hyvä, koska vasemmistonkin on hyvä muistaa se tosiasia, ettei opintorahalla ja asuntotuella yksinään ole tarkoituskaan elää vaan ainoastaan mahdollistaa pieni tuki lainan kyljessä. Laina, kesätyöt ja säästöt ovat ne, joilla opiskelijoidenkin on Suomessa tarkoitus elää.

Nykymallissakin on huomioitavaa, että parempiosaiset nostavat lainan ja sijoittavat sen. Kauppatieteen yliopistokursseja löytyy, joissa valmennuskurssilta sisään ponnistaneet opiskelijat koulutetaan nostamaan maksimaalinen määrä opintotukea ja sijoittamaan se kokonaisuudessaan. Tämä on kuitenkin ainoastaan hyväosaisten etuoikeus, jollaista ei köyhän taustan oppilaalla ole. Vaikka olen itse tällainen aikuisopiskelija ja muutoin outoja polkuja elämässään kulkenut niin en olisi saanut sitäkään vähän opiskeltua ilman vanhempieni massiivista tukea, joka jatkui vielä aikuisenakin. Olen kustantanut opintoni ainoastaan viimeiset kaksi vuotta täysin itse, sitä ennen olen ollut täysin riippuvainen vanhempieni rahoituksesta.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kritisoin palstalle kirjoittajan kaksinaismoralismia. Oikeistolaisten menneisyyden aivopierut annetaan anteeksi vaikkei niistä olisi koskaan irtisanouduttu, mutta vasemmiston luopioiksi tai hörhöiksi tuomitseniseen riittää se, että mummon kummin koira on joskus sanonut jotain typerää.

(Gurbanovin Ukraina-lausunnot olivat kaameaa paskaa, mutta mies on niistä julkisesti irtisanoutunut ja todennut itsekin saman, joten näiden käyttö lyömäaseena on vähintäänkin harhautunutta)

Palataan tähän vielä. Ohessa linkki:


Onko nyt kaikki ok? ainakin tuolla sinun logiikalla pitäisi olla.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@peterra ja miksei muutkin vasemmalle kallellaan olevat.

Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu, jos kaikki hyväpalkkainen väki päättää jäädä virkavapaalle ja/tai tukien varaan? (okei, tukia ei sille porukalle kauheasti valuisi). Millä rahoilla sen jälkeen maksettaisiin ne teidän (oletan, että itse kuulut tähän ryhmään) saamat tuet? Oletteko miettineet, että jokainen hyvätuloisilta leikattu euro on pois myös niiltä vähäosaisemmilta, paitsi toki veroilla otettu euro?

Mulle tulee ensi viikolla tilille sellainen kasa fygyä perinnön muodossa, että voisin laittaa 43-vuotiaana pillit pussiin ja elellä niillä halutessani. Mutta, mä haluan tehdä töitä (halu, joka tuntuu selkeästi erottavan vasemmiston ja oikeiston toisistaan). Niillä mun tulevaisuudessa maksamilla veroilla maksetaan paljon tukia ym. sälää. Mä en luultavasti laita niitä rahoja (edit. siis niitä perintörahoja) sen kummemmin kiertoon talouteen, vaan kasvatan oman muksuni tulevaa perintöä. Fiksumpaa toki olisi kuluttaa ne. Siis talouden kannalta. Mutta mä ajattelen asian niin, että päivääkään mun ei tarvitsisi tehdä töitä, mutta mä marssin silti sinne sorvin ääreen kiltisti jatkossakin, koska se on mun tapa osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.

Hyvin samankaltainen business, maksoin juuri perintöveron (maailman epäoikeudenmukaisimman veron) toisen erän. Lähden kuitenkin siitä että lapset saa enemmän perintöä kun minä sain ja suorittaa joko maisterin tai kandin ulkomaisessa yliopistossa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Puolueiden välinen kahtiajako syvenee tällä hallituskaudella. Saas nähdä, mitä siitä seuraa.

Koko persujen olemassaolo tähtää tähän ja toisaalta kokoomuksellakin on omat attekalevat ja teresammallahdet lietsomassa vastakkainasettelua. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan kokoomus lopulta menee ja saako Petteri pidettyä porukan kasassa, kun huutelu todennäköisesti yltyy molemmin puolin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvin samankaltainen business, maksoin juuri perintöveron (maailman epäoikeudenmukaisimman veron) toisen erän. Lähden kuitenkin siitä että lapset saa enemmän perintöä kun minä sain ja suorittaa joko maisterin tai kandin ulkomaisessa yliopistossa.

Jep, ja mulla vielä kakkosluokan vero, kun ei ole lähisukulainen kyseessä. Tässäkin on itseasiassa ihmisiä eriarvoistava laki, kun perintövero ei ole kaikille sama. No, ensi viikolla en mene nauraen verkkopankkiin makselemaan, mutta tulen sieltä tyytyväisenä pois, koska sillä veromäärällä saadaan varmasti paljon hyvää aikaiseksi yhteiskunnan osalta.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Jos työttömälle tulee tunne, että valmistumisen jälkeen edessä ei ole kuin kovaa velkojen maksua, se passivoi hänet eikä kannusta opiskelemaan. Työttömälle pitäisi tarjota myös henkistä tukea. Työttömyys on passivoitunut identiteetti, josta kannattaa kannustaa pois.
Tämä varmasti se iso kysymys onkin. Tämän vuoksi takaisin perittävä opintotuki voisi olla järkevämpi, vaikka ei tällä periaatteessa juuri eroa ole. Kyse on joka tapauksessa opiskelijan omasta investoinnista omaan tulevaisuuteen. Laina voi silti terminä pelottaa monia, kuten toteat. Tämä ehkä kuvastaa sitä isoa ongelmaa joka kumpuaa siitä, ettei taloustieteen perusteet ole monella kansalaisella hallussa ja lainan ottaminen pelottaa. Omaan tulevaisuuteen kannattaa aina investoida, varsinkin jos valtio on lopulta se, joka turvaa lainan maksun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Junnila on siinä mielessä - tai siinäkin mielessä, aika näyttää - huono valinta, että hänen kytköksensä uusnatseihin on asia, johon on helppo tarttua. Ja varmasti myös tartutaan.
Olisi mielenkiintoista tietää miksi persut hänet päättivät valita ministeriksi, onko siinä jotain kompetenssia takana vai onko tuo joku myönnytys laitaoikeistolaisille kannattajille.
Miksi eivät valitsisi? Persut pääsevät nyt uhriutumaan. Pikemminkin yllätys ettei Tynkkynen ja Huhtasaari ole ministereitä.
 

Byvajet

Jäsen
Kyse on joka tapauksessa opiskelijan omasta investoinnista omaan tulevaisuuteen.

Investoinnille saatava tuottonäkymä on aika erilainen parikymppisellä diplomi-insinööriksi opiskelevalla kuin 54-vuotiaalla tehdastyöstä pois potkitulla.

Siksi valtion osittainen tuki olisi tärkeä.

Maahanmuutto aiheuttaa väistämättä myös ongelmia ja kuluja niin kuin muissa maissa on nähty. On turha olettaa, että Suomi pystyisi haalimaan tänne ainoastaan Suomelle hyödyllisiä maahanmuuttajia. Kun maahanmuuton kulut hyväksytään, niin miksi ei hyväksytä työttömien auttamisen kuluja?

Loisista voidaan puhua loputtomiin, tukia voidaan leikata loputtomiin, mutta jos kohtaanto-ongelmaan tahdotaan edes pieni osittainen ratkaisu, ei siihen auta kuin kouluttaminen.

Miksi meille on syntynyt järjestelmä, jossa työttömän omaa aktiivisuutta ei hyödynnetä ja tueta? On jokseenkin uskomatonta, että jopa vapaaehtoistyö voi katkaista tuet.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, ja mulla vielä kakkosluokan vero, kun ei ole lähisukulainen kyseessä. Tässäkin on itseasiassa ihmisiä eriarvoistava laki, kun perintövero ei ole kaikille sama. No, ensi viikolla en mene nauraen verkkopankkiin makselemaan, mutta tulen sieltä tyytyväisenä pois, koska sillä veromäärällä saadaan varmasti paljon hyvää aikaiseksi yhteiskunnan osalta.

Näiden asioiden vuoksi vi#utti todella rankasti edellinen hallitus joille ihmisten ahkeruudella, kovalla työllä ja säästäväisyydellä hankitut rahat ei merkinneet yhtään mitään. Kaikki vaan haisemaan ja velkaa päälle. Ihan sama minne.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
@Kampitus Nykymallissakin on huomioitavaa, että parempiosaiset nostavat lainan ja sijoittavat sen. Kauppatieteen yliopistokursseja löytyy, joissa valmennuskurssilta sisään ponnistaneet opiskelijat koulutetaan nostamaan maksimaalinen määrä opintotukea ja sijoittamaan se kokonaisuudessaan. Tämä on kuitenkin ainoastaan hyväosaisten etuoikeus, jollaista ei köyhän taustan oppilaalla ole. Vaikka olen itse tällainen aikuisopiskelija ja muutoin outoja polkuja elämässään kulkenut niin en olisi saanut sitäkään vähän opiskeltua ilman vanhempieni massiivista tukea, joka jatkui vielä aikuisenakin. Olen kustantanut opintoni ainoastaan viimeiset kaksi vuotta täysin itse, sitä ennen olen ollut täysin riippuvainen vanhempieni rahoituksesta.
Tämä on tietysti omanlaisensa lieveilmiö. En kuitenkaan näkisi tilannetta sinällään ongelmaiseksi, sillä kyseessä on laina, joka kuitenkin maksetaan takaisin (poislukien hyvitysosuutta). Tämä myös kartuttaa tällaisten henkilöiden varallisuutta, jolloin todennäköisyys sille, että he kuormittaisivat yhteiskuntaa tulevaisuudessa, on pienempi.

Voi olla ettei meidän elämänpolku kauheasti eroa, mutta aikuisiällä olen itsekin opiskellut. Opintotukea en ole saanut koskaan, koska tulorajat on ylittynyt. Koko opiskeluajan olen ollut töissä ja opintolainan olen sijoittanut. Olisin minäkin tuon opintolainan voinut elämiseen käyttää mutta näin järkevämmäksi kerryttää itselle puskuria pahan päivän varalle, vaikka ei sitä rahaa paljoa ylimääräistä ollut. Enkä kuitenkaan kuulu kovinkaan suureen tuloluokkaan. Aiemmat työt ja opiskeluaika mentiin keskimäärin 2000e/kk brutto ansioilla. Nyt ollaan uudessa ammatissa tuplattu tulot, mutta en minä kuitenkaan keskiluokkaa kummempaan kuulu, vaikka vahvasti veroprogressiota vastustankin. En siis ole tällä hetkellä mikään kovakaan veronmaksaja.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Oliko Orpon

"Me emme tietenkään hyväksy mitään ääriliikkeitä, ei natsismia, ei stalisnimia, ei muutakaan yhteiskunnalle tai ihmisille vaarallista toimintaa"

oma Soini-hetkensä? Kun melkeen pystyisi vastaamaan suoraan kysymykseen, mutta ei sitten ihan kuitenkaan vaan heittäydytään yleisluontoiseksi.

"En hyväksy väkivaltaa missään muodossa. Pidän ihmiselämää Pyhänä. Kohdusta hautaan. Väkivaltaa pitää vastustaa aina ja joka tilanteessa. Oikealta, vasemmalta , keskeltä, ylhäältä tai alhaalta tulevaa."
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olisi erittäin mielenkiintoista saada edes jonkinlainen hyvä arvaus asiantuntijoilta siihen, kuinka moni 250.000:stä työttömästä on...
a) käytännössä työkyvytön tällä hetkellä ja/tai mahdollisesti syrjäytynyt. Ei kuitenkaan lopullisesti pois työmarkkinoilta.
b) töitä kovin etsivä/etsinyt, muttei vaan löydy mitään (ikäsyrjintäkin ehkä syynä).
c) kannustinloukussa olevia, ja joko tarkoituksella tai ei-tarkoituksella siinä tilanteessa kun on (tähän ongelmaan ollaan onneksi nyt puuttumassa)
d) oikea paikka esim.sairauseläke, mutta ei päätöstä asiassa. Ei käytettävissä työmarkkinoilla jatkossakaan.

Tuon lisäksi on paljon muitakin vaihtoehtoja, ja mahdoton on jokaista lokeroida, mutta auttaisi ihan hemmetisti jos voisi. Sitten olisi valtiolla se paras tieto siitä, miksi neljännesmiljoona työikäisistä ei ole työelämässä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tässä nyt tulee pakosta vähän sellainen vaihe, ettei ole kauhean paljon järkevää keskusteltaa. Syksyllä epäilemättä sitten aletaan näkemään minkälaisen konkreettisen muodon hallitusohjelman linjaukset alkavat saada, mutta sekin on sangen pitkä prosessi. Ei ole tullut vastaan - en ole kyllä etsinytkään - että minkälainen lainsäädännöllinen aikataulu on tiedossa, josko sellaista vielä on julkisuuteen edes tullut. Ihan vasta ensimmäinen vaihto menossa. Early days.

Olen monella tapaa asioista kanssasi eri mieltä mutta huomannut myös monessa asiassa, kuten tässä, olevani kuitenkin samaakin mieltä.
Noinhan tuo on, ei ole vielä kuin suuntaviivoja ja katsellaan sitten kun toteutus alkaa, että mitä näillä suuntaviivoilla syntyy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Koko persujen olemassaolo tähtää tähän ja toisaalta kokoomuksellakin on omat attekalevat ja teresammallahdet lietsomassa vastakkainasettelua. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan kokoomus lopulta menee ja saako Petteri pidettyä porukan kasassa, kun huutelu todennäköisesti yltyy molemmin puolin.

Toki vastakkainasettelua ei lietsota vain Kok ja PS...

Ihan mielenkiintoinen puheenvuoro kuultiin äsken arvokonservatiivilta:

Perusssuomalaisten tuore kansanedustaja ja historioitsija Teemu Keskisarja tylytti ”uusvasemmistolaisia” siitä, että ulkomaalaisten hankkiminen Suomeen olisi näiden mielestä itseisarvo. Keskisarja ilmoitti välttävänsä salaliittoteorioihin liitettävää termiä ”väestönvaihto” ja puhui itse väestönmuutoksesta.

Kansanedustaja turvautui puheenvuorossaan väestötilastoihin ja huomautti, että Suomeen on kuluvalla vuosituhannella saapunut historiallisesti poikkeuksellinen määrä maahanmuuttajia. Hän syytti liberaalia maahanmuuttopolitiikkaa kannattavaa ”uusvasemmistoa” ”rotuopista” ja sanoi ihmettelevänsä vastustajiensa politiikkaa.



Asiasta on ehdottomasti syytä keskustella. Mitä Meren väestönvaihdolla ja Keskissarjan rotuopilla ja väestönmuutoksella tarkoitetaan ja millainen näkemys heillä on ylipäätään maahanmuutosta ja hallitusohjelmasta. Termit tarvitsevat nyt sisällön ja avaamisen.
 
Viimeksi muokattu:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.
Tässä on hyvä esimerkki, miten pihalla Orpo on.




Ja ihan yhtä "vahvoilla " on Purra..



 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksi eivät valitsisi? Persut pääsevät nyt uhriutumaan. Pikemminkin yllätys ettei Tynkkynen ja Huhtasaari ole ministereitä.
Persut ovat populisteina käyttäneet oppositiossa vahvaa kieltä arvostellessaan hallitusta, ja arvatenkin monella nykyisestä oppositiosta on palautetta annettavana, joten on turha tarjota helppoja maalitauluja. Ellei sitten tarkoituskin ole, että Junnila toimii ukkosenjohdattimena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös