Ja viimeiset puoli vuotta on jakanut propagandaa fasistisesta Suomesta ja äärioikeistosta. Yllättäen mm. Rotenbergin sen otti puheeksi tänään, että Suomessa on fasismia.
No, mutta on varmasti hyvä jätkä ja puhtaat jauhot pussissa. Jollekin uppoaa, minulle ei.
EU tutkii koko ajan venäläistä propagandaa EU-maissa. Olen listalla ja saan raportit. Venäjä on keskittynyt moneen asiaan, mutta tämäkin pistää silmään EU:n raporteissa, joissa Venäjän mukaan:
* Puolassa ja Baltian maissa natsit ovat nousseet/nousemassa valtaan. Tätä toistaa Venäjä ja tätä toistetaan näissä maissa venäjän vasallien toimesta.
* Venäjä on aloittanut, osin jatkanutkin, Suomen leimaamisen natsivaltioksi. Vasallit kertovat, kuinka äärioikeisto on nousemassa valtaan Suomessakin ja maassa jo pitkään piilossa ollut fasismia on noussut esille.
Koska Venäjä nyt on pakko tuomita, useampi blogisti käyttää tyyliä "Venäjä on tuomittava, ehdottomasti, mutta katsokaapa Suomea ja Israelia". Sen jälkeen rinnastetaan Israel Venäjään ja Suomi yhtä pahaksi kun mm. hankkii aseita Israelista. Israelin tilalla voi olla joku muu asia.
EU:ssa Suomen leimaaminen äärioikeistolaiseksi nähdään todennäköisesti jatkumona venäjän toimille Puolan ja Baltian maiden osalta. Tässä mielessä itse katson näitä ulostuloja. Orpo, Valtonen ja Purra pääsevät ääneen eurooppalaisessa mediassa, mutta täytyy muistaa, että tämä vyörytys tuskin tähän päättyy. Venäjän laskuun enemmän tai vähemmän työskenteleviä some- ja muita vaikuttajia on Suomessakin. Toivottavasti vähemmän kuin mm. Italiassa, Ranskassa, Saksassa jne. Myös toimittajia ja poliitikkoja voi löytyä, samoin virkamiehiä, merkittäviltäkin paikoilta.