Petteri Orpon hallitus

  • 1 243 625
  • 15 578

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Ei tämä setti riitä mitenkään edes vähän alusta ratkaisemaan ongelmiamme. Ihan vaan fakta.
Ei riitä ei, koska se porukka joka on pääasiassa syynä valtiontalouden heikkoon tilaan, on hallituksen erityissuojeluksessa. Olen ihan helvetin pettynyt, jokseenkaan en yhtään yllättynyt että eläkeläisiltä ei tämäkään hallitus tule leikkamaan senttiäkään. En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa kun kuulin että edes asumistuenleikkauksia ei uloteta näihin puoleentoistamiljoonaan pyhään lehmään.

Mitä sitten itse tekisin diktaattorina? Leikkaisin eläkkeet tasolle, jolla tällä hetkellä eläkkeellä olevat saisivat systeemiin laittamilleen rahoille suurin piirtein yhtä hyvän tuoton kuin tulevatkin eläkeläiset. Luonnollisesti joku minimitaso, jonka alle eläke ei laskisi olisi asetettava.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei kai se mikään rike ole monenkaan mielestä. Kyllä sitä työttömänä olla saa halutessaan. Itse en taas ymmärrä sitä, että jokin tukileikkaus nähdään sanktiona.

Mitä nimitystä siitä sitten pitäisi käyttää?

Ja totta kai minä nyt käsitän että joku vaatimustaso ja aktiivisuusvelvoite pitää olla ja että jos joku tosiaan kieltäytyy selkeästi osoitetusta ja tarjolla olevasta työstä, pitää yhteiskunnalla olla keinot reagoida; näinhän on tehty pitkään.

Mutta se mihin varsinaisesti tuossa tartuin oli ajatus siitä että kyllä sillä omalla ammatillakin pitäisi olla joku merkitys jos sellainen on kovalla työllä hankittu. Vierastan suuresti maisterit moppaamaan-ajattelua joka Sipilän hallituksessa oli pinnalla ja joka näyttää taas nostavan päätään.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei riitä ei, koska se porukka joka on pääasiassa syynä valtiontalouden heikkoon tilaan, on hallituksen erityissuojeluksessa. Olen ihan helvetin pettynyt, jokseenkaan en yhtään yllättynyt että eläkeläisiltä ei tämäkään hallitus tule leikkamaan senttiäkään. En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa kun kuulin että edes asumistuenleikkauksia ei uloteta näihin puoleentoistamiljoonaan pyhään lehmään.

Mitä sitten itse tekisin diktaattorina? Leikkaisin eläkkeet tasolle, jolla tällä hetkellä eläkkeellä olevat saisivat systeemiin laittamilleen rahoille suurin piirtein yhtä hyvän tuoton kuin tulevatkin eläkeläiset. Luonnollisesti joku minimitaso, jonka alle eläke ei laskisi olisi asetettava.
Orpo varautuu viisaasti siihen, että persut lähtevät kävelemään tästä hallituksesta ennemmin tai myöhemmin. Joten on turha suututtaa liikaa loppukauden päähallituskumppanin äänestäjiä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse toivoisin, että sen sijaan, että huudetaan suuna päänä ja haetaan vielä nykyistäkin enemmän vastakkainasettelua, puhaltaisimme enemmän yhteen hiileen.

Huutonaurua tälle.

Kerrotko missä kohdin hallitusohjelmassa näkyy minkäänlainen halu ja henki yhteen hiileen puhaltamiseen?

Ei sillä että tämä olisi yllätys mutta kuitenkin.
 

Jeffrey

Jäsen
Varmasti olisikin mikäli tuossa hallitusohjelmassa ei olisi vain sitä vastakkainasettelua ja pelkkiä työnantajapuolen apuja ilman että esim sote saisi mitään helpotusta mihinkään.

Tälläkin palstalla on jo moneen kertaan todettu, että esimerkiksi ALVn nosto osuu suoraan yritysten voittoihin. Lisäksi SOTE puolta helpotetaan varsin rutkasti esimerkiksi hoitajamitoitusta helpottamalla ja muokkaamalla ammattihenkilölainsäädäntöä. Eli jatkossa ammattihenkilöiden työaika voidaan kohentaa paremmin potilastyöhön. Lisäksi nopeutetaan ja sujuvoitetaan EU/ETA-maiden ulkopuolella koulutettujen ammattihenkilöiden ammattioikeuden saamista ja opiskelujen aloituspaikkoja lisätään. Lisäksi turvataan hoitotakuuta ja puretaan hoitojonolla paremmalla palvelusetelimallilla, lisätään kelakorvauksien määrää ja uudistetaan terveydenhuoltolaki, sosiaalihuoltolaki sekä lastensuojelulainsäädäntö. Ja perustetaan uusia osaamiskeskittymiä terveydenhuoltoon.

Juuri tämä on sitä tylsää vastakkainasettelua. Mustamaalataan toista itse keksimien asioiden perusteella, jotka eivät pidä edes lähelle paikkaansa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tälläkin palstalla on jo moneen kertaan todettu, että esimerkiksi ALVn nosto osuu suoraan yritysten voittoihin. Lisäksi SOTE puolta helpotetaan varsin rutkasti esimerkiksi hoitajamitoitusta helpottamalla ja muokkaamalla ammattihenkilölainsäädäntöä. Eli jatkossa ammattihenkilöiden työaika voidaan kohentaa paremmin potilastyöhön. Lisäksi nopeutetaan ja sujuvoitetaan EU/ETA-maiden ulkopuolella koulutettujen ammattihenkilöiden ammattioikeuden saamista ja opiskelujen aloituspaikkoja lisätään. Lisäksi turvataan hoitotakuuta ja puretaan hoitojonolla paremmalla palvelusetelimallilla, lisätään kelakorvauksien määrää ja uudistetaan terveydenhuoltolaki, sosiaalihuoltolaki sekä lastensuojelulainsäädäntö. Ja perustetaan uusia osaamiskeskittymiä terveydenhuoltoon.

Juuri tämä on sitä tylsää vastakkainasettelua. Mustamaalataan toista itse keksimien asioiden perusteella, jotka eivät pidä edes lähelle paikkaansa.
Miten sote-työntekijöitä helpottaa että hoitajamitoituksen nostoa lykätään varmaan ikuisuuksiin?
 

Jeffrey

Jäsen
Kerrotko missä kohdin hallitusohjelmassa näkyy minkäänlainen halu ja henki yhteen hiileen puhaltamiseen?

Esimerkiksi SOTE puolella lähdetään kehittämään koko palveluketjua. Tässähän edellinen hallitus linjasi, että vain julkista puolta kehitetään. Toki hallitusohjelma on täynnä vastaavia asioita, jotka sieltä löytää esimerkiksi lukemalla.

Onhan tämä Robin Hood meininki melko väsynyttä jauhamista tälläkin palstalla. Sitä nyt on yritetty ja edellinen hallitus vei sen hyvin äärimmilleen, vieden samalla Suomen hyvin talouden hyvin äärimmilleen huonoon suuntaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itse asiassa eivät. Monilla on paperit eläkeyhtiöltä johon kelan viisaat antavat kielteisen päätöksen. Jalattoman ja selättömän pitäisi pystyä fyysiseen työhön yms.

En tiedä mistä nämä tiedot ovat peräisin. Mutta toteaisin antamaasi esimerkkiisi, että molemmat lait ottavat täysin identtisesti kantaa siihen, että yli 60-vuotiailla painotetaan työn ammatillinen luonne. Sitten taas, jos 24-vuotias raksamies hajottaa selkänsä lopullisesti ei hänelle suinkaan anneta eläkepapereita käteen, vaan työeläkelaitos tai Kela ovat lain mukaan velvoitettuja kuntouttamaan tällaisen henkilön sellaiseen ammattiin, jossa hänen työkyvyllään pystyy työskentelemään.

Työntekijän eläkelaki:
Sen lisäksi, mitä 2 momentissa säädetään, arvioitaessa 60 vuotta täyttäneen työntekijän oikeutta työkyvyttömyyseläkkeeseen painotetaan työkyvyttömyyden ammatillista luonnetta.

Kansaneläkelaki:
Sen lisäksi, mitä 2 momentissa säädetään, 60 vuotta täyttäneen henkilön työkyvyttömyyttä arvioitaessa painotetaan työkyvyttömyyden ammatillista luonnetta.

Jos yli 60-vuotiaalle jalattomalle ja selättömälle on todettu työeläkeyhtiön toimesta, että hän ei ole työkykyinen omaan ammattiinsa, mutta Kela toteaa toisin, ja henkilö tosiassa on aivan selätön ja jalaton, niin näin selkeästi lain kirjaimen vastainen päätös on ehdottomasti sellainen, josta voi oikeusasteille tarvittaessa valittaa. Toki ikävää, jos näin virheellisesti jollekin on käynyt, mutta minun on vaikea nähdä Kelan toimeenpanevan mitoittain "lainvastaisia päätöksiä". Koska luonnollisesti nämä kääntyisivät kerta kerrasta oikeusasteissa.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Tämä hallitus on minulle suosiollinen. Olen vakitöissä käyvä keskituloinen perheellinen kantasuomalainen ja aikomuksena on vain tehdä töitä ja maksaa asuntolainaa pois sekä kuluttaa rahaa joutavanpäiväisyyksiin. Olen siis saanut sitä mitä äänestäessäni tilasin, omalle itselle sopivaa hallitusta. Toki toisenlainen hallitus olisi ollut parempi niille jotka eivät kykene elämään kuvailemaani elämää syystä tai toisesta. Ymmärrän kyllä sitäkin osaa, olenhan siellä itsekin ollut ja syvällä. Kummasti vaan tuntuu että tämä on tie jota on hyvä kulkea seuraavat neljä vuotta. Juurikin siksi koska olen vahvasti kaiken kivan kohderyhmässä ja tämä hallitus hellii kaltaisiani. Sille tietylle osalle tulee olemaan kylmää kyytiä.
 

Jeffrey

Jäsen
Miten sote-työntekijöitä helpottaa että hoitajamitoituksen nostoa lykätään varmaan ikuisuuksiin?

Esimerkiksi siten, että päivystykset ovat ruuhkautuneet koska vanhuksia ei ole voinut pitää vanhustenhoidossa hoitajamitoituksen takia. Päivystyksen ruuhkautuminen taas on tuonut turhaa vaivaa ja stressiä sote-työntekijöille.

Toinen ongelma on ollut se, että avustavaa henkilöstöä ei ole laskettu hoitajamitoitukseen välttämättä mukaan. Näin ollen yritys on saattanut joutua luopumaan avustavasta työntekijästä josta kuitenkin olisi varsinaiselle hoitajalle apu työntekoon.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Esimerkiksi SOTE puolella lähdetään kehittämään koko palveluketjua. Tässähän edellinen hallitus linjasi, että vain julkista puolta kehitetään. Toki hallitusohjelma on täynnä vastaavia asioita, jotka sieltä löytää esimerkiksi lukemalla.

Onhan tämä Robin Hood meininki melko väsynyttä jauhamista tälläkin palstalla. Sitä nyt on yritetty ja edellinen hallitus vei sen hyvin äärimmilleen, vieden samalla Suomen hyvin talouden hyvin äärimmilleen huonoon suuntaan.

Edellisellä hallituksella oli myös ristinään koronakriisi jossa rahaa oli vähän pakko jaella moneen suuntaan.

Varmasti hallitusohjelmasta löytyy kaikenlaista kun oikein lukee. Toistaiseksi se on kuitenkin vaikuttanut lähinnä henkiseltä väkivallalta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse toivoisin, että sen sijaan, että huudetaan suuna päänä ja haetaan vielä nykyistäkin enemmän vastakkainasettelua, puhaltaisimme enemmän yhteen hiileen. Se luo myös paremman ilmapiirin ja silloin on helpompi myös ymmärtää muita ja muiden näkökulmia ja kokemuksia.
No siis kyllähän tämä hallitusohjelma on etenkin työelämäkysymysten osalta luotu sellaiseksi, että ei hallitus edes tavoittele mitään yhteen hiileen puhaltamista. Sisältö on kuin suoraan EK:n ja SY:n tavoitteista ja vastaavasti ammattiyhdistysliikkeen tavoitteita ei edistetä käytännössä ollenkaan.

Sama pätee pitkälti myös siihen, miten leikkauksia ja veronkorotuksia toteutetaan. Valtiovarainministeriön virkamiesten ehdotus alkuvuodesta oli, että sopeutusta tehtäisiin niin, että kolmasosa olisi leikkauksia, kolmasosa veronkorotuksia ja kolmasosa rakenteellisia uudistuksia. Tuo olisi minun nähdäkseni kohtuullinen ja kaikki "talkoisiin" mukaan ottava linja, mutta nyt hallitus on korostetun voimakkaasti lähtenyt leikkauslinjalle ja varakkaiden verotus taas ennemmin kevenee kuin kiristyy.

Eikä siinä, uudella hallituksella on toki demokratian mukainen mandaatti tehdä haluamaansa politiikkaa. Mutta mielestäni yhtä lailla tulevalla oppositiolla ja kovaan oikeistopolitiikkaan pettyneillä kansalaisilla on oikeus kritisoida hallituksen linjaa kovasanaisesti ilman, että tuota kritiikkiä voi kovinkaan oikeutetusti kutsua vastakkainasettelun hakemiseksi.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Esimerkiksi SOTE puolella lähdetään kehittämään koko palveluketjua. Tässähän edellinen hallitus linjasi, että vain julkista puolta kehitetään. Toki hallitusohjelma on täynnä vastaavia asioita, jotka sieltä löytää esimerkiksi lukemalla.

Sote-hommissa on jotain samaa kuin vaikka jääkiekossa. Tiettyyn pisteeseen asti materiaalieroja voidaan kompensoida tekemällä asioita paremmin ja fiksummin, mutta ei siitä mihinkään pääse, että myös rahalla on väliä. Siksi isojen leikkausten maininta ei herätä suurta kiimaa ihmisissä. On helppo sanoa että kehitetään sitä ja tätä, mutta se ei välttämättä paljon lämmitä niitä jotka oikeasti ovat niissä töissä. En ole itse hoitaja tai terveyskeskuslääkäri, mutta sen perusteella mitä tiedän, niin asiat eivät ole mitenkään hyvin julkisella puolella.

Minun silmääni eilisen keskeinen viesti oli se, että toimintaa sote-alalla pitää pystyä tehostamaan voimakkaasti, eli saamaan pienemmillä resursseilla parempaa jälkeä. Kun siellä työntekijät ovat jo nyt aika loppuun asti ajettuja, niin ei kannata ihmetellä jos jengi ei ole nyt innoissaan siitä, että nyt pitäisi tehostaa lisää ja venyä vielä parempaan suoritukseen. Ja palkka varmasti nousee.. not.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Esimerkiksi siten, että päivystykset ovat ruuhkautuneet koska vanhuksia ei ole voinut pitää vanhustenhoidossa hoitajamitoituksen takia. Päivystyksen ruuhkautuminen taas on tuonut turhaa vaivaa ja stressiä sote-työntekijöille.

Toinen ongelma on ollut se, että avustavaa henkilöstöä ei ole laskettu hoitajamitoitukseen välttämättä mukaan. Näin ollen yritys on saattanut joutua luopumaan avustavasta työntekijästä josta kuitenkin olisi varsinaiselle hoitajalle apu työntekoon.
Suosittelen kokeilemaan muutamaa viikkoa palvelutalossa pienellä miehityksellä niin, että vain yhdellä on lääkeluvat. Palvelutaloissa ainakin se avustava henkilökunta (hoiva-avustajat) lasketaan vahvuuksiin. Ne jotka eivät osallistu potilastyöhön (kokit, laitoshuoltajat, talkkarit, toimistossa istuvat pomot) yms eivät ole vahvuuteen laskettuina. Joskushan noiden avulla kikkailtiin ja sitten ne varsinaista hoitotyötä tekevät olivat todella ylityöllistettyjä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti olisikin mikäli tuossa hallitusohjelmassa ei olisi vain sitä vastakkainasettelua ja pelkkiä työnantajapuolen apuja ilman että esim sote saisi mitään helpotusta mihinkään.

Ja esim se 1. Sairaslomapäivä. Jos se kerta on merkityksetön niin miksi se on tehty? Hyvin moni pienipalkkainen elää oikeasti kädestä suuhun ja se yhden päivän palkka on kohtuuton tulonmenetys. Kipeänä töihin siis tai pyydetään 5 päivän sairasloma. Naiivia kuvitella että monet työnantajat eivät tuota käyttäisi jos se on mahdollista.

Päätöksiä pitää pystyä tekemään, myös niitä ikäviä. Jospa nyt ensin odotetaan, mitä lopulta ihan oikeasti saadaan käytäntöön asti päätettyä, ilman, että asenne on heti alusta asti, että vittu tää on kokonaisuudessaan ihan paskaa.

Edelleen, tämä 1. palkaton sairauslomapäivä ei tule kaikkiin edes kohdistumaan, joten tässäkin kohtaa kannattaa odottaa kokemuksia. Miksi se on ylipäätään tehty? Todennäköisesti ääritapauksia varten.

Oletko julkisella puolella itse duunissa? Koska omat näkemyksesi antavat suorastaan vihamielisen kuvan työnantajapuolta kohtaan. Työnantajat eivät ole mikään homogeeninen joukko, vaan siellä on monenlaista porukkaa. On olemassa paskoja työnantajia, mutta enemmistö työnantajista ei käsittääkseni todellakaan vihaa työntekijöitään, päinvastoin. Lakia tai työehtosopimusta ei saa edelleenkään rikkoa, joten turha tässä nyt on ikään kuin varmuuden ja periaatteen vuoksi mennä asioiden edelle.

Mekin teimme juuri päätöksen, että me tulemme jatkossakin maksamaan sairausloma-ajalta ihan normaalia palkkaa eikä lääkärintodistusta edelleenkään vaadita muutaman päivän sairauslomasta. Meille työntekijät ovat kuin omaa perhettä. Joustetaan kaikki puolin ja toisin parhaamme mukaan, jos on tarvetta. Hyvin on toiminut, eikä meillä ole mitään tarvetta kyykyttää työntekijöitä, vaikka siihen mahdollisuus tulisikin. Yrityksemme paras asset on ihmiset. Ja niin on monessa muussakin paikassa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Päätöksiä pitää pystyä tekemään, myös niitä ikäviä. Jospa nyt ensin odotetaan, mitä lopulta ihan oikeasti saadaan käytäntöön asti päätettyä, ilman, että asenne on heti alusta asti, että vittu tää on kokonaisuudessaan ihan paskaa.

Edelleen, tämä 1. palkaton sairauslomapäivä ei tule kaikkiin edes kohdistumaan, joten tässäkin kohtaa kannattaa odottaa kokemuksia. Miksi se on ylipäätään tehty? Todennäköisesti ääritapauksia varten.

Oletko julkisella puolella itse duunissa? Koska omat näkemyksesi antavat suorastaan vihamielisen kuvan työnantajapuolta kohtaan. Työnantajat eivät ole mikään homogeeninen joukko, vaan siellä on monenlaista porukkaa. On olemassa paskoja työnantajia, mutta enemmistö työnantajista ei käsittääkseni todellakaan vihaa työntekijöitään, päinvastoin. Lakia tai työehtosopimusta ei saa edelleenkään rikkoa, joten turha tässä nyt on ikään kuin varmuuden ja periaatteen vuoksi mennä asioiden edelle.

Mekin teimme juuri päätöksen, että me tulemme jatkossakin maksamaan sairausloma-ajalta ihan normaalia palkkaa eikä lääkärintodistusta edelleenkään vaadita muutaman päivän sairauslomasta. Meille työntekijät ovat kuin omaa perhettä. Joustetaan kaikki puolin ja toisin parhaamme mukaan, jos on tarvetta. Hyvin on toiminut, eikä meillä ole mitään tarvetta kyykyttää työntekijöitä, vaikka siihen mahdollisuus tulisikin. Yrityksemme paras asset on ihmiset. Ja niin on monessa muussakin paikassa.
Hyviä työnantajia tietenkin on. Mutta uusi laki antaa niille einiinhyville mahdollisuuden käyttää sitä työntekijöiden alistamiseen. Esim hoitoalan on yksityisellä puolella "vallannut" muutama iso toimija, itäpä veikkaat antaako ne tuollaisia ylimääräisiä etuja työntekijöille? Ei.

Jos kaikki työnantajatkin olisivat hyviä ajatuksia reiluja niin tuollaista lakia ei tarvitsisi olla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Eikä siinä, uudella hallituksella on toki demokratian mukainen mandaatti tehdä haluamaansa politiikkaa. Mutta mielestäni yhtä lailla tulevalla oppositiolla ja kovaan oikeistopolitiikkaan pettyneillä kansalaisilla on oikeus kritisoida hallituksen linjaa kovasanaisesti ilman, että tuota kritiikkiä voi kovinkaan oikeutetusti kutsua vastakkainasettelun hahakemiseksi.
Näinhän tämä menee. Orpo ja Purra tietoisesti hakevat vastakkainasettelua ja sen he tulevat saamaan. Tulee varmaan mielenkiintoinen hallituskausi, miten pitkään se sitten kestääkin. Saa nähdä, miten persujen kannattajat suhtautuvat siihen, kun valtiovarainministeri Purra alkaa toden teolla leikkaamaan köyhimpien etuuksia, joista hän muistaakseni ennen vaaleja sanoi, että niistä ei leikata.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyviä työnantajia tietenkin on. Mutta uusi laki antaa niille einiinhyville mahdollisuuden käyttää sitä työntekijöiden alistamiseen. Esim hoitoalan on yksityisellä puolella "vallannut" muutama iso toimija, itäpä veikkaat antaako ne tuollaisia ylimääräisiä etuja työntekijöille? Ei.

Jos kaikki työnantajatkin olisivat hyviä ajatuksia reiluja niin tuollaista lakia ei tarvitsisi olla.

Edelleen, odotellaan nyt ihan rauhassa kokemuksia. Vai onko sinulla jo nyt lisätietoja, ketkä työnantajat tulevat muuttamaan käytäntöjään välittömästi? TESissähän nämä sovitaan todennäköisesti jatkossakin ja ainakin sovitut asiat ovat voimassa nykyisten TESien päättymiseen saakka.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä hallitus on minulle suosiollinen. Olen vakitöissä käyvä keskituloinen perheellinen kantasuomalainen ja aikomuksena on vain tehdä töitä ja maksaa asuntolainaa pois sekä kuluttaa rahaa joutavanpäiväisyyksiin. Olen siis saanut sitä mitä äänestäessäni tilasin, omalle itselle sopivaa hallitusta. Toki toisenlainen hallitus olisi ollut parempi niille jotka eivät kykene elämään kuvailemaani elämää syystä tai toisesta. Ymmärrän kyllä sitäkin osaa, olenhan siellä itsekin ollut ja syvällä. Kummasti vaan tuntuu että tämä on tie jota on hyvä kulkea seuraavat neljä vuotta. Juurikin siksi koska olen vahvasti kaiken kivan kohderyhmässä ja tämä hallitus hellii kaltaisiani. Sille tietylle osalle tulee olemaan kylmää kyytiä.
Paitsi olet jatkossa ikuisella koeajalla. Älä tee virheitä- tai missään nimessä astu pomosi varpaille, edes firman etu mielessä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Edelleen, odotellaan nyt ihan rauhassa kokemuksia. Vai onko sinulla jo nyt lisätietoja, ketkä työnantajat tulevat muuttamaan käytäntöjään välittömästi? TESissähän nämä sovitaan todennäköisesti jatkossakin ja ainakin sovitut asiat ovat voimassa nykyisten TESien päättymiseen saakka.
En yhtään ihmettele palstalaisen @Ötökkä n reaktiota. Jopa julkisella puolella hoitajia yritetään kusta silmään sen minkä keritään ja yksityisellä puolella sitäkin enemmän. Kaikki tuntuvat unohtaneen miksi sitä hoitajamitoitusta lähdettiin alunperin säätämään lailla? Kyllä sille ihan painava syy oli.

Edut: ja yksityisellä tarkoitan näitä rahanahneita isoja hoivakotifirmoja.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Lukematta paskaa tuumii myös Tuomioja. Melko hutera mielipide entiseltä kansanedustajalta, etten sanoisi.

Jotenkin vielä ymmärsin näitä vassarinuorten lukematta paskaa-kommentteja, kun nuorisolla mielipiteet nyt tuppaa yleensäkin olemaan radikaalimpia, mutta sama laulu näköjään soi Demareiden eläkeläissiipeen asti. Tämähän sitten kertoo vain siitä, että Orpon hallitus on oikealla tiellä.
 

Jeffrey

Jäsen
Sote-hommissa on jotain samaa kuin vaikka jääkiekossa. Tiettyyn pisteeseen asti materiaalieroja voidaan kompensoida tekemällä asioita paremmin ja fiksummin, mutta ei siitä mihinkään pääse, että myös rahalla on väliä. Siksi isojen leikkausten maininta ei herätä suurta kiimaa ihmisissä. On helppo sanoa että kehitetään sitä ja tätä, mutta se ei välttämättä paljon lämmitä niitä jotka oikeasti ovat niissä töissä. En ole itse hoitaja tai terveyskeskuslääkäri, mutta sen perusteella mitä tiedän, niin asiat eivät ole mitenkään hyvin julkisella puolella.

Minun silmääni eilisen keskeinen viesti oli se, että toimintaa sote-alalla pitää pystyä tehostamaan voimakkaasti, eli saamaan pienemmillä resursseilla parempaa jälkeä. Kun siellä työntekijät ovat jo nyt aika loppuun asti ajettuja, niin ei kannata ihmetellä jos jengi ei ole nyt innoissaan siitä, että nyt pitäisi tehostaa lisää ja venyä vielä parempaan suoritukseen. Ja palkka varmasti nousee.. not.

Tämä on ihan totta. Nyt kuitenkin täytyy muistaa, että ne säästöt tehdään ylisuureksi paisuneesta edellisen hallituksen maaliin runnoneesta sotesta. Eli siitä sotesta joka oli jo alkuun äärimmäisen kallis ja tehoton.

Minäkään en ole hoitaja tai lääkäri, ja uskon kyllä hyvin sen, että alalla on paljon ongelmia. Toisaalta taas sitten sote menot kasvoivat vuonna 2022 1,4 miljardia euroa jo vuoteen 2021 verrattuna. Samalla olen ymmärtänyt, että ongelmat ovat ennemmin lisääntyneet kuin vähentyneet joten se pelkkä rahojen lisäämien ei taida olla ratkaisu.

Täytyy nyt vielä todeta, että rahaa ei toki SOTEsta vähennetä, vaan lisätään vähemmän kuin mitä aikaisemmin ennakoitiin. Marinin hallituksen luoman SOTE mallin on ennakoitu lisäävän sote menoja huimat 25% 4 vuodessa, eli 6 miljardia euroa. Nyt pyritään siihen, että kustannukset nousisivat ainoastaan 4,5 miljardia euroa neljässä vuodessa.

Nyt luotu sotemalli on väistämättä keskeneräinen, ja erittäin tärkeää että sitä trimmataan paremmaksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Edelleen, tämä 1. palkaton sairauslomapäivä ei tule kaikkiin edes kohdistumaan, joten tässäkin kohtaa kannattaa odottaa kokemuksia. Miksi se on ylipäätään tehty? Todennäköisesti ääritapauksia varten.
Ääritapauksia ovat varmaankin mm. ne, joita omassa työyhteisössäni nimitettiin "59 päivän sairastajiksi". Liksaa olisi nimittäin leikattu, jos sairaspäiviä ilman lääkärintodistusta olisi vuodessa 60 tai enemmän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Jeffrey

Jäsen
Palvelutaloissa ainakin se avustava henkilökunta (hoiva-avustajat) lasketaan vahvuuksiin.

Tämähän ei ole pitänyt paikkaansa. Yksi lain ongelmista on ollut se, ettei se ole ollut riittävän selkeä ja AVIt toteuttaneet lakia tiukempaa säädäntöä.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös