Petteri Orpon hallitus

  • 1 271 614
  • 15 910

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Orpo esitti hoitajapulaan ratkaisuksi arvostusta. Mulla meni vähän ohi se, että paljonko 1 arvostus on euroina..?

Orpolta jämäkkä esiintyminen kun sai yksin vastailla eikä ollut pelkoa aggressiivisista keskeyttäjistä. Orpo ei esittänyt hoitajapulaan ratkaisuksi arvostusta. Sen sijaan hän sanoi siihen suuntaan, että on monta asiaa jotka tulee korjata ja arvostus on yksi asia minkä hän haluaa nostaa esille.

Saarikon tullessa kehiin vaihdoin kanavaa.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Orpolta jämäkkä esiintyminen kun sai yksin vastailla eikä ollut pelkoa aggressiivisista keskeyttäjistä. Orpo ei esittänyt hoitajapulaan ratkaisuksi arvostusta. Sen sijaan hän sanoi siihen suuntaan, että on monta asiaa jotka tulee korjata ja arvostus on yksi asia minkä hän haluaa nostaa esille.

Saarikon tullessa kehiin vaihdoin kanavaa.
Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Pekka Seppäsen eilinen kolumni YLE:llä koskien kotitalousvähennystä on mielenkiintoinen. Kannattaa kuunnella Areenasta. Hänen mukaansa kotitalousvähennys on tulonsiirto, mitä saa 10% veronmaksajista ja loput 90% ovat vain maksamassa. Seppäsen mukaan kotitalousvähennys on vajaan puolen miljardin euron tulonsiirto rikkaimmille, mistä valtiolle ei ole mitään hyötyä. Hänen mukaansa vähennys ei tutkimusten mukaan vähennä harmaata taloutta eikä lisää yrittäjätoimintaa, koska kaikki ne työsuoritukset, mihin ihmiset saavat kotitalousvähennystä, tulisivat muutenkin tehtyä. Tämä pitää paikkansa meidänkin perheemme osalta. Vaikka olemme monena vuonna saaneet maksimimääräisenä kotitalousvähennyksen hyödynnettyä niin kyllä talomme katto- ja ikkunaremontit ja muut vastaavat olisi tullut ilman vähennystäkin teetettyä. Valtion talouden ja yhteiskunnallisen tasa-arvon kannalta olisi järkevää poistaa kotitalousvähennys. Oikeistohallitus ei tietenkään tätä vaihtoehtoa ajatellut hallitusohjelmaa laatiessaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.
Minua muuten ärsyttää nuo käsien heiluttelut, jotka varmaan on opeteltu jossain esiintymiskoulutuksessa. Samaa tekevät useat poliitikot puolueesta riippumatta, ja aika identtisillä käsien liikkeillä. Heti, kun joku malttaa puhua heilumatta, minulle tulee rauhallisempi olo.

Arvostuksesta sen verran, että jos se lisääntyy, saattavat työolot samalla parantua. Meillä perusopetuksen puolella on sellainen fiilis, että työnantaja kaataa niskaan koko ajan enemmän töitä, jotka eivät meille kuuluisi, ja se kielii minusta arvostuksen puutteesta. Työtä olisi muutenkin helpompaa ja rennompaa tehdä, jos ei tarvitsisi koko ajan kusi sukassa miettiä, mihin tai mistä seuraavaksi joutuu vastuuseen tai vastaamaan. Arvostus lisää minusta myös luottamusta ja se parantaa työviihtyvyyttä, vähentää sairaspoissaoloja ja työuupumusta etc.

Liikaa kevään sopimusneuvotteluissa (taaskin) keskityttiin palkkapuoleen ja liian vähän tekstiin. Vaikka palkka ei nousisi euromääräisesti niin turhien töiden karsiminen lisää kuitenkin tuntipalkkaa, mikä sekin on tärkeää. Lisäksi parantaa työviihtyvyyttä, mikä on tärkeää, jos työntekijöistä halutaan pitää kiinni.

Hallituksen tavoite rajoittaa/kieltää puhelinten käyttöä koulussa on työtä lisäävä ja opettajien arvostusta vähentävä sekä opettajien ja oppilaiden sekä huoltajien kesken kunnioitusta vähentävä niiden taisteluiden takia, mitkä vääjäämättä ovat edessä. Toivottavasti tässä kuunneltaisiin kunnolla meitä ruohonjuuritason suorittajia ennen kuin mennään eteenpäin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oppositiolta kova panostus jo lähtösuoralla. Jaksavatko tätä vauhtia kauankin vai loppuvatko paukut jo ennen syksyä - tai saavatko hallituksen rivit sekaisin heti kättelyssä?
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Purraa pyydettiin A-studiossa toistamaan, että pienituloisilta ei leikata. Ei voinut enää valtiovarainministeri Purra sanoa vaalikampanjan aikana tutuksi tullutta lausetta. Sen hän sentään myönsi suoraan, että tämä hallitus ei hyvätuloisilta leikkaa.

Eikös se jo olisi aikakin olla leikkaamatta hyvätuloisilta. Meinaan että koko itsenäisen Suomen olemassaolon tätä ryhmää on vasemmiston toimesta kupattu estotta. Ja vi##uiltu päälle.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
A-studiossa Li on jälleen asian päällä. Itse olen vuosia ajatellut, että jokaisen ihmisen olisi hyvä kokea elämässään yksi pidempi työttömyysjakso sekä tippua oikeasti näiden viimesijaisten tukien varaan. Olen todennut sivusta seuraten, että ihminen, joka ei tällaista kokemusta saa, elää vuodesta toiseen todella virheellisessä käsityksessä. Oikeiston perusongelma on isossa mittakaavassa itselleni se, että niillä, joilla menee jo valmiiksi ihan aidosti huonosti, ei heillä ole aitoja voimavaroja lähteä taistelemaan. Heistä säästäminen maksaa yhteiskunnalle moninkertaisesti ja se saavutettu säästö ei kompensoi sitä muutamaa ja harvaa, jotka sitten oikeasti nousevat sinne työelämään.

Kannustinloukut ovat tosiasia, mutta oikeiston ensisijainen malli on se, että tukea pienennetään, jolloin työn vastaanottaminen missä tahansa muodossa on kannustavaa. Jos ajatellaan yksinkertaisesti niin jos tuloni ovat 0 niin 4 tunnin sijaisuus opettajana on kannustava, koska se on enemmän kuin 0 €. Isossa kuvassa kyseessä on kuitenkin se, että yhteiskunta ei tule koskaan viimesijaisesti maksamaan 0 €, joten tosiasiallisesti on mahdollista, että tuen pienentäminen ainoastaan kannustavaa odottamaan mehevämpiä työtarjouksia eli kokoaikaista työtä. Työmarkkinoilla on myös viime vuosien tuotteena syntynyt erittäin voimakas välityömarkkina, jota edustavat esimerkiksi kaupan ala sekä ravintola-ala. Näissä töissä on jatkuva tarve isolle määrälle ihmisiä, mutta ei ole kykyä tai halua varsinaisesti tarjota kokoaikaista työtä kovinkaan monelle. Näinpä tosiasiallisesti ihmiset, jotka toimivat näillä aloilla, ovat usein siellä enemmän ja vähemmän täydentämässä jotain muuta tukea. Opiskelijat ovat työelämässä näillä aloilla täydentämässä opintotukea jne.

Kun faktat ovat tiedossa niin yleistason tuen heikentäminen johtaa lähes järjestäen siihen, että koulutettua työvoimaa, jotka tarvitsevat ja voivat tehdä täysipäiväistä työtä, ajetaan tekemään töitä näille aloille, jotka eivät faktuaalisesti paranna yhtään hänen asemaansa työmarkkinoilla. Esimerkiksi maisterin tutkinnon tehnyttä ei ole mitään järkeä pitää tienaamassa kaupassa kassatöissä, koska se on inhimillinen kulu ja totaalinen tuhlaus, sillä työ ei vastaa hänen koulutustaan, osaamistaan eikä intressejään. Toisin kuin väitetään niin nykypäivän työssä osaaminen ja osaamisen laatu määrittelevät enemmän kuin se, että olet tehnyt työtä. Useimmilla asiantuntija-aloilla katsotaan aika kieroon tyyppiä, joka on ollut työuransa kaupassa töissä kun ei ole muuta saanut, mutta haluaisi työllistyä kuitenkin asiantuntijatöihin tutkinnon mukaisesti. Kokemuksen laatu ratkaisee työmarkkinoilla huomattavan paljon - ei siis ole yhdentekevää onko kokemuksesi kaupan kassalta vai opettajan sijaisuuksista, jos haluat opettajaksi.

Painostuskeinot johtavat ilman kynsiä ja hampaita siihen, että ihmiset, joiden ei kuulu olla välityömarkkinoilla, menevät sinne. Tämä romuttaa näiden ihmisten henkilökohtaisen talouden JA sen lisäksi se vaikeuttaa oikeasti työllistymistä omaa koulutusta ja osaamista vastaaviin hommiin. Tämä oikeustohallitus tuntee jälleen kerran ainoastaan taloudellisen kannustinloukun asian positiivisessa merkityksessä, mutta se unohtaa tosielämän kannustinloukut, joita ei voi laskea makrotasolla. Olen erikoistunut henkilökohtaisiin esimerkkeihin, mutta esimerkiksi itse olen nyt valmistunut vastikään maisteriksi vasta hyvällä aikuisiällä. Jotta voisin saada viran/tehtävän ihan koulutustani vastaavasta työstä niin minun on pystyttävä sitoutumaan sellaisiin tehtäviin, jotka tukevat tätä tavoitetta. Ensisijaisesti sellaisia ovat lyhyet ja pitkäaikaiset sijaisuudet. Tällainen toiminta edesauttaa merkittävällä tavalla sitä, että voisin työllistyä koulutustani vastaavaan tehtävään. Käytännössä kuitenkin joudun irtisanoutumaan nykyisestä vakipestistäni asiakaspalvelussa, koska
a) en jaksaisi tehdä työtä edes 50 % työajalla ja samalla olla valmiudessa tekemään sijaisuuksia
b) nykyinen työtehtäväni ei edes ajatuksellisella tasolla tule johtamaan siihen, että työllistyisin opettajaksi
c) tutkintoni vaatii täydennystä, jotta olen kattavammin opettajana käytettävissä eli lisää substanssiaineita.

Tällaisessa tilanteessahan tällainen kannustava työttömyysturvan malli kannustaa minua erittäin voimakkaasti pitämään keinolla millä hyvänsä kiinni nykyisestä työstäni. Se ei kuitenkaan tosiasiallisesti tule johtamaan minun kannaltani suotuisaan lopputulokseen. Tällaisiakin loukkuja on olemassa ja oikeiston vastaukset niihin ovat aika sumeita ja epätodellisia.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.
Orpo ja Purra on kyllä raskas parivaljakko kuunnella verrattuna selkeäpuheiseen Anderssoniin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse olen vuosia ajatellut, että jokaisen ihmisen olisi hyvä kokea elämässään yksi pidempi työttömyysjakso sekä tippua oikeasti näiden viimesijaisten tukien varaan. Olen todennut sivusta seuraten, että ihminen, joka ei tällaista kokemusta saa, elää vuodesta toiseen todella virheellisessä käsityksessä.

No nyt on aikamoista.

Itse toivoisin, että jokaisen vähätuloisen olisi hyvä kokea kerran elämässään yksi pidempi jakso hyvätuloisena, jolloin rahoittaa helvetillisillä ylimääräisillä veroilla kaiken maailman pummien loisimiset ja siihen päälle niiden oikeastikin vähäosaisten tukemisen. Ja päälle kuunnella vasemmiston vittuilua siitä, että niiden rikkaiden pitäisi osallistua talkoisiin enemmän. Olen todennut, että ihminen joka on koko elämänsä siellä saajapuolella, ei saa sitä kokemusta olla siellä maksajapuolella.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pekka Seppäsen eilinen kolumni YLE:llä koskien kotitalousvähennystä on mielenkiintoinen. Kannattaa kuunnella Areenasta. Hänen mukaansa kotitalousvähennys on tulonsiirto, mitä saa 10% veronmaksajista ja loput 90% ovat vain maksamassa. Seppäsen mukaan kotitalousvähennys on vajaan puolen miljardin euron tulonsiirto rikkaimmille, mistä valtiolle ei ole mitään hyötyä. Hänen mukaansa vähennys ei tutkimusten mukaan vähennä harmaata taloutta eikä lisää yrittäjätoimintaa, koska kaikki ne työsuoritukset, mihin ihmiset saavat kotitalousvähennystä, tulisivat muutenkin tehtyä. Tämä pitää paikkansa meidänkin perheemme osalta. Vaikka olemme monena vuonna saaneet maksimimääräisenä kotitalousvähennyksen hyödynnettyä niin kyllä talomme katto- ja ikkunaremontit ja muut vastaavat olisi tullut ilman vähennystäkin teetettyä. Valtion talouden ja yhteiskunnallisen tasa-arvon kannalta olisi järkevää poistaa kotitalousvähennys. Oikeistohallitus ei tietenkään tätä vaihtoehtoa ajatellut hallitusohjelmaa laatiessaan.

Onko se että kupataan vähemmän työllä ansaittuja rahoja tulonsiirto? Pidän tällaista terminologiaa tarkoituksella vähempilahjaista kansanosaa sumuttavana. Se että ryöstää vähemmän ei ole antamista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Orpoa vietiin satanolla. Eihän se osannut sanoa mitään oleellista. "Suomi pitää laittaa kuntoon Ja käsien heiluttelut kaupan päälle." Vahvasti näyttää nyt siltä, etteivät itsekään tiedä hallituksessa mitä ovat tekemässä.

Oliko näin? Jos oli, Orpon vahvuudet debateissa on kun saa yksin vastata. Tätä vähän ounastelin viestissäni. Tilinteko tulee aikanaan. Hallitus voi hajota tai koko työ kaatua. Edellisen hallituksen tavan - ota tuosta vähän sinä velkaa, minäkin otan omille - Orpo & Purra kyllä lyövät. Ja kyllä tietävät, mitä ovat tekemässä.

Oppositiolta kova panostus jo lähtösuoralla. Jaksavatko tätä vauhtia kauankin vai loppuvatko paukut jo ennen syksyä - tai saavatko hallituksen rivit sekaisin heti kättelyssä?

Ei oppositiosta ja ay-liikkeestä ole juuri haittaa, mutta hallitus saattaa saada rivinsä ihan itse sekaisin, jos tekee huonoja valintoja tai tyhmiä ministerinimityksiä. Nyt jo osa kokoomuslaisista on kapinassa ja se tarkoittaa muutoksia hallitusohjelmaan. Sekään ei ole uutta vaan vakiintunut käytäntö.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse toivoisin, että jokaisen vähätuloisen olisi hyvä kokea kerran elämässään yksi pidempi jakso hyvätuloisena, jolloin rahoittaa helvetillisillä ylimääräisillä veroilla kaiken maailman pummien loisimiset ja siihen päälle niiden oikeastikin vähäosaisten tukemisen.
Olet toiveinesi melko yksin. Rahalla saa ihan yhtä paljon, on sitten köyhä tai rikas. Kuvitteellinen esimerkki, että tienaat kuukaudessa 20 000 € ja siitä viedään 50 % veroluontoisia maksuja niin edelleen sen jälkeen sinulla on käytössäsi 10 000 €. Jos puolestaan tienaat 2200 € kuukaudessa, josta ei viedä veroluontoisia maksuja yhtään (käytännössä ei viedäkään) vaan itse asiassa tuetaan muuten niin sinulla on käytössäsi kuukautta kohden max. 1900 €. Kyllä siinä on kuule ostovoimassa ja kyvyssä tehdä juttuja ihan valtava ero hyvätuloisen ja huonotuloisen välillä. Jos itse tienaisin tuollaisen summan niin ilomielin maksaisin siitä vaikka 60 % veroa kaikenmaailman köyhien hoivaamiseen ja kuntouttamiseen.

Mutta en minä sinua tuomitse. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta en voi sanoa edes ajatuksen tasolla jakavani yhtään tippaa siitä. Meillä on hyvin erilainen ihmiskäsitys tämän perusteella. Mm. tuossa A-studiossa Annika Saarikko sen tiivisti ihan hyvin, että kokoomuksessa kyllä ymmärretään kokonaisverotuksen päälle ja ymmärretään, mitä kokonaisverotus on. Sen sijaan kokonaistulojen päälle siellä ei ymmärretä yhtikäs mitään, kun ne pienituloiset ovat usein ne samat tyypit, jotka joutuvat myös niiden palveluleikkauksien kohteeksi.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olet toiveinesi melko yksin. Rahalla saa ihan yhtä paljon, on sitten köyhä tai rikas. Kuvitteellinen esimerkki, että tienaat kuukaudessa 20 000 € ja siitä viedään 50 % veroluontoisia maksuja niin edelleen sen jälkeen sinulla on käytössäsi 10 000 €. Jos puolestaan tienaat 2200 € kuukaudessa, josta ei viedä veroluontoisia maksuja yhtään (käytännössä ei viedäkään) vaan itse asiassa tuetaan muuten niin sinulla on käytössäsi kuukautta kohden max. 1900 €. Kyllä siinä on kuule ostovoimassa ja kyvyssä tehdä juttuja ihan valtava ero hyvätuloisen ja huonotuloisen välillä. Jos itse tienaisin tuollaisen summan niin ilomielin maksaisin siitä vaikka 60 % veroa kaikenmaailman köyhien hoivaamiseen ja kuntouttamiseen.

Mutta en minä sinua tuomitse. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta en voi sanoa edes ajatuksen tasolla jakavani yhtään tippaa siitä. Meillä on hyvin erilainen ihmiskäsitys tämän perusteella. Mm. tuossa A-studiossa Annika Saarikko sen tiivisti ihan hyvin, että kokoomuksessa kyllä ymmärretään kokonaisverotuksen päälle ja ymmärretään, mitä kokonaisverotus on. Sen sijaan kokonaistulojen päälle siellä ei ymmärretä yhtikäs mitään, kun ne pienituloiset ovat usein ne samat tyypit, jotka joutuvat myös niiden palveluleikkauksien kohteeksi.

Mut pointti onkin se, että vasemmisto peräänkuuluttaa sitä tasa-arvoa ja samanarvoisuutta kaikessa.. Sopisiko vasemmistolle sitten myös tasaverotus? Eihän se nyt voi olla tasa-arvoista, että minulta viedään enemmän fyrkkaa kuin joltain toiselta?

edit. Mä ihan mielelläni makselen niiden hommia, jotka oikeasti ovat vähäosaisia. Kirkkoonkin kuulun, vaikken siitä ole mitään hyötyä saanut moniin vuosiin. Ajattelen niin, että kirkollisvero oln se minun tapani tehdä hyväntekeväisyyttä kirkon välityksellä. Se mitä mä en mielelläni tee, on se, että makselen näiden ideologistisesti työttömien ossien elämistä. Tai niiden, jotka haluaa asua Helsingissä, mutta heillä ei itsellään siihen ole varaa. Jos olet eri mieltä niin fine, mutta mun mielestä se ei ole mikään ihmisen perusoikeus asua siellä missä haluaa. Tai on, mutta jos siihen ei ole varaa, niin sitten muutat muualle. Tuossa on Espoossa Tuomarila ja Suvela, josta löytyy halvalla kämppiä, syystäkin toki. Ja sitten nämä saatanan pummit, kuten "ossi" kehtaa vielä itkeä siitä, että ihmisen elämä tehdään vaikeaksi.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mut pointti onkin se, että vasemmisto peräänkuuluttaa sitä tasa-arvoa ja samanarvoisuutta kaikessa.. Sopisiko vasemmisto sitten myös tasaverotus? Eihän se nyt voi olla tasa-arvoista, että minulta viedään enemmän fyrkkaa kuin joltain toiselta?
Tasa-arvo ei ole sama asia kuin samanarvoisuus. Havainnollistava kuva:


Tasavero olisi kyllä samanarvoinen, mutta ei tasa-arvoinen. Tasa-arvo tarkoittaa käytännössä sitä, että jokainen saa sen samanlaisen mahdollisuuden. Tosielämässä tämä on utopia, mutta valtiotasolla tässä kuvassa näkyvä idea on se, mitä oikeasti pitäisi tehdä eli pyrkiä siihen, että ne, jotka tarvitsevat paljon tukea nähdäkseen jalkapallopelin, saavat sitä.

Sieltä oikeistokiimastaankin kannattaa nähdä se tosiasia, että moni ihminen on työtön, mutta hän ei voi parantaa omaa tilannettaan millä tahansa työllä. Politiikassa keskustelu työstä on yleisesti hyvin suppea, jossa työn hyvinvointia tuottavaksi vaikutukseksi arvioidaan ainoastaan raha. Jotta työ kuitenkin tuottaa yksilölle ja yritykselle tai valtiolle jotain oikeaa hyvää niin silloin kaikkien osapuolien pitää saada siitä maksimit irti. Työntekijän täytyy siis kokea aitoa iloa töissä sekä aitoa kykyä mennä johonkin. Jos työssä ollaan ainoastaan taloudellisen korvauksen vuoksi niin usein lopputulos on kaikille osapuolille aika kehno.

Oikeisto tekee isoja makrotason toimia, joilla todistetusti saadaan laskennallisia vaikutuksia aikaan. Se, ovatko vaikutukset kuitenkaan yksilöille sellaisia, että ne aiheuttavat sitä nousua sieltä työelämän vaikeuksista niiden voittajien joukkoon, sitä tapahtuu jo verrattain vähemmän. Sen sijaan, että aina lähdetään uudestaan ja uudestaan oikeiston johdolla siihen, että leikataan erilaisia etuuksia niin olisi hyvä vaihteeksi keskittyä ihan siihen, miten niitä työelämän rakenteellisia ongelmia pystyttäisiin korjaamaan. Miten työntekijät ja työpaikat saataisiin aidosti kohtaamaan useammin kuin nyt? Se on paljon vaikeampaa kuin se, että työ kuin työ, ota se ja tienaa ja tule onnelliseksi.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pekka Seppäsen eilinen kolumni YLE:llä koskien kotitalousvähennystä on mielenkiintoinen. Kannattaa kuunnella Areenasta. Hänen mukaansa kotitalousvähennys on tulonsiirto, mitä saa 10% veronmaksajista ja loput 90% ovat vain maksamassa. Seppäsen mukaan kotitalousvähennys on vajaan puolen miljardin euron tulonsiirto rikkaimmille, mistä valtiolle ei ole mitään hyötyä. Hänen mukaansa vähennys ei tutkimusten mukaan vähennä harmaata taloutta eikä lisää yrittäjätoimintaa, koska kaikki ne työsuoritukset, mihin ihmiset saavat kotitalousvähennystä, tulisivat muutenkin tehtyä. Tämä pitää paikkansa meidänkin perheemme osalta. Vaikka olemme monena vuonna saaneet maksimimääräisenä kotitalousvähennyksen hyödynnettyä niin kyllä talomme katto- ja ikkunaremontit ja muut vastaavat olisi tullut ilman vähennystäkin teetettyä. Valtion talouden ja yhteiskunnallisen tasa-arvon kannalta olisi järkevää poistaa kotitalousvähennys. Oikeistohallitus ei tietenkään tätä vaihtoehtoa ajatellut hallitusohjelmaa laatiessaan.

Korjaus-ja huoltotöissä varmasti meneekin aika lailla näin, mutta on myös muita palveluita, jotka menevät tähän kategoriaan. Hyvä esimerkki on erilaiset siivouspalvelut, joiden kohdalla vähennysoikeus todennäköisesti aidosti lisää myös yrittäjien työllistymistä.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Purraa pyydettiin A-studiossa toistamaan, että pienituloisilta ei leikata. Ei voinut enää valtiovarainministeri Purra sanoa vaalikampanjan aikana tutuksi tullutta lausetta. Sen hän sentään myönsi suoraan, että tämä hallitus ei hyvätuloisilta leikkaa.

Hyvätuloisia on rokotettu jo ihan riittävästi. Väliaikaiseksi tarkoitettu solidaarisuusvero ei vieläkään poistu, vaikka ylärajaa nosteetaankin. Jossain menee raja hyvätuloistenkin verotuksessa. Jos Suomi haluaa olla houkutteleva omille ja ulkomaisille huippuosaajille, ei verotusta voi enää yhtään kiristää hyvätuloisten kohdalla.
 

Oadie

Jäsen
Eikös se jo olisi aikakin olla leikkaamatta hyvätuloisilta. Meinaan että koko itsenäisen Suomen olemassaolon tätä ryhmää on vasemmiston toimesta kupattu estotta. Ja vi##uiltu päälle.
Kyllähän minäkin olen "kateellinen" menestyville ihmisille, jotka ovat tehneet töitä ja vielä kerran töitä palkkansa eteen. Tienaavat niin perkeleesti enemmän. Mutta eikös heidän verorahoillaan tätä hommaa pyöritetä isolta osin. Hyvä kun osa viitsii vielä tänne maksaa verojaan. Firmoista puhumattakaan. Eihän niitäkään voi loputtomasti kupata. Ei edes kommunismin hengessä.

Ovatko kaikki valittajat täällä varmasti tehneet osuutensa? Helvetinmoista nillittämistä muutenkin, kun uusi hallitus on istunut yhden päivän. Jumalauta yhden. Aivan naurettavaa. No ainakin vasemmiston propaganda on uponnut. Vaikka eivät tänäänkään tuoneet eduskuntatalossa yhtään omaa vaihtoehtoa esiin. Papukaijana kitisivät vain.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ovatko kaikki valittajat täällä varmasti tehneet osuutensa? Helvetin moista nillittämistä muutenkin, kun uusi hallitus on istunut yhden päivän. Jumalauta yhden. Aivan naurettavaa. No ainakin vasemmiston propaganda on uponnut, vaikka tänäänkään eivät tuoneet eduskuntatalossa yhtään omaa vaihtoehtoa esiin. Papukaijana kitisivät vain.
Jos vasemmistopropaganda on tehnyt tehtävänsä niin samoin on tehnyt myös oikeistopropaganda. Suomessa jokainen kansalainen tekee osuutensa automaattisesti haluaa tai ei. Kaikkea, mitä tienaat, saat tai omistat pyritään verottamaan ja verotetaan. Erilainen osuus tarkoittaa usein (ja huomioithan, että sanon usein, ei aina) ihan eroa laskettavassa iässä. Jos ajatellaan nyt esimerkiksi tällaista meikäläisen ikäistä tyyppiä eli 35v niin kuulun ikäpolveen, jotka ovat sotien jälkeen ensimmäinen ikäpolvi, jotka tulevat olemaan köyhempiä kuin vanhempinsa. Tämä johtuu ihan puhtaasti maailmantalouden tilanteesta; kun olin lapsi oli 90-luvun lama, kun aloitin lukiossa alkoi finanssikriisi ja kun olin aloittamassa työelämässä niin ei oltu elvyttämässä vaan säästämässä. Tämän sukupolven edustajat ovat tehneet työurallaan katkonaisia lyhyitä työsuhteita ja määräaikaisuuksia. Parhaiten sosiaalisen asemansa tästä ikäpolvesta ovat saaneet ne, jotka tiesivät silloin kakarana, mitä haluavat tehdä ja kouluttautuivat duunareiksi, joiden työt eivät lopu. Sähkö- ja automaatioasentaja tienaisi moninkertaisesti suhteessa työttömään maisteriin ja olisi ehtinyt tekemään sen jo kolmesti ennen kuin minä olen edes valmis.

Edelleen korostan, että tässä maassa jokainen tekee osuutensa, mutta se osuus on ikäsidonnainen ja se tulee eri ihmisillä eri aikaan. Vastineeksi kaikesta siitä, mitä Suomi on minulle tarjonnut, olen valmis maksamaan aikanaan työllistyessäni oman alani työtehtäviin huomattavan paljon veroa palkastani ja uskon, että jatkossakin teen sen mielelläni. Sen verran tiedän, että virkasuhteessa se on n. kolmannes tuloistani, jotka menevät suoraan valtiolle. Kyllä, koen tehneeni oman osuuteni myös siten, etten esimerkiksi ikinä pystynyt nostamaan opintotukea kun opiskelin 2008-2015. Se johtui siitä, että halusin kovasti elättää itseni tekemällä töitä. Töitä teinkin niin paljon, että se opiskelu meinasi ihan jäädä sen alle. Olen aikaisemminkin kertonut, että ala oli sellainen, ettei minulle jäänyt siitä yhtikäs mitään itselle. En siis saanut koko aikana mitään säästöön vaan kaikki meni ja tein töitä, töitä & töitä. Juuri siksi meidän pitäisi puhua siitä, miten työmarkkinoiden kohdanto-ongelma ratkaistaan - miten oikeat ihmiset löytävät oikeat työpaikat? Se on paljon olennaisempi kysymys ratkaistavaksi kuin se, ovatko kaikki tehneet osuutensa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@peterra ja miksei muutkin vasemmalle kallellaan olevat.

Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu, jos kaikki hyväpalkkainen väki päättää jäädä virkavapaalle ja/tai tukien varaan? (okei, tukia ei sille porukalle kauheasti valuisi). Millä rahoilla sen jälkeen maksettaisiin ne teidän (oletan, että itse kuulut tähän ryhmään) saamat tuet? Oletteko miettineet, että jokainen hyvätuloisilta leikattu euro on pois myös niiltä vähäosaisemmilta, paitsi toki veroilla otettu euro?

Mulle tulee ensi viikolla tilille sellainen kasa fygyä perinnön muodossa, että voisin laittaa 43-vuotiaana pillit pussiin ja elellä niillä halutessani. Mutta, mä haluan tehdä töitä (halu, joka tuntuu selkeästi erottavan vasemmiston ja oikeiston toisistaan). Niillä mun tulevaisuudessa maksamilla veroilla maksetaan paljon tukia ym. sälää. Mä en luultavasti laita niitä rahoja (edit. siis niitä perintörahoja) sen kummemmin kiertoon talouteen, vaan kasvatan oman muksuni tulevaa perintöä. Fiksumpaa toki olisi kuluttaa ne. Siis talouden kannalta. Mutta mä ajattelen asian niin, että päivääkään mun ei tarvitsisi tehdä töitä, mutta mä marssin silti sinne sorvin ääreen kiltisti jatkossakin, koska se on mun tapa osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Edelleen korostan, että tässä maassa jokainen tekee osuutensa, mutta se osuus on ikäsidonnainen ja se tulee eri ihmisillä eri aikaan.

Niin miten nämä ideologisesti työttömät ossit tämän osuutensa sitten hoitavat? Mullakin on kaveripiirissä muutama tapaus, jotka ovat ihan suoraan sanoneet, ettei kannata mennä töihin, koska erilaisilla tuilla taitavasti pelaamalla saa enemmän hyötyä. Miten nämä tekevät sen osuutensa?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu, jos kaikki hyväpalkkainen väki päättää jäädä virkavapaalle ja/tai tukien varaan? (okei, tukia ei sille porukalle kauheasti valuisi).
Muodostin ensin pitkän vastauksen, mutta pienen pohdinnan jälkeen totean, ettei vastaaminen enää ole tässä asenneilmapiirissä kovin hedelmällistä. Ei minulle, eikä sinulle.

Yleisesti:
Hyvätuloiset pitävät pidempiä pausseja työelämästä kuin huonotuloiset. Tämä on fakta. Hyvät tulot johtavat siis todennäköisemmin työelämästä aikaisempaan poistumiseen, koska siihen on mahdollisuus, ennemmin kuin pienet tulot. Hyväpalkkaiset myös pitävät usein vuorottelu- ja virkavapaita, huomattavasti enemmän kuin pienituloiset. Tässäkin keskeinen syy on se, että pienituloisilla ei ole varaa 70 % palkalla elämiseen.

Tämä on kaikki, mitä haluan tähän kommentoida. Me ajattelemme asioista kovin eri tavalla ja jopa minä uskon itse tehneeni osuuteni. Se, että minun työhistoriani ei ole tehnyt minusta hyvätuloista, johtuu erilaisista valinnoistani ja virheistä elämäni varrella. Olen erittäin kiitollinen siitä tuesta, jota Suomen valtio on antanut minulle opiskeluissani tähän asti.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
@peterra ja miksei muutkin vasemmalle kallellaan olevat.

Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu, jos kaikki hyväpalkkainen väki päättää jäädä virkavapaalle ja/tai tukien varaan? (okei, tukia ei sille porukalle kauheasti valuisi). Millä rahoilla sen jälkeen maksettaisiin ne teidän (oletan, että itse kuulut tähän ryhmään) saamat tuet? Oletteko miettineet, että jokainen hyvätuloisilta leikattu euro on pois myös niiltä vähäosaisemmilta, paitsi toki veroilla otettu euro?

Ne on varmasti korvaamattomia ja yhteiskunta pysähtyy. Oletko miettinyt, että mitä tapahtuu, jos jokainen pienipalkkainen lähi-/ sairaanhoitaja jää huomenna pois töistä? Yhtäläinen olkiukko.

Ja kiva että saat perintöä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämä on kaikki, mitä haluan tähän kommentoida. Me ajattelemme asioista kovin eri tavalla ja jopa minä uskon itse tehneeni osuuteni. Se, että minun työhistoriani ei ole tehnyt minusta hyvätuloista, johtuu erilaisista valinnoistani ja virheistä elämäni varrella. Olen erittäin kiitollinen siitä tuesta, jota Suomen valtio on antanut minulle opiskeluissani tähän asti.

Boldatulla se aika olennainen asia myös tässä keskustelussa.

Meillä on tosi moni ihminen tehnyt valintoja, jotkut hyviä, jotkut huonoja. Miksi niitä hyviä valintoja tehneitä pitää rangaista, että saadaan ne huonoja valintoja ja/tai virheitä tehneet pärjäämään paremmin? Minä jumalauta tein virheitä elämässäni, jotka johtivat ulosottoon. Ihan itse ne ulosottoni hoidin kitkuttelemalla vuosikausia pienillä tuloilla, about 1400€/kk käteen. En hakenut toimeentulotukea, vaikka siihen olisi ollut edellytykset (okei, kerran sain maksusitoumuksella uuden pesukoneen, kun se nyt lapsiperheessä on vain välttämättömyys). Miksikö en hakenut? No siksi, että tuolla rahalla pärjäsi oikein hyvin yksinhuoltaja isä ja poika. Toki omat huvitukset jäi pois, muuten ei olisi selvinnyt. En vain katsonut oikeaksi maksattaa omia tupakoita ja siidereitä muilla veronmaksajilla. Se oli elintason lasku, joka vain piti hyväksyä omien virheiden seurauksena. Yksinhuoltajana olisin vissiin saanut jonkun about 200€/kk Kelasta, mutta en kehdannut lähteä hakemaan, kun tosiaan ilmankin pärjäsi.

Edelleenkään en ole eväämässä keneltäkään perusoikeuksia tai toimeentuloa, mutta joku vastuu pitää yksilönkin kantaa niistä valinnoistaan.

Ja tottahan toki taktisesti jätät vastaamatta tuohon kysymykseeni koskien ideologia-osseja...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä on tosi moni ihminen tehnyt valintoja, jotkut hyviä, jotkut huonoja. Miksi niitä hyviä valintoja tehneitä pitää rangaista, että saadaan ne huonoja valintoja ja/tai virheitä tehneet pärjäämään paremmin?
Ja tottahan toki taktisesti jätät vastaamatta tuohon kysymykseeni koskien ideologia-osseja...
Etkös sinä juurikin ole tässä rankaisemassa jokaista köyhää siitä, että meillä on ideologia-osseja Suomessa? Tässä todellakin on strategia paikallaan, koska niin pahasti meidän välisessä keskustelussa on kyse siitä, kuinka pata soimaa kattilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös