Tuosta kotitalousvähennyksestä on myös ihan tutkimustietoa, joka kyseenalaistaa järjestelmän mielekkyyden.
Minua muuten ärsyttää nuo käsien heiluttelut, jotka varmaan on opeteltu jossain esiintymiskoulutuksessa. Samaa tekevät useat poliitikot puolueesta riippumatta, ja aika identtisillä käsien liikkeillä. Heti, kun joku malttaa puhua heilumatta, minulle tulee rauhallisempi olo.Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.
Purraa pyydettiin A-studiossa toistamaan, että pienituloisilta ei leikata. Ei voinut enää valtiovarainministeri Purra sanoa vaalikampanjan aikana tutuksi tullutta lausetta. Sen hän sentään myönsi suoraan, että tämä hallitus ei hyvätuloisilta leikkaa.
Orpo ja Purra on kyllä raskas parivaljakko kuunnella verrattuna selkeäpuheiseen Anderssoniin.Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.
Itse olen vuosia ajatellut, että jokaisen ihmisen olisi hyvä kokea elämässään yksi pidempi työttömyysjakso sekä tippua oikeasti näiden viimesijaisten tukien varaan. Olen todennut sivusta seuraten, että ihminen, joka ei tällaista kokemusta saa, elää vuodesta toiseen todella virheellisessä käsityksessä.
Pekka Seppäsen eilinen kolumni YLE:llä koskien kotitalousvähennystä on mielenkiintoinen. Kannattaa kuunnella Areenasta. Hänen mukaansa kotitalousvähennys on tulonsiirto, mitä saa 10% veronmaksajista ja loput 90% ovat vain maksamassa. Seppäsen mukaan kotitalousvähennys on vajaan puolen miljardin euron tulonsiirto rikkaimmille, mistä valtiolle ei ole mitään hyötyä. Hänen mukaansa vähennys ei tutkimusten mukaan vähennä harmaata taloutta eikä lisää yrittäjätoimintaa, koska kaikki ne työsuoritukset, mihin ihmiset saavat kotitalousvähennystä, tulisivat muutenkin tehtyä. Tämä pitää paikkansa meidänkin perheemme osalta. Vaikka olemme monena vuonna saaneet maksimimääräisenä kotitalousvähennyksen hyödynnettyä niin kyllä talomme katto- ja ikkunaremontit ja muut vastaavat olisi tullut ilman vähennystäkin teetettyä. Valtion talouden ja yhteiskunnallisen tasa-arvon kannalta olisi järkevää poistaa kotitalousvähennys. Oikeistohallitus ei tietenkään tätä vaihtoehtoa ajatellut hallitusohjelmaa laatiessaan.
Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.
Oppositiolta kova panostus jo lähtösuoralla. Jaksavatko tätä vauhtia kauankin vai loppuvatko paukut jo ennen syksyä - tai saavatko hallituksen rivit sekaisin heti kättelyssä?
Olet toiveinesi melko yksin. Rahalla saa ihan yhtä paljon, on sitten köyhä tai rikas. Kuvitteellinen esimerkki, että tienaat kuukaudessa 20 000 € ja siitä viedään 50 % veroluontoisia maksuja niin edelleen sen jälkeen sinulla on käytössäsi 10 000 €. Jos puolestaan tienaat 2200 € kuukaudessa, josta ei viedä veroluontoisia maksuja yhtään (käytännössä ei viedäkään) vaan itse asiassa tuetaan muuten niin sinulla on käytössäsi kuukautta kohden max. 1900 €. Kyllä siinä on kuule ostovoimassa ja kyvyssä tehdä juttuja ihan valtava ero hyvätuloisen ja huonotuloisen välillä. Jos itse tienaisin tuollaisen summan niin ilomielin maksaisin siitä vaikka 60 % veroa kaikenmaailman köyhien hoivaamiseen ja kuntouttamiseen.Itse toivoisin, että jokaisen vähätuloisen olisi hyvä kokea kerran elämässään yksi pidempi jakso hyvätuloisena, jolloin rahoittaa helvetillisillä ylimääräisillä veroilla kaiken maailman pummien loisimiset ja siihen päälle niiden oikeastikin vähäosaisten tukemisen.
Olet toiveinesi melko yksin. Rahalla saa ihan yhtä paljon, on sitten köyhä tai rikas. Kuvitteellinen esimerkki, että tienaat kuukaudessa 20 000 € ja siitä viedään 50 % veroluontoisia maksuja niin edelleen sen jälkeen sinulla on käytössäsi 10 000 €. Jos puolestaan tienaat 2200 € kuukaudessa, josta ei viedä veroluontoisia maksuja yhtään (käytännössä ei viedäkään) vaan itse asiassa tuetaan muuten niin sinulla on käytössäsi kuukautta kohden max. 1900 €. Kyllä siinä on kuule ostovoimassa ja kyvyssä tehdä juttuja ihan valtava ero hyvätuloisen ja huonotuloisen välillä. Jos itse tienaisin tuollaisen summan niin ilomielin maksaisin siitä vaikka 60 % veroa kaikenmaailman köyhien hoivaamiseen ja kuntouttamiseen.
Mutta en minä sinua tuomitse. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta en voi sanoa edes ajatuksen tasolla jakavani yhtään tippaa siitä. Meillä on hyvin erilainen ihmiskäsitys tämän perusteella. Mm. tuossa A-studiossa Annika Saarikko sen tiivisti ihan hyvin, että kokoomuksessa kyllä ymmärretään kokonaisverotuksen päälle ja ymmärretään, mitä kokonaisverotus on. Sen sijaan kokonaistulojen päälle siellä ei ymmärretä yhtikäs mitään, kun ne pienituloiset ovat usein ne samat tyypit, jotka joutuvat myös niiden palveluleikkauksien kohteeksi.
Tasa-arvo ei ole sama asia kuin samanarvoisuus. Havainnollistava kuva:Mut pointti onkin se, että vasemmisto peräänkuuluttaa sitä tasa-arvoa ja samanarvoisuutta kaikessa.. Sopisiko vasemmisto sitten myös tasaverotus? Eihän se nyt voi olla tasa-arvoista, että minulta viedään enemmän fyrkkaa kuin joltain toiselta?
Pekka Seppäsen eilinen kolumni YLE:llä koskien kotitalousvähennystä on mielenkiintoinen. Kannattaa kuunnella Areenasta. Hänen mukaansa kotitalousvähennys on tulonsiirto, mitä saa 10% veronmaksajista ja loput 90% ovat vain maksamassa. Seppäsen mukaan kotitalousvähennys on vajaan puolen miljardin euron tulonsiirto rikkaimmille, mistä valtiolle ei ole mitään hyötyä. Hänen mukaansa vähennys ei tutkimusten mukaan vähennä harmaata taloutta eikä lisää yrittäjätoimintaa, koska kaikki ne työsuoritukset, mihin ihmiset saavat kotitalousvähennystä, tulisivat muutenkin tehtyä. Tämä pitää paikkansa meidänkin perheemme osalta. Vaikka olemme monena vuonna saaneet maksimimääräisenä kotitalousvähennyksen hyödynnettyä niin kyllä talomme katto- ja ikkunaremontit ja muut vastaavat olisi tullut ilman vähennystäkin teetettyä. Valtion talouden ja yhteiskunnallisen tasa-arvon kannalta olisi järkevää poistaa kotitalousvähennys. Oikeistohallitus ei tietenkään tätä vaihtoehtoa ajatellut hallitusohjelmaa laatiessaan.
Purraa pyydettiin A-studiossa toistamaan, että pienituloisilta ei leikata. Ei voinut enää valtiovarainministeri Purra sanoa vaalikampanjan aikana tutuksi tullutta lausetta. Sen hän sentään myönsi suoraan, että tämä hallitus ei hyvätuloisilta leikkaa.
Kyllähän minäkin olen "kateellinen" menestyville ihmisille, jotka ovat tehneet töitä ja vielä kerran töitä palkkansa eteen. Tienaavat niin perkeleesti enemmän. Mutta eikös heidän verorahoillaan tätä hommaa pyöritetä isolta osin. Hyvä kun osa viitsii vielä tänne maksaa verojaan. Firmoista puhumattakaan. Eihän niitäkään voi loputtomasti kupata. Ei edes kommunismin hengessä.Eikös se jo olisi aikakin olla leikkaamatta hyvätuloisilta. Meinaan että koko itsenäisen Suomen olemassaolon tätä ryhmää on vasemmiston toimesta kupattu estotta. Ja vi##uiltu päälle.
Jos vasemmistopropaganda on tehnyt tehtävänsä niin samoin on tehnyt myös oikeistopropaganda. Suomessa jokainen kansalainen tekee osuutensa automaattisesti haluaa tai ei. Kaikkea, mitä tienaat, saat tai omistat pyritään verottamaan ja verotetaan. Erilainen osuus tarkoittaa usein (ja huomioithan, että sanon usein, ei aina) ihan eroa laskettavassa iässä. Jos ajatellaan nyt esimerkiksi tällaista meikäläisen ikäistä tyyppiä eli 35v niin kuulun ikäpolveen, jotka ovat sotien jälkeen ensimmäinen ikäpolvi, jotka tulevat olemaan köyhempiä kuin vanhempinsa. Tämä johtuu ihan puhtaasti maailmantalouden tilanteesta; kun olin lapsi oli 90-luvun lama, kun aloitin lukiossa alkoi finanssikriisi ja kun olin aloittamassa työelämässä niin ei oltu elvyttämässä vaan säästämässä. Tämän sukupolven edustajat ovat tehneet työurallaan katkonaisia lyhyitä työsuhteita ja määräaikaisuuksia. Parhaiten sosiaalisen asemansa tästä ikäpolvesta ovat saaneet ne, jotka tiesivät silloin kakarana, mitä haluavat tehdä ja kouluttautuivat duunareiksi, joiden työt eivät lopu. Sähkö- ja automaatioasentaja tienaisi moninkertaisesti suhteessa työttömään maisteriin ja olisi ehtinyt tekemään sen jo kolmesti ennen kuin minä olen edes valmis.Ovatko kaikki valittajat täällä varmasti tehneet osuutensa? Helvetin moista nillittämistä muutenkin, kun uusi hallitus on istunut yhden päivän. Jumalauta yhden. Aivan naurettavaa. No ainakin vasemmiston propaganda on uponnut, vaikka tänäänkään eivät tuoneet eduskuntatalossa yhtään omaa vaihtoehtoa esiin. Papukaijana kitisivät vain.
Edelleen korostan, että tässä maassa jokainen tekee osuutensa, mutta se osuus on ikäsidonnainen ja se tulee eri ihmisillä eri aikaan.
Muodostin ensin pitkän vastauksen, mutta pienen pohdinnan jälkeen totean, ettei vastaaminen enää ole tässä asenneilmapiirissä kovin hedelmällistä. Ei minulle, eikä sinulle.Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu, jos kaikki hyväpalkkainen väki päättää jäädä virkavapaalle ja/tai tukien varaan? (okei, tukia ei sille porukalle kauheasti valuisi).
@peterra ja miksei muutkin vasemmalle kallellaan olevat.
Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu, jos kaikki hyväpalkkainen väki päättää jäädä virkavapaalle ja/tai tukien varaan? (okei, tukia ei sille porukalle kauheasti valuisi). Millä rahoilla sen jälkeen maksettaisiin ne teidän (oletan, että itse kuulut tähän ryhmään) saamat tuet? Oletteko miettineet, että jokainen hyvätuloisilta leikattu euro on pois myös niiltä vähäosaisemmilta, paitsi toki veroilla otettu euro?
Tämä on kaikki, mitä haluan tähän kommentoida. Me ajattelemme asioista kovin eri tavalla ja jopa minä uskon itse tehneeni osuuteni. Se, että minun työhistoriani ei ole tehnyt minusta hyvätuloista, johtuu erilaisista valinnoistani ja virheistä elämäni varrella. Olen erittäin kiitollinen siitä tuesta, jota Suomen valtio on antanut minulle opiskeluissani tähän asti.
Meillä on tosi moni ihminen tehnyt valintoja, jotkut hyviä, jotkut huonoja. Miksi niitä hyviä valintoja tehneitä pitää rangaista, että saadaan ne huonoja valintoja ja/tai virheitä tehneet pärjäämään paremmin?
Etkös sinä juurikin ole tässä rankaisemassa jokaista köyhää siitä, että meillä on ideologia-osseja Suomessa? Tässä todellakin on strategia paikallaan, koska niin pahasti meidän välisessä keskustelussa on kyse siitä, kuinka pata soimaa kattilaa.Ja tottahan toki taktisesti jätät vastaamatta tuohon kysymykseeni koskien ideologia-osseja...
Ne on varmasti korvaamattomia ja yhteiskunta pysähtyy. Oletko miettinyt, että mitä tapahtuu, jos jokainen pienipalkkainen lähi-/ sairaanhoitaja jää huomenna pois töistä? Yhtäläinen olkiukko.
Ja kiva että saat perintöä.
Etkös sinä juurikin ole tässä rankaisemassa jokaista köyhää siitä, että meillä on ideologia-osseja Suomessa? Tässä todellakin on strategia paikallaan, koska niin pahasti meidän välisessä keskustelussa on kyse siitä, kuinka pata soimaa kattilaa.
Mulle tulee ensi viikolla tilille sellainen kasa fygyä perinnön muodossa, että voisin laittaa 43-vuotiaana pillit pussiin ja elellä niillä halutessani. Mutta, mä haluan tehdä töitä (halu, joka tuntuu selkeästi erottavan vasemmiston ja oikeiston toisistaan).